رسانه و صنایع دستی دو رکن اصلی صنایع خلاق هستند، رونمایی از سومین مدل خانه ایرانی در سی امین نمایشگاه صنایع دستی

به گزارش بلاگ پو، مراسم رونمایی از سری دوم مجموعه فیلم های مستند دست آفریده ها، امروز یکشنبه 28 مرداد با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، ساره بیات سفیر صنایع دستی ایران، تعدادی از هنرمندان صنایع دستی و رسانه، در محل سالن همایش های موزه ملی ایران برگزار گردید.

رسانه و صنایع دستی دو رکن اصلی صنایع خلاق هستند، رونمایی از سومین مدل خانه ایرانی در سی امین نمایشگاه صنایع دستی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: بر اساس اعلام مرکز کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل، صنایع خلاق در حال حاضر یکی از بخش های اقتصاد است که سریع ترین رشد را به خود اختصاص داده است و رسانه و صنایع دستی دو رکن اصلی صنایع خلاق هستند.

او اضافه نمود: باید بتوانیم از دو رکن اصلی اقتصاد پویا یعنی صنایع دستی و رسانه به بهترین شکل استفاده کنیم؛ به عنوان مثال در فیلم هری پاتر که در انگلستان ساخته شده است، گوی بلورین هری پاتر امروزه به نماد و نیز به عنوان یک سوغات برای گردشگران تبدیل شده است.

محمودیان گفت: سال های طلایی را در صنایع دستی از دست داده ایم و پیشکسوت های ما دیده نشده اند اما امروز اینجا هستیم تا این مراسم را به فال نیک بگیریم. مجموعه فعالیت های معاونت صنایع دستی و شبکه دو برای معرفی گنج پنهان کشور شروع شده و با توجه به این که خوشبختانه ایران سومین کشور فراوریکننده صنایع دستی از نظر تنوع است، امروز روزی است که رسانه ملی در کنار این هنرصنعت قرار می گیرد.

او با اشاره به اهمیت صنایع دستی و ابعاد مالی و اجتماعی این هنر صنعت گفت: اگر رسانه ملی در کنار صنایع دستی قرار گیرد، صنایع دستی قوی می گردد و قدرت پیدا می نماید؛ در جلسه ای که ماه گذشته با مدیر شبکه دو سیما داشتم این موضوع را مطرح کردم که با توجه به این که ما سومین کشور فراوریکننده صنایع دستی از نظر تنوع هستیم، چرا نباید یک شبکه تلویزیونی برای صنایع دستی داشته باشیم؟ که مدیر شبکه دو این قول را به ما داد که با توجه به این که از شبکه دو به عنوان شبکه خانواده نام برده می گردد بتونیم از این ظرفیت برای معرفی گنج پنهان صنایع دستی در استان های مختلف استفاده کنیم.

محمودیان با اشاره به نام گذاری سال جاری از سوی رهبر انقلاب با عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: صنایع دستی هنری نیست که قابل کپی کردن باشد و هنری است که خاصه هنرمندان این مرزوبوم است. به عنوان مثال، بانوان سوزن دوز بلوچ که در یکی از نمایشگاه های خارجی شرکت نموده بودند، هر آنچه را برده بودند فروختند.

او اضافه نمود: برای معرفی هرچه بیشتر صنایع دستی و ورود هرچه بیشتر صنایع دستی به خانه و زندگی، خانه ایرانی را طراحی کردیم و در جریان برگزاری رویداد تبریز2018، خانه تاریخی صلح جو به عنوان اولین خانه ایرانی افتتاح شد و در سی امین نمایشگاه صنایع دستی که از سوم تا نهم شهریور سال جاری در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد، علاوه بر معرفی تمام ظرفیت های صنایع دستی استان های مختلف، سومین مدل خانه ایرانی در این نمایشگاه رونمایی و معرفی خواهد شد.

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز در این مراسم در سخنانی گفت: هنر شرقی، دینی و ایرانی که اصلی ترین آن سرشته از سرانگشت هنرمندان ایرانی است یک تاریخ و تمدن را با خودش به امروز می آورد و به همین سبب رسانه ای توانمند است و همیشه در هر شکل و هیبتی که هست جان می بخشد و آگاهی می آفریند درست مانند یک رسانه.

او اضافه نمود: صنایع دستی و هنرهای سنتی این سرزمین رسانه هستند، رسانه هایی متعدد و رسانه ملی باید این یاران دیرین خود را بشناسد و بشناساند.

جعفری جلوه توضیح داد: ما به زندگی اصیل خود برای شرقی ماندن و زنده بودن و تداوم داشتن نیازمندیم و این محقق نمی گردد مگر با یاری رسانه ملی و اگر رسانه قرار است ملی باشد باید در همه ابعاد برنامه ای خود اعم از اخبار، فیلم ها، برنامه ها و سریال هایش زندگی ایرانی را به تصویر بکشد و انسان زحمت کش ایرانی را معرفی کند و فراوری ملی را حمایت کند و در برداشتن موانع از جلوی پای فراوریکنندگان قدم بردارد.

14 کارگردان، 30 فیلم

در این مراسم با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و مدیرانی از صداوسیما از 30 فیلم مستند 20 دقیقه ای با موضوع صنایع دستی رونمایی شد.

این 30 فیلم توسط 14 کارگردان ساخته شده و به موضوعات صنایع دستی در 8 استان، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، همدان، گلستان و چهارمحال وبختیاری می پردازد.

در این فیلم ها که بیشتر در مناطق روستایی تهیه شده است، رشته های مختلف صنایع دستی به نمایش درآمده و بعد از رونمایی در مراسم امروز، از اول شهریورماه سال جاری از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

هم چنین در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاه عکس و پوستر با موضوع فیلم های تهیه شده برپا شده است.

تجلیل از کارگردانان، هنرمندان و سازندگان فیلم های مستند و کارگردان های پیشکسوت و نیز تعدادی از استادان و فعالان صنایع دستی، انتها بخش این مراسم بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10839

به "رسانه و صنایع دستی دو رکن اصلی صنایع خلاق هستند، رونمایی از سومین مدل خانه ایرانی در سی امین نمایشگاه صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه و صنایع دستی دو رکن اصلی صنایع خلاق هستند، رونمایی از سومین مدل خانه ایرانی در سی امین نمایشگاه صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید