فرایند بهبود عملکرد کاراته گلستان مطلوب نیست

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، مهران قربانعلی پور ملکشاه متولد اول مهر 1371 هرچند در شهرستان بابل به جهان آمده اما سال های زیادی است که در شهر جدید مزرعه کتول از توابع علی آبادکتول زندگی می نماید و خود را یک ورزشکار گلستانی می داند.

فرایند بهبود عملکرد کاراته گلستان مطلوب نیست

قربانعلی پور قرار است تا چند روز دیگر به گرگان بیاید و جزو ورزشکاران گرگانی قرار بگیرد. وی در مجموع 9 مدال برون مرزی سبکی و غیرسبکی دارد که مهم ترین آنها مدال طلای دنیای در سال 1388 بوده است. وی هم اکنون نفر دوم تیم ملی کاتا بزرگسالان ایران است. ضمن اینکه قربانعلی پور، تنها کاتارو بزرگسال کشورمان است که توانسته به مدال دنیای دست پیدا کند.

با این کاراته کا پرافتخار گلستانی گفتگویی انجام داده ایم که متن آن در ادامه آمده است:

چه شد که کاراته را به عنوان ورزش اصلی خود انتخاب کردید؟

از بچگی به ورزش های رزمی و کشتی علاقه زیادی داشتم و به دلیل آنکه در محل زندگی ام (مزرعه کتول) باشگاه کاراته قرار داشت، کاراته را انتخاب کردم. از سال 1379 کاراته را زیر نظر استاد علی نژاد شروع کردم و تاکنون ادامه داده ام.

از همان اول با بخش اجرای فرم (کاتا) شروع کردید یا با بخش مبارزه (کومیته)؟

ابتدا هر دو فرم کاتا و کومیته را کار می کردم و هم در کومیته و هم در کاتا پیروز بودم و در هردو بخش عنوان کشوری دارم. از سال 85 بنا به تشخیص کارشناسان کاتا رو انتخاب کردم. در کومیته تا مقطعی جای رشد داشتم، البته خیلی ها اعتقاد داشتند و دارند که اگر کومیته را انتخاب می کردم نیز می توانستم پیروز باشم.

به کدوم بخش علاقه بیشتری داشتید؟

دلیل انتخاب ورزش رزمی، همین مبارزه بود اما از زمانی که کاتا را شناختم، به این بخش بیشتر علاقه مند شدم. کاتا، اصل و ریشه کاراته است و هر ورزشکار کاراته کایی می تواند کومیته رو گردد اما هرکسی قابلیت کاتارو شدن را ندارد.

پس معتقدید که کاتا نسبت به کومیته سختتر است؟

قطعاً، البته هدفم پایین آوردن سطح کومیته نیست و قبول دارم که کومیته نیز سخت است اما صددرصد معتقدم که کاتا نسبت به کومیته سختتر است و این موضوع را خود کومیته روها هم می دانند.

در کومیته هم در مسابقاتی شرکت نموده بودید؟

در رده پایه یعنی تا سال 85 هم کاتا و هم در کومیته عضو منتخب استان بودم. در کومیته در رده های سنی نوجوانان و جوانان و پایه مدال های زیادی در سطح استان هم در بخش سبکی و هم بخش فدراسیونی دارم.

تفاوت مدال های سبکی با مدال های فدراسیونی چیست؟

در مسابقات سبکی فقط افرادی که در آن سبک هستند اعم از استانی، کشوری، آسیایی و دنیای می توانند شرکت نمایند اما در مسابقات فدراسیونی شرکت نماینده ها از تمام سبک ها شرکت می نمایند.

در سطح فدراسیونی در چه مسابقاتی شرکت کردید؟

یکبار در سال 84 در سمنان شرکت کردم و عنوان سومی به دست آوردم اما از سال 85 به صورت تخصصی فقط روی کاتا متمرکز شدم که از همان سال ورزش حرفه ای من شروع شد.

تا به حال در کاتا به چه عناوین و افتخاراتی دست یافته اید؟

در بخش مدال های سبک کنترلی (گوجوریو گوجوکای) برنز کاتای آسیا در هنگ کنگ در سال 86، برنز کاتای تیمی و طلای کاتای انفرادی در مسابقات دنیای آفریقای جنوبی در سال 88 را کسب کردم همچنین در بخش مدال های فدراسیونی، برنز کاتای آسیا در مالزی در سال 87، طلای جایزه بزرگ ترکیه در سال 88، نقره کاتای آسیا در هنگ کنگ درسال 89، برنز مسابقات لیگ دنیای در ترکیه در سال 90.

در رده های جوانان و نوجوانان در آقایان صاحب مدال بودیم اما در امیدها هنوز هم به غیر از من این افتخار تکرار نشده است. در بزرگسالان هم کسب مدال دنیای جزو آرزوهای جامعه کاتای ایران است. نقره مسابقات کاپ آزاد در تایلند در سال92 را هم دارم. در لیگ دنیای سال 90 باوجود اینکه در رده امید بودم، در بزرگسالان شرکت کردم و تنها مقابل نفر اول کاتای دنیا (آنتونیو دیاز) در نیمه نهایی باختم و در رده بندی صاحب مدال برنز شدم.

اکنون در رده بزرگسالان چه صندلیی دارید؟

در رده بزرگسالان دو سال متوالی 93 و 94 اول کشوری می شوم اما پارسال نفر دوم بزرگسالان در انتخابی نهایی معرفی شدم. سه سال است که در اردوهای تیم ملی بزرگسالان هستم اما هنوز عضو نشده ام. کسی می تواند بگوید من عضو تیم ملی هستم که نفر اول تو انتخابی های درون اردویی باشد. من سال گذشته نفر دوم بودم و تاکنون افتخار فیکس بودن تو رده بزرگسالان تیم ملی را نداشته ام.

در بزرگسالان فیکس شدن سخت است زیرا در این رده تمام کسانی که حضور دارند در دوران خودشان صاحب نام و عضو تیم ملی پایه بودند. در واقع در این رده بهترین بهترینا انتخاب می شوند. البته در بخش کاتا انتخاب شدن بسیار سختتر از کومیته است زیرا در رده بزرگسالان این بخش، چهار نفررا انتخاب می نمایند؛ یک نفر برای کاتای انفرادی و3نفر برای اجرای کاتای تیمی.

سال جاری هم بعد از ماه مبارک رمضان انتخابی تیم ملی درون اردویی برای انتخاب نفر اول برای اعزام به مسابقات آسیایی ژاپن در شهریور ماه در پیش داریم.

به نظر می رسد که نسبت به سازوکار انتخاب نفر اول تیم ملی انتقاد دارید.

به نظر من تیم ملی حداقل باید دو نفر را در هر رده داشته باشد و به مسابقات تورنمنت اعزام کند و بنا بر عملکرد کاتاروها در مسابقات تورنمنت، نفر اول را برای مسابقات اصلی آسیایی و دنیای انتخاب نمایند. در این حالت، هم انگیزه برای کاتاروهای دیگر فراهم می گردد و هم عدالت بر اساس عملکرد در مسابقات بین الملی برقرار می گردد.

برسیم به بحث کاراته گلستان. صندلی کاتا استان در کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

کاتای استان در کشور صندلی خوبی دارد و از پتانسیل ها و استعدادهای خوبی در تمامی رده های سنی برخوردار هستیم اما به نظر من این است، اگر بخواهیم نماینده ای در تیم ملی داشته باشیم باید زحمت بیشتری بکشیم و کارشناسانه تر عمل کنیم.

در حال حاضر شرایط کاتا استان چگونه است؟

تیم های ملی تنها چهار کاتارو انفرادی برای رده های نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان می خواهد و ما تا به اینجا فقط قهرمان کشور معرفی نموده ایم یعنی افرادی که در مسابقات کشوری مدال می آوردند. این کافی نیست و ما باید در مسابقات درون اردویی تیم ملی نیز پیروز باشیم. این ملاک پیروزیت است اما شرایط کاتاروهای استان ما به این مرحله نمی رسد.

از میزان توجهی که به یک ورزشکار قهرمان دنیا می گردد، راضی هستید؟

چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی اصلا راضی نیستم! زیرا ورزش قهرمانی پرهزینه است.

مثل اینکه ماه گذشته مراسم تجلیلی برای شما برگزار شده بود، درست است؟

ما ورزشکاران ایرانی و به ویژه انفرادی در سخت ترین شرایط (امکانات) به پیروزیت های بزرگی رسیده ایم. صحبت من این است که باید حداقل از کسانی که به پیروزیت می رسند تجلیل درست و حسابی و در شأن آنها صورت بگیرد.

باید یک کار زیربنایی صورت بگیرد و مسئولان از سرمایه گذاران و اسپانسرها دعوت نمایند. باید منطقی نگاه کرد؛ عملکرد هیات کاراته استان تاکنون نسبت به هیات های دوره قبل 10 برابر بهتر بوده است اما دلیل نمی گردد که بگویم شرایط کاراته استان خیلی خوب است. باید اسپانسر جور نمایند و در لیگ کشور تیم بدهند.

سال جاری در لیگ کشور هم بازی کردید، عملکرد شما چطور بود؟

سال جاری در سوپرلیگ کشور در قالب تیم مناطق نفت خیز جنوب بودم که تیم ما در سکوی سوم ایستاد. خوشبختانه عملکرد من در لیگ سال جاری بسیار خوب بود و توانستم نفر اول تیم ملی ر هم در دور رفت و هم در دور برگشت شکست بدهم. در هفته آخر دور رفت و هفته اول دور برگشت به عنوان بهترین کاتاروی هفته از سایت رسمی فدراسیون کاراته ایران معرفی شدم.

به عنوان سوال پایانی، مهم ترین هدف و آرزوی ورزشی شما چیست؟

مهم ترین هدف من کسب مدال دنیای بزرگسالان است و آرزوی ورزشی من نیز راهیابی کاراته به المپیک 2020 ژاپن هست و بتوانم در المپیک حضور یابم و در آن مسابقات مدال کسب کنم.

خبرنگار: محمد امین شعبانی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17122

به "فرایند بهبود عملکرد کاراته گلستان مطلوب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند بهبود عملکرد کاراته گلستان مطلوب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید