سالانه 5000 مرگ ناشی از بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد

به گزارش بلاگ پو، یک دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه گفت: هر سال به طور متوسط 5000 مورد مرگ و 100 میلیارد تومان خسارت ناشی از بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد.

سالانه 5000 مرگ ناشی از بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد

به گزارش خبرنگاران، وحید هادی، در نشست تخصصی جیره های غذایی در شرایط بحران که در محل تالار همایش نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار گردید، اعلام کرد: با فرمولاسیون مناسب، جیره های غذایی می توانند باعث تامین انرژی، بهبود سیستم ایمنی، کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی و افزایش توان عملکردی در افراد شوند.

وی اضافه کرد: تغذیه در بحران بسیار حائز اهمیت است، ایران کشوری بلاخیز است که هرچند وقت یک بار به علت بلایای طبیعی دچار خسارات اقتصادی و جانی می شود. مطالعات نشان می دهند که از 40 نوع بلایای طبیعی شناخته شده در دنیا، 31 نوع آن در ایران اتفاق می افتد.

این دانشجوی دکتری مطرح کرد: هر سال به طور متوسط 5000 مورد مرگ و 100 میلیارد تومان خسارت ناشی از بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد، ایران مقام چهارم آسیا و ششم دنیا را از نظر وقوع بلایای طبیعی دارد. توجه به موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک ایران و وجود دشمنان خارجی، احتمال وقوع یک بحران نظامی را افزایش می دهد.

هادی اظهار کرد: از سوی دیگر سلامت و ایمنی مواد غذایی نیز از معیارهای تامین مواد غذایی است، شیوع بیماری های حاصل از مواد غذایی ناسالم، تهدیدی جدی برای افراد محسوب می شود و بر همین اساس تامین مواد غذایی با کیفیت بالا، سالم و ایمن لازم است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های اساسی مسؤولان در بحران تامین مواد غذایی بوده و همچنین تامین مواد غذایی بخشی از ماموریت اصلی لجستیک است. در شرایط بحران عدم امکان استفاده از غذاهای گرم و تازه به دلیل مسائل موجود در تهیه، طبخ و توزیع غذا از نظر مکان، تجهیزات و ملزومات وجود دارد.

این دانشجوی دکتری، اظهار داشت: هدف از جیره های اضطراری کاهش بیماری و مرگ ومیر در میان حادثه دیدگان است. بیشتر مواقع، جیره های اضطراری به عنوان تنها منبع غذایی موجود در اوایل وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله و طوفان مورد مصرف قرار می گیرند. در نتیجه مقدار انرژی، ترکیبات مغذی و مقبولیت حسی جیره های اضطراری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هادی تشریح کرد: قالب های غذایی فشرده بخشی از جیره های غذایی بوده که قابل استفاده در شرایط بحران، درمان و ماموریت های نظامی است. جیره های فشرده غذایی با دارابودن خصوصیاتی از قبیل عدم احتیاج به آماده سازی، ماندگاری طولانی، رطوبت پایین، فسادپذیری پایین، دارابودن دانسیته (=جرم حجمی یک ماده) بالای انرژی و مواد مغذی، حمل و توزیع و مصرف آسان بهترین راهکار برای مواقع بحران است.

در ادامه این نشست، اسماعیل بهمن آبادی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، مطرح کرد: سال 75 و 76 یعنی در زمان حادثه بجنورد حدود 100 قلم کالای امدادی تحویل جامعه آسیب دیده داده شد، اما بعد از سال 76 تنوع کالاهای امدادی بسیار افزایش پیدا کرد که این مسئله نیروهای امدادی را بسیار دچار زحمت و مشکل می کرد.

وی اضافه کرد: بسته های 72 ساعته در روزهای اول که حادثه رخ می دهد در بین آسیب دیدگان پخش می شود، زیرا فضا بسیار خاک آلود بوده و امکان آشپزی برای آسیب دیدگان وجود ندارد. در نتیجه بسته بندی های خشک و کنسروی پخش خواهد شد، اما بعد از چند روز اول باید خانواده ها درگیر آشپزی شوند تا هرچه سریع تر به روال عادی زندگی برگردند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از اصول امدادرسانی بازگرداندن خانواده ها به روال عادی زندگی است و هرچه بهتر امدادرسانی شود، جامعه سریع تر به وضعیت عادی خود بازمی شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14101

به "سالانه 5000 مرگ ناشی از بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه 5000 مرگ ناشی از بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید