ستاری: فرهنگ فراموش شده کارآفرینی را باید به جامعه بازگردانیم

به گزارش بلاگ پو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت اشتباه ما از جایی شروع شد که بهایی به ایده پردازی، نوآوری و تفکر خلاق ندادیم، گفت: فرهنگ فراموش شده کارآفرینی را باید به جامعه بازگردانیم.

ستاری: فرهنگ فراموش شده کارآفرینی را باید به جامعه بازگردانیم

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مراسم اختتامیه برنامه تلویزیونی کارساز مستند - مسابقه ای در حوزه کارآفرینی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار گردید.

ستاری در این مراسم اعلام کرد: کارساز احیا نماینده فرهنگی است که هزاران سال در ژن ایرانیان وجود داشت و طی صد سال گذشته با اتکا به درآمدهای نفتی آن را نابود کردیم. ایده هایی که توسط این استارتاپ ها ارائه شد به درستی نشان می دهد که چگونه با خلاقیت و نوآوری می توان اقتصادی پویا در کشور ایجاد کرد. پس پیشرفت کشور با وجود جوانانی دارای این خصوصیات تضمین می گردد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: حرکت اشتباه ما از جایی شروع شد که به فرزندانمان آموختیم معنی اشتغال، استخدام است و بهایی به ایده پردازی، نوآوری و تفکر خلاق ندادیم. در این صورت مدرک گرایی رواج یافت و جوانان در دانشگاه ها به دنبال تکه کاغذی برای استخدام رفتند. پس از استخدام خوشحالی می نمایند در حالی که نمی دانند این اقدام تمام اعتماد به نفس، مهارت ها و نوآوری ها از بین می برد.

ستاری همچنین گفت: اگر به این نکته برسیم که استخدام افتخار نیست و جوانان را با پول نه بلکه با تفکر و ایده های نوآورانه آنها باید ارزیابی کرد، آن موقع به فرهنگ کارآفرینی هزار ساله خود بازگشته ایم. در این صورت متوجه می شویم که خام فروش راه به جایی نمی برد و تنها فرهنگ مسموم وابستگی را به اقتصاد تزریق می نماید.

نوآوری بشر بزرگترین موهبت الهی است

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه نوآوری بشر بزرگترین موهبت الهی است گفت: بدون کوشش و نوآوری کشورها راه به جایی نمی برند. نوآوری باعث توسعه بشر می گردد و استخدام جهت نابودی این موهبت الهی را تسریع می نماید.

وی همچنین اعلام کرد: اما برای احیای فرهنگ کارآفرینی حرکت جدیدی در کشور ایجاد شده است که نسل جدیدی از کارآفرینان زیر سی سال را به اقتصاد معرفی نموده است. زیرا دانشجویان و جوانان ما می دانند که با تحصیلاتشان نوآوری را به جامعه باید هدیه دهند و باعث ارتقا و بهبود زندگی تک تک افراد جامعه شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه کوشش برای تغییر این ساختار شروع شده است ابراز کرد: مردم از نوآوری استقبال می نمایند. هر روز یک محصول فناورانه ارائه می گردد که مردم با کاربرد آنها پشتیبانی خود را اعلام می نمایند. پس بینش و نگرش ها نسبت به فرهنگ کارآفرینی میان مردم و دولت تغییر نموده است. زیرا همه متوجه شده اند که اقتصاد سنتی توان مقابله با این جوانان نوآور و خلاق را ندارد.

جوانان خلاق پایه اقتصاد پویا هستند

وی در ادامه گفت: موفقیت نیز با سرمایه گذاری روی این جوانان تضمین می گردد. در این جهت نیز باید فرهنگ سرمایه گذاری خطر پذیر توسعه یابد. زیرا اقتصاد پویا با اتکا به همین نیروی انسانی شکل می گیرد که ایران ظرفیت فوق العاده ای در این زمینه دارد. همه باید کوشش کنیم فرهنگ فراموش شده کارآفرینی را به کشور بازگردانیم.

ستاری با بیان اینکه شکست نشانه باخت نیست اعلام کرد: جوانان باید با اعتماد به نفس در جهت پیشرفت کشور و استفاده از توانایی های خود گام بردانند. همه باید بدانند که تفاوت افراد از پس از شکست و زمین خوردن شروع می گردد. آن لحظه ای که افراد تصمیم می گیرند دوباره روی پای خود بایستند و مسائل جهت خود را برطرف نمایند. پس با شکست ما نمی بازیم بلکه می آموزیم. این اعتماد به نفس اصل اول و مهم در اقتصاد دانش بنیان است و ایده و منابع اقتصادی در صندلی های بعدی قرار گرفته است.

وی همچنین عنوان نمود: برنامه کارساز نیز ترویج نماینده همین فرهنگ کارآفرینی است . مردم تشنه برنامه های این گونه هستند که نشان می دهد یک جوان خلاق تنها در چند هفته توانسته ایده خود را عملی کند و به درآمد میلیونی برسد. این برنامه ها خود فرهنگ کارآفرینی را القا می نماید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9225

به "ستاری: فرهنگ فراموش شده کارآفرینی را باید به جامعه بازگردانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: فرهنگ فراموش شده کارآفرینی را باید به جامعه بازگردانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید