سهم دنیا عرب از صادرات ایران
به گزارش بلاگ پو، سهم کشورهای عربی از سبد صادرات و واردات ایران تعیین شد. براساس داده های اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، سهم کشورهای عربی از صادرات ایران در نیمه اول سال جاری 2/ 5 میلیارد دلار معادل 39 درصد کل صادرات کشور در این بازه زمانی بوده است. کشورهای عراق، امارات، عمان، کویت و قطر به ترتیب پنج مقصد اول صادراتی ایران در دنیا عرب بوده اند. از سوی دیگر مجموع واردات از کشورهای عربی 1/ 4 میلیارد دلار ثبت شده است که امارات و عمان در صدر مبادی وارداتی کشور قرار دارند.
به گزارش دنیای اقتصاد، صندلی کشورهای عربی در سبد صادراتی و وارداتی ایران معین شد. آنالیز ها نشان می دهد که از 20 مقصد اول صادراتی ایران، پنج صندلی به کشورهای عربی اختصاص دارد. از مجموع صادرات کشور در نیمه نخست سال جاری که معادل 5/ 13 میلیارد دلار می گردد، 5 میلیارد و 204 میلیون دلار به کشورهای عربی اختصاص دارد؛ یعنی نزدیک به 39 درصد از کل صادرات کشور. در میان کشورهای عربی که در جمع 20 مقصد صادراتی ایران قرار دارند، عراق با 2 میلیارد و 971 میلیون دلار در صندلی نخست واقع شده است، امارات با یک میلیارد و 933 میلیون دلار در صندلی دوم ایستاده است و کشورهای عمان با 165 میلیون دلار، کویت با 73 میلیون دلار و قطر با 62 میلیون دلار در رده های سوم تا پنجم جای گرفته اند.
از سوی دیگر از مجموع واردات کشور در نیمه اول سال جاری (8/ 16 میلیارد دلار)، 15 میلیارد و 644 میلیون دلار متعلق به 20 کشور مبدا مهم وارداتی ایران بوده است که سهم کشورهای عربی در سبد وارداتی ایران، معادل 4 میلیارد و 161 میلیون دلار ثبت شده است که از این رقم 3 میلیارد و 961 میلیون دلار متعلق به امارات و 200 میلیون دلار متعلق به عمان است. در مجموع حدود 24 درصد از کل واردات کشور در 6ماهه اول به کشورهای عربی اختصاص دارد. پیش از این نیز سهم 15 کشور همسایه از سبد صادراتی ایران در نیمه اول 99 معین شده بود.
بر اساس آمارهای اعلام شده کشورهای همسایه 70 درصد از سهم صادرات ایران را در این بازه زمانی به خود اختصاص دادند، این در حالی است که این رقم در سال 98 معادل 60 درصد و در سال 97 معادل 55 درصد بود. از این رو آمارها نشان می دهد که وزن همسایگان در سبد صادراتی ایران در سال 99 افزایش یافته است. مطابق آمارهایی که اخیرا از سوی گمرک ایران منتشر شده از مجموع رقم تجارت خارجی 6 ماهه 99 که بالغ بر 30 میلیارد دلار بوده سهم صادرات معادل 13 میلیارد و 566 میلیون دلار بوده است که 70 درصد آن حدود 5/ 9 میلیارد دلار می گردد. رئیس کل سازمان توسعه تجارت با ارائه این آمار اعلام نموده بود که در سال 98 بیش از 24 میلیارد دلار از ایران به کشورهای همسایه کالا صادر شده است. این درحالی است که بر اساس برآوردها ظرفیت صادرات 125 میلیارد دلاری به کشورهای همسایه وجود دارد.
جزئیات تجارت با کشورهای عربی
به گزارش ایلنا مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران درباره جزئیات تجارت با کشورهای عربی اظهار کرد: از مجموع کل صادرات کشور 8 میلیارد و 16 میلیون دلار به 15 کشور همسایه صورت گرفته است که در میان این گروه کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه های 14 و 15 قرار گرفته اند. فرزاد پیلتن ادامه داد: بر اساس آمارها صادرات ایران در 6 ماه ابتدای سال 1399 به 13 میلیارد و 566 میلیون دلار و 46 میلیون و 318 هزار تن رسید که از این میزان صادرات 12 میلیارد و 799 میلیون دلار یعنی حدود 94 درصد از کل صادرات کشور به 20 کشور هدف صادرات صورت گرفته است. وی ادامه داد: در میان 20 کشور مذکور، 6 کشور عربی شامل عراق با 2971 میلیون دلار (پس از چین) در رتبه 2، امارات با 1933 میلیون دلار در رتبه 3، عمان با 165 میلیون دلار (پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، هند، اندونزی، روسیه، تا یلند و آذربایجان) در رتبه 12، کویت با 73 میلیون دلار(پس از ونزوئلا، ارمنستان، آلمان) در رتبه 16 و قطر با 62 میلیون دلار(پس از سوریه، هنگ کنگ و بالاتر از قزاقستان) در رتبه 19 بازارهای عمده صادراتی ایران قرار داشته اند. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات ایران به کشورهای همسایه گفت: همچنین طی مدت مذکور از مجموع کل صادرات کشور 8 میلیارد و 16 میلیون دلار به 15 کشور همسایه صورت گرفته است که در میان این گروه از کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه های 14 و 15 قرار گرفته اند. وی ادامه داد: همچنین در حوزه واردات نیز طی مدت مذکور 16 میلیارد و 783 میلیون دلار به میزان 16 میلیون و 524 هزار تن کالا وارد کشور شده است.
پیلتن اظهار کرد: از کل میزان واردات مذکور 15 میلیارد و 644 میلیون دلار آن متعلق به 20 کشور هدف عمده واردات کشور بوده است که در جمع 20 کشور هدف فوق، کشورهای عربی شامل امارات با 3 میلیارد و 961 میلیون دلار (پس از چین) در رتبه دوم و عمان با 200 میلیون دلار (پس از ترکیه، هند، آلمان، روسیه، انگلیس، هلند، ایتالیا، کره جنوبی،سوئیس و سنگاپور) در رتبه سیزدهم و بالاتر از برزیل، فرانسه، مالزی، اتریش، اسپانیا، پاکستان و دانمارک قرار گرفته است. این مقام مسوول یادآور شد: در گروه 15 کشور همسایه ایران با وارداتی معادل 7 میلیارد و 352 میلیون دلار از این کشورها، کشورهای امارات و عمان (پس از ترکیه و روسیه) به ترتیب رتبه اول و چهارم و عراق با 43 میلیون دلار (پس از پاکستان) در رتبه ششم، کویت با 3 میلیون دلار و قطر با 4/ 2 میلیون دلار(پس ازقزاقستان،آذربایجان،ارمنستان و ترکمنستان) در رتبه یازدهم و دوازدهم قرار گرفته و بحرین و عربستان نیز به ترتیب با 1/ 0 و صفر میلیون دلار واردات، بعد از افغانستان در رتبه های چهاردهم و پانزدهم مبادی وارداتی کشور قرار داشته اند. وی اضافه نمود: مجموع واردات ایران از کشورهای عربی مذکور طی 6 ماه ابتدای سال 1399 حدود 4 میلیارد و 231 میلیون دلار بوده است.
پیلتن مطرح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در رویکردی جدید و با توجه به شرایط بین المللی و البته متغیرهای مالی و تجاری، توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در دستور کار خود قرار داده است. وی ادامه داد: روابط حسنه سیاسی با بعضی کشورهای مذکور، نزدیکی جغرافیایی و زیرساخت های مناسب بندری و در نتیجه هزینه های پایین حمل و نقل، اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی و سهولت ارتباط میان تجار ایران و کشورهای فوق، سهولت رفت و آمد و پایین بودن هزینه های بازاریابی و حضور در نمایشگاه ها و دیگر رویدادهای تجاری و همچنین ایجاد دفتر و نمایندگی و….از جمله مهم ترین عوامل و زمینه های افزایش روابط تجاری ایران و این کشورها محسوب می گردد. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران متذکر شد: با این وجود، علاوه بر تحریم های یک جانبه آمریکا علیه کشور و وقوع بعضی نوسانات در روابط سیاسی با بعضی از این کشورها مانند عربستان و وجود ناآرامی ها در بعضی کشورها مانند عراق و یمن، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله عوامل منفی است که بر روابط تجاری با این کشورها تا ثیرگذار بوده است.
منبع: فراروpariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.