شگفتی های پنهان درباره اینترنت اشیاء

به گزارش بلاگ پو، تاثیر گسترده اینترنت اشیاء برروی زندگی انسان غیرقابل انکار است، در این گزارش به معرفی، اهداف، کاربردها و دلایل استفاده از اینترنت اشیاء خواهیم پرداخت.

شگفتی های پنهان درباره اینترنت اشیاء

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، دنیای IT و کاربرد های فراوان و شگفت انگیز اینترنت همیشه آدمی را شگفت زده می کند، بگونه ای که حتی برخی چیز ها به نظر غیرقابل باور و نشدنی است و حتی نمی توان باور کرد که اشیاء هم می توانند به راحتی بیش از نیمی از زندگی انسان را مدیریت کرده و پیش ببرند، بدون آن که انسان بخواهد خسته شود .

اینترنت اشیاء چیست؟

نظریه اینترنت اشیاء یا IOT ، برای نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون بیان شده، اما تنها چند سال است که به طور جدی در دنیای IT بر روی این مبحث کار می شود و نکته جالب اینجاست که بدانید در حال حاضر اکثر کسب و کار ها در حال حرکت به سمت استفاده وسیع از این فناوری هستند . Internet of Things به اختصار IOT و یا همان اینترنت اشیاء پدیده ای عجیب و جدیدی نیست، زیرا نخستین نمونه استفاده از این فناوری؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک شرکت طی یک کنفرانس در سال 1989 بود .

مفهوم اینترنت اشیاء به اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت ارتباط دارد. به کمک اینترنت اشیاء برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. برای نمونه می توان به یخچال های هوشمند که به اینترنت متصل شده و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می سازند اشاره نمود. در واقع اینترنت اشیاء شما را قادر می سازد تا اشیاء مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید .

اینترنت اشیاء برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم های مانند؛ خودرو های هوشمند، یخچال های هوشمند و خانه های هوشمند که این روز ها در مباحث و مجالس مختلفی به آن ها اشاره می شود کاربرد دارد، در اصل تمامی این دستگاه ها در زیر مجموعه اینترنت اشیاء قرار می گیرند .

پتانسیل های اینترنت اشیاء که توسط Ashton ارائه شد

امروزه، رایانه ها و در نهایت اینترنت، تقریبا به صورت کامل برای تولید محتوا، به انسان وابسته است. نزدیک به حدود 50 پتابایت (هر پتابایت معادل 1024 ترابایت است) دیتا که در اینترنت موجود است، از طریق انسان با تایپ کردن، ضبط کردن، عکس دریافت و اسکن بارکد تولید شده است. اما مشکل، محدودیت در زمان، توجه و دقت انسان ها است. همه این ها به این معنی است که انسان ها در ثبت و ضبط اطلاعات درباره اشیاء در دنیای واقعی، خیلی خوب نیستند. اگر تمامی اطلاعات در مورد دنیای ما وارد یک ابررایانه شود، باز هم اطلاعاتی وجود دارد که در طول زمان، نیاز به وارد کردن آن به رایانه احساس شود، به این ترتیب ساخت سیستمی که خود در مورد فضای پیرامون اطلاعات کسب کند، کار بشر را بسیار آسان تر می کند .

افزایش روز افزون استفاده از آدرس IPv 6 ، یک فاکتور مهم در توسعه اینترنت اشیاء است. به گفته آقای استیو لیسبون، این گسترش فضای آدرس به این معنی است که می توان به هر اتم روی سطح زمین، یک آدرس IPv 6 اختصاص داد و هنوز هم به اندازه کافی، تعداد آدرس IPv 6 برای بیش از 100 کره زمین هم وجود دارد. به عبارت دیگر، انسان ها به راحتی می توانند به هر شیء روی کره زمین، آدرس IP اختصاص دهند. افزایش تعداد تجهیزات هوشمند و همچنین مقدار داده ای که این تجهیزات تولید می کند، نگرانی های جدیدی از جمله حریم خصوصی، قدرت در داده ها و امنیت را به وجود می آورد .

امروزه برنامه های کاربردی اینترنت اشیاء در بیشتر صنایع از جمله: کشاورزی، مدیریت ساختمان، پزشکی، انرژی و صنعت حمل و نقل وجود دارد، همچنین این موضوع، ارتباط مستقیم با هماهنگی بیش از پیش مهندسان الکترونیک و توسعه دهندگان نرم افزار که روی محصولات و سیستم های اینترنت اشیاء کار می کنند، خواهد داشت .

اینترنت اشیاء چگونه تعامل با دنیای فیزیکی را تغییر خواهد داد؟

اینترنت اشیاء (IoT) به عنوان انقلاب صنعتی بعدی نامیده می شود، IoT روش تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای فیزیکی تغییر خواهد داد. در اینجا بیشتر به روند پیشروی و رشد IoT در دنیا پرداخته ایم با ما همراه باشید .

بیش از دو سال است که (BI Intelligence (BusinessInsider از نزدیک رشد اینترنت اشیاء را دنبال کرده است و به طور خاص، تجزیه و تحلیلی بر روی این قضیه انجام داده که چگونه IoT موجودیت ها و نهاد هایی از قبیل: دولت ها، کسب و کار ها و مشتریان را قادر می سازد تا به دستگاه های IoT خود متصل شوند و آن ها را کنترل کنند. این تجزیه و تحلیل در محیط هایی مانند تولید، خانه های هوشمند، حمل و نقل و کشاورزی انجام شد .

در یک گزارش جدید از BI این سیستم اطلاعاتی در مورد تمام اجزاء و اکوسیستم IoT صحبت کرده، این گزارش جدید شامل اطلاعاتی در مورد دستگاه ها، تحلیلگرها، شبکه ها و امنیت IoT است. همچنین یک تخمین و پیش بینی از بازار رو به رشد اینترنت اشیاء ارائه شده که شامل رشد استفاده از دستگاه های IoT ، میزان سرمایه گذاری و میزان بازگشت سرمایه در این اکوسیستم است .

در اینجا برخی از نکات کلیدی این گزارش آمده است:

  • پیش بینی شده که تا سال 2020 در کل 34 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شوند.
  • نزدیک به 6 تریلیون دلار برای اینترنت اشیاء تا 5 سال آینده خرج خواهد شد.
  • تجارت جزء اصلی اینترنت اشیاء قرار خواهد گرفت؛ کسب و کار ها می توانند روند کار خود را با کاهش هزینه های عملیات، افزایش بهره وری و گسترش بازار و محصولات جدید بهبود دهند .
    • دولت ها برای کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندانشان بر روی افزایش بهره وری تمرکز خواهند کرد.
    • مصرف کنندگان به عنوان استفاده کنندگان IoT در کنار کسب و کار ها و دولت ها عمل خواهند کرد.

      متقاضیان و مشتریان اینترنت اشیاء چه کسانی هستند؟

      اینترنت اشیاء، فراتر از یک ابزار برای رفاه و تسهیل در امور اشخاص است. اینترنت اشیاء، منابع جدید داده و یک سری مدل های کاربردی در کسب و کار ها را پیشنهاد می دهد که می تواند موجب تقویت آن کسب و کار ها در صنایع مختلف شود .

      به عنوان مثال :

      · مراقبت های بهداشتی و درمانی

      امروزه تعداد زیادی از مردم، از تجهیزات پوشیدنی به جهت مانیتورینگ و مدیریت تمرینات ورزشی، خواب و دیگر رفتار های روزمره خود استفاده می کنند. این ها از تاثیرات اینترنت اشیاء بر سلامت افراد است. تجهیزات کنترل وضعیت بیمار، ثبت وقایع حالات بیمار توسط تجهیزات الکترونیکی و دیگر لوازم هوشمند، می تواند به سلامتی و نجات جان انسان ها کمک کند .

      · ساخت و تولید

      این هم یکی از صنایعی است که از اینترنت اشیاء منفعت بسکمک برده است. سنسور های جمع آوری داده که در ماشین آلات کارخانه قرار داده شده است یا قفسه های انبار هوشمند می تواند در لحظه مسائل و خطا ها را تشخیص داده و مبدا آن را ردیابی نماید. این موضوع موجب تسهیل در کار ها و افزایش کارآمدی امور و کاهش هزینه می شود .

      · خرده فروشی

      اینترنت اشیاء هم برای فروشنده و هم برای مصرف کننده مفید است. به عنوان مثال، در فروشگاه ها می توان از اینترنت اشیاء برای اطلاع از موجودی انبار و یا اهداف امنیتی استفاده کرد. برای مشتریان هم تجربه خرید، محاسبه قیمت و پرداخت توسط سنسور های جمع آوری داده و دوربین ها بسیار جالب است .

      · حمل و نقل

      بدون شک با ظهور ماشین های خودران، بیش از هر زمان دیگر، تأثیر فناوری را در این صنعت مشاهده می کنید. همچنین اینترنت اشیاء روی حمل و نقل در مقیاس های بزرگتر هم تاثیرگذار است: شرکت های حمل و نقل و تحویل بار از راه چاره های GPS برای ردیابی ناوگان خود استفاده می کنند. علاوه بر این، جاده ها توسط سنسور ها برای امنیت بیش از پیش، کنترل می شوند .

      · خدمات رفاهی

      ابزار های هوشمند فقط برای جمع آوری اتوماتیک داده کاربرد ندارند، بلکه امکان تجزیه و تحلیل داده برای ردیابی و مدیریت هرچه بهتر استفاده از انرژی را دارند. به این ترتیب، سنسور های موجود در تجهیزاتی همچون آسیاب بادی، می تواند داده را ردیابی کرده و مدل های پیش بینی برای زمان بندی خرابی در جهت استفاده از انرژی به صورت کارآمد، ارائه نماید .

      کارشناسان تخمین زده اند که تا سال 2020 ، اینترنت اشیاء حدود 50 میلیارد شیء را شامل می شود. همچنین ارزش بازار دنیای اینترنت اشیاء به 7100 میلیارد دلار تا سال 2020 خواهد رسید .

      منبع:باشگاه خبرنگاران

      ،

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11153

به "شگفتی های پنهان درباره اینترنت اشیاء" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی های پنهان درباره اینترنت اشیاء"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید