طراحی نما در اصفهان

به گزارش بلاگ پو، امروزه اجرا و طراحی نمای ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و این امر به الویت بسیاری از کارفرمایان و ساختمان سازان تبدیل شده است. به طور کلی می توان گفت نمای ساختمان منظره بیرونی ساختمان را نشان داده و حتی در اغلب اوقات باعث جلب توجه افراد بسیاری می شود. از این رو توجه به چگونگی طراحی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن می پردازیم، ارائه نکات مهم در طراحی نما و ضوابط اجرایی آن در شهر اصفهان می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

طراحی نما در اصفهان

نمای ساختمان

یکی از مهم ترین بخش های هر ساختمانی نمای آن می باشد، از این رو چگونگی طراحی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. اجرای یک نمای مناسب نه تنها در زیبا سازی فضای بیرونی ساختمان موثر است، بلکه باید به گونه ای باشد که ارتباط فضای بیرونی و داخلی ساختمان را نیز برقرار کرده و آن را به خوبی نشان دهد. عموما در طراحی نمای ساختمان هایی که رو به کوچه هستند از نمای محصور و بسته تر استفاده می شود. این مدل طراحی می تواند حریم خصوصی افراد را بیش تر حفظ کند. این در حالی است که ساختمان های رو به حیاط از نمای باز تری برخوردار می باشند.

نکات مهم در ساخت نمای ساختمان

عوامل و نکات زیادی در چگونگی ساخت ساختمان دخیل می باشند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی نما بر اساس کاربری ساختمان

یکی از عوامل تاثیرگذار در طراحی نما، کاربری ساختمان می باشد. برای مثال توجه به مسکونی یا اداری بودن ساختمان از نکات تاثیر گذار در چگونگی طراحی نمای آن می باشد. اگر نمای یک ساختمان به خوبی طراحی شده باشد، افراد می توانند با نگاه به آن نوع کاربری ساختمان را حدس بزنند. نوع کاربری سازه بر انتخاب مصالح مورد نیاز برای ساخت نما نیز تاثیر می گذارد.

به کارگیری مصالح بومی

منظور از استفاده از مصالح بومی به کارگیری متریالی است که در منطقه زندگی شما بیش تر یافت می شود. برای مثال سنگ نمونه ای از متریال هایی است که در استان اصفهان به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که در اطراف آن معادن سنگ زیادی وجود دارد. از این رو می توان سنگ را نمونه ای از مصالح بوم آور شهر اصفهان معرفی کرد.

استفاده از سبک معماری مشخص

توجه داشته باشید که طراحی نمای ساختمان یک امر تخصصی بر شمرده می شود. انتخاب یک طرح معماری مشخص نکته مهمی است که باید در طراحی نما به آن توجه داشته باشید. از این رو این کار باید توسط یک معمار صورت پذیرد. انتخاب سبک نمای ساختمان باید با با توجه به سبک کلی معمری ساختمان انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد.

ارزیابی بافت منطقه

از جمله مهم ترین نکاتی که باید در طراحی نمای ساختمان به یاد داشته باشید، ارزیابی بافت منطقه و طراحی نما بر اساس آن می باشد. برای مثال در صورتی که در یک منطقه از آجر برای طراحی نما استفاده شده است، باید از استفاده متریال دیگر هم چون سنگ و غیره پرهیز کنیم. چرا که انجام این کار نمای بدی ایجاد می کند.

ارزیابی شرایط اقلیمی منطقه

ما در کشوری با تنوع اقلیمی و آب و هوایی متفاوت زندگی می کنیم. یکی از نکاتی که قبل از ساخت نمای ساختمان باید به آن توجه شود، در نظر دریافت شرایط اقلیمی منطقه می باشد. برای مثال طراحی نما در قسمت مرطوب با منطقه ای که از آب و هوای گرم و خشک برخوردار می باشد، متفاوت می باشد. این امکان وجود دارد که در مناطق مرطوب از پنجره های بزرگ به منظور نورگیری استفاده شود. اما در مناطقی که از آب و هوای سرد برخوردار می باشند، استفاده از نمای شیشه ای پیشنهاد نمی شود.

ارزیابی میزان هزینه برای ساخت نما

میزان هزینه ای که برای ساخت نما در نظر گرفته شده است نیز از نکات مهمی است که باید بدان توجه شود. طراحی که یک معمار برای ساخت نما اجرایی می کند باید با هزینه ای که کارفرما برای انجام این کار در نظر گرفته است، هماهنگی داشته باشد. در غیر صورت اجرای آن غیر ممکن خواهد بود.

انتخاب مصالح با کیفیت

انتخاب متریال با کیفیت برای ساخت نمای ساختمان از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت. از آن جایی که نمای یک ساختمان در معرض باد، باران و نورخورشید واقع شده است، بیش تر از سایر قسمت ها دچار آسیب دیدگی می شود. از این رو استفاده از متریال با کیفیت که در مدت زمان طولانی استحکام و شکل ظاهری خود را حفظ کند از نکات مهمی است که باید در نظر داشت.

اهمیت طراحی نمای ساختمان

  • از آن جایی که نما پوسته ظاهری ساختمان محصوب می شود، می تواند در زیباتر نشان دادن هرچه بیش تر ساختمان کمک کند.
  • اگر طراحی نمای ساختمان به درستی صورت گیرد، می تواند از اتلاف انرژی در فصول مختلف سال نیز جلوگیری به عمل آورد.
  • طراحی نما به عنوان یک راه چاره برای جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی شناخته می شود.
  • نمای ساختمان می تواند مقاومت ساختمان در برابر شرایط نامساعد جوی را افزایش دهد.

شرایط و ضوابط طراحی نمای ساختمان در استان اصفهان

با توجه به آن چه که در بالا گفته شد، هر شهر از ضوابط خاص خود در طراحی نما برخوردار می باشد. آن چه که در این جا به بیان آن خواهیم پرداخت، شرایط و ضوابط طراحی نمای ساختمان در اصفهان می باشد.

به طور کلی ضوابط مربوط به ساخت نمای ساختمان در استان اصفهان در دو دسته محدوده مصوب تاریخی و خارج از محدوده مصوب تاریخی جای می گیرند.

محدوده مصوب تاریخی

از جمله شرایط و ضوابطی که در طراحی نما در محدوده مصوب تاریخی باید رعایت شود، انتخاب رنگ های کرم و بژ به عنوان رنگ های غالب و در کنار آن استفاده از رنگ هایی مانند آبی فیروزه ای، قهوه ای روشن، اخرایی و گلبهی به عنوان رنگ مکمل می باشد. میزان مجاز برای استفاده از رنگ های تیره در طراحی نمای ساختمان در شهر اصفهان 5 درصد می باشد. متریالی که می توان در محدوده مصوب تاریخی برای طراحی نما در شهر اصفهان مورد استفاده قرار داد، آجر، شیشه و سنگ می باشد. از آجر می توان حداقل به میزان 60 درصد استفاده کرد. حداکثر میزان مجاز برای استفاده از سنگ 20 درصد و برای شیشه 25 درصد می باشد. استفاده از سایر متریال هم چون کامپوزیت، آلومینیوم و چوب ممنوع می باشد.

خارج از محدوده مصوب تاریخی

رنگ های بژ و کرمی باید به عنوان رنگ های غالب و رنگ های قهوه ای روشن، آبی فیروزه ای، اخرایی و گلبهی به عنوان رنگ مکمل مورد استفاده قرار گیرند. حداکثر میزان مجاز برای استفاده از رنگ تیره 5 درصد می باشد. حداکثر میزان مجاز برای استفاده از آجر حداقل 50 درصد و استفاده از سنگ 20 درصد می باشد. امکان استفاده از متریال هایی هم چون کامپوزیت، آلومینیوم و چوب حداکثر 10 درصد و شیشه 25 درصد می باشد.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: ساختمانچی
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17066

به "طراحی نما در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی نما در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید