فضای آنلاین برای زنان امن تر می گردد

به گزارش بلاگ پو، در یکی از مجمع های دنیای سازمان ملل متحد که به منظور برابری جنسیتی در پاریس تشکیل شد، 4غول فناوری دنیا متعهد شدند با استفاده از ابزارهای خود و بعلاوه ائتلاف با یکدیگر، پلتفرم هایشان را برای زنان امن تر نمایند تا این قشر کمتر در معرض سوء استفاده آنلاین، آزار و اذیت کلامی و سخنان نفرت انگیز، جعل هویت، اطلاعات غلط و... قرار بگیرند.

فضای آنلاین برای زنان امن تر می گردد

نامه 200زن برجسته دنیا

همزمان با مجمع برابری نسلی در پاریس که طی آن دولت ها، مشاغل، سازمان های بین المللی و جامعه مدنی گردهم آمدند تا در جهت دستیابی به برابری جنسیتی پیشرفت نمایند، بیش از 200 زن برجسته دنیا به رهبری بنیاد شبکه دنیای وب (WWWF)، نامه ای سرگشاده امضا کردند و از شرکت های عظیم فناوری خواستند تا امنیت آنلاین زنان را در اولویت قرار دهند.

این بنیاد که به وسیله تیم برنرز لی، مخترع وب شبکه دنیای (WWW) ایجاد شده، متشکل از متخصصان شرکت های مختلف فناوری، دولت ها و جامعه مدنی و بعلاوه شهروندان و زنانی است که مورد سوء استفاده آنلاین قرار گرفته اند و درمجموع از 35 کشور در این سیستم نمایندگانی حضور دارند. هدف از تشکیل این بنیاد هم ایجاد همکاری برای حل مشکلاتی است که زنان در فضای آنلاین با آن روبرو می شوند.در این نامه بر لزوم توانایی کاربران زن در کنترل و مدیریت امنیت آنلاین خود تأکید شد و امضانمایندگان این نامه خواهان بهبود سیستم های گزارش سوء استفاده های آنلاین شدند. از امضانمایندگان این نامه می توان به جولیا گیلارد، اولین نخست وزیر زن تاریخ استرالیا، کاترین دی سالیوان، فضانورد امریکایی، گراسا ماچ همسر نلسون ماندلاو بازیگرانی هماننداشلی جاد، تندی نیوتن و اما واتسون اشاره نمود.

امضانمایندگان این نامه نوشته اند: اینترنت، موضوع اصلی قرن 21 و یک شهر دیجیتال محسوب می گردد زیرا مکانی است که در آن بحث و گفت و گو صورت می گیرد، جوامع ساخته می شوند، محصولات فروخته می شوند و حتی افراد به معروفیت می رسند اما گاه سوء استفاده آنلاین باعث می گردد بسیاری از زنان در میادین این شهرهای دیجیتال احساس ناامنی نمایند که این امر، تهدیدی برای پیشرفت برابری جنسیتی به تعداد می رود.

اینترنت همانند یک شمشیر دولبه برای زنان است که از یک سو ابزاری واجب برای جست و جوی فرصت های مناسب محسوب می گردد و ازطرف دیگر راهی برای سوء استفاده نماینده هاست تا زنان را به اسم جامعه هدف مورد آسیب قرار دهند. در این نامه تأکید شده است که در دوران پاندمی کرونا این شرایط بدتر شده زیرا زنان مدت زمان بیشتری را در فضای آنلاین به سر می برند و بیشتر در معرض تهدید قرار می گیرند.در این نامه به نتایج گزارش EIU و مطالعه اکونومیست اشاره شده که نشان می دهد در سال 2020 حدود 38درصد زنان دنیا به طور مستقیم سوء استفاده آنلاین را تجربه نموده اند و این رقم در سال 2021 به 50درصد افزایش یافته است.بعلاوه طبق این آمار، اندازه سوء استفاده از زنان نسل Z به 45درصد رسیده است. (نسل Z یعنی نسلی که از سال 1990 تا سال 2000 میلادی و بعد از آن زاده شده اند که همزمان با دهه هفتاد و هشتاد هجری شمسی است و به اسم نسل اینترنت هم شناخته می شوند.) به بیان دیگر زنان جوان تر بیشتر گزارش داده اند که هدف سوء استفاده آنلاین قرار گرفته اند.

طبق این گزارش، اندازه سوء استفاده آنلاین برای زنان رنگین پوست بویژه زنان سیاه پوست هم بیشتر از زنان سفیدپوست بوده است و اندازه خشونت آنلاین علیه زنان هم85درصد بوده است. براساس این مطالعه، نوع سوء استفاده آنلاین از آزار و اذیت سایبری گرفته تا سخنان نفرت انگیز و جعل هویت تا اطلاعات غلط و افترا متفاوت بوده است.

دستاوردهای یک تعهد

در پی کوشش بنیاد دنیای وب، غول های فناوری فیس بوک، گوگل، تیک توک و توئیتر متعهد شدند با مجموعه ای از فعالیت ها و تعهدات، امنیت زنان را در پلتفرم های خود ارتقا دهند. این تعهدات بر بهبود سیستم های گزارش دهی در زمینه سوء استفاده های احتمالی از زنان و بعلاوه ارائه ویژگی هایی تأکید دارد که به زنان امکان کنترل بیشتر بر تجربه آنلاین آنها را می دهد.

بنا براعتقاد بنیاد شبکه دنیای وب، این تعهدات یک گام اساسی در جهت مقابله با سوء استفاده های گسترده آنلاین محسوب می گردد که میلیون ها زن در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده و تهدیدی رو به رشد برای پیشرفت برابری جنسیتی به تعداد می رود. محققان در این بنیاد معتقدند عواقب این امر می تواند مخرب باشد و باعث صدمه روحی و جسمی زنان و بعلاوه خاموش کردن صدای بخشی از زنان و هم وارد آوردن ضربه مالی به افرادی گردد که برای معیشت خود به پلتفرم های مختلف تکنولوژی اعتماد می نمایند.

آزمینا درودیا مدیر ارشد سیاست بنیاد وب دراین باره گفت: برای مدت طولانی زنان به طور مرتب در سکوت فضای مجازی و آنلاین مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند. این تهدید عظیمی برای پیشرفت برابری جنسیتی است. این 4شرکت با داشتن منابع و توانمندی، امکان مهار این سوء استفاده ها و بهبود تجارب آنلاین صدها میلیون زن و دختر را در دنیا دارند.

نویسندگان این نامه بعلاوه دستاوردهای پیگیری چنین تعهداتی را برای مدیران عامل این کمپانی های پیروز ترسیم نموده اند. به اسم مثال یک دنیای آنلاین که زنان روزنامه نگار می توانند براحتی بازخورد گزارش های خود را ببینند بدون اینکه شاهد ترور شخصیت شان باشد، جایی که یک سیاستمدار می تواند شکایات و نقدها به سیاست های خود را بخواند، نه اینکه به تجاوز و قتل تهدید گردد، جایی که یک زن جوان می تواند با علم به اینکه پلتفرم هایی امن و جوابگو به آزاردهندگان وجود دارد، در پی پیشرفت خود باشد. در ادامه این نامه آمده است: اگر فضای بهتر اینترنت را برای زنان بسازید، درواقع اینترنت بهتری را برای همه خواهید ساخت. شما راه را در اختیار دارید و حالا وقت آن است که به دنیایان نشان دهید اراده آن را هم دارید.

زنان، 44درصد کاربران فیس بوک

در پاسخ به نامه سرگشاده زنان بنیاد دنیای وب، آنتی گون دیویس، رئیس ایمنی دنیای فیس بوک در یک ایمیل گفت که این شرکت مشتاقانه منتظر همکاری با سایر شرکت های فناوری برای ایجاد امنیت بیشتر در اینترنت برای زنان است. دیویس اضافه نمود: برای ایمن نگه داشتن زنان از هرگونه سوء استفاده و آزار و اذیت آنلاین و آفلاین، ما به طور منظم سیاست ها، ابزارها و فناوری خود را با مشورت با متخصصان از جمله بیش از 200 سازمان ایمنی زنان در سراسر دنیا به روز می کنیم.

تارا وادوا مدیر سیاستگذاری تیک تاک هم در یک پست وبلاگی نوشت: در ماه های آینده آغاز به توسعه و آزمایش تعدادی از تغییرات احتمالی محصول در پلتفرم خود خواهیم کرد تا تیک تاک به مکانی همواره امن برای زنان تبدیل گردد.لازم به ذکر است فیس بوک 2.85میلیارد کاربر فعال ماهانه و 1.88میلیارد کاربر فعال روزانه دارد که 44درصد این کاربران زن هستند و در این میان، 9.5درصد از کل جمعیت کاربران فعال فیس بوک در دنیا زنان 18 تا 24ساله هستند. بیشترین جمعیت کاربران 25تا 35ساله هستند و بالای 65ساله ها کمترین جمعیت کاربران فیس بوک را تشکیل می دهند. با توجه به این آمار، حضور فیس بوک در این تعهد کاملاً ضروری به نظر می رسد.

تیک تاک هم 689میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که 47درصد از این کاربران، زن هستند. روزانه بیش از یک میلیارد ویدیو روی این پلتفرم دیده می گردد و 41درصد از کاربران تیک تاک هم بین 16تا 24سال هستند. لازم به ذکر است که36.3درصد از کاربران توئیتر هم زن هستند و مجموع این موارد نشان می دهد باید برای محافظت از زنان در فضای آنلاین کوشش بیشتری داشت.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50879

به "فضای آنلاین برای زنان امن تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای آنلاین برای زنان امن تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید