فعالیت خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول از ابتدای 2021

به گزارش بلاگ پو، خط قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) فعالیت های خود را از اوایل سال 2021 به منظور تقویت تجارت پاکستان با ترکیه و ایران از سر می گیرد.

فعالیت خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول از ابتدای 2021

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، انتظار می رود خط قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) فعالیت های خود را از اوایل سال 2021 به منظور تقویت تجارت پاکستان با ترکیه و ایران از سر بگیرد.

عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل ترکیه پس از دهمین نشست وزرای حمل و نقل و ارتباطات سازمان همکاری مالی (ECO) در استانبول، گفت: راه آهن پاکستان، ایران و ترکیه به صورت دو جانبه توافق نموده اند که به زودی فعالیت منظم این خط آهن را از سربگیرند. انتظار می رود که این فعالیت ها در سال 2021 از سرگرفته گردد.

به نوشته این گزارش، فعالیت آزمایشی خط آهن ITI در سال 2009 تحت پروژه سازمان همکاری های مالی شروع شد. راستا این خط آهن از سوی سازمان بین الملل به عنوان کریدور بین المللی این سه کشور شناخته و تا به امروز فقط برای سفر های آزمایشی استفاده شده است.

* کاهش راستا زمان و هزینه انتقال بار

این خط آهن میخواهد به میزان چشمگیری راستا ترانزیت کالا از استانبول به اسلام آباد را کاهش دهد. در زمان آزمایش آن، قطار باری از اسلام آباد پس از نزدیک به 13 روز و طی مسافت 6500 کیلومتر به استانبول رسید. این راستا بعد ها بیشتر و به 11 و نیم روز کاهش یافت.

در مقایسه، انتقال کالا از کشور های اروپایی به پاکستان به وسیله راه دریایی تقریبا 45 روز زمان می برد. حداکثر ظرفیت این قطار 20 واگن 40 فوتی است.

* طول راستا خط آهن

مجموع طول خط آهن پروژه اسلام آباد-تهران- استانبول 6500 کیلومتر است.

ایران: 2600 کیلومتر

ترکیه: 1950 کیلومتر

پاکستان: 1990 کیلومتر

* تقویت مبادلات تجاری

گفته می گردد تمامی این خط آهن برای هر سه کشور فوق العاده پرمنفعت است. هدف این خط لوله در ابتدا تقویت همکاری مالی میان پاکستان، ایران و ترکیه و پس از آن با سایر کشور های عضو سازمان همکاری های مالی است.

در کنار ایران، پاکستان و ترکیه که از خط لوله ITI سود خواهند برد، کشور های افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز متنفع خواهند شد.

* امکان توسعه تا اروپا

هرچند این پروژه با هدف تقویت روابط مالی میان کشور موسس عضو اکو راه اندازی شده است، با این حال، یک راستا کوتاه، امن و مقرون به صرف انتقال کالا میان آسیا و اروپا ارائه می دهد و منافعش به کشور های دیگر هم می رسد. این کریدور از ترکیه به وسیله تونل زیر آبی مارمارای می تواند به شبکه ریلی اروپا متصل گردد.

کشور های دیگر نیز از ابتدا نسبت به پیوستن به این پروژه ابراز اشتیاق کردند و پیشنهاد دادند، این خط آهن تا بازار های اروپایی و خاورمیانه توسعه یابد.

* نکات برجسته کریدور راه آهن اسلام آباد -تهران -استانبول

خدمات برای تسهیل حمل بار و کانتینر

ظرفیت حمل بار: 20 کانتینر 40 فوتی

برآورد زمان سفر 11 روز که در مقایسه با زمان 45 روزه راستا دریایی بسیار کمتر است.

کاهش بیش از 30 ٪ نرخ کرایه راه آهن در مقایسه با راستا های سنتی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40037

به "فعالیت خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول از ابتدای 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول از ابتدای 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید