فواید بادام زمینی در طب سنتی؛ 30 خاصیت شگفت انگیز

به گزارش بلاگ پو، بادام زمینی از آجیل های محبوب است که فواید زیادی برای مسائل پوستی، مو و پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها دارد. این ماده مغذی در تهیه کره ای به نام کره بادام زمینی هم استفاده می گردد که مصرف آن خواص فراوانی دارد. در این مطلب از سایت خبرنگاران شما را با فواید بادام زمینی در طب سنتی و موارد احتیاط مصرف آن آشنا می سازیم.

فواید بادام زمینی در طب سنتی؛ 30 خاصیت شگفت انگیز

فواید بادام زمینی در طب سنتی

1. جوان سازی پوست

بادام زمینی اندازه زیادی مهمیم، ویتامین C و اسیدهای چرب دارد که با افزایش فراوری کلاژن، چین و چروک پوست را برطرف نموده و موجب جوان سازی پوست صورت می گردد.

2.تنظیم قند خون

بادام زمینی منبع سرشاری از فیبر غذائی و کربوهیدرات است. از این رو، اندازه افزایش قند و انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را تنظیم می نماید. مصرف 25 گرم بادام زمینی به مدت 5 روز یا بیشتر در هفته، 25 درصد بیماری های مربوط به قند خون را کاهش می دهد.

3. درمان آکنه و جوش صورت

یکی دیگر از فواید بادام زمینی در طب سنتی، برطرف جوش صورت است. این ماده مغذی دارای اندازه زیادی از ویتامین E، روی و مهمیم بوده که باعث پاک سازی پوست شده و آکنه و جوش صورت را درمان می نماید.

4. درمان زخم های پوستی

بادام زمینی دارای مقادیر بالایی از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان است که به رشد و ترمیم بافت های بدن یاری نموده و زخم ها و کبودی های پوست را درمان می نماید.

5. درمان اگزما و پسوریازیس

باین ماده دارای خواص ضد التهابی بوده که بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما را درمان می نماید. بعلاوه بادام زمینی دارای اسیدهای چرب است که تورم و قرمزی پوست ناشی از این بیماری ها را برطرف می نماید.

6. درمان آفتاب سوختگی

بادام زمینی دارای ویتامین E بوده که آفتاب سوختگی پوست و عوارض آن را از بین می برد.

7. یاری به رشد بدن و مغز نوزاد

پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در بادام زمینی برای رشد بدن نوزادان و بچه ها مفید است. بعلاوه مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بادام زمینی برای رشد مغز نوزادان و بچه ها مؤثر است.

8. تقویت ابرو

در طب سنتی از بادام زمینی همراه با دیگر دانه های گیاهی مانند فندق و بادام درختی، برای تقویت ابرو استفاده می گردد.

9. بهبود موهای آسیب دیده

کمبود ویتامین E باعث آسیب تماشا و شکسته شدن موی سر می گردد؛ بادام زمینی دارای مقادیر بالای ویتامین E بوده و موهای شکننده و آسیب دیده را درمان می نماید.

10. افزایش رشد مو

یکی دیگر از فواید بادام زمینی در طب سنتی یاری به افزایش رشد مو است. این ماده مغذی دارای اسیدهای چرب امگا 3 بوده که فولیکول مو را تقویت نموده و رشد مو را افزایش می دهد. از طرفی بیوتین موجود در بادام زمینی برای جلوگیری از ریزش مو مفید است.

11. جلوگیری از تجمع سموم

بادام زمینی سرشار از فیبر است و به دفع سموم بدن یاری می نماید؛ دقت داشته باشید تجمع سموم در بدن باعث اضافه وزن و چاقی می گردد.

12. توقف ریزش مو

بادام زمینی با دارا بودن اسیدهای آمینه، موجب توقف ریزش مو می گردد.

13. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر موجود در بادام زمینی به هضم غذا یاری نموده و به درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید.

14. تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان

آنتی اکسیدان رزوراترول یا رسوراترولی که در بادام زمینی وجود دارد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و بچه ها مؤثر است.

15. بهبود بیماری های قلبی عروقی

این ماده شگفت انگیز سرشار از چربی های خوب بوده و به پیشگیری و درمان ناراحتی های قلبی عروقی یاری می نماید. مصرف حداقل 4 بار بادام زمینی در هفته تا 37 درصد از خطر بیماری های قلبی کم می نماید.

16. درمان نعوظ و مسائل جنسی آقایان

این ماده مغذی سرشار از ال آرژنین است که اختلالات نعوظ را درمان نموده و میل جنسی مردان را افزایش می دهد و باعث بهبود عملکرد جنسی آقایان می گردد.

17. مکمل غذایی مناسب برای ورزشکاران

بادام زمینی دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی، مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و منبعی مناسب از انرژی برای ورزشکاران به تعداد می رود.

18. درمان کم خونی

این ماده پرخاصیت، به علت آهن موجود در خود، کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان می نماید.

19. خواص ضد سرطانی

همان طور که اشاره شد، بادام زمینی حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام رزوراترول است که می تواند به نوعی به ترکیب ضدسرطانی به نام پیساتانول تغییر شکل یابد. این تغییر شکل به یاری نوعی آنزیمی که در تومورهای سرطانی یافت می گردد، ایجاد می گردد و به این ترتیب مانع رشد تومورها می گردد.

20. جلوگیری از بروز آلزایمر

مصرف مواد غذایی سرشار از نیاسین نظیر بادام زمینی، ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 70٪ کاهش می دهد.

21. کاهش دهنده چربی خون

اسیدهای چرب غیر اشباع به خصوص اسید اولئیک موجود در بادام زمینی، موجب کاهش چربی خون بالا می گردد.

22. پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبدی

بادام زمینی از ابتلا به سنگ کیسه صفرا و بیماری های صفراوی جلوگیری می نماید. از طرفی بادام زمینی با پاکسازی کبد و کاهش چربی کبد، بیماری کبد چرب را درمان می نماید.

بیشتر بدانید: پاکسازی کبد چرب با خاکشیر

23. مفید برای زنان باردار

اسید فولیک موجود در بادام زمینی خطر بروز نقص عصبی در جنین، در دوران بارداری را کاهش داده و باعث تقویت بدن زنان باردار می گردد.

24. چاق کننده

بادام زمینی سرشار از پروتئین های گیاهی و کربوهیدرات است. از این رو، برای درمان لاغری خود می توانید از کره بادام زمینی بهره ببرید.

25. جلوگیری از راشیتیسم

این ماده سرشار از آهن بوده و باعث تقویت غضروف ها شده و به این علت از بروز راشیتیسم جلوگیری می نماید.

26. پیشگیری از یبوست

بادام زمینی دارای میزان قابل توجهی فیبر است که با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست یاری می نماید.

27. ضد افسردگی

تریپتوفان موجود در بادام زمینی باعث افزایش سروتونین خون شده و افسردگی را درمان می نماید.

بیشتر بخوانید: راه های پیشگیری از افسردگی

28. جلوگیری از دیابت بارداری

اندازه منگنز موجود در بادام زمینی موجب کاهش قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می دهد.

29. کاهش دهنده خطر سکته قلبی

بادام زمینی دارای مقادیر قابل توجهی پلی فنول است که خطر ابتلا به بیماری کرونری، بیماری های قلبی و سکته قلبی را کم می نماید.

30. جلوگیری از بروز سرماخوردگی

این ماده مغذی دارای ویتامین C است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کم می نماید.

مضرات و موارد احتیاط مصرف بادام زمینی

  • بر اساس پژوهش ها هنوز هم ثابت نشده است که مصرف بادام زمینی در دوران بارداری، موجب حساسیت به بادام زمینی در بچه ها می گردد، ولی صرفاً نشان می دهد، بچه های که مادران شان در دوران بارداری، بادام زمینی مصرف می کردند، هنگامی که تست های حساسیت می دهند، حساسیت بیشتری را نسبت به آلرژی از خود نشان می دهند.
  • بعضی از محصولات بادام زمینی و یا کره آن در اثر عدم دقت در فراوری، آلوده به قارچ سمی افلاتوکسین هستند که سرطان زا بوده و اغلب موجب سرطان کبد می گردد.
  • خیلی از افراد به بادام زمینی آلرژی دارند؛ غالبا حساسیت افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می گردد. از این رو در مصرف بادام زمینی دقت کنید.
  • اولین علائم حساسیت به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست ظاهر می گردد. نشانه های دیگر آن تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.
  • بادام زمینی یکی از مواد غذایی گواتروژن محسوب می گردد؛ یعنی در مواردی می تواند باعث اختلال در عملکرد تیروئید و تشدید گواتر گردد.

سخن آخر

در این مطلب خواص مفید بادام زمینی آورده شد؛ شما با اضافه کردن بادام زمینی به رژیم غذایی خود، می توانید از خواص بی تعداد آن بهره برده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید. شما چه فوایدی از بادام زمینی می شناسید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در سرانجام به شما پیشنهاد می کنیم از مطلب خواص کشمش سیاه یا مویز هم در خبرنگاران تماشا کنید.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51572

به "فواید بادام زمینی در طب سنتی؛ 30 خاصیت شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید بادام زمینی در طب سنتی؛ 30 خاصیت شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید