قلعه سریزد یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود

به گزارش بلاگ پو، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های واصله، قلعه سریزد یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود.

قلعه سریزد یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود

قلعه سریزد در مجاورت جاده یزد کرمان قرار داشته و یکی از بزرگترین و زیباترین قلعه های دفاعی در کویر مرکزی ایران است. قلعه در روستای سریزد از توابع شهرستان مهریز استان یزد واقع شده و قدمت آن مربوط به دوره ساسانیان است. نکته جالب در خصوص این قلعه آن است که چندان کاربری نظامی نداشته و بیشتر در حکم گاوصندوقی برای اموال مردم در برابر هجوم دشمنان و به عنوان ذخیره سازی غلات و مواد غذایی استفاده میشد. همین ویژگی است که باعث شده تا لقب کهن ترین صندوق امانات دنیا را به آن بدهند.

گرداگرد این بنا خندقی به عرض تقریبی 6 متر و عمق تقریبی 3 تا 4 متر وجود دارد که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب میشد. علاوه بر آن، این قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تودرتو با برج و باروهایی بلند است که از طریق خندق محصور شد. بعلاوه قلعه دارای دو در بوده که یکی به عنوان در اصلی و دیگری به عنوان در پشتیبان که در اصلی متحرک بوده و از طریق طناب و قرقره هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته میشده تا اگر زمانی در اصلی از طریق دشمن شکسته شد و دشمن به درون قلعه راه یافت، در دوم قلعه بسته گردد. در داخل قلعه اتاق های فراوانی وجود داشت که هر کدام دارای در و کلید مجزا بود و مردم از آن برای نگهداری و ذخیره سازی اشیای گرانبهایشان مانند طلا، پول، جواهرات و حتی غلات بهره می بردند.

عکاس: محمد مسعود زارع

منبع: همگردی
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 68054

به "قلعه سریزد یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه سریزد یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید