محققان دانشگاه خلیج فارس با دانشگاه ماینتس آلمان در پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس همکاری می نمایند

به گزارش بلاگ پو، محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر با همکاری دانشگاه ماینتس آلمان، پروژه مشترک شیرین سازی آب خلیج فارس را اجرایی می نمایند.

محققان دانشگاه خلیج فارس با دانشگاه ماینتس آلمان در پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس همکاری می نمایند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سیدعبداللطیف هاشمی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر و همکار پروژه مشترک شیرین سازی آب خلیج فارس با دانشگاه ماینتس آلمان در مورد چگونگی فرایند اجرای آن گفت: دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس (JGU) در حال اجرا یک پروژه تحقیقاتی بین المللی است که به وسیله وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان (BMBF) راه اندازی شده و هدف آن ارتقای امنیت آب در خاورمیانه است.

هاشمی فرد اضافه نمود: دراین راستا پروژه های مختلف تحقیق و توسعه فرامرزی از جمله استفاده از فناوری های نوآورانه در حوزه آب گرفته تا رویکرد های کارآمد مدیریت بخشی آب انجام خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر ادامه داد: تیم های دانشگاه ماینتس به سرپرستی پروفسور سباستین زایفرت و پروفسور مایکل ماسکوس از JGU و رئیس موسسه فراند هوفر میکرو مهندسی و میکروسیستم IMM، در پروژه BMBF شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در این پروژه سه شریک از ایران و عراق همکاری خواهند داشت، گفت: این گروه تحقیقاتی در زمینه سنتز غشای اسمز مستقیم و طراحی و راه اندازی سیستم آزمایشگاهی نقش خواهد داشت و با توجه به پیش بینی های اجرا شده قرار است دستگاه مذکور در پردیس غربی دانشگاه در ساحل خلیج فارس نصب و راه اندازی گرددکه این یک نقطه عطف محسوب می گردد.

هاشمی فرد گفت: یکی دیگر از اهداف اصلی این پروژه یاری های منطقه ای در حل مشکل جهانی کمبود آب است که به ویژه کشور های خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می دهد و همکاری بین المللی با شرکای کشور های خلیج فارس راهی مناسب برای جلوگیری از درگیری منابع احتمالی بر سر آب آشامیدنی است که ممکن است در نتیجه تغییر اقلیم بوجود آید.

وی اضافه نمود: یکی دیگر از مزایای این پروژه، همکاری چندجانبه است. اگرچه کشور های منطقه از جمله ایران و عراق از توانایی های علمی و صنعتی خوبی در زمینه نمک زدایی برخوردارند، اما دو کشور تا به امروز فعالیت نسبتاً کمی به پیشرفت برنامه های نمک زدایی در خاورمیانه نموده اند.

پروفسور سباستین زایفرت استاد شیمی فیزیکی پلیمر ها از JGU هم در این خصوص اظهار کرد: هدف ما استفاده از ژل های پلیمری حساس به دما برای تبدیل آب دریای خلیج فارس به آب آشامیدنی در منطقه است و در این راستا وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان طی سه سال آینده با 600000 یورو بودجه از این پروژه حمایت خواهد نمود.

وی بیان نمود: هدف دیگر از انجام این پروژه، توسعه فرآیند های نمک زدایی با استفاده از پدیده اسمز مستقیم مبتنی بر غشا و یا بدون غشا، به اسم یک روش جداسازی مایع است. این توسعه در دو مرحله عمده انجام خواهد شد: در مرحله اول، تمرکز بر توسعه هیدروژل های بهینه شده و سنتز غشای نو خواهد بود. در مرحله دوم، با استفاده از بخش های پیشرفته مرحله قبل، یک دستگاه آب شیرین کن آزمایشگاهی طراحی و ساخته می گردد و متعاقباً به وسیله یکی از شرکای پروژه در محل آزمایش می گردد.

پروفسور زایفرت تأکید کرد: ما امیدواریم که این امر زمینه های فراوری کارخانه های آب شیرین کن ساده را فراهم کند که می توانند آب شیرین منطقه ها نو و کوچک دور افتاده را تأمین نمایند.

مسئولیت این بخش از پروژه بر عهده عبدالطیف هاشمی فرد عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس و دبیر گروه تحقیقاتی فناوری غشایی پایدار (SMTRG) است.

با توجه به اینکه خلیج فارس منبع آب قابل توجهی در منطقه است و با توجه به دانش فیزیکی گسترده محققان آلمانیایی در زمینه شیمی فیزیکی شبکه های پلیمری و هیدروژل های حرارتی و بعلاوه تجربه های خوب محققان دو کشور ایران و عراق در زمینه فناوری اسمز معکوس، امید است این پروژه منجر به توسعه مهمی در این حوزه گردد.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50888

به "محققان دانشگاه خلیج فارس با دانشگاه ماینتس آلمان در پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس همکاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان دانشگاه خلیج فارس با دانشگاه ماینتس آلمان در پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس همکاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید