مرغ شبخوان به یاد استاد شجریان اجرا شد

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - اولین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شب با پخش اجرای چهار گروه از ایران و یک گروه از اتریش سه شنبه 28 بهمن برگزار گشت.

مرغ شبخوان به یاد استاد شجریان اجرا شد

جشنواره موسیقی فجر در این دوره با اجرای گروه موسیقی ایستم از خراسان شمالی و شهر بجنورد آغاز شد که این گروه قطعاتی را از موسیقی محلی کرمانجی اجرا کرد.

در بخش ابتدایی این کنسرت که از ساعت 17 آغاز شد، گروه موسیقی ایستم چند قطعه موسیقی حماسی را اجرا کرد و الله مزار، شوان وصنم لیلی از قطعاتی بود که گروه ایستم اجرا کرد.

در بخش دیگری از این کنسرت، گروه موسیقی ایستم متشکل از شاهین علیزاده (نوازنده دایره) و مهدی باغچقی (نوازنده قُشمه) به اجرای مقام پایکوبی چوب و یک قرصه و دو قرصه پرداختند. ساز قُشمه یکی از سازهای بادی و محلی شمال خراسان است که مردمان کرمانج و ترک هاى خراسان از این ساز در مجالس شادی و پایکوبی خود استفاده می کنند. در واقع قشمه بیشتر نوایی شاد و حماسی دارد. قرصه نیز به معنی دست یا بشکن است. در این نوع قطعات نوازنده ابتدا آهنگ را با ترانه آرام و سرعت پایین که یک قرصه نامیده می شود آغاز می کند، اما در ادامه رفته رفته پایکوبی و ریتم سرعت پیدا کرده و پایکوبیندگان با ضربات هماهنگ و منظم حرکات ریتمیک دست و پا را اجرا می کنند.

سوییت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا

سوییت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا از ساعت 18:30 سه شنبه 28 بهمن ماه پخش شد.

کوئینتت زهی رسپینا قطعاتی برگرفته شده از موسیقی محلی ایران را به رهبری بهزاد عبدی اجرا کردند. کوارتت زهی به گروه نوازندگان یا قطعهٔ موسیقی برای چهار ساز زهی نوشته شده که معمولاً شاملِ دو بخش برای ویولن (ویولن اول و دوم)، یک بخش برای ویولا و یک بخش برای ویولنسل است گفته می شود.

قطعاتی که با ساز قیچک و نوازندگی شیما شاه محمدی اجرا شدند، چشمون مریم، نبات، چهارمضراب اصفهان، کامران، پایکوبی سایه ها بود و قطعات سکوت، شورج بار، خاطره ها و در قفس نیز قطعاتی بودند که توسط صدا سدیفی نوازند قانون اجرا شدند.

آرش اسدزاده نوازنده ویولن اول و آرمان قضاوتی نیز نوازنده ویولن دوم بودند. در قسمت پایانی این کنسرت، قطعه به زندان با دونوازی قانون و قیچک اجرا شد.

دوئت ویلا مادلنا (اتریش)

اولین اجرای بخش بین الملل سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر از ساعت 20 سه شنبه 28 بهمن ماه به دوئت ویلا مادلنا از اتریش اختصاص داشت که نوازندگان این گروه، موسیقی متأثر از محله کولی نشینان برزیل را اجرا کردند.

نیکولا زاریچ نوازنده آکاردئون و فرانز اوبرتالر نوازنده کلارینت و ساکسوفون، اعضای این گروه دو نفره بودند که در آغاز این کنسرت، قطعه های آسیب و شیرینی نارگیل از ساخته های جیکوب دو باندولیم یکی از آهنگسازان فقید برزیلی را اجرا کردند. سپس در ادامه قطعه رویای بالکان که از ساخته های خود نیکولا زاریچ است توسط این نوازنده اجرا شد.

در بخش دیگری از این کنسرت، نوبت به اجرای قطعات کافه بوئمی، هم جوار، ویلا مادلنا و تابستان در هبارت رسید که همگی آن ها ساخته فرانتز اوبرتالر بودند. ارانتز اوبرتالر به تنوع در آهنگسازی معروف است.

مهارت و ظرافت نوازندگی اوبرتالر و زاریچ یکی از نکاتی بود که در این کنسرت از هنرنمایی این دو نوازنده با تجربه موسیقی به چشم می آمد و برجسته بود.

کوارتت زهی نماد

فکر نمی کردیم تا مدت ها بتوانیم اجرا کنیم

کنسرت کوارتت زهی نماد یکی دیگر از اجراهای روز اول بود که نوازندگان این گروه از ساعت 21:30 سه شنبه 28 بهمن ماه به اجرای قعطاتی از موسیقی کلاسیک پرداختند.

گروه موسیقی نماد در این کنسرت رزونانس موتزارت و یک موومان از چایکوفسکی را اجرا کردند. قطعات آندانته کانتابیل، مِنوئتو و مولتو آلگرو سایر قطعاتی بود که توسط این گروه اجرا شدند.

اعضای این گروه مازیار ظهیرالدینی، بابک کوهستانی، نوید حمیدی و خانم ستاره بهشتی هستند.

ستاره بهشتی سرپرست گروه در رابطه با تجربه اجرای آفلاین در جشنواره موسیقی فجر گفت: همین که جشنواره برگزار می شود خوب است چون ما فکر نمی کردیم که تا مدت ها بتوانیم اجرا برویم. راضی هستم که این جشنواره به این شکل برگزار گشت.

گروه موسیقی ژاو و مرغ شبخوان به یاد استاد شجریان

در آخرین اجرای شب اول سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه موسیقی ژاو ساعت 23 پخش شد.

قطعه مرغ شبخوان اولین قطعه ای بود که این گروه در سوگ استاد محمدرضا شجریان اجرا کردند. سپس در ادامه قطعه گیسوان خاطره تک نوازی سنتور شد تا نوبت به اجرای تصنیف های عشق رویت و بسته دام برسد. در انتهای این برنامه به عنوان حسن ختام، شاهد دونوازی سه تار و کمانچه و همچنین تصنیف از عشق این گروه موسیقی بودیم.

یکی از نکاتی که در این کنسرت به چشم می آمد توازنی بود که بین بخش آواز و ساز برقرار شده بود و اعضای گروه موسیقی ژاو تلاش کرده بودند تا هر قطعه ای که اجرا می کنند بیان گر تصویر شعر آن باشد.

بیشتر قطعات اجرایی در این کنسرت به سبکِ نوعی از موسیقی ملی ایران تعلق داشت که در آن فقط از سازهای ایرانی با استفاده از تکنیک های رایج موسیقی کلاسیک غربی از جمله هارمونی مناسب ملودی ها، فنون کنترپوانتیک و پلی فونیک ساخته شده اند.

سیاوش کامکار (سنتور)، نوید نوروزی (خواننده)، امیرناصر رنجبر (کمانچه)، پارسا شرافتی (کمانچه)، صابر محمدی (کمانچه آلتو)، سامرند فقیه زاده (ویونسل)، شادی رحمانی (سنتور)، محمدجواد محمدشاهی و نیریز کامکار (تار)، مرتضی مومنیان (تمبک) و احسان امامی و امیررضا نصیری (عود) اعضای گروه موسیقی ژاو را در این کنسرت تشکیل می دادند.

امیرناصر رنجبر یکی از اعضای گروه ژاو درباره اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای آفلاین ذاتاً می تواند چیز خوبی باشد و می تواند کنسرت باکیفیت تری باشد، به شرط اینکه با آرامش بیشتری برگزار شود. در هر صورت ما راضی هستیم که در این شرایط مشغول فعالیت هستیم.

در روز دوم، ساعت 17 اجرای گروه خاوران، ساعت 18: 30 تریوی جز، ساعت 20 گروه وحید اسداللهی، ساعت 21: 30 گروه ماهیما به خوانندگی حجت اشرف زاده و ساعت 23 گروه به یاد استاد پخش می شود.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های رقابتی و غیررقابتی از 28 بهمن آغاز و تا سوم اسفندماه برگزار می شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره جشنواره است.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43539

به "مرغ شبخوان به یاد استاد شجریان اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ شبخوان به یاد استاد شجریان اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید