معرفی بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران | سرویس روانشناسی - طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی شناخته می گردد که تأثیرات نامناسبی روی بچه ها دارد؛ به گونه ای که بیشتر زوج هایی که دارای فرزند هستند و تصمیم به طلاق دارند، با این سوال روبرو می شوند که طلاق یا ماندن در یک ازدواج ناموفق؟! با این حال، گاهی فواید طلاق و رهایی از زندگی مشترک ناموفق بسیار بیشتر از ماندن در یک زندگی پرتنش و آسیب زاست. از این رو با دانستن بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها، شاید بتوان کمی از آسیب های پس از طلاق که بر بچه ها وارد می گردد، جلوگیری کرد؛ چراکه بحران های طلاق در برخی از سنین بچه ها ممکن است کمتر باشد. در این مطلب عوارض طلاق و بهترین روش برخورد، بر اساس تقسیم بندی سنی بچه ها و همچنین نوجوانان آورده شده است.

معرفی بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها

برای دسترسی سریع به مطلب مورد نظر خود، از فهرست موضوعی زیر بهره ببرید.

  • از تولد تا سه سالگی (دوره نوزادی)
  • سنین 3 تا 6 سالگی (دوران کودکی)
  • سنین 7 تا 10 سالگی (سنین مدرسه)
  • سنین نوجوانی و بلوغ

بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها از نظر علمی

باید اشاره داشت که هم اکنون هیچ پژوهش قابل اتکا و منسجمی درباره بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها، انجام نشده است. کودک در هر سنی شرایط خاص و بحران های خاص خود را دارد و ممکن است آسیب های خاص آن سن را تجربه کند. از این رو، والدین باید درباره این آسیب ها شناخت داشته باشند؛ اما به هر حال طلاق در بعضی از سنین ممکن است برای کودک آسیب های کمتر یا بیشتری داشته باشد که در ادامه به آنالیز آن خواهیم پرداخت. دقت داشته باشید، در صورتی که بحران های مربوط به هر سنی از کودک، حل شده باشد و فرزندتان به پختگی لازم برای پذیرش طلاق رسیده باشد، در این شرایط می توانید با او وارد مذاکره شوید.

بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها بر اساس تقسیم بندی سنی

1. از تولد تا سه سالگی (دوره نوزادی)

بیشتر بچه ها در این رده سنی، به راحتی تغییرات و برنامه های والدین را می پذیرند. این موضوع می تواند به این علت باشد که آن ها هنوز به اندازه کافی از مسائل مطلع نیستند؛ البته اگر کمی عظیم تر شوند وارد چرخه غم و اندوه خواهند شد، حتی اگر طلاق سال ها پیش اجرا شده باشد. به هر حال این سن را می توان بهترین سن طلاق برای بچه ها دانست.

عوارض طلاق

1. عوارض طلاق برای بچه ها زیر سه سال مانند جدایی بروز پیدا می نماید.

2. بچه ها در این سن، بعد از طلاق احساس از دست دادن مراقب و کسی که نیازهای آن ها را رفع می نماید را دارند.

3. شاخص ترین عوارض طلاق در این سن، اعتماد است. کودک دنبال یافتن این است که به چه کسی و در چه صورتی باید اعتماد کند.

4. این امکان نیز وجود دارد که طلاق برای بچه ها در این سن عوارضی مانند شب ادراری، لکنت زبان، اختلال خواب و تیک عصبی را برای او به دنبال داشته باشد.

روش صحیح برخورد

1. اگر قصد والدین در این رده سنی کودک، برای جدایی جدی است، باید دقت نمایند که کودک از لحاظ عاطفی آسیب نبیند.

2. نباید هرگز درگیری های والدین را مشاهده کند؛ چراکه تاثیر مشاجره و دعوای والدین بر فرزندان را نمی توان نادیده گرفت و بسیار آسیب زاست.

3. توجه به کودک کم نگردد؛ زیرا کمبود توجه به او باعث افزایش اختلال اضطراب جدایی می گردد.

4. در این شرایط باید قوانین خانه مادر و پدر تا حد امکان مشابه باشد و هردوی آن ها با کودک تعامل داشته باشند.

5. قبل و بعد از خوابیدن کودک، مراقب او ثابت بماند (یعنی شب را با پدر سپری نکند و صبح خودش را در آغوش مادر ببینید!) و با گذشت زمان به داشتن یک مراقب عادت کند.

6. سعی گردد تا کودک در این سن، در طول روز هم با پدر و هم با مادر ملاقات داشته باشد.

2. سنین 3 تا 6 سالگی (دوران کودکی)

کودک در این رده سنی از لحاظ شناختی و ارتباطی به سطح بالاتری دست یافته است. در این سن بچه ها توانایی پذیرش و درک این موضوع را دارند که شب هایی را باید در کنار والد دیگر خود بگذراند.

عوارض طلاق

1. بحران و عارضه مهم در این رده سنی، از بین رفتن اعتماد به نفس و عدم شکل گیری استقلال کودک است که البته باید توسط والدین حفظ گردد.

2. بچه ها ممکن است با مشاهده درگیری های والدین، به دوره قبلی (نوزادی) برگردند و علائم آن دوران را از خود بروز دهند. برای مثال حرف نزنند، دستشویی نفرایند، کابوس شبانه ببینند و انگشت خود را بمکند.

3. همچنین این احتمال وجود دارد که بچه ها در این سن سریعا ناراحت شوند و احساس تنهایی یا بی کفایتی داشته باشند.

روش صحیح برخورد

1. قوانین منظم و تقریبا یکسان در هر خانه و توسط هر کدام از والدین، می تواند بسیار مفید باشد.

2. گوش دادن به بچه ها بدون قضاوت و اجازه دادن به آن ها برای بروز احساسات در خصوص طلاق و صحبت کردن در خصوص آن بسیار مهم است.

3. اگر طلاق والدین بدون درگیری و تنش باشد و برنامه مهدکودک، مراقبت از کودک و ارتباط او با والدین حفظ گردد، کودک از نظر رشدی می تواند فرایند مثبتی داشته باشد و عزت نفس او نیز از بین نرود.

4. یافتن یک مشاور برای این دسته از بچه ها بهترین راه حل است، چون آن ها نمی توانند به سادگی درباره احساسات خود با شما صحبت نمایند؛ زیرا احساس می نمایند ممکن است شما را ناراحت نمایند.

3. سنین 7 تا 10 سالگی (سنین مدرسه)

ارتباط با هم سن و سال ها و درک نظم اجتماعی، در این سن در کودک پملاقات می گردد. از این رو بینش اجتماعی فرزند در این دوره از زندگی در مقایسه با دوره های قبلی پیشرفت قابل توجهی نموده است.

عوارض طلاق

1. این امکان وجود دارد که کودک در این سن ابتدا احساس غم و اندوه بسیار و دلتنگی داشته باشد و این احساس در سنین بالاتر، با مقایسه خود و هم سن و سال هایش، به خشم و نفرت تبدیل گردد.

2. کودک در این رده سنی خود را به خاطر جدایی والدینش مقصر می داند. از این رو، همواره با یک عذاب وجدان همیشگی زندگی می نماید.

روش صحیح برخورد

1. در این سن باید نظرات کودک را جویا شوید و به او احترام بگذارید.

2. در این سن باید توجه داشته باشید که از فرزندان به عنوان جاسوس استفاده نکنید.

3. کودک در این سن خود را بابت جدایی والدین مقصر می داند؛ از این رو، والدین باید هرچه سریع تر جلوی گسترش یافتن این احساس گناه را در فرزند خود بگیرند.

4. به هیچ عنوان والد دیگر را در چشم فرزند خود خراب نکنید. او خود را مقصر تمام اتفاقات می داند و این موضوع آینده او را از بین خواهد برد.

5. در این دوره باید با فرزند خود درباره نگرانی هایش صحبت کنید و همواره به نظرات او احترام بگذارید.

سنین نوجوانی و بلوغ

دوره بلوغ به طور قطع حساس ترین و بدترین سن طلاق برای فرزندان است. فرزندان در این سن به طلاق با دو روش پاسخ می دهند. در روش اول، طلاق را مسئله ای بین والدین دانسته و با هر دوی آن ها رابطه خوبی را ادامه می دهند. در روش دوم، یکی از والدین را مجرم و دیگری را قربانی پنداشته و در روابط بین آن دو دخالت می نماید. نوجوان در این سن دارای خود مختاری بوده و بسیار استقلال طلب است. از این رو، در زمان طلاق ممکن است که حتی نخواهد با والدین زندگی کند.

عوارض طلاق

1. در صورت جدایی والدین موضوعاتی نظیر سوء مصرف مواد مخدر و الکل، خودکشی، افت تحصیلی و رفتارهای پرخطر جنسی ممکن است در نوجوانان شکل بگیرد. از این رو، والدین باید به شدت مراقب این رفتارها باشند.

2. بحران هویت در دوران نوجوانی به همراه مسئله جدایی می تواند موجب تخریب هویت فرزند شما گردد.

روش صحیح برخورد

1. اگر فرزند شما درسن بلوغ است، باید با استدلال و صحبت منطقی، فرزند خود را برای جدایی آماده کنید و موافقت او را به دست بیاورید.

2. باز نگه داشتن خطوط ارتباطی و وقت گذراندن روزانه با فرزند، صحبت در خصوص دستاوردها، نگرانی ها و سوالاتش می تواند به والدین یاری کند تا با فرزندانشان ارتباط برقرار نمایند و همچنین به مسائل او توجه نمایند. همواره توجه داشته باشید که رفتار با نوجوان در سن بلوغ، نیازمند رعایت یکسری اصول و نکات است.

سخن پایانی

تحمل زندگی مشترک به خاطر فرزندان موضوعی بوده که در فرآیند طلاق همواره چالش برانگیز بوده است. چراکه طلاق در هر سنی برای فرزندان باعث بروز عوارض و بحران های جدی می گردد. از این رو، قبل از طلاق به نیازهای فرزند خود توجه کنید و البته به این نکته توجه داشته باشید که همان طور که اشاره شد، بهترین سن طلاق برای فرزند، سنین قبل از 3 سالگی و بدترین سن، سنین نوجوانی او است. همچنین در این راستا، خواندن مطلب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا شما تجربه ای در این زمینه دارید؟ آیا با بحران های فرزندان طلاق آشنا هستید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

مجله گرگانلند

مجله گرگانلند | وبلاگ خبری گرگانلند، مجله خبری گرگان

مجله دانلود و سرگرمی

مجله دانلود و سرگرمی | معرفی بازی ها و سرگرمی های رایانه ای
منبع: setare.com
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 47130

به "معرفی بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید