معرفی فرزندان برجسته امام حسن مجتبی علیه السلام

به گزارش بلاگ پو، امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ به عنوان الگو و نمونه یک پدر تمام عیار ، در تربیت فرزندانی پاک طینت ، صالح ، کارآمد و با کمال ، نقش قابل توجهی ایفا نمودند.

معرفی فرزندان برجسته امام حسن مجتبی علیه السلام

به گزارش خبرنگاران؛ امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ به عنوان الگو و نمونه یک پدر تمام عیار ، در تربیت فرزندانی پاک طینت ، صالح ، کارآمد و با کمال ، نقش قابل توجهی ایفا نمودند. ایشان با مراعات شیوه های تربیتی صحیح و تامین احتیاج های روحی و جسمی فرزندان ، در شکوفایی استعدادها و باروری خلاقیت های آنان مسئولیت های پدرانه خویش را با کمال شایستگی به انجام رسانیده و در اثر آن فرزندان امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ در زندگی آینده خویش به کمالات و مراتب عالی انسانی نائل آمدند و هر یک نمونه ای شاخص از انسان های وارسته گشتند.

تعدادی از فرزندان پسر و دختر امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ در ماجرای کربلا در کنار عمویشان امام حسین ـ علیه السلام ـ فیض حضور یافتند و بر خی به درجه شهادت نیز نائل آمدند . در این جا با چند تن از پرورش یافتگان خاندان مجتبوی ـ علیهم السلام ـ آشنا می شویم :

  • زید بن حسن

ابوالحسن زید، اولین فرزند امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ است. ایشان شخصیتی عظیموار ، پاک طینت و جلیل القدر بود. زید در اثر امانت داری و صداقت و صفای باطن مورد توجه و اعتماد مردم و مسئولین حکومتی نهاده شد تا آنجایی که وی را متولی موقوفات و صدقات پیغامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ قرار دادند. در سخاوت و نیکوکاری زبانزد خاص و عام بود. شعرا در مدح نیکی های وی شعرها سرودند. مردم احتیاجمند برای رسیدن به عطاهای وی و کسب فضائل از راه های دور و نزدیک به حضورش می شتافتند . اما افراد پست و فرومایه و حاکمان بی بند و بار بنی امیه با او عداوت و دشمنی می کردند.

عمر بن عبدالعزیز بعد از جلوس بر مسند خلافت، بی مهری های خلفای قبل را جبران کرده و به حاکم مدینه نوشت: زید بن حسن مردی شریف و از افراد ممتاز خاندان بنی هاشم است. او را در تولیت صدقات و موقوفات گمارده و مقامش را گرامی دار.

  • حسن مثنّی

حسن مثنّی یکی دیگر از تربیت یافتگان دامان امامت می باشد. او در اثر تربیت امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ به کسب کمالات انسانی و معنوی نائل شد و مانند برادر ارشد خویش متولی صدقات و موقوفات جد عظیموارش امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام ـ گشت. حسن مثنّی جوانی پاک و آراسته به فضائل اخلاقی و مورد اعتماد و مورد اطمینان مردم بود. آن عظیموار با صلاحدید عموی عظیموارش امام حسین ـ علیه السلام ـ با فاطمه بنت الحسین ـ سلام الله علیها ـ ازدواج نمود و در سفر کربلا به همراه حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ حضور داشت و در آن جا به شدت زخمی شده و به اسارت لشگر دشمن در آمد.

اسماء بنت خارجه که از بستگان مادرش بود ، حسن مثنّی را برای مداوا از عوامل دشمن تحویل گرفت و در منزلش مداوا نمود، آنگاه او را روانه مدینه نمود. او همچنان در مدینه زیست تا اینه به دستور عبدالملک (خلیفه پنجم اموی) در سن 35 سالگی مسموم گشته و به شهادت رسید و در قبرستان بقیع دفن گشت.

لقب حسن مثنّی طبا طبا است که جد سادات طباطبایی محسوب می گردد.

  • فاطمه بنت الحسن

ایشان عظیم بانوی دنیا اسلام ، یکی از درس آموزان و تربیت یافتگان مکتب امام مجتبی ـ علیه السلام ـ می باشند. این بانوی عظیم در میان دختران امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ از امتیازات ویژه ای برخوردار است. ایشان دختر امام مجتبی ، همسرامام سجاد و مادر امام باقر ـ علیهم السلام ـ است. شرافت، کرامت ، عفت و حیاء از صفات برجسته این شخصیت جلیل القدر خاندان نبوی است. القابی همچون فاضله، عالمه، صالحه، صدیقه و عفیفه از ویژگی های این دختر امامت می باشد. این عزیزترین بانوی خاندان بنی هاشم و اسوه زنان ایثارگر و فداکار، همسر، پدر،فرزند و بالاخره برادران خویش را تقدیم اسلام کرده و به عنوان دختر، همسر، مادر و خواهر شهید به شمار می آید.

امام صادق ـ علیه السلام ـ روزی از عظیمواری و صداقت جده اش فاطمه بنت الحسن ـ علیهم السلام ـ یاد کرده و فرمود: کانَت صِدیقَهً لَم یُدرَک فی آلِ الحَسَنِ مِثلُها : جده ام صدیقه و نیک رفتار بود و در خاندان حسن ـ علیه السلام ـ زنی به درجه و مرتبه او نرسید .

امام باقر ـ علیه السلام ـ در خصوص کرامتو فضیلت مادرش فاطمه بنت الحسن ـ علیهم السلام ـ می گوید : مادرم کنار دیواری نشسته بود ، ناگاه دیوار شکافت برداشت و صدای مهیبی به گوش رسید ، آن بانوی مجلله به دیوار اشاره نمود و فرمود : قسم به حق مصطفی ، فرود نیا؛ خداوند به تو اجازه فرو افتادن نمی دهد. پس دیوار در میان زمین و آسمان معلق ماند ، تا آنکه مادرم از آنجا بگذشت و آنگاه دیوار فرو ریخت. پدرم امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ صددینار به خاطر برطرف خطر صدقه داد.

یکی از مهمترین وقایع زندگی این بانوی عصمت، حضور در واقعه کربلاست . فاطمه بنت الحسن ـ علیهم السلام ـ همانند عمه اش زینب ـ سلام الله علیها ـ از پیغام آوران حادثه خونین کربلا محسوب می گردد و در جاودانگی حماسه عاشورا به همراه سایر اسرای کربلا به ویژ] همسر عظیموارش امام سجاد ـ علیه السلام ـ و فرزندش امام باقرـ علیه السلام ـ مسئولیت خویش را به خوبی ایفا کرده است.

  • ابوبکر بن الحسن

او جوانی زیباروی بود که ویژگی های اخلاقی امام حسن ـ علیه السلام ـ در وجودش پملاقات بود. در روز عاشورا در صحنه مشاخصه ، شجاعانه وارد شده و مشغول پیکار با دشمن گشت.وی با اینکه جوان شانزده ساله ای بیش نبود ، نظم سپاه دشمن را بهم ریخته و شماری از انان را کشت. ابوبکر بن حسن بعد از نبردی متهوّرانه در حالی که چشمانش از عطش در گگودی فرو رفته بود به سوی امام حسین ـ علیه السلام ـ بازگشت و گفت : ای عمو آیا آب داری تا جگر خود را خنک کرده و قدرت تازه ای یافته و با دشمنان خدا و رسولش مشاخصه را ادامه دهم ؟ امام حسین ـ علسه السلام ـ فرمودند: ای برادرزاده ام ، لختی صبر کن تا با جدت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ ملاقات نمایی و تو را با آب بهشت سیراب کند تا دیگر تشنه نشوی . سپس به سوی دشمنان شتافت و پس از خواندن رجز بر آنان یورش برده و بعد از هلاک نمودن تعدادی از نیروهای جبهه کفر ، به محاصره دشمن در آمد و سپس او را به شهادت رساندند . یکی از اشعار این فرزند شجاع امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ در میدان کار زار چنین بود:

اِنّی اَنَا نَجلُ الإمام ابن عَلیّ اَضربُکُم بِالسَّیفِ حتّی یَفلَل

نَحنُ ـ و بَیت اللهِ ـ اولی بالنبیّ اَطعَنُکُم بِالرَّمِح وَسطَ القسطَلِ

من فرزند امامی هستم که پسر علی می باشد و تا کُند شدن شمشیر با شمامشاخصه می کنم . ما ـ خاندان خدا ـ به پیغامبر نزدیکتر هستیم ، در میان میدان نبرد ، با نیزه به شما ضربه خواهم زد.

یکی از شاخصترین دلایل روحیه شجاعت و دلاوری و فداکاری در وجود امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ فرزندان آن حضرت هستند که از سرچشمه امامت و ولایت سیراب گشته اند و به اوج فداکاری و از خودگذشتگی در راه اسلام و اهداف بلند آن رسیده بودند.

فرزندان امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ نمونه هایی بدیع و زیبایی در جهت مشاخصه و رویارویی از خود نشان دادند و ویژگی های اخلاقی ، انسانی و سجایای والای امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ را به نمایش گذاشتند.

نگارنده؛ ز.فیاضی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39073

به "معرفی فرزندان برجسته امام حسن مجتبی علیه السلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فرزندان برجسته امام حسن مجتبی علیه السلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید