مونسان: کوشش کردیم صنایع دستی از تلاطم ها دور بماند

به گزارش بلاگ پو، مراسم تجلیل از برترین های سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی، امروز سه شنبه 1 آبان، با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور و جمعی از مسئولان، صنعتگران، هنرمندان و فعالان صنایع دستی در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید.

مونسان: کوشش کردیم صنایع دستی از تلاطم ها دور بماند

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم با اشاره به اهمیت حوزه صنایع دستی گفت: خیلی خوشحالم که در این جمع حضور یافتم و از همه شما که در این بخش فعال هستید و موضوع صنایع دستی را به خوبی جلو می برید تشکر و قدردانی می کنم.

او اضافه نمود: شرایط حال حاضر مشکلاتی را برای بخش های مختلف ایجاد نموده است، اما با حمایت های دولت، سعی نموده ایم که بخش صنایع دستی را از این تلاطم ها دور نگهداریم و بتوانیم با کمک هایی که از دولت می گیریم جهت را برای این بخش هموارتر کنیم.

مونسان با اشاره به اهمیت برگزاری نشست های هم اندیشی در حوزه صنایع دستی توضیح داد: این جلسه می تواند به عنوان جلسات مشورتی و دوره ای تداوم یابد تا در این جلسات ضمن شنیدن صحبت ها و حرف های هنرمندان صنایع دستی بتوانیم جهت پیش روی صنایع دستی را به خوبی ادامه دهیم.

مونسان خطاب به هنرمندان و فعالان صنایع دستی گفت: همه بخش های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار شما خواهند بود و امیدواریم بتوانیم به عدد 2میلیارد دلار در صادرات صنایع دستی دست پیدا کنیم.

معرفی نوابغ صنایع دستی ایران

پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: خوشبختانه در سی امین نمایشگاه صنایع دستی که شهریورماه سال جاری برگزار گردید، شاهد حضور پارسا کودک 7 ساله ایرانی بودیم که نابغه صنایع دستی است و در نمایشگاه سال جاری کارهای هنری خود را به افراد هدیه می داد.

او گفت: در کنار خانه ایرانی، سال جاری در نمایشگاه صنایع دستی شاهد حضور یک خانواده ایرانی نیز بودیم، پارسا کودک 7 ساله ایرانی که پدر و مادری هنرمند دارد در نمایشگاه صنایع دستی فعالیت می کرد و هر هنری که فراوری می کرد را به افراد هدیه می داد و تصمیم گرفته ایم که این کودک 7 ساله ایرانی به نمایشگاه میلان ایتالیا اعزام گردد. این در حالی است که کوچک ترین کلاش باف ما نیز یک کودک 8 ساله در غرب کشور است که چهار نسل قبل از او نیز کلاش باف هستند.

او اضافه نمود: خوشبختانه نمایشگاه صنایع دستی سال جاری با تبلیغات بسیار خوبی همراه بود و استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه انجام شد به گونه ای که بعضی از غرفه های ما دو روز قبل از اختتامیه تمام محصولات خود را به فروش رسانده بودند.

خانه ایرانی، ایده خلاقانه

محمودیان به خانه ایرانی اشاره نمود و گفت: از نمایشگاه بیست وهشتم، خانه ایرانی را مطرح کردیم و در بیست ونهمین و سی امین نمایشگاه نیز برپا شد و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد، بعضی ها انتقاد می نمایند که خانه ایرانی خانه ای برای افراد متمول است اما واقعیت این گونه نیست. درباره خانه ایرانی خیلی حرف داریم، برای این خانه وقت زیادی می گذاریم و افراد خوش فکر و جوان به این حوزه ورود پیدا نموده اند.

معاون صنایع دستی کشور با بیان این که در خانه ایرانی حتی عروسک های آن باید ایرانی باشد، گفت: به همین دلیل سه غرفه اسباب بازی داشتیم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد.

او اضافه نمود: بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در مدت شش ماهه اول سال جاری بیش از 107میلیون دلار صادرات صنایع دستی اجرا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.5درصد رشد داشته شده است.

محمودیان گفت: در روز ملی صادرات، دو صادرنماینده نمونه از استان خراسان رضوی و استان همدان از بین فعالان صنایع دستی انتخاب شدند و امیدواریم با حمایت و تدوین یک سیاست علمی بتوانیم صندلی صنایع دستی کشور را ارتقا دهیم و در صادرات حرف های مهمی برای گفتن داشته باشیم.

معاون صنایع دستی کشور اضافه نمود: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج بازارچه صنایع دستی راه اندازی شده است، اعتقاد داریم تأمین اماکن مناسب برای فروش صنایع دستی می تواند به افزایش فروش صنایع دستی کمک کند.

ورود ارزیابان شورای دنیای صنایع دستی به ایران

او ادامه داد: سال جاری هفت شهر و چهار روستا به عنوان شهر ملی و روستای ملی ثبت شدند و امشب ارزیابان شورای دنیای صنایع دستی برای آنالیز پرونده روستای خراشاد، شهرهای میبد و آباده وارد ایران می شوند و در مدت سفر ارزیابان شورای دنیای صنایع دستی این پرونده ها موردآنالیز قرار خواهد گرفت. خوشبختانه ایران در سطح دنیا بالاترین تعداد شهرها و روستاهای دنیای صنایع دستی را دارد.

محمودیان با اشاره به برپایی هفتمین دوره داوری مهر اصالت نیز گفت: در این دوره کالاهای بسکمک موردتوجه نهاده شدند و نتایج آن به زودی اعلام می گردد. ضمن این که در مدت شش ماهه سال جاری 16 نشان جغرافیایی ثبت کردیم و با توجه به اهمیت طرح تجاری سازی صنایع دستی نشان جغرافیای می تواند در رسیدن به اهداف ما را کمک کند.

او در ادامه با اشاره به بیمه هنرمندان صنایع دستی توضیح داد: خوشبختانه با تفاهم نامه ای که با صندوق بیمه روستاییان و عشایر امضا کردیم، مشکل بیمه هنرمندان روستایی و عشایری برطرف شده است و به صورت جدی به دنبال برطرف مشکل بیمه هنرمندان شهری هستیم.

او ادامه داد: همچنین بر اساس تفاهم نامه با بانک گردشگری، هنرمندان صنایع دستی هر طرحی برای توسعه کسب وکار خود داشته باشند، در صورت تائید معاونت صنایع دستی، بانک گردشگری تسهیلات با نرخ 10 درصدی با 6 ماه تنفس و بازپرداخت 24 ماهه به هنرمندان و صنعتگران پرداخت می کند و مشخص سقف و کف این وام نیز بر عهده معاونت صنایع دستی است.

تشریح برنامه های اجراشده در نمایشگاه

فرزاد اوجانی سرپرست دفتر صادرات صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم با تشریح برنامه های اجراشده در این دوره از نمایشگاه با مثبت ارزیابی کردن این نمایشگاه گفت: در این دوره از نمایشگاه خانه ایرانی به نمایش گذاشته شد ضمن این که موضوع تزیین اقامتگاه های بوم گردی با صنایع دستی موردتوجه نهاده شد.

او گفت: موضوع آموزش صنایع دستی به بچه ها یکی دیگر از اقدامات مهم در این نمایشگاه بود که با برپایی کارگاه های قصه گویی به بچه ها این موضوع تحقق یافت.

اوجانی گفت: حضور مقامات عالی رتبه دولت ازجمله رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در کنار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در افتتاحیه این دوره از نمایشگاه و رونمایی از دو اثر فاخر با حضور چهار عضو کابینه دولت تدبیر وامید، از نکات حائز اهمیت این دوره از نمایشگاه بود.

او اضافه نمود: خوشبختانه سال جاری شاهد استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه بودیم و غرفه داران سال جاری فروش بسیار خوبی داشتند که خراسان رضوی و اردبیل استان های پرفروش در این دوره از نمایشگاه بودند ضمن این که بافته های داری بیشتری سهم فروش در این دوره از نمایشگاه را به خود اختصاص داد.

در انتها این مراسم به صورت نمادین از تعدادی از برترین های این نمایشگاه با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تجلیل به عمل آمد و سایر افراد برگزیده نیز با اهدای لوح تقدیر تجلیل شدند.

در این مراسم از عبدالمالک زین الدینی سرباز معلم جوان در سیستان و بلوچستان که با ساخت و فروش صنایع دستی به تحصیل بچه ها محروم کمک می نماید، تجلیل به عمل آمد. هم چنین با دستورعلی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سربازمعلم به همراه همسرش به مدت یک هفته در قالب تور تهران گردی از آثار فرهنگی تاریخی پایتخت و جاذبه های گردشگری تهران و نیز کارگاه های صنایع دستی بازدید خواهد نمود.

هم چنین در این مراسم، تابلوی چرم اهدایی به معاونت صنایع دستی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد. این تابلوی چرمی زیبا در محوطه نمایشگاهی معاونت صنایع دستی به نمایش گذاشته می گردد.

سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی 3 تا 9 شهریور سال جاری در فضایی به مساحت 7هزار مترمربع و با 450 غرفه برگزار گردید.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11434

به "مونسان: کوشش کردیم صنایع دستی از تلاطم ها دور بماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونسان: کوشش کردیم صنایع دستی از تلاطم ها دور بماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید