مقدار دقیق حقوق سال 1401 بازنشستگان

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران : اندازه و نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401 ابتدای هفته جاری به تصویب دولت رسید و وزارت رفاه اخیرا در یک جمع بندی کلی اعلام نموده که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین 30 درصد افزایش یافته است.

مقدار دقیق حقوق سال 1401 بازنشستگان

براساس مواد 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی، افزایش مستمریِ مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی هر سال به تصویب هیئت وزیران می رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

در مصوبه دولت آمده است که حقوق حداقلی بگیران، بازنشسته، از کار افتاده و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد و با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، اندازه دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل معین و با افزایش 57.4 درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از پنج میلیون و 580 هزار تومان کمتر نباشد.

بعلاوه با توجه به حکم قانون بودجه سال 1401 (مصوب مجلس شورای اسلامی) در مورد صندوق های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد 10 درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در تمام صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولینی که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش 10 درصدی اعمال می گردد. بعلاوه به منظور یاری به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر 10 درصد مذکور، مبلغ 650 هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه 10 میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

آنگونه که وزارت رفاه اعلام نموده است در سال های گذشته اندازه افزایش مستمری بازنشستگان یکسان بود و فشار تورم به اقشار ضعیف منتقل می شد؛ در مصوبه سال جاری اندازه افزایش مستمری به صورت پلکانی معین و با اندازه دریافتی سال قبل آنها رابطه عکس دارد. این تصمیم در راستای متناسب سازی مستمری بازنشستگان با کارمندان شاغل گرفته شده و می تواند به کاهش ضریب جینی و فاصله طبقاتی در جامعه یاری کند.

بر این اساس در ذیل به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سه گروه اشاره می گردد:

- گروه نخست، حداقلی بگیران: پایه حقوق این گروه که 62 درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را دربرمی گیرد افزایش 57.4 درصدی می یابد و حداقل دریافتی آنها به پنج میلیون و 580 هزار تومان می رسد.

- گروه دوم، مستمری بگیران زیر 10 میلیون تومان حقوق: پایه حقوق این گروه که 32 درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می گردد، 10 درصد اضافه می گردد و مبلغ یاری معیشتی 650 هزار تومان به آنها تعلق می گیرد.

- گروه سوم، مستمری بگیران بالای 10 میلیون تومان حقوق: برای این گروه که تنها شش درصد بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می شوند، افزایش 10 درصدی پایه حقوق اعمال خواهد شد.

بعلاوه برای هرسه گروه علاوه بر مبالغ فوق بر اساس شرایط، حق عائله مندی و حق اولاد واریز می گردد که با فرض دو فرزند حدود 600 هزار تومان خواهد شد. به این ترتیب می توان گفت که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین 30 درصد افزایش یافته است.

در مورد حداقل حقوق بازنشستگان، از کارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، اندازه دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل معین و با افزایش 57/4 درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از 5.580.000 تومان کمتر نباشد.

در رابطه با مستمری از کارافتادگان جزئی و نیز سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

با توجه به حکم قانون بودجه سال 1401(مصوب مجلس شورای اسلامی) در مورد صندوق های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد 10 درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش 10 درصدی اعمال می گردد. نیز به منظور یاری به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ 650 هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ده میلیون تومان) بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد./ مهر

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 64571

به "مقدار دقیق حقوق سال 1401 بازنشستگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار دقیق حقوق سال 1401 بازنشستگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید