نخ دندان بهتر است یا خلال دندان؟

به گزارش بلاگ پو، در پاسخ باید بگویم که با توجه به اینکه امکان تمیز کردن سطوح بین دندانی با مسواک وجود ندارد، از نخ دندان برای پاک کردن این سطوح استفاده می گردد. درواقع استفاده از نخ دندان مکمل مسواک زدن محسوب می گردد. برای نخ کشیدن صحیح دندان ها باید حدود 30 سانتی متر از نخ دندان را جدا کرد (مانند شکل) و آن را به دور انگشتان میانی

نخ دندان بهتر است یا خلال دندان؟

نخ دندان بهتر است یا خلال دندان؟

نویسنده:دکتر محمدرضا خامی*

در پاسخ باید بگویم که با توجه به اینکه امکان تمیز کردن سطوح بین دندانی با مسواک وجود ندارد، از نخ دندان برای پاک کردن این سطوح استفاده می گردد. درواقع استفاده از نخ دندان مکمل مسواک زدن محسوب می گردد. برای نخ کشیدن صحیح دندان ها باید حدود 30 سانتی متر از نخ دندان را جدا کرد (مانند شکل) و آن را به دور انگشتان میانی دو دست به گونه ای پیچید که حدودا 10 سانتی متر از آن بین دو انگشت میانی بماند. این قسمت میانی را می توان در هرطرف با دو انگشت شست و سبابه گرفت و کنترل کرد (شکل 1 و2). تمیز کردن سطوح بین دندانی با این قسمت انجام می گردد. به این ترتیب که آن را بین دو دندان می گذاریم و با فشار مختصری از ناحیه تماس دو دندان رد می کنیم، سپس آن را یه یکی از دندان ها فشار داده و بالا و پایین می بریم. این کار را برای دندان کناری هم تکرار می کنیم (شکل3). فشردن به دیواره دندان برای پیشگیری از آسیب به لثه بین دندانی است. باید توجه کرد که تا حدود یک میلی متر زیر لثه هم باید تمیز گردد (شکل4).

بهتر است نخ دندان کشیدن را در جلوی آیینه انجام دهیم تا تسلط بیشتری داشته باشیم. نخ دندان کشیدن هم مانند هر مهارت دیگری در ابتدا سخت است و با تمرین و تکرار، آسان می گردد. ممکن است در ابتدا این کار موجب خون ریزی از لثه ها بگردد. اگر دقت نموده باشیم که به لثه بین دندانی آسیب نرسیده باشد، این خون ریزی جای نگرانی ندارد و پس از چند دفعه نخ کشیدن، رفع می گردد. تفاوتی ندارد که نخ کشیدن را پس یا پیش از مسواک زدن انجام دهیم.

حداقل دفعات مسواک زدن روزی دوبار است اما نخ دندان کشیدن را می توان روزی یک بار انجام داد. انواع دیگر وسایل تمیزکردن بین دندانی هم وجود دارد که بنا بر تشخیص و توصیه دندانپزشک در موارد خاص تجویز می گردد. توجه کنیم که خلال دندان، ابزار مناسبی برای این کار نیست و ضمن اینکه قادر به تمیز کردن بین دندان ها نیست و فقط برخی خرده های غذایی را بر می دارد، فقط موجب آسیب رساندن به لثه می گردد.

پی نوشت ها :

* متخصص سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی

منبع:www.salamat.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: راسخون
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54639

به "نخ دندان بهتر است یا خلال دندان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخ دندان بهتر است یا خلال دندان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید