نگاهی به کاربرد پزشکی ختمی گل سرخی

به گزارش بلاگ پو، Hibiscus mutabilis L. درختی کوچک است که می تواند تا ارتفاع 5 متر رشد کند. پهنه برگ، به شکل قلب، بیضوی تا گرد - بیضی، دارای 5-7 برگچه، با قطر 10-15 سانتی متر و کاغذی است.

نگاهی به کاربرد پزشکی ختمی گل سرخی

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Hibiscus mutabilis L. (Malvaceae)

نام انگلیسی:

Cotton Rose, Chinese Rose

نام فارسی:

ختمی گل سرخی

مشخصات:

Hibiscus mutabilis L. درختی کوچک است که می تواند تا ارتفاع 5 متر رشد کند. پهنه برگ، به شکل قلب، بیضوی تا گرد - بیضی، دارای 5-7 برگچه، با قطر 10-15 سانتی متر و کاغذی است. برگ ها در جهت دور شونده از ساقه، به صورت ستاره ای متراکم و تا حدی نمدی هستند؛ در برای نزدیک شونده به ساقه، برگ ها ستاره ای کم پشت و کرک دار با عرض 8-15 سانتی متر هستند. در درمان زرد زخم، خارش پوستی، التهاب رحم، ترشحات زرد رنگ واژن، التهاب پستان، التهاب کلیه، التهاب مثانه، سوزش ادرار و عفونت، روزانه 5 تا 20 گرم از برگ گل به صورت جوشانده تجویز می گردد. گل ها تکی (تک رست) و دارای چندین گلبرگ، صبح ها به رنگ سفید، و در بعد از ظهر به رنگ صورتی می باشند.

منشأ:

بومی چین.

ترکیبات شیمیایی:

ایزوکورسیترین، هیپروسید، روتین، کورستین، نارینجنین، اسید تتراکوزانوئیک، داکوسترول، اسید سالیسیلیک، کورسیمریترین، مراترین و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

این گیاه در ناسور (fistulae) پوستول و تومورها به کار می رود. برگ و گل آن به اسم ضد درد، خلط آور، درمان خون ریزی بیش از حد ماهیانه در خانم ها، درد موقع دفع ادرار، التهاب و نیش مار به کار می رود. از برگ و گل گیاه، بعلاوه به اسم مرهم، مدر و در درمان عفونت های باکتریایی استفاده می گردد. پودر خشک شده برگ و گل به صورت ضماد و مخلوط با دم نموده غلیظ چای، در درمان کورک و جوش، به ویژه بر روی چانه، به کار می رود و باعث تخلیه سریع تر و درد کمتر جوش ها می گردد. برگ و گل، بعلاوه در درمان زرد زخم، خارش پوستی، التهاب رحم، ترشحات زرد رنگ واژن، التهاب پستان، التهاب کلیه، التهاب مثانه، سوزش ادرار و عفونت به کار می رود. برگ ختمی گل سرخی بر روی تورم قرار داده می گردد یا خرد شده، بر روی آبسه، سوختگی و زخم، فشرده (compress) می گردد. بعلاوه به اسم مسکن، آنتی دوت مسمومیت ها، مرهم، خلط آور و تب بر به کار می رود. از گل این گیاه برای بیماری های ریوی، و به همراه برگ برای درمان سوختگی، التهاب و نیش مار استفاده می گردد. بعلاوه برای سرفه، سوزش ادرار و خون ریزی رحم هم تجویز می گردد.

بیشتر بخوانید: گل ختمی ، گل همه کاره

آثار دارویی:

ضد التهاب.

اندازه مصرف:

در درمان زرد زخم، خارش پوستی، التهاب رحم، ترشحات زرد رنگ واژن، التهاب پستان، التهاب کلیه، التهاب مثانه، سوزش ادرار و عفونت، روزانه 5 تا 20 گرم از برگ گل به صورت جوشانده تجویز می گردد.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: راسخون
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56169

به "نگاهی به کاربرد پزشکی ختمی گل سرخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی ختمی گل سرخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید