نگاه به مرز باید مالی و در راستای رشد و توسعه منافع ملی باشد

به گزارش بلاگ پو، علی اوسط هاشمی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: همسایگان همیشه در مواقع سختی یار و یاور ایران اسلامی بودند، همین یک ظرفیت به خوبی اهمیت توسعه روابط با کشورهای همسایه را دو چندان می نماید.

نگاه به مرز باید مالی و در راستای رشد و توسعه منافع ملی باشد

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی اضافه نمود: استانداران منطقه 5 کشور در تعامل با کشورهای همسایه می توانند به بهترین شکل نقش آفرین توسعه محور شرق باشند، باید بتوان به خوبی از موقعیت مرز در راستای توسعه روابط مالی و تجاری و سرمایه گذاری ها استفاده کرد.

وی اضافه نمود: اگر نگاهمان به مرز جامع باشد، دیگر از آن به عنوان تهدید یاد نمی کنیم، نگاه به مرز باید مالی و در راستای رشد و توسعه منافع ملی باشد.

هاشمی با اشاره به بندر چابهار اضافه نمود: استفاده از ظرفیت های گردشگری و ترانزیت کالا از منطقه آزاد چابهار به سایر نقاط جهان این منطقه می تواند در اجرای سیاست های راهبردی و توسعه استان و کشور نقش آفرینی کند.

استاندار تاکید نمود: باید استفاده مطلوب از قابلیت های این منطقه بایستی بر اساس دانش محوری پایدار باشد تا شاهد تغییر، تحول و پویایی هرچه بیشتر این بخش از کشورمان باشیم.

وی گفت: تنوع ظرفیت ها در استان سیستان و بلوچستان از شاخصه های شاخص این استان است که با موضوع قراردادن بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان به اشتغال زایی، امنیت و توسعه پایدار یاری کرد.

هاشمی بیان نمود: محور توسعه، مردم هستند و شرط توسعه مردمداری و مردم باوری است، در بدترین و سخترین شرایط مردم بهترین همراهان هستند.

به گفته علی اوسط هاشمی، ما تنها استانی هستیم که سهم مهمی در اقتصاد کشور و فراوری ناخالص ملی داریم و با برنامه ریزی های اجرا شده، استان اینک در جهت توسعه واقع شده است و در این راه همگان باید کوشا باشند.

فرایند رو به رشد همکاری های مرزی

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اهمیت همکاری های دو استان هم مرز ایران و پاکستان در پیشبرده مناسبات همه جانبه دو کشور گفت: استانداری سیستان و بلوچستان، همسو با اراده دولت جمهوری اسلامی ایران، مامور پیگیری بخشی از توافقات میان ایران و پاکستان است و وظیفه دارد زمینه را برای توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور در همه زمینه ها به ویژه همکاری های مرزی و تجاری تسهیل کند.

وی با بیان اینکه دو کشور اراده جدی دارند تا در آینده نزدیک حجم مبادلات تجاری را از رقم کنونی کمتر از یک میلیارد دلار، به سه تا پنج میلیارد دلار افزایش دهند، گفت: استان سیستان و بلوچستان با داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان، سهم قابل توجهی در تحقق بخشیدن به این مهم دارد.

هاشمی گفت: از سوئی انتظار داریم در کنار تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در راه تکمیل زیرساخت های مناسب برای توسعه روابط مالی، طرف پاکستانی نیز در این راه کوشا باشد.

کمیسیون توسعه روابط خارجی در سیستان و بلوچستان شکل گرفت

هاشمی در ادامه اضافه نمود: سیستان و بلوچستان نخستین استان کشور در تشکیل کمیسیون توسعه روابط خارجی است و در صدد شناسائی ظرفیت ها، فرصت ها و تهدیدها مرزی هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل در راستای منافع ملی حرکت کنیم.

وی اضافه نمود: توسعه روابط با همسایگان امری لازم است و در این راه باید با همدلی و همراهی راه را برای بهره بری بیشتر از مرزهای جمهوری اسلامی به ویژه بیش از هزار و 500 کیلومتر مرز سیستان و بلوچستان همیشه کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نگاه ما در توسعه استان نگاه محلی منطقه ای است و در همه زمینه ها قبل از هرچیز محور ما ابتدا توسعه انسانی است.

هاشمی اضافه نمود: هدف توسعه انسان است، بنابراین باید اولین نگاه به توسعه انسانی باشد چرا که اگر توسعه در جهت روشن با استفاده از روحیه مشارکتی و مشارکت جویی مدیران همراه باشد، نتیجه بالطبع توسعه و ترقی است.

رییس شورای تامین استان گفت: اصل ما توسعه محوری با بودن بر موضع برنامه محوری است که پژوهش محوری و مشارکت محوری را هم در آن دیده ایم.

وی با اشاره به آمایش سرزمین در استان اظهارداشت: بر آنیم استان را به موقعیتی ارتقا دهیم که قبول نقش ملی و بین المللی کند و آمایش سرزمین هم بدون در نظر دریافت افغانستان و پاکستان در طرح و بدون توجه به دریای عمان ممکن نخواهد بود.

استاندار ادامه داد: امروز ما با اتکا به آنچه موقعیت کشور است و نگاه برنامه ای و منطقه ای به توسعه فرامنطقه ای برای استان می اندیشیم.

شناسائی تهدیدهای نو امری لازم است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اکنون مدیریت بر مرزهای امری لازم است اما این امر نباید باعث فاصله دریافت مرزنشینان از مرز گردد.

وی گفت: در گذشته عراق برای جمهوری اسلامی ایران نوعی تهدید حساب می شد اما اکنون این کشور تهدید نیست، اما از سوئی تهدیدها نو شکل گرفته نیازمند آنالیز، شناخت هستند.

رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت: شکل گیری گروه های افراطی از جمله داعش بخشی از این تهدیدها نو به حساب می آیند که باید در راه مقابله با آنان هوشیار بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19341

به "نگاه به مرز باید مالی و در راستای رشد و توسعه منافع ملی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه به مرز باید مالی و در راستای رشد و توسعه منافع ملی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید