وحشت زلزله و سرما

به گزارش بلاگ پو، 29بهمن و شهر سی سخت کم کم به دو موضوع جدانشدنی تبدیل می شوند و سه سال بعد از سقوط هواپیمای شرکت آسمان در این منطقه، حالا زلزله 6/5 ریشتری 29بهمن در سی سخت بار دیگر این شهر را خبرساز کرد. زلزله ای که تلفات جانی نداشت اما خسارت زیادی به خانه های روستایی وارد کرد و بیش از 60 نفر هم مصدوم شدند.

وحشت زلزله و سرما

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران از روزنامه جام جم، ساعت 22 و 5دقیقه و 34ثانیه چهارشنبه شب، زمین لرزه ای به عظیمی6/5 ریشتر شهر سی سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. بر اثر زمین لرزه اهالی سراسیمه از خانه های خود به خیابان آمده و به خاطر وحشت از زلزله ای عظیم تر ساعت ها در سرمای هوا و زیر بارش برف و باران ماندند.

به گفته اهالی، تا ساعت ها بعد از زمین لرزه خبری از حضور تیم های امدادی نبود و آنها مجبور شدند با روشن کردن آتش یا خوابیدن در ماشین شب را صبح نمایند.

وحشت ریزش سنگ

یکی از اهالی می گوید: دو سال قبل تجربه زلزله در این منطقه را داشتیم اما این زمین لرزه قوی تر و طولانی تر بود. این منطقه کوهستانی است و بعد از زلزله صدای ریزش سنگ از بالای کوه شنیده می شد. این ریزش ها ادامه دار بود و وحشت اهالی را بیشتر کرد. نیروهای امدادی با تاخیر آمده و اولین تیم ها بدون تجهیزات و وسایل گرمایشی بودند. آنها فقط آمده بودند خسارات را برآورد نمایند. نه چادر داشتند و نه پتویی. زلزله و باران انگار با هم هماهنگ نموده بودند تا شرایط را سخت نمایند. روز بعد تازه یاری ها رسید و کمپ زدند. با گذشت دو روز از زمین لرزه بسته بودن نانوایی ها و فروشگاه ها اهالی را برای تامین مایحتاج زندگی شان با مشکل روبه رو نموده است. در روستاها تخریب ها بیشتر است. سقف تعدادی از خانه ها پایین آمده و ساکنان آن شانس آورده اند که زنده هستند. دیوار اغلب خانه ها ترک برداشته و نمی توان دیگر در آنها زندگی کرد. حالا شرایط کرونا را هم در نظر بگیرید. الان کوشش می کنیم زلزله و کرونا ما را از پا درنیاورد.

خبرنگار ایرنا هم گزارش داده است، با این که مسؤولان بلافاصله اقدام به راه اندازی دو کمپ اسکان برای زلزله زدگان کردند اما این کمپ ها با استقبال مردم روبه رو نشده و خالی مانده است. از یک سو ازدحام در کمپ ها خطر شیوع ویروس کرونا را افزایش می دهد و از سوی دیگر در هیچ بحرانی مردم حاضر به ترک خانه های خود نیستند، چون همواره با همه تمهیدات امنیتی و انتظامی که اندیشیده می شود باز هم نگران هستند که با رها کردن خانه و زندگی خود مورد سرقت قرار گیرند.

بعضی نارضایتی ها به فرایند امدادرسانی نیز به همین مساله بازمی شود. مسؤولان برای سرعت و نظم بخشیدن به فرایند امدادرسانی چادرهای هلال احمر را فقط در یک منطقه برپا می نمایند اما مردم ترجیح می دهند اگر قرار است در چادر مستقر باشند به خانه هایشان نزدیک باشند.

خسارت به خانه ها بالاست

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ساعتی بعد از زلزله در منطقه حاضر شد و پس از آنالیز خانه ها و گفت وگو با اهالی گفت: میزان خسارت وارده به منازل مسکونی سی سخت زیاد است.

حسین کلانتری ادامه داد: شهر سی سخت در سال 96 زمین لرزه 2/5 ریشتری را تجربه نموده و در آن موقع سه نفر بر اثر زلزله فوت کردند اما در زلزله شب گذشته تلفاتی وجود نداشته و 63 نفر مصدوم شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد هم درباره میزان خسارت واردشده به خانه ها گفت: 3700 واحد مسکونی بر اثر زلزله خسارت دیدند. 800 واحد به علت خسارت 60 تا 100درصد احتیاج به بازسازی دارد. 2900 واحد نیز تعمیری هستند.

حسین جنتی اعلام کرد، از مجموع 800 واحدی که خسارت جدی دیده اند، 420 واحد شهری و 380 واحد روستایی است. همچنین از 2900 واحد تعمیری 1500واحد شهری و 1400 واحد روستایی است.

وزیر راه و شهرسازی هم پس از سفر به سی سخت گفت: پس از ارزیابی دقیق خسارات تسهیلات ارزان قیمت به مناطق زلزله زده دنا تخصیص می یابد.

گروه حوادث روزنامه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43597

به "وحشت زلزله و سرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وحشت زلزله و سرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید