استادیوم اولدترافورد، همه آنچه باید درباره تئاتر رویاها بدانید

به گزارش بلاگ پو، بدون شک بازی فوتبال پرطرفدارترین ورزش دنیا به شمار می آید. میلیون ها طرفدار در سراسر این کره خاکی در هر ساعت شبانه روز بازی ها و اخبار مربوط به فوتبال را دنبال می نمایند. به نظر می رسد فوتبال چیزی بیش از یک ورزش باشد. این ماهیت ویژه، باعث ورود صتایع و هنرهای مختلف به دنیای فوتبال شده است. در راس همه تلفیق های شکل گرفته در دنیای فوتبال می توان به استادیوم های مختلف در سراسر دنیا اشاره نمود که هدف ساخت آنها خدمت رساندن به فوتبال است، اما بسیاری از آنها چیزی بیشتر از تنها یک زمین فوتبال هستند. استادیوم اولدترافورد در شهر منچستر، همراه با بسیاری از استادیوم های دیگر مانند آلیانز آرنا در مونیخ، لانه پرنده در پکن، سن سیرو در میلان و ماراکانا در برزیل، شاهکاری از هنر معماری به شمار می آید.

استادیوم اولدترافورد، همه آنچه باید درباره تئاتر رویاها بدانید

این ورزشگاه عظیم که بیش از 100 سال قدمت دارد، ورزشگاه اختصاصی باشگاه منچستریونایتد انگلیس و میزبان بازی های خانگی این تیم به حساب می آید. با نزدیک به 75 هزار صندلی، ورزشگاه اولدترافورد شهر منچستر در میان مهمترین و باشکوه ترین ورزشگاه های دنیا قرار گرفته است. این ورزشگاه با صندلی های یکدست قرمز رنگ خود در میان طرفداران فوتبال با لقب تئاتر رویاها شناخته می گردد.

در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران، به معرفی ورزشگاه اولدترافورد شهر منچستر می پردازیم. تاریخچه این شاهکار معماری را بیان می کنیم و از ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد.

با ما در مجله گردشگری خبرنگاران، همراه باشید.

برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما اینجا را کلیک کنید

تاریخچه ورزشگاه اولدترافورد

باشگاه نیوتون هیث در سال 1902 به منچستر یونایتد تغییر نام داد. پس از مدتی کوتاه و به دلیل نامناسب بودن زمین آن روزهای این تیم، در سال 1909 تصمیم به ساخت ورزشگاهی بهتر و مناسب تر گرفته شد. جان هنری دیویس، مدیر آن موقع باشگاه منچستریونایتد سرمایه چشمگیری را برای ساخت ورزشگاه جدید در نظر گرفت تا خانه جدید باشگاه، ورزشگاهی پرشکوه باشد.

معمار اسکاتلندی آرچیبالد لیچ اولدترافورد را طراحی کرد و ساخت آن توسط شرکت Messrs Brameld and Smith of Manchester صورت گرفت. معماری ورزشگاه اولدترافورد حدود یک سال به طول انجامید و ورزشگاه در سال 1910 با بازی میان دو تیم منچستر یونایتد و لیورپول افتتاح شد. نتیجه این بازی 4 بر 3 به نفع لیورپول بود.

اولدترافورد تاریخ پر فراز و نشیبی را طی عمر 110 ساله خود پشت سر گذاشته است. از مورد استفاده قرار دریافت به عنوان انبار تجهیزات نظامی و به دفعات هدف بمباران قرار دریافت طی جنگ دنیای دوم، تا بازسازی های متعدد به منظور افزایش تعداد تماشاچیان و بهبود کیفیت و ظاهر آن. این ورزشگاه شاهد شادی و غم های فراوان بوده است، سقوط هواپیمای حامل تمام پرسنل تیم در سال 1958 که تیم را عملا به ورطه نیستی کشاند تا قهرمانی های متعدد در لیگ برتر انگلیس، لیگ قهرمانان اروپا و جام باشگاه های دنیا در دوران طلایی مربیگری سر الکس فرگوسن.

معماری ورزشگاه اولدترافورد

ورزشگاه خانگی تیم منچستر یونایتد یکی از مشهورترین ورزشگاه های دنیای فوتبال است. این ورزشگاه در حال حاضر عظیمترین ورزشگاه باشگاهی انگلستان است. پس از ورزشگاه ومبلی (ورزشگاه ملی کشور انگلیس) که بازی های تیم ملی انگلستان در آن انجام می گردد، این ورزشگاه دومین ورزشگاه عظیم کشور به حساب می آید. ظرفیت اولدترافورد 74,879 نفر است که از این حیث به عنوان یازدهمین ورزشگاه عظیم در قاره اروپا شناخته می گردد.

تئاتر رویاها، لقبی است که سر بابی چارلتون، بازیکن اسبق منچستر یونایتد و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ به ورزشگاه اولدترافورد داده است. این لقب اشاره به شکوه خیره کننده این ورزشگاه دارد که در نوع خود بی نظیر است.

زمین بازی ورزشگاه توسط چهار بخش شمالی، جنوبی، شرقی و غربی احاطه شده است. دو بخش از این چهار قسمت به صورت رسمی با نام اسطوره های باشگاه منچستر یونایتد نام گذاری شده اند: بخش شمالی را صندلی سر الکس فرگوسن و بخش جنوبی را سر صندلی بابی چارلتون می نامند.

طول زمین چمن 105 متر و عرض آن 68 متر است و زیر آن مطابق استانداردهای جدید سیستم گرمایش چمن در نظر گرفته شده است تا از یخ زدن زمین در سرمای زمستان جلوگیری کند.

از جمله مشخصه های اصلی ورزشگاه اولدترافورد می توان به سه گانه یونایتد یا The United Trinity اشاره نمود. این مجسمه که در ورودی ورزشگاه قرار گرفته است سه بازیکن مشهور این تیم را به تصویر می کشد. جورج بست، دنیس لا و بابی چارلتون که در تاریخ فوتبال و به خصوص در میان طرفداران منچستر یونایتد به سه قدیس شناخته می شوند. دیگر نقاط با اهمیت این ورزشگاه تابلوی عظیمداشت قربانیان سقوط هواپیمای مونیخ، مجسمه سر مت بازبی و برج ساعت هابلت هستند که هرکدام تاریخچه مربوط به خود را دارند.

در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران به معرفی تئاتر رویاها، ورزشگاه اولدترافورد شهر منچستر انگلیس پرداختیم. ورزشگاهی که نه تنها از دید فوتبالی حائز اهمیت است، بلکه با توجه به معماری خاص و بناهای متعدد در گوشه گوشه اش، شاهکاری در معماری نیز به شمار می آید.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25388

به "استادیوم اولدترافورد، همه آنچه باید درباره تئاتر رویاها بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "استادیوم اولدترافورد، همه آنچه باید درباره تئاتر رویاها بدانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استادیوم اولدترافورد، همه آنچه باید درباره تئاتر رویاها بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید