ورود گردشگران به میانکاله ممنوع!

به گزارش بلاگ پو، شبه جزیره ای میانکاله که پناهگاه حیات وحش است، از ابتدای سال 98 همزمان با شروع تعطیلات نوروز تا کنون پذیرای حجم زیادی از مسافران و گردشگران بوده، اما تا اطلاع ثانوی از ورود آن ها به این منطقه جلوگیری می گردد.

ورود گردشگران به میانکاله ممنوع!

میانکاله شبه جزیره ای در انتهای جنوب شرقی دریای خزر است که در 12 کیلومتری شمال شرقی بهشهر در استان مازندران واقع شده و از نیم قرن پیش تاکنون به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شده است. این منطقه که زیستگاه اصلی و محل تخمگذاری ماهیان خزری به ویژه کپور، کفال و خاویار است، هر سال جمعتی از پرندگان مهاجر را در خود جای می دهد و یکی از استراحتگاه های فوک خزری به شمار می آید و به این خاطر صندلی آن از سال 1353 به عنوان پناهگاه حیات وحش و ذخیرگاه زیست کره ارتقا یافته و تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

میانکاله با تالاب های همجوار در سال 1354 به عنوان یکی از سایت های کنوانسیون رامسر ثبت شد و یک سال بعد هم به خاطر وجود میراث فرهنگی، آثار و ابنیه تاریخی و زیباشناختی به عنوان یکی از ذخیرگاه های زیست سپهر به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو پیوست.

اداره محیط زیست بهشهر در چند روز گذشته با نصب بنر، ورود به این منطقه حفاظت شده را برای گردشگران ممنوع نمود. علت این برخورد، رهاسازی و انباشت بیش از حد زباله، وقوع آتش سوزی های مکرر و تهدید زیستگاه و حیات وحش اعلام شده است.

این نخستین بار نیست که ورود گردشگران به منطقه میانکاله ممنوع شده است. در سال 1394، محیط میانکاله محصور و ورود گردشگران با هماهنگی میسر بود. در سال 1395 ورود خودرو به این منطقه محدود شد. با این وجود، در سال های گذشته راه برای ورود بعضی گروه ها بویژه در فصل مهاجرت پرندگان باز بوده است. ورود به پناهگاه حیات وحش میانکاله معمولا بدون توجه به ظرفیت و آستانه تحمل منطقه اتفاق می افتد. هرچند میانکاله یکی از ذخیرگاه های زیست کره به شمار می آید و محل تخمگذاری گونه های خاص دریای خزر است، اما هنوز جهت ویژه حرکت گردشگران در این منطقه مطابق استانداردهای چنین محیط هایی تعیین نشده و تردد گردشگران معمولا بدون کنترل انجام می گردد.

مدیر محیط زیست بهشهر دو سال پیش در خبری اعلام نموده که در تعطیلات نوروز روزانه یک هزار نفر به این منطقه وارد شده بودند.

محیط زیست بهشهر اکنون اعلام نموده است: این پناهگاه حیات وحش از ابتدای سال 98 همزمان با شروع تعطیلات نوروز تا کنون پذیرای حجم زیادی از مسافران و گردشگران بوده که تا اطلاع ثانوی از ورود آن ها به این منطقه جلوگیری می گردد.

مهران حسنی، معاون گردشگری استان مازندران که در جریان جزئیات این تصمیم محیط زیست قرار نداشت، گفت: شنیده ام که چنین اتفاقی اتفاق افتاده است. اگر چنین تصمیمی گرفته شده ضروری است اداره محیط زیست بهشهر ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه میانکاله را رسما به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام کند که تا کنون ابلاغ رسمی نداشته است.

وی اضافه نمود: برای جلوگیری از ورود گردشگران به منطقه حفاظت شده ضروری است ما ابلاغ رسمی اداره محیط زیست را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران ارائه دهیم تا به وسیله آن ها به آژانس های گردشگری برای خودداری از اجرای تور به این منطقه اطلاع رسانی گردد که هنوز این اتفاق رخ نداده است. از طرفی احتیاج است ما هم آنالیز هایی را انجام دهیم تا علت این ممنوعیت تعیین گردد.

منبع: ایسنا

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همگردی
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8714

به "ورود گردشگران به میانکاله ممنوع!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود گردشگران به میانکاله ممنوع!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید