ویژگی های مدیران ارشد در کلاس جهانی

به گزارش بلاگ پو، در دنیای امروز، رقابت در عرصه مالی به گفته کارشناسان اهل فن، به مثابه رقابت در یک زمین فوتبال نیست که با خیال راحت و با تمرکز کامل بتوان توپ را به سمت دروازه حریف برده و ضربه نهایی را زد؛ بلکه همانند یک زمین چوگان است که باید با یک دست زین اسب را چنان چسبید که بر زمین نخورد و از سوی دیگر از لابه لای گرد و خاک و گل و لای و همچنین رقبای سرسخت، به سمت هدف رفته و شلیک کرد.

ویژگی های مدیران ارشد در کلاس جهانی

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: این چنین عرصه رقابتی، مردان خود را می طلبد، مردانی که از نظر دانش مجهز به علم روز، از نظر مهارت یک تکنیسین تمام عیار و از لحاظ عقیده در رسیدن به هدف با ایمان کامل هستند. این ها مدیران یا رهبران در کلاس دنیای هستند، که افسار کاروان توسعه در کشور های پیشرفته و سازمان های مدرن را در دست دارند و خرد، مهارت و ایمان قلبی آن ها قافله تمدن بشری را به پیش می راند.

فعالیت مدیران به طور سنتی به شش دسته تقسیم می گردد:

مدیریت منابع انسانی، مدیریت اجرایی، مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی، مدیریت اقتصادی، مدیریت فناوری اطلاعات.

به این ها باید قدرت بررسی و تصمیم گیری در مواقع بحرانی، بررسی و ترکیب عناصر و ساخت مجموعه های یکپارچه تیمی، ایجاد وحدت، درک انسانی و توانایی های اجتماعی را نیز اضافه کرد.

در دنیای امروز، مدیران ارشد سازمان ها به دنبال اهدافی نظیر در بالاترین رتبه دنیای قراردریافت، بالاترین درجه استاندارد و تعالی را کسب کردن، در بالاترین مقام بودن، در کمال خوشنامی و شهرت بودن، دارای بهترین کیفیت در سطح دنیا و نظایر دیگر که در مفاهیم اصول مدیریت کلاس دنیای ذکر شده، به همراه دستیابی به دانش world class management (اشاره به سطح بسیار بالا و با کیفیت مدیریت)، world class manufacturing (اشاره به فراوری محصول در بالاترین سطح استاندارد کیفیت) و world class research (اشاره به انجام تحقیق در بالاترین سطح کیفی ممکن)، در کوشش هستند تا در عرصه رقابت های دنیای کشتی تحت رهبری خود را از تلاطم دریای خروشان نظام اقتصاد دنیای به سلامت به سمت ساحل امن راهنمایی نمایند.

چنین سازمان هایی برای رسیدن به این مهم چه در سازمان های فراوریی یا خدماتی احتیاجمند پرورش مدیران یا رهبران سازمانی دنیا تراز هستند که هم اکنون بعضی از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به خصوص در آمریکا و بعضی از کشور های اروپایی مثل انگلیس و آلمان با برگزاری دوره هایی در سطح PhD به تربیت این چنین افراد متخصص در حوزه مدیریت در کلاس دنیای می پردازند.

از این رو به گفته دکترزاکونی (Robert Szakoney) مدیر مرکز تکنولوژی مدیریت در انستیتو تحقیقاتی شیکاگو در مقاله ای با عنوان مدیریت تحقیق و توسعه در کلاس دنیای 1: گرچه بسیاری از مدیران سنتی فعال در شرکت های صنعتی اعتقاد دارند که تحقیق و توسعه در بقا و رشد سازمان نقش مهمی دارد، ولی به دلیل مسائل عمیق بین اعتقاد این مدیران به استفاده از نتایج تحقیق و توسعه و دانش اندک آن ها برای مدیریت موثر بر بخش های تحقیق و توسعه، سطح بخش های تحقیق و توسعه این شرکت ها به کلاس دنیای نرسیده است.

او سپس در ادامه به توضیح بعضی از مختصات مدیران تحقیق و توسعه در کلاس دنیای می پردازد که مهم ترین آن ها به توضیح زیر است:

1- قدرت سوق دادن تحقیقات به سمت احتیاج های اساسی سازمان

2- قدرت شناسایی مسائل مهم سازمان و اولویت گذاری آن ها

3- ارتباط تنگاتنگ آن ها با فرایند فراوری و ارائه خدمات

4- تهیه یک دستورالعمل برای انتخاب، برنامه ریزی، اجرا و انتقال نتایج حاصل از تحقیق و توسعه به بهره وران

5- ایجاد یک محیط مناسب در سازمان برای توسعه خلاقیت

6- پیشرو بودن مدیریت ارشد شرکت در فعالیت های تحقیق و توسعه

7- تمرکز هر چه بیشتر فعالیت های تحقیق و توسعه بر افزایش کیفیت خدمات و محصولات

او در پایان به جدا نشدن مدیران تحقیق و توسعه از فعالیت های فراوری و بازرگانی مجددا تاکید می نماید.

به منظور تحقق بخشی توسعه سازمان ها به تراز دنیای یکی از مفاهیم مهم، مفهوم مدیریت استراتژیک است که در اواخر دهه 80 تولد و به سرعت در شرکت های خصوصی مورد استفاده نهاده شد که در این راستا متخصصان علم مدیریت در آن سال ها تکنیک SWOT را برای تحلیل محیط پیرامونی تئوریزه کردند.

همچنین علم آینده نگاری (Fore-sighting) سال ها قبل از طریق نخبگان کشور های اروپایی و آمریکایی برای ترسیم آینده تکنولوژیک کشور ها و تمرکز صحیح منابع مورد استفاده نهاده شده شد که با توسعه دانش مدیران درخصوص مدیریت استراتژیک، تکنیک آینده نگاری نیز تحول یافت و تکنیک STEEP-V که بسیار مشابه SWOT بود برای سنجش مختصات داخلی (اعم از قدرت و ضعف) و عوامل محیط پیرامون (فرصت ها و تحلیل ها) به کار رفت با این تفاوت که نسبت به SWOT توجه بیشتری به تحولات و فرایند های دنیای داشت.

برای قرار دریافت در سطح تراز دنیای، باید به تحولات سیاسی دنیای نیز آگاهی داشته، آن ها را در تنظیم و انتخاب استراتژی ها دخالت داد (به شکل فرصت یا تهدید)، از تحولات نوین علم مدیریت و ظهور تکنولوژی ها و تکنیک های جدید در این عرصه کاملا آگاهی داشته و آن ها را در اسرع وقت و به طرز مناسب به کار گیرند، نظام ارتباطات و جذب اطلاعات از منابع موثق را بهبود داده و ساختار داخلی شرکت را با توجه به شایستگی های آن، استقرار استاندارد های روز و توجه به اصول بهره وری و نهایتا استحکام سازمان متناسب با تغییرات دنیا پیرامونی در حوزه پیدایش احتیاج های جدید، منفعلانه در راهنمایی سازمان به دستیابی اهداف با به کارگیری درست منابع در حفظ منافع سازمان، گام برداشت.

تردیدی نیست که یک مدیر در کلاس دنیای باید کاملا در زمینه قوانین و استاندارد های ملی و بین المللی دارای اطلاعات و دانش کافی بوده و در عین حال از مشاوره با کارشناسان زبده دریغ نورزد. یک مدیر در کلاس دنیای باید درخصوص کاربرد بقیه تکنیک ها دارای اطلاعات عمومی بسیار بالا و نهایتا درخصوص نحوه استفاده از تکنیک های مدیریتی روز، ماهرترین فرد سازمان باشد. آنچه یک مدیر را بر تخت پادشاهی کلاس دنیای می نشاند استفاده از تمامی دانش، اطلاعات و تکنیک های روز و اتخاذ بهترین تصمیم در مناسب ترین زمان است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37511

به "ویژگی های مدیران ارشد در کلاس جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های مدیران ارشد در کلاس جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید