پیغام امام خمینی (ره) به امام موسی صدر چه بود؟

به گزارش بلاگ پو، محمد صدر می گوید در زمان دستگیری امام خمینی (ره)، امام موسی صدر سفری به واتیکان داشت تا با پاپ دیدار کند و اوضاع سخت و سخت ایران و دستگیری امام و سایر روحانیون را با رهبران دنیا مسیحیت در میان بگذارد.

پیغام امام خمینی (ره) به امام موسی صدر چه بود؟

به گزارش، سید محمد صدر درباره نقش امام موسی در صدر پیروزی انقلاب گفت: آقای علیرضا محمودی نقل می نماید که در سال 1341 چندی بود که امام موسی صدر به لبنان مهاجرت نموده بود، اما کاملا به اوضاع ایران توجه داشت و مسایل را دنبال می کرد، ایشان از شروع تا لحظه ربوده شدن در لیبی هیچ گاه از ایران و انقلاب ایران غافل نبود و همیشه با رهبران روحانی و غیرروحانی نهضت همچون حضرت امام، شهید بهشتی، شهید مطهری، مهندس بازرگان و دکتر یزدی در خارج ارتباط داشت و پناهگاه مبارزان ایرانی بود که به علت فشار رژیم شاه از ایران می گریختند. در همین رابطه بخوانید:

محمد صدر: اتهام موسوی خوئینی ها به امام موسی صدر نارواست

صدر درباره دیدار امام موسی صدر با پاپ گفت: امام موسی صدر سفری به واتیکان برای آزادی امام خمینی داشت. پس از 15 خرداد 42 که امام خمینی دستگیر شد، امام موسی صدر در تیرماه 42 به واتیکان سفر و با وزیر خارجه پاپ ملاقات کرد تا اوضاع سخت و سخت ایران و دستگیری امام و سایر روحانیون را با رهبران دنیا مسیحیت در میان بگذارد تا از این طریق فشار های دنیای بر شاه وارد گردد.

وی هم چنین درباره ارتباط امام موسی صدر با چهره های انقلابی گفت: ایشان در سفری که به آلمان داشتند با شهید دکتر بهشتی جلسات مفصل و طولانی درباره مسائل ایران، نجف و دانشجویان مستقر در اروپا داشتند. این دو شخصیت مبارز از بنیانگذاران موثر انجمن های اسلامی دانشجویان خارج از کشور به شمار می آمدند.

ماجرای دستور شاره برای لغو ملیت ایرانی امام موسی صدر

صدر به اسناد ساواک درباره فعالیت های امام موسی صدر اشاره نمود و گفت: کد دیگری که اظهارات درباره انقلابی نبودن امام موسی صدر را نقض می نماید، اسناد ساواک درباره فعالیت های ضدسلطنت امام موسی صدر است که برای وزارت خارجه و ساواک و شاه ارسال می شده است. در پی همین گزارش ها بود که در سال های آخر، شاه نسبت به امام موسی صدر حساس شده و حتی دستور داده بود ملیت ایرانی امام موسی صدر را لغو نمایند.

ماجرای پیغام امام به موسی صدر

وی اضافه کرد: آقای محمودی در بخش دیگری درباره فعالیت های فرهنگی سیاسی امام موسی صدر می نویسد که استاد حسین شرف الدین شوهر خواهر امام موسی صدر که از نویسندگان و متفکران لبنان است درباره ارتباطات دانشجویی امام موسی صدر و ارتباط با نجف و اروپا می گوید که در تمامی سال هایی که امام خمینی در نجف حضور داشتند بسیاری از افراد که می خواستند با ایشان تماس بگیرند به مجلس اعلای شیعیان لبنان مراجعه می کردند. من خود مکرر دانشجویان مسلمان ایرانی را می دیدم که از اروپا و آمریکا به بیروت آمده اند تا از آنجا به نجف بروند، آقای صدر هم دستور می داد تا هماهنگی های لازم انجام شده و مسائل سفرشان به نجف حل گردد؛ باز یادم می آید که مرحوم حاج احمد آقای خمینی دو الی سه سال قبل از پیروزی انقلاب سفری به لبنان داشت و مدتی طولانی مهمان آقای صدر بود، آقای شرف الدین می گوید: من بار ها آقای سیدمحمود دعایی یا همکارانشان را دیدم که از نجف به سوریه آمدند و با آقای صدر ملاقات کردند، حتی در یکی از ملاقات ها آقای دعایی پیغامی از امام خمینی آورده بودند که از فارسی به عربی ترجمه شده بود، آقای صدر هر دو نسخه فارسی و عربی را به من دادند و خواستند آن ها را مطابقت داده و در صورت لزوم ویرایش کنم.

منبع: خبر آنلاین

انتهیا پیغام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12942

به "پیغام امام خمینی (ره) به امام موسی صدر چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام امام خمینی (ره) به امام موسی صدر چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید