پیشتازی 2 شرکت در تحقیقات فراوری واکسن کرونا

به گزارش بلاگ پو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حوزه فراوری واکسن مقابله با کرونا در حال حاضر با 6 شرکت قرارداد منعقد شده است، گفت: در حوزه صنایع غذایی و توسعه امنیت غذایی، محصولات فناورانه متعددی در کشور فراوری شده است و شاهد فراوری بعضی آنزیم ها و پروبیوتیک ها برای نخستین بار با توان نیروی متخصص در کشور هستیم.

پیشتازی 2 شرکت در تحقیقات فراوری واکسن کرونا

به گزارش خبرگزاری مالی ایران ،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر روز گذشته خود به استان اصفهان، با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: پس از همه گیری شیوع ویروس کرونا یک اتفاق بزرگ در سوله های فراوریی سراسر کشور رخ داد. پیش از بحران کرونا، ماسک های سه لایه به مقدار محدودی در کشور فراوری می شد و خط فراوری و دستگاه های آن نیز به صورت موثری در کشور فراوری نمی شد.

به گفته وی، در بازه زمانی کمتر از یک ماه، با کوشش شرکت های دانش بنیان و فناور، ایران به یک فراوری نماینده عمده انواع ماسک تبدیل شد. خطوط فراوری و تجهیزات مورد احتیاج در داخل کشور ساخته و ده ها خط فراوری جدید به صورت شبانه روزی راه اندازی شد. این اتفاق علاوه بر حوزه فراوری ماسک در حوزه دیگر محصولات مشابه نیز تکرار شد.

پاسخ سریع شرکت های دانش بنیان به احتیاج کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: احتیاج مبرمی در کشور به انواع محصولات مانند ضد عفونی نماینده ها وجود داشت. این احتیاج نه با تکیه به واردات، بلکه با تکیه بر توان نیروهای متخصص و جوان داخلی، رفع شد.

ستاری ادامه داد: در ده ها شرکت فناور و دانش بنیان، خطوط فراوری جدیدی برای فراوری انواع تجهیزات پزشکی مانند دستگاه های تنفسی ایجاد شد. در واقع شرکت های دانش بنیان و فناور کشور، واکنش سریع و مناسبی نسبت به این بحران از خود نشان دادند و این واکنش سریع به دلیل زیرساخت های بود که از قبل ایجاد شده بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان نمود: در حوزه محصولات مقابله با کرونا، تقریبا محصول عمده ای وجود ندارد که از خارج کشور تامین گردد. در مسئله واکسن مقابله با کرونا نیز در حال حاضر با 6 شرکت قرارداد منعقد شده است. در این بین، دو شرکت پیشتاز هستند و امیدوار هستیم، تحقیقات آنها در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان

ستاری، فرهنگ سازی و توسعه گفتمان را از جمله پیش احتیاجهای مهم تحقق اقتصاد دانش بنیان ذکر کرد و اضافه نمود: مسئولان، نخبگان، دانشگاهیان و مردم نیز به اهمیت تحقق اقتصاد دانش بنیان پی برده اند. در حال حاضر شرایط نسبت به چند سال قبل تفاوت دارد و همگان متفق القول هستند که باید در این جهت گام برداشت و در این جهت کوشش کرد.

ستاری معتقد است که هنوز باید کوشش های بیشتری برای افزایش شناخت عمومی نسبت به ضرورت توسعه زیست بوم نوآوری کشور، صورت گیرد.

به گفته وی، در سال گذشته بیش از 4 هزار شرکت دانش بنیان وجود داشت و فروش شرکت ها رقمی در حدود 120 هزار میلیارد تومان بود. در امسال تعداد شرکت های دانش بنیان از 5 هزار و 300 شرکت عبور نموده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: این شرکت ها همچنین در حال بزرگ شدن هستند. به همین خاطر باید سازوکارهای جدیدی ایجاد کرد که با شرکت های رو به رشد هماهنگ باشد. احتمالا تا انتها سال تعداد شرکت های دانش بنیان به بیش از 6 هزار شرکت افزایش پیدا می نماید.

ستاری همچنین بیان نمود: بودجه مناسبی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تخصیص یافته است. این بودجه هنوز کاملا عملیاتی نشده است، اما با جذب این اعتبارات، می توان سطح حمایت از پارک های علم و فناوری و دیگر اجزای زیست بوم نوآوری کشور را افزایش داد.

احداث رصدخانه

رئیس بنیاد ملی نخبگان، در ادامه با اشاره به پروژه های اجرا شده در استان اصفهان، گفت: در این چند سال، طرح های قابل توجهی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اصفهان اجرا شده است. بزرگ ترین پروژه علوم پایه (basic science) کشور در استان اصفهان و در شهر کاشان در حال انجام است.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه نمود: این پروژه که در قالب احداث رصدخانه اجرایی شده است، تا چند ماه دیگر تکمیل خواهد شد. در صورتی که شرایط آب و هوایی و موضوع کرونا اجازه دهد تا ابتدای سال آینده، فرآیند نصب تجهیزات این پروژه تکمیل خواهد شد. پروژه های مشابه دیگری نیز در اصفهان در دست اجرا است.

راه اندازی پالایشگاه خون

ستاری با اشاره به همکاری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: خطوط ویژه ای طراحی شده است تا شرکت های دانش بنیان و فنار بتوانند با شرایط مناسبی مجوزهای لازم را اخذ نمایند. در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا، مراحل آزمایشگاهی خود را طی می نماید و امیدوار هستیم که این واکسن تا پاییز امسال به بازار عرضه گردد.

به گفته ستاری، نخستین در تاریخ است که ما در کشور پیروز به ساخت واکسن آنفلوآنزا شده ایم. همزمان تعداد بیشتری واکسن در مرحله تحقیقاتی قرار دارند. همچنین برای اولین بار در تاریخ کشور، پالایشگاه خون راه اندازی می گردد، این پالایشگاه با استفاده از فناوری داخلی طراحی شده است و می تواند در جهت مقابله با کرونا اثر بخش باشد.

صادرات محصولات مقابله با کرونا

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه گفت: مجوزهای مختلفی برای صادرات محصولات مقابله با کرونا صادر شده است. به غیر از چند محصول محدود، برای بقیه محصولات، امکان صادرات فراهم شده است. البته باید اطمینان حاصل کرد که این صادرات به افزایش قیمت داخلی منتهی نگردد.

برنامه راهبردی در حوزه امنیت غذایی

ستاری با اشاره به برنامه راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه امنیت غذایی، گفت: در مسئله صنایع غذایی و توسعه امنیت غذایی، محصولات فناورانه متعددی فراوری شده است. برای نخستین بار در کشور بعضی آنزیم ها و پروبیوتیک های مورد احتیاج فراوری شد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین گفت: پروژه فراوری ماده با ارزش جلبک و صنایع غذایی مبتنی بر دریا، از جمله دیگر محورهای مورد حمایت این معاونت است. پروژه بزرگ همکاری با پژوهشکده رویان اصفهان، نیز اصلاح نژاد دامی در سراسر کشور را هدف قرار داده است. مواد اولیه دارویی و واکسن دام و طیور نیز از جمله احتیاج حوزه کشاورزی و دام و طیور کشور است.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30732

به "پیشتازی 2 شرکت در تحقیقات فراوری واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشتازی 2 شرکت در تحقیقات فراوری واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید