چرا آسمان آبی است؟

به گزارش بلاگ پو، تا به حال شده است که در یک روز آفتابی و صاف با خود فکر کنید که چرا آسمان آبی رنگ است؟ پاسخ این سوال چندان پیچیده و غیر قابل فهم نیست و در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چرا آسمان آبی است؟

چرا آسمان زمین آبی رنگ به نظر می رسد؟

همانطور که احتمالا خیلی از شما می دانید نور خورشید سفید رنگ به نظر می رسد، اما درواقع از طیفی از رنگ های گوناگون (رنگ های رنگین کمان) تشکیل شده است. در حالت کلی شما با استفاده از یک منشور می توانید نور سفید را به رنگ های رنگین کمان تبدیل کنید؛ به طور کلی هنگامی که نور سفید از یک منشور عبور می نماید، این نور به تمام رنگ های سازنده آن تبدیل می گردد.

از طرفی از آنجایی که نور را می توان با رفتار موجی توصیف کرد، هر رنگ از طیف رنگین کمان دارای طول موج خاص خود است، به بیان دیگر رنگ های مختلف نور دارای طول موج های متفاوتی هستند. در این میان امواجی به رنگ قرمز و طیف های نزدیک به آن دارای طول موج بیشتری نسبت به نور آبی رنگ (با طول موج های کوتاهتر) هستند!

در حالت کلی نور در یک خط مستقیم حرکت می نماید مگر اینکه چیزی مانع آن گردد یا عاملی خارجی، راستا آن را تغییر دهد. در چنین حالتی نور ممکن است منعکس گردد (همانند برخورد به آینه)، خم گردد (مانند برخورد به منشور) یا آنکه پراکنده (مانند برخورد با مولکول های گاز در حال پرواز در جو) گردد! زمانی که نور خورشید به جو زمین می رسد، به وسیله تمام گازها و ذرات موجود در هوا در همه جهات پراکنده می گردد. از طرفی طبق آنچه قبلا اشاره شد، به علت طول موج کوتاه امواج رنگ آبی نسبت به سایر رنگ های نور طیف مرئی، این رنگ بیشتر از رنگ های دیگر در نور خورشید به وسیله ذرات و مولکول های هوا پراکنده می گردد. به همین علت هم ما در بیشتر اوقات آسمان را آبی رنگ می بینیم.

چرا در زمان غروب، آسمان قرمز رنگ می گردد؟

هنگامی که خورشید در زمان غروب به سمت افق حرکت می نماید، نور خورشید وسعت بیشتری از اتمسفر را در برمی گیرد؛ به عبارتی از اتمسفر بیشتری عبور می نماید تا به چشم ما برسد! در چنین شرایطی نور آبی یا سفید رنگ بیشتر از قبل پراکنده می گردد و همین مساله هم به نور قرمز یا زرد اجازه می دهد که به بیشتر به چشم ما برسند! البته گفتنی است که گاهی سرخی زیاد آسمان غروب در کنار موارد مطرح شده می تواند ناشی از پراکندگی بیشتر نور آبی به علت وجود ذرات کوچک گرد و غبار، آلودگی یا سایر ذرات معلق در هوا باشد که شرایط را برای عبور نور قرمز و زردِ بیشتری از جو زمین را فراهم می نماید.

آیا آسمان در سیارات دیگر هم آبی است؟

جالب است بدانید که رنگ آسمان هر سیاره ای کاملا وابسته به شرایط جو آن است! به عنوان مثال، مریخ دارای اتمسفر بسیار نازکیست که بیشتر از دی اکسید کربن ساخته شده و در کنار آن با ذرات ریز غبار پر شده است. طبیعتا این ذرات ریز در جو مریخ، نور را متفاوت از گازها و ذرات موجود در جو زمین پراکنده می نمایند. بنابراین برعکس آن چیزی که در زمین تجربه می کنیم، آسمان مریخ در طول روز به رنگ نارنجی مایل به قرمز است و در زمان غروب، آسمان اطراف خورشید در این سیاره سرخ به رنگ آبی مایل به خاکستری دیده می گردد!

منبع: Space Place

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 67293

به "چرا آسمان آبی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آسمان آبی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید