چرا افراد زیادی از شرکت اپل نفرت دارند؟
به گزارش بلاگ پو، با توجه به این تیتر، به خوبی می دانید که قرار است در خصوص چه موضوعی صحبت کنیم و به همین خاطر بهتر است سر اصل مطلب برویم. اپل یک شرکت بسیار تفرقه انگیز محسوب می گردد. میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا هوادار پروپاقرص این کمپانی هستند ولی از طرف دیگر با میلیون ها نفر سروکار داریم که از این شرکت نفرت دارند. در مقالات، ویدیوها و پست های شبکه های اجتماعی مربوط به این شرکت، معمولا می توانید این اختلاف عقیده را مشاهده کنید. در این مطلب قرار است به موضوع تنفر افراد از شرکت اپل بپردازیم ولی در ابتدا بهتر است یک مساله بنیادی را مطرح کنیم.
آیا اپل واقعا یک برند منفور است؟
در یک مقاله علمی پژوهشی که اخیرا منتشر شده، با 500 نفر از افراد در خصوص احساس آن ها نسبت به برندها نظرسنجی شده است. در این پژوهش از سوی پاسخ دهندگان نام بیش از 150 برند مختلف مطرح شده که حدود 50 درصد آمار نفرت مربوط به 30 برند موجود در بین ارزشمندترین برندهای دنیا بوده است. در این بین، اپل با داشتن 12 درصد و وال مارت با داشتن 9 درصد، در رتبه نخست و دوم برندهای منفور قرار گرفته اند. نویسندگان این پژوهش در نهایت به این موضوع اشاره نموده اند که ارزشمندترین برندهای دنیا نسبت به همتاهای کمتر ارزشمند خود مورد تنفر بیشتری قرار می گیرند.
شرکت والمارت که به سوءاستفاده از کارکنان و پرداخت حقوق اندک شهرت دارد، در رتبه دوم برندهای منفور قرار گرفته و این موضوع حجم عظیم نفرت نسبت به اپل را نشان می دهد.
چرا اپل هدف این حجم از نفرت قرار گرفته است؟
زیرا مردم معمولا از افراد در صدر انزجار دارند
اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که ارزشمندترین برندها معمولا بیشترین نفرت را دریافت می نمایند. دلیل این موضوع می تواند این باشد که آن ها با حرص و طمع شرکت ها، روینمودهای سؤال برانگیز و موارد دیگری مرتبط هستند. تا زمانی که یک نهاد در راس یک نمودار قرار گرفته باشد، بسیاری از افراد صرفا به دلیل اینکه نهاد مذکور چنین جایگاهی را دارد، از آن نفرت خواهند داشت. تیم هایی که در ورزش های مشخصی حرف اول را می زنند یا ورزشکارانی که برای چند سال متوالی مدال طلا را دریافت می نمایند، تا حدی با این موضوع روبرو می شوند.
اپل هم طی چندین سال گذشته پیروز شده در صدر نمودارهای زیادی قرار بگیرد که این موضوع نه تنها هواداران پروپاقرص زیادی را برای این شرکت پدید آورده (که در ادامه به آن می پردازیم) بلکه در این بین شاهد شمار زیادی از متنفران پرشور هم هستیم. این افراد برای تنفر خود می توانند دلایل زیادی را مطرح نمایند که در ادامه به بعضی از آن ها می پردازیم.
زیرا اپل در تیم مقابل قرار گرفته است
افراد به طور عجیبی به کالاها وابسته می شوند. این موضوع در خصوص تکنولوژی و به خصوص گوشی های هوشمند بیشتر حس می گردد. گوشی های هوشمند آن قدر به بخش جدایی ناپذیر زندگی افراد بدل شده اند که اگر کسی به مدل گوشی فرد دیگری توهین کند، معمولا این یک توهین شخصی در نظر گرفته می گردد.
در زمینه گوشی ها، دو تیم اصلی وجود دارد: اپل (یا iOS) و اندروید. اگرچه در تیم اندروید بازیگران متعددی مانند سامسونگ، وان پلاس، شیائومی و دیگران حضور دارند، ولی اپل به عنوان یک دشمن مشترک به عنوان عاملی برای اتحاد این شرکت ها انجام وظیفه می نماید. این کمپانی ها با بهره گیری از حقایق یا حتی توهین های مختلف، وارد این نبرد می شوند. در این بین، افراد زیادی حاضر هستند ساعت های متمادی در خصوص فزونی برند موردنظر خود نسبت به اپل بحث نمایند.
زیرا اپل مظهر مصرف گرایی است
اگرچه بازار سهام وضعیت متغیری دارد، ولی در کل این شرکت اگر در صدر جدول ارزشمندترین برندها قرار نداشته باشد، عمدتا فاصله چندان زیادی با رقبای خود ندارد و این یعنی کمپانی مذکور در نظام سرمایه داری یک برنده محسوب می گردد. و این پیروزیت فقط با فروش میلیون ها محصول به دست نیامده بلکه اپل این فلسفه را منتقل می نماید که محصولات این شرکت افراد را به انسان های بهتری تبدیل می نماید. به همین خاطر در مراسم معرفی محصولات این شرکت، عباراتی مانند ابزار عالی به افراد بدهید و آن ها با این موارد کارهای فوق العاده ای انجام خواهند داد شنیده می گردد. اگرچه چنین عبارتی یک دروغ نیست، ولی همه ما می دانیم که کاربران معمولی آیفون و مک بوک با این گجت ها کارهای شگفت انگیزی را انجام نمی دهند. اما اپل به لطف بهره گیری از ابزارهای بازاریابی پیروز شده هاله ای مقدس را برای محصولات خود ایجاد کند.
در این میان، افرادی که جذب این هاله نمی شوند، چنین رویکردی در عوض آن ها را از محصولات اپل رویگردان می نماید. برای چنین افرادی، هزینه کردن چند صد یا هزاران دلار برای خرید محصولاتی که نمونه های بهتر از آن با قیمت های پایین تری وجود دارد، غیرقابل قبول و در کل اقدامی نادرست است. هیچ برندی نباید به یک بت بدل گردد زیرا هر شرکتی فقط به دنبال دریافت سود بیشتر است. حالا که صحبت از بت ساختن شدن، باید به دلیل دیگر تنفر افراد از اپل اشاره کنیم.
به دلیل وجود هواداران متعصب اپل
وفاداری هواداران اپل نسبت به این برند معمولا به سطوح فرقه های مذهبی می رسد و به همین خاطر چنین هوادارانی از انواع محصولات اپل-فارغ از کیفیت آن ها-تعریف و تمجید می نمایند. حتی اگر نسبت به اپل نظر خاصی نداشته باشید، برخورد با هوادارانی که می خواهند کیفیت بالای محصولات این شرکت را به شما ثابت نمایند، باعث می گردد که نسبت به این برند نظر منفی پیدا کنید. چنین افرادی طوری با اشتیاق زیاد از کیفیت بالای محصولات اپل صحبت می نمایند که گویی بخشی از سود این شرکت به حساب آن ها واریز می گردد.
زیرا این افراد بخشی از جامعه هدف اپل نیستند
شرکت اپل به دلیل محدود کردن کاربران خود، معمولا مورد انتقاد زیادی قرار می گیرد. در این زمینه می توان به موارد زیادی اشاره نمود که اپل تصمیم گرفته دست کاربران را برای انجام کارهای مختلف ببندد. چنین رویکردی منجر به عصبانیت بعضی کاربران حرفه ای می گردد زیرا اپل طوری با آن ها برخورد می نماید که انگار نمی دانند چه می نمایند. در جامعه هدف اپل انواع و اقسام کاربران حضور دارند ولی اکثریت آن ها نه تنها کاربران حرفه ای نیستند، بلکه علاقه ای هم به کسب دانش بیشتر مربوط به این حوزه ندارند. چنین کاربرانی، به دنبال گجت هایی هستند که استفاده از آن ها راحت باشد و در چند مورد کلیدی عملکرد قابل توجهی داشته باشند. در این میان، چنین دلیلی برای تنفر از اپل چندان منطقی نیست زیرا این شرکت به دنبال برطرف نیازهای کاربران موردنظر خود است و اگر شما جزو این دسته از افراد نیستید، پس چرا باید از این شرکت عصبانی شوید؟
به دلیل روینمودهای سؤال برانگیز اپل
بخشی از نفرتی که روانه اپل می گردد، مربوط به روینمودهای این شرکت است که با ادعای مدیران آن در خصوص توجه به نیازهای کاربر همخوانی ندارد. قرار دادن شارژرهای قدیمی به شما یادآوری می نمایند که باید شارژرهای سریع را جداگانه بخرید؛ حافظه پایین برای مدل پایه بدین معناست که برای بهره گیری از حافظه داخلی بیشتر چاره ای جز خرید مدل بسیار گران تر ندارید و مبارزه با تعمیرکاران مستقل گجت های اپل و دیگر موارد فقط در راستای افزایش سود این شرکت هستند و در این بین نیازهای کاربران چندان محلی از اعراب ندارد.
چنین دلایلی برای تنفر از اپل کاملا منطقی هستند و طی سال های گذشته کاربران متعددی تصمیم گرفته اند از این اکوسیستم بسته مهاجرت نمایند. در نهایت حقیقت امر این است که در این بین نیت مدیران اپل اهمیتی ندارد و در نهایت این یک شرکت سهامی عام است که مدیران ارشد آن در هر فصل در گزارش اقتصادی خود باید خبر مثبتی به سرمایه گذاران ارائه بدهند وگرنه به دردسر می افتند. حالا که صحبت از پول شد، باید به دلیل نهایی تنفر از اپل بپردازیم.
زیرا محصولات این شرکت مقرون به صرفه نیستند
محصولات اپل گران قیمت هستند و چنین چیزی کاملا عمدی است. در مراسم معرفی از محصولات این شرکت، هیچ وقت لغت کم بها (Cheap) گفته نمی گردد و فقط شاید لغت ارزان تر (less expensive) به گوش می رسد. این برند محصولات گران قیمت ارائه می دهد و از همان ابتدا می خواهد کاربران از این موضوع خبردار شوند. البته همه افراد قادر یا مایل به پرداخت چنین مبالغ هنگفتی نیستند و طبیعتا این رویکرد به نفرت ختم می گردد زیرا شرکت سدی ایجاد نموده که مانع ورود بعضی از افراد به این باغ محصور می گردد. در توصیف محصولات اپل، تا حد زیادی عبارت بیش از حد گران مورد استفاده قرار می گیرد. آیا اپل می تواند قیمت آن ها را کاهش دهد؟ احتمالا بله. ولی مدل کسب وکار اپل از سال ها قبل طوری بوده که همیشه حاشیه سود بسیار بالایی را در ازای فروش محصولات خود در نظر می گیرد. در همین حین، در حال حاضر این شرکت سومین سازنده گوشی های هوشمند در دنیا است و آمار فروش محصولات اپل نشان می دهد که میلیون ها کاربر در سرتاسر دنیا مسئله ای با سیاست قیمت گذاری اپل ندارند.
در این مطلب کوشش کردیم فقط به شرح بعضی از دلایل منفور بودن اپل بپردازیم. در این زمینه می توان به دلایل بسیار بیشتری اشاره نمود و احتمالا در این زمینه موارد دیگری را شنیده اید. آیا شما هم از جمله مخالفان شرکت اپل هستید؟ در این صورت در بخش کامنت ها دلایل خود را برای این احساس با ما و دیگران در میان بگذارید.
منبع: Phone Arena
منبع: دیجیکالا مگbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی
pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.