چرا کورونا مردان را بیشتر و شدیدتر از زنان مبتلا می نماید

به گزارش بلاگ پو، گزارش ها درباره مبتلایان به ویروس کورونا در چین نشان می دهد که این ویروس یک گروه حساس یعنی بچه ها را کمتر دچار خود می نماید و ظاهرا به خصوص برای افراد میانسال و سالمند و در میان آنها به خصوص مردان خطرناک است.

چرا کورونا مردان را بیشتر و شدیدتر از زنان مبتلا می نماید

به گزارش خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز این هفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری های چین بزرگترین آنالیز از موارد عفونت ویروس کورونا تا به حال را منتشر کرد. گرچه مردان و زنان تقریبا به میزان مساوی به عفونت دچار شده بودند، میزان مرگ در میان مردان 2.8 درصد و در میان زنان 1.4 درصد بود.

در شیوع های پیشین دو ویروس کورونای دیگر- یکی شیوع سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) در سال های 2002-2003 و دیگری شیوع مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) در سال 2012- هم شمار مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بود.

در شیوع سارس در سال 2003 در هنگ کنگ شمار بیشتری از زنان نسبت به مردان مبتلا شدند، اما میزان مرگ ومیر در میان مردان مبتلا 50 درصد بیشتر بود.

در شیوع مرس، 32 درصد مردان مبتلا درگذشتند، در حالیکه این رقم در زنان 25.8 درصد بود. حتی در همه گیری دنیای آنفلوانزا در سال 1918 نیز شمار مرگ ومیردر میان مران جوان بیشتر از زنان همسنشان بود.

دانشمندان می گویند عوامل گوناگونی ممکن است شرح دهنده این تفاوت میان مردان وزنان باشد، از جمله تفاوت های زیست شناختی و عوامل مربوط به سبک زندگی.

مردان نسبت به زنان به طور کلی پاسخ ایمنی ضعیف تری نسبت به عفونت ها نشان می دهند.

کارشناسان می گویند این الگوی در بسکمک از عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی دیده شده است و مردان ممکن است دچار پیامدهای بدتری شوند. زنان همچنین پس از واکسیناسیون پاسخ ایمنی قوی تر ایجاد می نمایند و حافظه پاسخ های ایمنی شان هم قوی تر است. این به اصطلاح حافظه ایمنی باعث مصون ماندن در برابر عوامل بیماری زایی می گردد که ما دوران کودکی در معرض شان بوده ایم.

این پاسخ ایمنی قوی تردر زنان البته تاوانی هم دارد، زنان بسیار بیشتر از مردان دچار بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس می شوند. در این بیماری ها دستگاه ایمنی حالتی بیش فعال پیدا می نماید و به اندام ها و بافت های خود بدن حمله می نماید. حدود 80 درصد از افراد دچار بیماری خودایمنی زن هستند.

  • چرا پاسخ ایمنی زنان قوی تر است

دلایل پاسخ های ایمنی قوی تر در زنان هنوز کاملا شناخته شده نیست و پژوهش ها در این باره در مراحل اولیه هستند.

یک فرضیه این است که دستگاه ایمنی قوی تر در زنان از لحاظ حفاظت از نوزادانشان امتیاز بقا برای آنها ایجاد می نماید. آنتی بادی ها یا پادتن های منتقل شده از شیر پستان مادر به نوزاد که هنوز دستگاه ایمنی اش رشد نیافته است، به حفاظت او در برابر بیماری ها کمک می رساند.

آمیزه ای از عوامل زیست شناختی هم ممکن است در این تفاوت دخیل باشند، از جمله هورمون جنسی زنان یعنی استروژن که ظاهرا نقشی در پاسخ ایمنی دارد. از طرف دیگر زنان دارای دو کروموزوم جنسی X هستند که حاوی ژن های مربوط به پاسخ ایمنی است. مردان چون یک کروموزم X دارند، فقط یک نسخه از این ژن ها را دارند.

تجربه ها در موش هایی که در معرض ویروس کورونای عامل سارس قرار داده شده اند، به این نتیجه رسیدند که موش های نر نسبت به موش ها ماده حساسیت بیشتری به عفونت دارند و این تفاوت بین دو جنس با افزایش سن بیشتر هم می گردد.

  • تفاوت های رفتارهای بهداشتی

رفتارهای بهداشتی متفاوت میان زنان و مردان در بعضی جوامع هم ممکن است نقشی در این تفاوت پاسخ به عفونت داشته باشد.

چین با 316 میلیون نفر سیگاری، یکی از بزرگترین جمعیت های سیگاری دنیا را دار که شامل حدود یک سوم کل سیگاری های دنیا و 40 درصد مصرف دخانیات دنیا می گردد. اما در حالیکه فقط اندکی بیش از 2 درصد زنان چینی سیگار می کشند، این رقم در مردان چنین بیش از 50 درصد است.

میزان شیوع دیابت نوع 2 و پرفشاری خون هم در میان مردان چینی بالاتر از زنان چینی است و هر دوی این بیماری ها می توانند خطر عوارض مرگبار پس از عفونت با ویروس کورونا را افزایش دهند. میزان شیوع بیماری مزمن انسدادی ریه هم در مردان چینی تقریبا دو برابر بیشتر است.

در آمریکا، زنان نسبت به مردان بسیار بیشتر به نزد پزشک و به دنبال مراقبت بهداشتی می فرایند و بعضی از آنالیز های کوچک نشان داده اند پدیده مشابهی در دانشجویان چینی مشغول تحصیل در آمریکا دیده می گردد.

پژوهشگران چینی در آنالیز هایی که هنوز نتایج آن در ژورنالهای علمی منتشر نشده است، تاکید نموده اند که بیماران دچار ویروس کورونا که تشخیص آنها دیر صورت گرفته یا هنگام تشخیص عفونت دچار ذات الریه بودند، بیشتر در معرض خطر مرگ بوده اند.

یک آنالیز در میان 4021 نقر اهمیت شناسایی زودرس بیماری را به خصوص در مردان سالمند نشان داد و مردان هنگامی به بیمارستان مراجعه نموده بودند که بیماری در آنها بسیار پیشرفته تر بود.

  • حس کاذب امنیت

کارشنان می گوید به نظر می رسد مردان در هنگامی که موضوع ویروس کورونا مطرح است حس کاذب امنیت دارند.

گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات درباره ویروس جدید بر حسب جنسیت فقط جنبه علمی صرف ندارد، بلکه عموم مردم هم اهمیت دارد.

برای مثال از هنگام آغاز شیوع بیماری، مقامات بهداشت عمومی بر اهمیت شستن درست و مکرر دست ها برای پیشگیری از عفونت تاکید نموده اند. اما چندین آنالیز نشان داده اند که مردان حتی مردان شاغل در حرفه های پزشکی نسبت به زنان کمتر دست هایشان با آب و صابون می شویند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20393

به "چرا کورونا مردان را بیشتر و شدیدتر از زنان مبتلا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کورونا مردان را بیشتر و شدیدتر از زنان مبتلا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید