چشمه کم نظیر جهانی که در ایران قرار گرفته است

به گزارش بلاگ پو، چشمه پلکانی باداب سورت از نقاط دیدنی بی نظیر در ایران و البته کم نظیر در جهان است که در سال 1381 پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این مکان که به چشمه هفت رنگ نیز شناخته می شود در روستای ارست، بخش چهاردانگه شهر ساری قرار گرفته است.

چشمه کم نظیر جهانی که در ایران قرار گرفته است

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. باداب سورت شامل دو چشمه می شود که آب هایی با ویژگی های کاملا متفاوت از جنبه رنگ، مزه و بو دارند. یکی از این چشمه ها ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و در اطراف آن رسوب آهن دیده می شود. چشمه دیگر آبی بسیار شور دارد که به همین خاطر در زمستان ها منجمد نخواهد شد و از آن نیز برای مقاصد درمانی استفاده می شود.

باداب سورت چشمه ای است که در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا قرار گرفته است و وجه تمایز این چشمه با دیگر چشمه های کشورمان رنگین بودن آن است. این چشمه ها به خاطر جریان آب های معدنی و رسوبی در طی سال های متمادی به شکل پلکانی درآمده اند و پله های پرتعدادی را تشکیل داده اند که هر یک رنگی متنوع از طیف قرمز، نارنجی و زرد دارد.

در سال های اخیر، به دلیل حضور تعداد زیادی از گردشگران و عدم وجود هر گونه حصار، نگهبان و یا علائم راهنمایی و هشدار دهنده، این مکان دچار آسیب دیدگی شده است.

لازم به ذکر است چشمه های پاموککاله در ترکیه که نمونه دیگر جهانی این چشمه ها هستند به شدت تحت مراقبت بوده و گردشگران از فاصله 200 متری امکان مشاهده آن ها را دارند.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37279

به "چشمه کم نظیر جهانی که در ایران قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه کم نظیر جهانی که در ایران قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید