چیزی از هدف تان به کسی نگویید

به گزارش بلاگ پو، صحبت زیاد در خصوص یک هدف، نوعی توهم ایجاد می نماید. در حقیقت وقتی از هدفی که در آرزوی رسیدن به آن هستید، حرف می زنید، مغز شما احساس رسیدن به این هدف را نموده و آغاز می نماید به پیش بینی لذت بردن از دستیابی به هدف که این، ارزش رسیدن به هدف را کاهش می دهد و شما احساس می کنید که انگار به آن رسیده اید و از این رو به قدر کافی برای رسیدن به آن کوشش نمی کنید.

چیزی از هدف تان به کسی نگویید

به گزارش خبرنگاران، سواد زندگی نوشت: حتماً تا به حال شنیده اید که می گویند اگر در خصوص هدفت حرف بزنی به آن نخواهی رسید. این تنها باوری عامیانه نیست. مطالعاتی که از سال 1926 تا به امروز انجام شده اند این ایده را پشتیبانی می نمایند. درک سیورز، محقق رفتار انسان، می گوید که صحبت کردن درباره اهداف تان، انگیزه ای که شما را برای رسیدن به هدف تان به جلو می راند، از بین می برد.

در این درس به آنالیز دلایل این پدیده عجیب می پردازیم.

اگر به اهداف تان نمی رسید، بدشانس نیستید، از آنها حرف می زنید

هر چند بعضی از مردم این را به حساب بدبیاری می گذارند اما به طرز شگفت انگیزی، شواهدی علمی برای تأیید این ایده وجود دارد که صحبت در خصوص اهداف شما، به معنای نرسیدن به آنهاست و این هیچ ربطی به شانس یا سرنوشت یا چیزی در این مایه ندارد. در حقیقت، یک موضوع منطقی وجود دارد که این دو چیز ظاهراً غیر مرتبط را به هم متصل می نماید.

درک سیورز، کارآفرین و محقق رفتار انسان است. او اشاره می نماید که صحبت کردن در خصوص اهداف تان، کلاً به این معنی است که به آنها نمی رسید. او این ادعا را بر اساس مطالعات مختلف پایه گذاری نموده است. این ها، آثار کورت لوین (1926)، ویرا مالر (1933) و پیتر ام گولویتزر (1982 و 2009) هستند.

به همین دلیل چند مطالعه تازه نیز نشان می دهد کسانی که اهداف و پروژه های خود را علنی می نمایند، احتمال عدم اجرای آنها را افزایش می دهند.

اما چرا این اتفاق می افتد؟ صحبت درباره اهداف تان چه ربطی دارد به عدم دستیابی به آنها؟

پیامد صحبت در خصوص اهداف خود

به گفته درک سیورز عملکرد مغز انسان دارای اشکالاتی است. علوم اعصاب نیز به این نتیجه گیری اذعان دارد. یکی از مهم ترین نقص ها این است که مغز همواره نمی تواند واقعیت را از داستان متمایز کند. به عنوان مثال ممکن است هنگام تماشای فیلمی غمگین گریه کنید، حتی وقتی که می دانید آن فیلم واقعی نیست. به دلیل این سوگیری، مغز اغلب گفتن را با کردن / انجام دادن اشتباه می گیرد.

این امر عمدتا زمانی رخ می دهد که آن چه را می گویید بسیار تأکیدی یا تکراری باشد.

هدف، آرزویی تجسم شده است که هنوز به آن نرسیده اید. با این وجود معتقدید که انگیزه لازم برای رسیدن به آن را دارید. با این حال صحبت زیاد در خصوص یک هدف، نوعی توهم ایجاد می نماید. در حقیقت وقتی از هدفی که در آرزوی رسیدن به آن هستید، حرف می زنید، مغز شما احساس رسیدن به این هدف را نموده و آغاز می نماید به پیش بینی لذت بردن از دستیابی به هدف که این، ارزش رسیدن به هدف را کاهش می دهد و شما احساس می کنید که انگار به آن رسیده اید و از این رو به قدر کافی برای رسیدن به آن کوشش نمی کنید.

شاید بپرسید چرا این مشکل وجود دارد؟

مطالعات نشان داده است که به طور کلی مردم دوست دارند در خصوص اهداف و مقاصد خود صحبت نمایند. آنها این کار را انجام می دهند زیرا فرصت به اشتراک گذاشتن امیدها و رؤیاهای خود با دیگران، مانند فرصتی برای زندگی با آنهاست. همان ضرب المثل معروف که وصف العیش نصف العیش.

در واقع به نظر می رسد اغلب مردم ترجیح می دهند اهداف خود را به جای واقعیت، بر رؤیا بنا نمایند.

دلیل این پدیده چیست؟

چرا مغز در نهایت، توهمِ موفقیت را ایجاد می نماید؟ با توجه به مطالعاتی که در بالا ذکر کردیم، به نظر می رسد این امر تنها در صورتی اتفاق می افتد که در خصوص اهداف خود با دیگران صحبت کنید.

در واقع می توانید در خصوص اهداف خود فکر کنید، آنها را بنویسید، آنها را در فکر خود آنالیز کنید یا هر کاری که می خواهید با آنها انجام دهید؛ به شرطی که آنها را با دیگران به اشتراک نگذارید.

این به این دلیل است که صحبت درباره اهدافِ خود با صدای بلند، معمولاً بازخورد ایجاد می نماید. به عنوان مثال اگر طرف مقابل، هدف شما را مثبت می داند، احتمالاً به دلیل بیان هدف خود از او تقدیر می کنید. در این صورت شما ممکن است با هدف خود به عنوان یک واقعیت معین رفتار کنید، نه به عنوان یک اقدام پیشنهادی برای آینده.

علاوه بر این وقتی از هدف خود صحبت می کنید، طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنید که تمایل شما را برای رسیدن به هدف از بین می برد.

برای رسیدن به اهداف خود، در خصوص آنها صحبت نکنید

گفته می گردد که به عمل کار برآید، به سخن دانی نیست یا اعمال بلندتر از کلمات صحبت می نمایند. این امر به ویژه در خصوص اهداف صادق است. در واقع اگر کمتر صحبت کنید و بیشتر کار کنید، به احتمال زیاد انگیزه بالاتری خواهید داشت. بعلاوه شما از به دام افتادن در سوگیری مغزتان جلوگیری می کنید.

چه کنیم؟

درک سیورز خاطرنشان می نماید که وقتی از اهداف خود با دیگران صحبت می کنید، اگر هدف شما باعث تحسین دیگران گردد، آن قدر احساس سپاسگزاری می کنید که رسیدن به هدف برای شما اولویت دوم می گردد.

او در کتاب HOW TO LIVE (چگونه زندگی کنیم) موارد زیر را توصیه می نماید:

1- اگر قصد دارید در خصوص اهداف خود صحبت کنید، این کار را فقط با استفاده از نظرات کلی و تعاریف مبهم انجام دهید. تا زمانی که به آن نرسیده اید، چیز خاصی را ذکر نکنید.

2- اگر نمی توانید در برابر تمایل به صحبت درباره یک هدف یا پروژه مقاومت کنید، ایده های خود را به گونه ای بیان کنید که نشان دهد، هنوز هدفی در آینده است. به صراحت روشن کنید که هنوز به آن نرسیده اید.

در خصوص توصیه اول یک مثال می تواند عبارت زیر باشد: من بعضی از برنامه های ورزشی را برای بهبود سلامتی خود آغاز می کنم، به جای این که دقیقاً هدف تان را معین کنید: می خواهم در باشگاه فلان نام نویسی کنم.

در خصوص توصیه دوم ممکن است چیزی شبیه به این بگویید: هدف من این است که ماهی یک کتاب بخوانم. اگر ماه بعد همدیگر را دیدیم و من این کار را ننموده بودم، به من یادآوری کن!

بیایید امتحان کنید! از امروز راجع به هدفی که در پیش دارید، با کسی صحبت نکنید؛ به همین سادگی و شاید دشواری، اما موثر در تحقق اهداف.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57964

به "چیزی از هدف تان به کسی نگویید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزی از هدف تان به کسی نگویید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید