کرانچار آرزوی سرمربیگری استقلال را داشت؛ می گفت می توان با استقلال قهرمان آسیا شد خبرنگاران

به گزارش بلاگ پو، رضا چلنگر در مصاحبه جدید خود راز جالبی از زلاتکو کرانچار، سرمربی فقید کروات بیان می نماید.

کرانچار آرزوی سرمربیگری استقلال را داشت؛ می گفت می توان با استقلال قهرمان آسیا شد خبرنگاران

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، ناگفته هایی را از زمان حضورش در تیم های ملی، ملی امید، پرسپولیس، پاس و سایر تیم هایی که در آن حضور داشته اعلام کرد. این مصاحبه را می خوانید:

آقای چلنگر چطوری وارد فوتبال شدید؟

بعد از آنکه تحصیلات پزشکی را نیمه کاره در کرواسی رها کردم و بعد از اتمام جنگ معروف بوسنی و صربستان که کل منطقه را درگیر نموده بود، آماده بازگشت به ایران می شدم یکی از دوستان کرواتم از من خواست یک غذای بچه که در ایران گیر نمی آمد را به یکی از دوستان ایرانی اش در تهران برسانم. من این خواسته را در حالی قبول کردم که نمی دانستم قرار است همین اتفاق جهت زندگی مرا تغییر دهد. دوستی که قرار بود این غذای بچه را به او برسانم، یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال بود. عباس وزیری رییس وقت روابط بین الملل فدراسیون فوتبال. رساندن این امانتی منجر به باب آشنایی مختصری بین ما شد و ایشان متوجه شد که من به زبان های انگلیسی، کروات و ترکی استانبولی تسلط دارم. ایشان از من شماره خواست و من هم که موبایل نداشتم شماره منزل مرحوم مادرم را دادم.

اولین تماس را ایشان کی برقرار کرد؟

چند روزی بعد از این اتفاق آقای وزیری با منزل مادرم تماس گرفت و از من خواست به دیدنش بروم. به من گفت میهمان کروات داریم و به ما در کار ترجمه یاری کن. با من در هتل استقلال قرار گذاشتند. فردای آن روز من به هتل استقلال رفتم بدون آنکه بدانم قرار است برای چه کسی ترجمه کنم. ناگهان دیدم در باز شد و بلاژویچ و برانکو از وارد شدند.

آنها را می شناختی؟

با اینکه اصلاً فوتبالی نبودم، اما این دو را می شناختم. آنها مربیان تیم کرواسی بودند که به مقام سومی جام جهانی رسیده بودند و از شهرت خوبی برخوردار بودند. من هم آنها را می شناختم. تا آمدند با زبان خودشان گفتم روز بخیر، روز بخیر و این اولین مکالمه فوتبالی من بود.

در همان جلسه بلاژویچ توافق کرد؟

توافق کرد و قرارداد بست. ما آن روز از ساعت 11 آغاز کردیم و تا 6 بعد از ظهر جلسه طول کشید. من آن روز نه تنها ترجمه کردم، بلکه تمام مفاد قرارداد را هم ترجمه، تنظیم و تدوین کردم. از آنجا هم به فدراسیون رفتیم که آن موقع در مجموعه ورزشی شهید کشوری بود. قرارداد را آقای صفایی فراهانی که رییس وقت فدراسیون بود امضا کردند و بلاژویچ رسماً شد سرمربی تیم ملی.

کار تو که با امضای این قرارداد تمام نشد؟

خودم فکر می کردم تمام شده، اما عملاً تازه از آن موقع آغاز شد. وقتی خواستم خداحافظی کنم بلاژویچ گفت فردا هم بیا هتل کار دارم. من هم فردا به هتل رفتم و باز با چیرو بودم. چیرو خیلی جذبه داشت و سنش هم بالا بود و واقعاً نمی شد روی حرف او حرف زد. روز بعد که به هتل رفتم چیرو خیلی زود با من ارتباط عاطفی برقرار کرد و یک رابطه خوبی بین ما ایجاد شد. آن روز فهمید که من در کشور آنها کار کردم، درس خواندم، جنگیدم و زندگی کردم. بعد از آن از من خواست برایش روزنامه ورزشی بخرم. اولین بار در عمرم آن روز یک روزنامه ورزشی خریدم و بنا به خواسته چیرو مطالب خاصی را برای او ترجمه کردم. بعد از روزنامه خوانی هم چیرو را به آرایشگاه بردم و خلاصه این رفت و آمدها دو هفته طول کشید.

بدون آنکه هیچ صحبتی از همکاری گردد؟

بله. بدون هیچ صحبتی. بعد از 15 روز صدای من در آمد و به بلاژویچ گفتم لطفاً اجازه بده من به کار و زندگی ام برسم و دیگر همراه شما نباشم. اما او پیشنهادی داد که باعث تعجبم شد. گفت قرار است شما بشوی مترجم و مشاور رسانه ای من. ابتدا تعجب و بعد مخالفت کردم. چون من هیچ چیزی از فوتبال نمی دانستم.

واقعاً شناختی از فوتبال نداشتی؟

اصلاً. حتی نمی دانستم در فوتبال هافبک و فوروارد یعنی چه. تنها شناختی که من از فوتبال داشتم می دانستم ایران دو تیم معروف به اسم استقلال و پرسپولیس دارد و قدری هم شناخت مختصر از تیم ملی داشتم. اما چیرو اصرار کرد و من قبول کردم.

اولین قراردادی که در فوتبال بستی چه مبلغی داشت؟

ماهی 250 هزار تومان که بعد از کسر مالیات ماهانه 220 هزار تومان به من پرداخت می شد.

این مبلغ نسبت به درآمدها در آن موقع مبلغ خوبی بودی؟

من مجرد بودم، اما انصافاً مبلغ خوبی بود و حتی می توانستم پس انداز کنم.

با چند مربی تا به امروز کار کردی؟

با 6 یا 7 مربی کار کردم که سه چهارتا از آنها خیلی عظیم بودند. مرحوم ایویچ مدت کوتاهی، بلاژویچ، برانکو، مرحوم کرانچار و وینگو. اینها مطرح ترین مربیان بودند.

خوش اخلاق ترین و بد اخلاق ترین مربیانی که با آنها کار کردی؟

خوش اخلاق ترین برانکو و کرانچار، بد اخلاق ترین هم بلاژویچ. البته درباره بد اخلاقی بلاژویچ این شرح را می دهم که یک بد اخلاقی خاصی داشت که همین بداخلاقی انسان را جذب می کرد. بد اخلاقی شیرینی داشت.

بدقلق ترین مربی که با او کار کردی؟

حتماً بگوویچ. وینگو خیلی بد قلق بود، اما خیلی خوب فوتبال را می دید و بهترین استعدادیابی بود که دیده بودم. خیلی از بازیکنان عظیم فوتبال ایران هرچه دارند از بگوویچ دارند که به عنوان نمونه به اسامی مثل وریا غفوری، سوشا مکانی، حنیف عمران زاده، محسن ربیع خواه، مرتضی تبریزی، مهدی جعفرپور و خیلی های دیگر اشاره می کنم.

دست و دلباز ترین و خسیس ترین مربی خارجی؟

خسیس ترین بگوویچ بود که حتی زمستان ها هم دستش را برای گرم شدن هم در جیبش نمی کرد. دست و دلباز ترین هم بی تردید کرانچار بود. کرانچار برای مردم خیلی دست و دلباز بود. شما می توانید به باشگاه سپاهان بروید و از نگهبان گرفته تا کارمندان سئوال کنید و ببینید کرانچار هوای چه کسی را نداشت. ضمن اینکه او هوای ضعفا و فقرا را هم داشت. امکان نداشت فرد ضعیفی را ببیند و به او یاری نکند.

به طور کلی با کرانچار خیلی هم راحت بودید. صحبتی هست درباره این مرحوم که ناگفته مانده باشد و شما بخواهی برای اولین بار بگویید؟

شاید بیان این موضوع عجیب باشد، اما کرانچار علاقه قلبی شدیدی به استقلال داشت و این تیم را خیلی دوست داشت و همواره دوست داشت روزی مربی این تیم گردد. معتقد بود می تواند با استقلال افتخارات مهمی به دست آورد و حتی قهرمان آسیا گردد. اما اجل به او مهلت نداد. افسوس.

چند قهرمانی در فوتبال ایران دارید؟

یک قهرمانی حذفی و یک قهرمانی لیگ که هردو با سپاهان بوده.

در چه باشگاه هایی کار کردی؟

پرسپولیس، سپاهان، پاس همدان، داماش درود.

بهترین دوره کاری ات در کدام باشگاه بوده؟

با فاصله زیاد، پاس همدان. بهترین دوران کاری ام را در پاس همدان تجربه کردم.

چرا چنین حسی نسبت به آن مقطع دارید؟

چون در بهترین شهر، با بهترین و مهربان ترین مردم، با بهترین مدیران ورزشی، با بهترین و استثنایی ترین مدیرعامل فوتبالی که آقای اولیایی باشد و با یکی از عظیمترین افراد تاریخ فوتبال ایران زنده یاد منصور پورحیدری که سرپرست تیم بود کار کردم. خاطرات پاس همدان هرگز از یادم نخواهد رفت. آقای اولیایی و پورحیدری با هم افتخارات زیادی در فوتبال ایران داشتند که دو بار حضور در فینال آسیا و یک قهرمانی آسیا بود. بیشترین لذت کاری را آنجا بردم.

سخت ترین مقطع کاری ات؟

سال 82 با بگوویچ در پرسپولیس. دلیلش هم حاشیه های زیادی بود که آن سال در پرسپولیس بود. از بازیکن گرفته تا مدیریت و طرفداران و پیشکسوتان چند دسته بودند. کنار گذاشته شدن علی پروین هم خودش حاشیه درست نموده بود و رسانه ها هم در مورد این تیم چند دسته بودند. بیشترین تقسیم بندی هم بین طرفداران علی پروین و بگوویچ بود.

با بازیکنان زیادی کار کردی که تعدادشان دستت نیست. اما بازیکنانی که بنا به دلایلی در ذهنت مانده اند کدام است؟

حنیف عمران زاده و شجاع خلیل زاده. این دو بازیکن خیلی خاص بودند و شباهت های زیادی از نظر فنی و اخلاقی با هم دارند. اما اینها بیشتر از دیگران در ذهن من مانده اند.

بد اخلاق ترین و خوش اخلاق ترین بازیکنانی که در این مدت با آنها کار کردید؟

بد اخلاق نداشتیم اما از خوش اخلاق ها اگر بگویم محرم نوید کیا، محمود کریمی، سهراب انتظاری، وریا غفوری که همواره لبخند روی چهره اش بود، مهدی مهدوی کیا و خیلی ها دیگر.

بانمک ترین بازیکنانی که دیدید؟

دو نفر. مهرداد میناوند و پژمان جمشیدی.

در بین مربیانی که با آنها کار کردی هم مربی شوخ داشتید؟

برانکو از همه شوخ تر بود و هست. برانکو خیلی خوش خنده و شوخ است و شوخی کردن را خوب بلد است.

چرا کروات ها می گویند ریشه ایرانی دارند؟

بله خودشان معتقدند و واقعیت هایی هست. یک عده شان می گویند ما اصالت خراسانی داریم یک عده دیگر می گویند اصالت هراتی داریم. اخلاق آنها هم تا حدودی شبیه ایرانی هاست. مثل اینکه کلک شناس هستند و به وقتش کلک زن هم هستند. به قول خودمان سیاه باز هستند. کروات ها درست انگار ایرانی هایی هستند که وسط اروپا هستند.

چند عید را در اردوهای فوتبالی بودید؟ و آیا خاطره ای هم دارید؟

عیدهای زیادی را در اردو بودم. یکی از اعیاد همراه با تیم ملی در کویت بودیم و همه ما دلمان گرفته بود چون در کنار خانواده نبودیم، به برانکو شرح دادم که بچه ها دلشان گرفته و برانکو شخصاً یک مراسم کوچکی برای عیدی بچه ها گرفت.

دلت برای فوتبال تنگ شده؟

دلم برای فوتبال تنگ شده، اما نه این فوتبالی که به دلیل کرونا بدون تماشاگر است. امیدوارم فوتبال در همه جای جهان به منوال قبل از کرونا بازگردد.

یک تجربه جدید هم در سال 99 داشتی و به عنوان هنرپیشه جلوی دوربین رفتی و در سریال طنز چوب خط نقش آفرینی کردید.

این هم تجربه جالب و جدیدی بود و این را بگویم بازیگری از فوتبال هم سخت تر است.

صحبت نوروزی یا تبریک خاصی برای اهالی فوتبال ندارید؟

سال 99 سال سختی برای همه جهان و به خصوص مردم ایران بود. ضمن تبریک این عید سعید باستانی و فرا رسیدن سال 1400، آرزو می کنم بر خلاف سال 99 سال 1400 برای همه مردم عزیز کشورم سالی خوب باشد.

مهر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45395

به "کرانچار آرزوی سرمربیگری استقلال را داشت؛ می گفت می توان با استقلال قهرمان آسیا شد خبرنگاران" امتیاز دهید

1 کاربر به "کرانچار آرزوی سرمربیگری استقلال را داشت؛ می گفت می توان با استقلال قهرمان آسیا شد خبرنگاران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرانچار آرزوی سرمربیگری استقلال را داشت؛ می گفت می توان با استقلال قهرمان آسیا شد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید