کشف سویه نو اومیکرون در دانمارک و انگلیس، شیوع امیکرون پنهانکار خطرناک است؟

به گزارش بلاگ پو، خبرگزاری خبرنگاران-زیرسویه بی ای.2 (BA.2) از امیکرون طی روزهای گذشته در بعضی از کشورها از جمله انگلیس و دانمارک شیوع پیدا نموده، امری که نگرانی هایی را بابت احتمال موج تازه همه گیری کرونا به وجود آورده است.

کشف سویه نو اومیکرون در دانمارک و انگلیس، شیوع امیکرون پنهانکار خطرناک است؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،شیوع گونه ای از سویه امیکرون که به امیکرون پنهانکار معروف شده، نگرانی هایی را در میان پزشکان و متخصصان همزمان با کاهش محدودیت های وضع شده در بعضی از کشورهای اروپایی پدید آورده است.

این زیرسویه به دلیل شیوع سریع و پشت سر گذاشتن دیگر زیرسویه های امیکرون به امیکرون پنهانکار (Stealth Omicron) معروف شده است.

انگلیس زیرسویه اُمیکرون را زیر نظر دارد

آژانس امنیت بهداشت انگلیس روز آدینه زیرسویه اُمیکرون را به عنوان گونه ای تحت نظارت و آنالیز بیان کرد.

BA.2 فاقد جهش خاصی است که در سویه اُمیکرون دیده می گردد تا بتوان به آسانی آن را از سویه دلتا تشخیص داد اما طبق اعلام آژانس امنیت بهداشت انگلیس، آنالیز ها روی آن در حال اجرا است و هنوز به عنوان یک سویه نگران کننده معرفی نشده است.

به گفته محققان انگلیسی، طبیعت ویروس ها تکامل و جهش یافتن است؛ بنابراین می توان انتظار داشت که شاهد ظهور گونه های تازه باشیم. نظارت مستمر ژنومی این امکان را به ما می دهد که آنها را شناسایی و ارزیابی کنیم که آیا مهم هستند یا خیر.

آیا شیوع امیکرون پنهانکار مایه نگرانی است؟

به گزارش یورونیوز، بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت سویه امیکرون که با عنوان بی.529.1.1 (B.1.1.529) خوانده می گردد، سه زیرسویه دارد. این زیرسویه ها BA.1، BA.2 و BA.3 نام دارند.

در میان این سه زیرسویه تا به امروز BA.1 غالب بود. سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که بیشتر موارد شناسایی شده از ابتلا به سویه امیکرون ناشی از این زیرسویه بوده است.

این در حالی است که اکنون سرعت شیوع زیرسویه BA.2 در بعضی منطقه ها بیشتر از دیگر زیرسویه ها شده است. این زیرسویه اکنون در دانمارک تقریبا نیمی از موارد ابتلا به سویه امیکرون را تشکیل می دهد. کشورهای انگلیس، نروژ و سوئد نیز شاهد افزایش موارد ابتلا به زیرسویه امیکرون پنهانکار هستند.

انگلیس 426 مورد از زیرسویه BA.2 را توالی یابی نموده است و طبق اعلام آژانس امنیت بهداشت این کشور با وجود عدم اطمینان در خصوص اهمیت تغییرات ژنوم ویروسی، تجزیه و تحلیل اولیه نشان دهنده افزایش نرخ رشد در مقایسه با سویه اصلی اُمیکرون یعنی BA.1 است.

آژانس امنیت بهداشت انگلیس بیان کرد: 40 کشور توالی BA.2 را گزارش نموده اند که بیشترین نمونه در دانمارک و پس از آن هند، انگلیس، سوئد و سنگاپور گزارش شده است. در دانمارک زیرسویه BA.2 به سرعت رشد نموده است. 20 درصد از کل موارد ابتلا به کووید-19 در آخرین هفته سال 2021 را این زیرسویه تشکیل داده که در هفته دوم سال 2022 به 45 درصد افزایش یافته است.

یکی از محققان موسسه سرم استیتنس (SSI) گفت: هنوز شرح مناسبی برای روشن شدن دلیل رشد سریع این زیرسویه وجود ندارد. این زیرسویه گیج کننده است اما نگران کننده نیست. BA.2 ممکن است مصونیت بیشتری داشته باشد که به آن اجازه می دهد تعداد بیشتری را آلوده کند. هنوز اطلاعات دقیق در این رابطه نداریم. بعلاوه این احتمال وجود دارد که افراد آلوده به BA.1 از ابتلا به BA.2 مصون نباشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بعلاوه آنالیز های اولیه اجرا شده در دانمارک نشان داده که تفاوتی در اندازه بستری شدن در بیمارستان ناشی از ابتلا به زیر سویه BA.2 در مقایسه با BA.1 وجود ندارد.

دُز یادآور، برترین سطح مصونیت را در برابر اُمیکرون ایجاد می نماید

نتایج مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC) نشان می دهد که تزریق دُز یادآور واکسن کرونا برترین سطح مصونیت را در برابر سویه اُمیکرون ایجاد می نماید.

نتایج سه مطالعه تازه از سوی کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده حاکی از اهمیت دریافت دُز یادآور واکسن کرونا برای ارائه برترین سطح مصونیت در برابر سویه اُمیکرون است.

نتایج این مطالعات اولین داده های واقعی است که نشان دهنده تاثیر تزریق دُز یادآور واکسن کرونا علیه سویه اُمیکرون است که در حال حاضر بیش از 99 درصد موارد ابتلا به بیماری کووید-19 را در ایالات متحده تشکیل می دهد.

نتایج این مطالعات که روز گذشته (آدینه) منتشر شد، این پرسش را مطرح می نماید که آیا افرادی که تنها دو دُز واکسن دریافت نموده اند هنوز باید در گروه افرادی قرار گیرند که به طور کامل در برابر کرونا واکسینه شده اند.

با توجه به این نکته، یکی از مشاوران قدیمی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده در حوزه واکسن که در انجام این مطالعات مشارکتی نداشته، گفت: فکر می کنم باید تعریف ارائه شده در خصوص افرادی که به طور کامل در برابر ویروس واکسینه شده اند را بر اساس تزریق سه دُز تغییر دهیم.

بر اساس مطالعه این مرکز که نزدیک به 88 هزار مورد بستری در بیمارستان را در 10 استان آمریکا مورد آنالیز قرار داد، تعیین شد: تزریق دُز یادآور واکسن در جلوگیری از بستری شدن بیماران در بیمارستان ها در ماه های دسامبر و ژانویه که اُمیکرون سویه غالب بوده 90 درصد موثر بوده است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، در مقایسه، تزریق دو دُز برای جلوگیری از بستری شدن در زمانی که حداقل شش ماه از تزریق دُز دوم گذشته بود، تنها 57 درصد موثر بوده است. بعلاوه بر اساس این مطالعه تزریق دُز یادآور در جلوگیری از مراجعه به اورژانس و مراکز ارائه مراقبت فوری، 82 درصد موثر بوده است.

جهش تازه کرونا و اثربخشی دوزهای تقویت کننده

با وجود اینکه شواهد ارائه شده نشان می دهد که گونه اومیکرون ویروس کرونا آنتی بادی فراوری شده پس از دریافت واکسن کرونا را خنثی می نماید، اما محققان دو مطالعه تازه در این زمینه انجام دادند و اندازه تأثیرگذاری دوزهای تقویت کننده بر این گونه تازه جهش یافته را مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج اولین مطالعه اجرا شده نشان می دهد که خطر بستری شدن در بیمارستان پس از دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا در مقایسه با موارد واکسینه نشده مبتلا به گونه اومیکرون 81 درصد کمتر است. در مطالعه دوم محققان بیماران کرونایی علامت دار را با اندازه بستری شدن در بیمارستان مورد آنالیز قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که پس از دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا، خطر بستری شدن در بیمارستان در میان افراد علامت دار آلوده به گونه اومیکرون در مقایسه با افراد مشابه مبتلا به اومیکرون که واکسینه نشده بودند 68 درصد کاهش پیدا می نماید.

محققان تاکید دارند که اندازه تأثیرگذاری واکسن های کرونا از 52 درصد که پس از گذشت شش ماه به این اندازه رسیده است، با دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا به 88 درصد رسیده است. هنوز تعیین نشده است که دوز تقویت کننده واکسن کرونا تا چه زمانی از افراد در برابر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلاء به گونه اومیکرون محافظت می نماید، اما انتظار می رود که مدت طولانی تری نسبت به دو دوز اولیه باشد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 61219

به "کشف سویه نو اومیکرون در دانمارک و انگلیس، شیوع امیکرون پنهانکار خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سویه نو اومیکرون در دانمارک و انگلیس، شیوع امیکرون پنهانکار خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید