گزارش، لیبی و ادلب، 2 شکاف مهم بین مسکو و آنکارا

به گزارش بلاگ پو، رویکرد سیاسی روسیه در خصوص 2 موضوع مهم ادلب و لیبی، موجب نگرانی مقامات آنکارا شده است.

گزارش، لیبی و ادلب، 2 شکاف مهم بین مسکو و آنکارا

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با ارزانترین قیمت تور آنتالیا همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به جرات می توان گفت روابط بین آنکارا و مسکو هرگز تا این اندازه مطلوب نبوده است. در سه سال اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، دورانی طلایی از همکاری های سیاسی، امنیتی و مالی را برای دو کشور رقم زده اند که نقطه اوج آن در پروژه بزرگ ترک استریم یا جریان خط لوله انتقال گاز روسیه به وسیله دریای سیاه به ترکیه و اروپا است.

البته همکاری های ترکیه و روسیه فراتر از اینهاست و ایجاد نیروگاه هسته ای به دست مهندسین روس در ترکیه و همچنین سفر بیش از 5 میلیون توریست روسی در سال به ترکیه و اتکای بخش استراتژی دفاعی موشکی این کشور به سامانه اس 400 روسی از دیگر نکات مهم در این پفراینده است.

در همین حال شراکت همزمان ترکیه با ایران و روسیه در گفت وگوهای آستانه بُعد دیگری از روابط ترکیه را تشکیل می دهد که این کشور را به روسیه نزدیک تر نموده است. اما حالا اوضاع اندکی فرق نموده است و ظاهراً ترکیه و روسیه با وجود تمام همکاری ها و شراکت های مهم، در خصوص دو موضوع سیاسی و امنیتی دارای اختلاف دیدگاه هستند. ماجرا از این قرار است که رویکرد سیاسی روسیه در خصوص دو موضوع مهم ادلب و لیبی، موجب نگرانی مقامات آنکارا شده است.

پیغام سخت آنکارا به مسکو

در روزهای اخیر، اردوغان و پوتین یک بار با هم به صورت تلفنی گفت وگو کردند و پس از آن نیز مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با همتای روس خود سرگئی لاوروف به صورت تلفنی گفت وگو نموده است. اما این دو تماس مسئله ای را حل نکرد و ترکیه برای پرداختن به بعضی از اختلافات سیاسی در خصوص پفراینده ادلب، گروهی از دیپلمات ها و مسئولین امنیتی خود را به مسکو اعزام کرد.

هنوز معین نیست که این هیئت در مسکو چه نتیجه ای گرفته و فقط به بیان این موضوع اکتفا شده که مهمترین موضوع مذاکرات، تحولات ادلب بوده است. البته بعضی از رسانه های ترکیه اعلام نموده اند که به محض رسیدن هیئت دیپلماتیک ترکیه به مسکو، هیئتی از دمشق نیز به روسیه رفته و این اقدام، در شروع، ظن احتمال گفت وگو بین هیئت های ترکیه و سوریه با میانجیگری روسیه را تقویت کرد اما اظهارات دیشب ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه، نگاه ها را تغییر داد.

کالین خاطرنشان کرد:حملات اسد، مصداق اخلال آتش بس است و ما در این مورد، پیغام سختی برای طرف روسی ارسال کردیم.

اغلب رسانه های ترکیه در پوشش کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی اردوغان عبارت پیغام سخت (sert mesaj)را به کار برده اند اما خبرگزاری رسمی آناتولی در گزارش مفصل خود از صفت شفاف (net mesaj) استفاده نموده است.

کالین همچنین اعلام نموده که ادلب معضل ترکیه نیست بلکه یک معضل بین المللی است که باید برای حل آن تشریک مساعی و همفکری وجود داشته باشد.

او همچنین اعلام نموده که ادامه فرایند فعلی، راه حل سیاسی را از بین می برد و موجب آن می گردد که نزدیک به 250 هزار آواره سوری دیگر به داخل ترکیه بیایند. امروز اغلب روزنامه های ترکیه در صفحه نخست خود به موضوع ادلب پرداخته و با به کار بردن تیتر می آیند از این موضوع خبر داده اند که احتمالاً بخش قابل توجهی از اهالی ادلب به ترکیه خواهند رفت.

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه همچنین در چارچوب مسائل پیش آمده با روسیه بر تداوم همکاری بین دولت آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی تاکید نموده و گفته است:دولت وفاق ملی مشروع و رسمی است و نه تنها نزد سازمان ملل، بلکه نزد کشورهای دیگر نیز به رسمیت شناخته شده و ما از این دولت حمایت خواهیم کرد. ما می دانیم که روسیه، مصر و امارات متحده عربی از حفتر، حمایت می نمایند.

آیا اردوغان ناچار به انتخاب است؟

قرار است در هشتمین روز از سال نو میلادی، رجب طیب اردوغان در آنکارا میزبان ولادیمیر پوتین باشد. این ملاقات از مدت ها قبل برنامه ریزی شده و قرار است روسای جمهوری ترکیه و روسیه در گفت وگویی طولانی به آنالیز مسائل مهمی همچون سوریه و همکاری های سیاسی و مالی مسکو و آنکارا بپردازند.

حالا سوال اینجاست: آیا دو اختلافی که بین روسیه و ترکیه بر سر ادلب و لیبی به وجود آمده، می تواند بر گفت وگوی پیش روی اردوغان و پوتین سایه بیاندازد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: هیئت های سیاسی، نظامی و امنیتی ترکیه و روسیه ماموریت آن را دارند که برای ملاقات پوتین و اردوغان نقش جاده صاف کن را ایفا نمایند و مسئله ای برای ملاقات ماه آینده وجود نداشته باشد.

اما در عین حال باید این واقعیت را پذیرفت که دست کم در شرایط فعلی رسیدن به راه حلی جامع و گسترده که ضامن حل اختلافات و تامین رضایت طرفین، در هر دو پفراینده ادلب و لیبی باشد، سخت به نظر می رسد.

چرا که ترکیه هنوز هم نتوانسته در ادلب، با واقعیتی به نام پیچیده بودن ابعاد امنیتی و تروریستی هیئت تحریر الشام کنار بیاید و این مشکل را حل نماید و به موازات آن، قدرت دریافت دولت مرکزی را در راستای منافع خود نمی بیند.

در همین حال در ماجرای لیبی نیز ترکیه اصرار دارد که به همکاری با دولت وفاق ملی السراج ادامه داده و توافقنامه مرتبط با حریم دریایی را به اجرا بگذارد و در عین حال از آن نگران است که با به قدرت رسیدن ژنرال حفتر، زمینه برای نفوذ امارات متحده عربی در لیبی فراهم گردد و این چیزی است که مطلقاً مورد قبول اردوغان و تیم سیاسی امنیتی او نیست.

در این شرایط، بردباری استراتژیک بین مسکو و آنکارا می تواند ضامن آن باشد که طرفین به راه حل جدیدی بیاندیشند که در آن، منافع هر دو طرف در نظر گرفته گردد. چرا که درهم تنیدگی فعلی منافع مالی، سیاسی و دفاعی ترکیه و روسیه بسیار جدی تر از آن است که این رابطه پویا، قربانی موضوعاتی همچون ادلب و لیبی گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18223

به "گزارش، لیبی و ادلب، 2 شکاف مهم بین مسکو و آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، لیبی و ادلب، 2 شکاف مهم بین مسکو و آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید