سفر به قلب هنر دیجیتال: نمایشگاه گوستاو کلیمت در موزه نور پاریس
به گزارش بلاگ پو، تصور کنید که در میان دیوارهای عظیم و بلند، زیر نور رقصان رنگها و طنین موسیقی واگنر، وارد دنیای نقاشیهای گوستاو کلیمت شوید؛ جایی که هنر نه تنها دیده میشود، بلکه احساس میگردد و شما را به سفری بیمانند در دل زیباییشناسی دعوت میکند. موزه نور پاریس، واقع در خیابان سنت مور، با ابتکار موسسه Culturespaces این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است. این نمایشگاه که با عنوان «کارگاه نورها» شناخته میشود، شاهکارهای کلیمت، اگون شیله و فردریش استواسر را در کنار هنر دیجیتال مدرن به نمایش میگذارد و تجربهای فراگیر را برای بازدیدکنندگان خلق میکند. اینجا نه فقط یک موزه، بلکه دروازهای است به سوی آینده هنر، جایی که فناوری و خلاقیت دست در دست هم، مخاطبان را به عمق یک قرن نقاشی ونیزی میبرند.

هنر گوستاو کلیمت، نقاش اتریشی، روی یک بوم بزرگ در موزه نور پاریس نمایش داده می گردد تا تجربه ای متفاوت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. موزه نور که در خیابان سنت مور در منطقه 11 پاریس واقع شده است، از طریق موسسه Culturespaces اداره می گردد. این موسسه، یک بنیاد فرانسوی است که در به نمایش کشیدن شاهکارهای هنری به شیوه ای مدرن تخصص دارد. در حال حاضر، نمایشگاهی که موسسه از آن با عنوان کارگاه نورها نام می برد، به گوستاو کلیمت و یک قرن نقاشی ونیزی اهدا شده است. در این نمایشگاه آثاری از اگون شیله و فردریش استواسر نیز وجود دارد. اتاق کوچک تر این مکان با نام استودیو به هنرمندان امروزی اختصاص داشته و آثار تلفیقی هنر دیجیتال در آن به نمایش گذاشته شده است.
برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.
در این نمایشگاه، با استفاده از تصاویر گرافیکی و صوتی پیشرفته، آثار هنرمندان به شکل تصاویری تنظیم شده، از طریق 140 ویدئو پروژکتور روی دیواری که 10 متر ارتفاع و 3300 متر مربع مساحت دارد، نمایش داده می گردد. این تصاویر یک نمایش همه جانبه و پانورامیک را در فضا ایجاد می نمایند، که با قطعات موسیقی از واگنر، شوپن، بتهوون و دیگر موسیقی دانان همراه است. این قطعات از طریق 50 بلندگو که برای تجربه 3 بعدی صدا طراحی شده اند، با یک سیستم طراحی صدای نوآورانه پخش می شوند.
بسیار سخت است که در مقیاس و قدرت این نمایشگاه که از مجموع حواس بازتماشامایندگان به طور همزمان استفاده می نماید، تحت تاثیر قرار نگرفت. این نمایشگاه بعلاوه میخواهد تا هنرهای زیبا را بیشتر در دسترس عموم قرار دهد و مخاطبان جوان تر را نیز به خود جذب کند.
برونو منیر، مدیر Culturespaces در این باره گفته است:
مردم دیگر مثل گذشته درباره فرهنگ آموزش نمی بینند. روش های تازه در حال شکل گیری هستند و خدمات فرهنگی نیز باید به همراه آن ها پیشرفت کند. به نظر من، تلفیق هنر و فناوری دیجیتال، آینده انتشار هنر در نسل های آینده است.
بازتماشامایندگان در این مکان پس از گذشتن از یک دیوار بتنی، وارد ریخته گری می شوند که برج های بلند و خشکش، دیوارهای برهنه و مخزن آبش، همگی به صفحه نمایش دیجیتال مسحورنماینده نمایشگاه تبدیل شده اند. درحالی که بازتماشامایندگان، مردم محلی و گردشگران خارجی، در تاریکی در کنار یکدیگر می ایستند، موسیقی واگنر در فضا طنین انداز شده و هزاران تصویر در اطراف شان به نمایش در می آید. آثار هنری به همراه صدا و رنگ، در 360 درجه در هر سالن به تصویر درآمده و هر نقاشی به آرامی در نقطه فوکوس قرار می گیرد، شخصیت ها از قاب تصویر بیرون می آیند و اثر هنری در هر جا، روی دیوار، روی ستون های استوانه ای، روی سقف و حتی زیر پای بازتماشامایندگان، به زندگی راه می یابد.
در طول 30 دقیقه بعد، بازتماشامایندگان در سفری 6 قسمتی مشارکت خواهند کرد، که با آثار نئوکلاسیک وین آغاز می گردد. آثار کلیمت در شهر زادگاهش که با تصاویر پوسترهای اصلی جنبش های وین همراه است، نمایش داده می گردد و رنگ های زنده نقاشی های استواسر روی زمین شناور می گردد. سپس، همانطور که بازتماشامایندگان به بخش طبیعت وارد می شوند، تصاویر شناور زیر پایشان به زمینی پر از گل تبدیل می گردد.
شاید مجذوب کننده ترین بخش این نمایشگاه، توجه به جزئیات دیجیتالی شخصیت های کلیمت در آثار طلایی اش باشد. در بعضی موارد، بازتماشامایندگان بازگو نموده اند که نمایشگاه آن چنان آن ها را در خود غرق نموده که تمایل داشتند وارد نقاشی ها شده و جزئیات را از نزدیک لمس نمایند.
به نظر می رسد تعداد متقاضیان برای بازدید از این نمایشگاه رو به افزایش است. از زمانی که نمایشگاه در 3 ماه قبل آغاز به فعالیت نموده است، بیش از 400 هزار نفر از آن تماشا نموده اند. به گفته مونیر، این استقبال از پیش بینی های موسسه نیز فراتر بوده است:
ما در حال حاضر به معین یک مکان دیگر با همین اهداف در فرانسه فکر می کنیم. تا انتها سال جاری، ما مرکز هنر دیجیتال دیگری در کره جنوبی افتتاح خواهیم کرد. این مرکز در یک پناهگاه قدیمی در جزیره پاسیفیک جیجو خواهد بود. ما اولین مرکزمان در آمریکا را نیز در سال 2019 باز خواهیم کرد. ما اکنون می دانیم که این تکنیک چقدر خاص است و می خواهیم آن را به تمام جهان نشان دهیم.
نتیجهگیری:
نمایشگاه «کارگاه نورها» در موزه نور پاریس تنها یک رویداد هنری نیست؛ بلکه انقلابی در نحوه تجربه و درک هنر است که مرزهای سنتی را در هم میشکند. با تلفیق فناوری پیشرفته و شاهکارهای کلاسیک، این نمایشگاه نه تنها بازدیدکنندگان را مسحور زیباییهای کلیمت و همراهانش میکند، بلکه راهی نوین برای ارتباط نسل جوان با هنرهای زیبا میگشاید. استقبال بیش از 400 هزار نفر در سه ماه نخست، گواهی بر موفقیت این رویکرد نوآورانه است. همانطور که برونو منیر میگوید، آینده هنر در گرو پیوند آن با دنیای دیجیتال است؛ آیندهای که از پاریس آغاز شده و به زودی در گوشه و کنار جهان، از کره جنوبی تا آمریکا، شکوفا خواهد شد. این نمایشگاه، دعوتی است برای همه ما تا با چشمانی باز و حسی زنده، هنر را نه فقط ببینیم، بلکه زندگی کنیم.