گیلان دومین استان خطرپذیر کشور، برنامه ریزی برای مقابله لازم است

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، مهدی ولی پور بعدازظهر چهارشنبه در مراسم تجلیل از امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر فومن که در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار گردید، اظهارکرد: امدادگران جمعیت هلال احمر کوشش نموده اند تا در زمان حوادث و بحران ها حضوری فعال داشته و به شهروندان امدادرسانی نمایند.

گیلان دومین استان خطرپذیر کشور، برنامه ریزی برای مقابله لازم است

ولی پور در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری این برنامه برای قدردانی از کوشش امدادگران، اضافه کرد: ارائه بیشترین خدمات به مردم آسیب دیده با وجود کمترین امکانات یکی از اصول و اولویت های جمعیت هلال احمر است.

وی با اشاره به اینکه ایران از نظر بروز حوادث و بلایای طبیعی در آسیا در صندلی پنجم و در جهان در رتبه 10 واقع شده است، گفت: بیش از 40 حادثه طبیعی در جهان شناخته شده که بیش از 30 نوع آن در ایران رخ داده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان در ادامه با بیان اینکه در 100سال گذشته بیش از 3 میلیون و 600 هزار نفر تلفات انسانی براثر وقوع بلایای طبیعی و سوانح در جهان داشته ایم، بیان نمود: 80 درصد این مرگ و میرها در شش کشور رخ داده که ایران نیز با 140 هزار کشته تنها بر اثر زمین لرزه جز این کشورها بوده است.

وی با اشاره به اینکه 6 درصد تلفات حوادث طبیعی مربوط ایران است، تأکید کرد: این آمارنشان دهنده این بوده که باید در زمینه آگاهی از حوادث، چگونگی برخورد در هنگام حوادث و لزوم برنامه ریزی اقدامات اساسی انجام گردد.

ولی پور در ادامه با بیان اینکه 421 سیل از سال 1330 تا سال 80 رخ داده است، اضافه کرد: در دهه ای زندگی می کنیم که به دهه حوادث آب و هوایی مشهور بوده و امسال نیز به سال هشدارهای هواشناسی معروف است لذا نیازمند برنامه ریزی برای مقابله با این حوادث هستیم.

وی با اشاره به وضعیت استان گیلان در وقوع این حوادث، گفت: گیلان بر روی 3 گسل قرار داشته و 40 رود سیل خیز از این استان عبور می نماید. براساس شاخص های خطرپذیری اعم از تراکم جمعیت و عوارض طبیعی و شاخص های سازه ای دومین استان خطرپذیر کشور نیز هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با تأکید برلزوم برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت و امکانات و تجهیزات مناسب برای مقابله با هرگونه حوادث، ادامه داد: کوشش شده در سال های اخیر شرایط و امکانات استان را از نظر لجستکی، ذخایر انبارهای امدادی و تجهیزات تخصصی، نیروهای امدادی آموزش دیده و تعداد پایگاه های برنامه ریزی نموده که بخشی از آن اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تعداد پایگاه های امداد و نجات در استان گیلان نسبت به استان های همجوار و با توجه به حادثه خیز بودن و گردشگری پایین است، اظهارکرد: در حال حاضر 17 پایگاه در سطح استان فعال است که باید ازنظر کمی و کیفی افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3674

به "گیلان دومین استان خطرپذیر کشور، برنامه ریزی برای مقابله لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیلان دومین استان خطرپذیر کشور، برنامه ریزی برای مقابله لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید