یک استراحت آرام بعد از یادگیری، باعث یادآوری بهتر جزئیات می گردد!

به گزارش بلاگ پو، بیشتر ما می دانیم که بدون خوابیدن قادر به ایجاد خاطرات نو نخواهیم بود. اما آیا یک استراحت ساده به مدت 10 دقیقه بدون فرو رفتن در خواب پس از یادگیری مطلبی برای به خاطر سپردن آن مطلب با جزئیات دقیق کافی است؟ تحقیقات نو که اینگونه می گوید.

یک استراحت آرام بعد از یادگیری، باعث یادآوری بهتر جزئیات می گردد!

خواب و حافظه با هم در ارتباط هستند. خوابیدن مکانیزم فراموش کردن مغز را بلوکه می نماید، انتقال دهنده های عصبی را کاهش می دهد و در نتیجه شکل گیری حافظه را تسهیل می بخشد.

علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده است که خواب، کلیدی برای تقویت خاطراتی است که ما در هنگام بیداری آن را ساخته ایم و بعلاوه یکی از عناصر اصلی در حفظ توانایی مغز برای یادگیری چیزهای تازه در آینده است.

به عنوان مثال در یک مطالعه نشان داده شد که در طول خواب، سیناپس های ما آرام و انعطاف پذیر تر می شوند که باعث حفظ نروپلاستی (خاصیتی از مغز که با تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز مرتبط است که به وسیله آموزش و تجربه ایجاد می گردد) و افزایش توانایی یادگیری مغز می گردد.

از سوی دیگر، خواب ضعیف منجر به سفت و سخت شدن سیناپس ها و اختلال در یادگیری چیزهای تازه در طولانی مدت می گردد.

بعلاوه جالب است بدانید، محققان اخیرا قادر به مداخله در فرآیند تثبیت حافظه بوده اند که در حین خواب با اسکن کردن مغز افراد، می توانند حافظه های خاصی از مغر را انتخاب و آنها را تقویت نمایند.

اما آیا یک استراحت ساده بدون فرو رفتن در خواب نیز می تواند به این میزان برای شکل گیری حافظه موثر باشد؟ یک مطالعه تازه - به طور مشترک به وسیله مایکل کریگ، یک پژوهشگر در دانشگاه هریوت وات در ادینبورگ انگلستان و مایکل دور، رهبر پژوهشی و استادیار در همان دانشگاه، نشان می دهد که این کار موثر و شدنی است.

آنها می گویند که این ادعا به ویژه در طول خواب و استراحت کامل درست است اگر در این حین فکرِ خود را مشغول اطلاعات دیگری نکنیم.

علاوه بر این، تحقیقات تازه نشان می دهد که نه تنها دوره ای از استراحت به ما یاری می نماید تا چیزهای تازه را به خاطر بسپاریم، بلکه این استراحت برای حفظ جزئیات نیز بسیار مهم است.

کریگ و دور، سرپرستان این مطالعه، برای ارزیابی توانایی نگهداری اطلاعات مغز، یک تست حافظه انجام دادند. در این تست آنها از 60 شرکت نماینده دختر و پسر جوان - میاگین 21 ساله- خواستند تا به مجموعه ای از عکس ها نگاه نمایند.

سپس از آنها خواسته شد بین عکس های قدیمی و مشابه آنها را تشخیص دهد. اگر توانایی شرکت نمایندگان در حفظ تفاوت ها خوب بود، آنها باید می گفتند عکس ها مشابه هستند.

با این حال، کریگ شرح می دهد اگر در مغز افراد تنها حافظه های با جزئیات کم ذخیره شوند، آنها تفاوت های ظریف در عکس های مشابه را متوجه نخواهند شد و آنها را با عکس های قدیمی اشتباه خواهند گرفت.

او در آخر یافته های خود را اینگونه خلاصه کرد که : از بین شرکت نمایندگان، جوان تر ها که بعد از مشاهده عکس ها به خوبی استراحت نموده بودند توانسته بودند تفاوت های ظریف در عکس های مشابه را بهتر تشخیص دهند.

او شرح داد که این افراد حافظه های دقیق تر را در مقایسه با کسانی که استراحت نکردند ذخیره می نمایند.

او می افزاید: ما فکر می کنیم که یک استراحت آرام و کامل بعد از یادگیری می تواند بسیار مفید باشد، زیرا این امر احتمالا با حمایت از فعال شدن اتوماتیک حافظه، موجب تقویت حافظه های تازه در مغز می گردد.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 65727

به "یک استراحت آرام بعد از یادگیری، باعث یادآوری بهتر جزئیات می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک استراحت آرام بعد از یادگیری، باعث یادآوری بهتر جزئیات می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید