13 بازی شاهزاده پارسی از بدترین تا برترین

به گزارش بلاگ پو، شاهزاده پارسی که اولین بار در سال 1989 میلادی قدم بر صحن بازی های ویدیویی گذاشت هرچند سال یکبار خودی نشان می دهد تا به همگان یادآور گردد چرا یکی از برترین و ناهمجورترین فرنچایزهای پلتفرمر تاریخ است. فرقی نمی کند در دهه نود میلادی باشد یا دهه دو هزار، این سریِ به نام عادت دارد شتاب آهنگ خود را با دست خود ضایع کند. هرچند وقتی شاهزاده پارسی در اوج واقع شده است کمتر عنوانی به گرد پایش می رسد.

13 بازی شاهزاده پارسی از بدترین تا برترین

فرنچایز شاهزاده پارسی که در مالکیت یوبی سافت واقع شده است از سال 2010 میلادی کنار گذاشته شده است اما این شرایط باعرضه نسخه بازسازی شده شن های زمان تغییر خواهد نمود. با توجه به اینکه این سری حدود سه دهه عمر دارد، در این راه طولانی با افت وخیزهای بسیاری روبه رو شده است. اما سؤال مهم این است کدام یک از این عناوین در مقام نخست برترین بازی فرنچایز جای دارد؟

هشدار: به نسخه های بازسازی شده، پورت ها و بازی های تلفن همراه در این مقاله اشاره نخواهد شد.

13. جنگ های شاهزاده پارسی (Battles of Prince of Persia)

سازنده: Ubisoft Montreal

پلتفرم: Nintendo DS

سال انتشار: 2005

داستان بازی جنگ برای شاهزاده پارسی بین خط داستانی بازی های شن های زمان و جنگجوی درون واقع شده است و در عوض استفاده از فرمت پلتفرمی شاخص فرنچایز از سیستم نبردی مشبک و کارت های فراوان بهره می برد. باید به استودیوی مونترال یوبیسافت برای امتحان جهتی تازه برای این مجموعه احترام گذاشت اما بداعت جنگ برای شاهزاده پارسی به سرعت کهنه می گردد.

از بازی های استراتژیک عرضه شده بر روی نینتندو دی اس نمی توان به سادگی گذر کرد و بسیاری از همین عناوین بازی جنگ برای شاهزاده پارسی را تبدیل به محصولی کلیشه ای با سیستم کارتی مبهم تبدیل می نمایند. سیستمی که برای گیم پلی حیاتی است اما ارتباطی به داستان ندارد و پیش پا افتاده است.

12. شن های فراموش شده (نینتندو دی اس) (The Forgotten Sands)

سازنده: Ubisoft Casablanca

پلتفرم: Nintendo DS

سال انتشار: 2010

در حرکتی عجیب و سردرگم نماینده یوبی سافت چهار نسخه مختلف از بازی شن های فراموش شده منتشر کرد. با اینکه نسخه هایی که بر روی کنسول های خانگی و رایانه شخصی اجرا می شوند قابل قبول اند این مورد درباره نسخه ای که بر روی نینتندو دی اس عرضه شد صادق نیست.

نسخه دی اس شن های فراموش شده یک بازی دوبعدی side-scroller با مراحل فراموش شدنی و جلوه های بصری نه چندان جالب است که ترفندهای سیستم و مکانیک آن بیش از حد بر روی استفاده از قلم کنسول سوار است. از همین رو به تجربه بازی ضربه بسیاری وارد می گردد.

11. شاهزاده پارسی سه بعدی (Prince of Persia 3D)

سازنده: Mindspace

پلتفرم: PC، Dreamcast

سال انتشار: 1999

بازی شاهزاده پارسی سه بعدی عرضه شده در سال 1999 میلادی اولین کوشش فرنچایز در خلق یک داستان ماجراجویی سه بعدی بود که به پیروزیت دست نیافت. حتی اگر مقایسه با سایر عناوین بعدی فرنچایز را نادیده بگیریم بازی شاهزاده پارسی سه بعدی در مقایسه با همتایان عرضه شده در زمان خود هم حرفی برای گفتن ندارد.

البته این بازی تماما بد نیست، محیط های بازی مجلل و چشم نوازند اما متأسفانه گیم پلی بازی با استانداردهای سال 99 میلادی هم آزاردهنده است. برای مجموعه ای که با سیستم مدیریت کنترل خوب و حرکات روانش شناخته می گردد شاهزاده پارسی سه بعدی خشک و بدقواره است. پورت Dreamcast از نسخه رایانه شخصی کمی بهتر است اما تفاوت چندانی در کیفیت بازی ایجاد نمی نماید.

10. شن های فراموش شده (پی اس پی)

سازنده: Ubisoft Quebec

پلتفرم: PSP

سال انتشار: 2010

در میانه کنسول های خانگی و نینتندو دی اس، نسخه پی اس پی شن های فراموش شده قرار گرفته که یک پلتفرمر دو و نیم بعدی است. بازی کوشش می نماید تجربه سه بعدی کنسول را با نسخه نینتندو دی اس ترکیب کند، روشی که به نتایجی مثبت منتهی می گردد اما کاملا رضایت بخش نیست.

به طور کل باید گفت نسخه پی اس پی قابل بازی اما فراموش شدنی است چه یک اسم شاهزاده پارسی باشد چه یک پلتفرمر بی نام ونشان بر روی کنسول دستی سونی.

9. پادشاه سرنگون شده (The Fallen King)

سازنده: Ubisoft Casablanca

پلتفرم: Nintendo DS

سال انتشار: 2008

پادشاه سرنگون شده به صورت هم زمان با ریبوت سال 2008 شاهزاده پارسی بر روی نینتندو دی اس عرضه شد اما مانند بازی شن های فراموش شده به خاطر گیم پلی قلم محورش به پتانسیلش به هدررفت. نتایج و نظرات احتمالا درباره طراحی تازه شخصیت های این اسپین آف فرق دارد اما محیط ها و جلوه های بصری بازی از این قاعده مستثنی است. پادشاه سرنگون شده بازی زیبایی است که از سخت افزار نینتندو دی اس به خوبی استفاده می نماید.

متأسفانه طراحی نه چندان جالب کنترل های بازی لذت تجربه آن را کم رنگ می نماید اما با این وجود پادشاه سرنگون شده شرایطی به مراتب بهتر از نسخه دی اس شن های فراموش شده دارد.

8. شن های فراموش شده (نینتندو وی)

سازنده: Ubisoft Quebec

پلتفرم: Nintendo Wii

سال انتشار: 2010

علی رغم نام مشابه، نسخه وی شن های فراموش شده با بازی که بر روی پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شد، فرق دارد. شن های فراموش شده وی با اینکه مانند بازی هم نام خود از نظر بصری حرف زیادی برای گفتن ندارد اما از سیستم محبوب کنترل حرکات فرنچایز بهره کامل می برد و همین امر موجب تمایز آن می گردد. شن های فراموش شده یک بازی قابل قبول بر روی هر کنسول خانگی به شمار میرود حتی اگر نتواند به جایگاهی بالاتر دست یابد.

7. شن های فراموش شده (نسخه کنسول و رایانه شخصی)

سازنده: Ubisoft Montreal

پلتفرم: PC، Xbox 360، PS3

سال انتشار: 2010

پس از آنکه کوشش ها برای زنده کردن مجدد فرنچایز به نتیجه مطلوب نرسید، یوبیسافت سعی کرد کشتی را با بازگرداندن شخصیت اصلی بازی شن های زمان و حال و هوای به یادماندنی آن به ثبات برساند. در میان تمامی عناوین موجود با نام شن های فراموش شده، بازی که بر روی رایانه شخصی، پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شد برترین نسخه موجود است.

شن های فراموش شده از نظر مکانیکی بازی خوبی است و تجربه ای مدرن و قابل انتظار از یک بازی که نام شاهزاده پارسی را یدک می کشد ارائه می نماید اما باید معترف شد در این بازی در حجم نبردها کمی زیاده روی شده است. این بازی بعلاوه عاری از حس پیشروی طبیعی است که در عناوین قبلی حس می شد.

6. دو سریر (The Two Thrones)

سازنده: Ubisoft Montreal

پلتفرم: PC، PS2، Xbox

سال انتشار: 2005

سه گانه شن های زمان در ابتدا با مناسب ترین اسم در آن، شاهزاده پارسی: دو سریر، به خاتمه رسید. اتمسفر خشن، نبردهای خونین و موسیقی منسوخ جنگجوی درون توجه بازیکنان را مطالبه می کرد اما دو سریر به جای پیشروی در این جهت در عوض تصمیم گرفت به سراغ ماجراجویی سرزنده تر و پر شده از بخش های سکو بازی فراموش نشدنی و لوکیشن های زیبا برود.

بازی دو سریر تکامل یافته ترین اسم در سه گانه شاهزاده است و به سختی می توان در آن عیب و ایرادی پیدا کرد هرچند که از هویتی کم رنگ و لعاب تر نسبت به عناوین پیش وپس از خود برخوردار است.

5. شاهزاده پارسی (2008)

سازنده: Ubisoft Montreal

پلتفرم: PS3، Xbox 360، PC

سال انتشار: 2008

پس از انتشار مجموعه ای از عناوین اغلب پیروز، شاهزاده پارسی دکمه ریست را زد و بازی ارائه کرد که با بازخورد مثبت منتقدان و مثبت و منفی طرفداران روبه رو شد. ریبوت 2008 بازی پروتاگونیستی تازه معرفی می نماید و داستان او را پیرامون الیکا شکل می دهد. الیکا شخصیتی است که قهرمان داستان را به فردی بهتر تبدیل می نماید.

طراحی هنری شاهزاده پارسی پویا و جاودانه است. از نظر بصری این اسم بهتر از سایر عناوین فرنچایز کیفیت و زیبایی خود را حفظ نموده است. اما متأسفانه گیم پلی مانند بخش هنری عمل نمی نماید زیرا گیم پلی به ندرت شما را به چالش می کشد. با وجود اجرای مناسب، بخش های سکو بازی و نبرد حس تنش یا هیجان را در بازیکن ایجاد نمی نماید.

4. شاهزاده پارسی (1989)

سازنده: Borderbund

پلتفرم: Apple II

سال انتشار: 1989

وقتی صحبت از تأثیرگذارترین پلتفرمرها می گردد نسخه اورجینال شاهزاده پارسی را می توان در کنار عناوین برجسته نینتندو و سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog) قرار داد. شاهزاده پارسی خلق شده به وسیله جوردن مکنر جلوه های بصری واقع گرایانه (برای آن موقع) و انیمیشنی روان داشت که به سرعت آن را از بازی هایی چون سوپر ماریو متمایز می کرد.

بازی سختی که به ندرت می توان دشواری آن را ناعادلانه خواند و بازی که بهتر از سایر بازی های هم نسل خود کیفیتش را حفظ نموده است. محتمل است که تازه واردان فرنچایز از تجربه این اثر هنری به خاطر قدیمی بودنش زده شوند اما بازی سال 2007 شاهزاده پارسی کلاسیک کار خوبی در مدرهمه کردن این اسم کهن سال انجام می دهد.

3. جنگجوی درون (Warrior Within)

سازنده: Ubisoft Montreal

پلتفرم: PS2، Xbox، PC

سال انتشار: 2004

پس از شن های زمان هیچ کس انتظار جنگجوی درون را نداشت. با حجم قابل توجهی تقلید از سبک و سیاق بازی های دوبعدی اورجینال بازی جنگجوی درون کیفیت نبرد را به اوج می رساند و در عین حال بخش های خلاق سکو بازی که شاخصه فرنچایز هستند را هم حفظ می نماید.

حرکات شاهزاده در این اسم بیش از تمامی عناوین دیگر حساس و واکنشگر به نظر می آیند و علاوه بر این، سیستم نبرد بازی پیچیده ترین و لذت بخش ترین سیستم در کل مجموعه است. اکنون که شاهزاده می تواند یک سلاح دوم از دشمنان بگیرد نبردها به طور مداوم به سان رقصی پیش رونده اند و با ماهیت آزاد سیستم پلتفرمی بازی همخوانی کامل دارند. جنگجوی درون اما از نظر داستانی، شخصیت های نه چندان دلچسب و جو کاذب بزرگسالش نامید نماینده است.

2. سایه و آتش (The Shadow And The Flame)

سازنده: Borderbund

پلتفرم: DOS

سال انتشار: 1993

سایه و آتش دنباله بازی شاهزاده پارسی اورجینال است که تقریبا تمامی آنچه که اسم پیش از آن انجام داده بود را به وام گرفته و بهبود می بخشد. باری دیگر، هدف این است که مراحل را در مدت زمان خاصی به خاتمه برسانید و از محیط هایی فوق العاده که پر از تله و دشمنان است با پیروزیت گذر کنید.

سایه و آتش دشواری شاهزاده پارسی 1989 را ندارد اما گاهی اوقات می تواند کمی گیج نماینده باشد. هرچند، با درنظرگرفتن سایر جوانب پیروز بازی این انتقادی بس ناچیز است.

1. شن های زمان (The Sands Of Time)

سازنده: Ubisoft Montreal

پلتفرم: PS2، Xbox، PC

سال انتشار: 2003

شن های زمان پس از مدت مدیدی باری دیگر فرنچایز را در معرض توجه قرار می دهد. این بازی ریبوت در سال 2003 به وسیله یوبیسافت منتشر شد و به شکلی بی نقص لبریز است از ماجراجویی و نوآوری. عادت کردن به سیستم مبارزه کمی زمان می برد و در دنباله های بعدی به مراتب بهتر می گردد اما حال و هوای شن های زمان و پارکورهای به یادماندنی آن دست نیافتنی هستند.

شن های زمان در زمانی عالی عرضه شد و نشان داد که شاهزاده پارسی به عصر مدرن بازی های ویدئویی تعلق دارد. امیدواریم که نسخه بازسازی شده بتواند تمامی خوبی های بازی اورجینال را از خود نشان دهد و دوباره به همگان یادآور گردد چرا باگذشت سال ها هنوز هم نام این فرنچایز از یادها نرفته است.

منبع: TheGamer

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55612

به "13 بازی شاهزاده پارسی از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 بازی شاهزاده پارسی از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید