برای خرید این 10 محصول ولخرجی نکنید!

به گزارش بلاگ پو، اگرچه همه ما در زندگی به یک سری محصول یا محصولات مربوط به فناوری احتیاج مبرم داریم اما گاهی اوقات پرداخت هزینه برای خرید برترین و گران قیمت ترین مدل از آن ها اصلا کار منطقی نیست. در این مطلب به 10 مورد از این لوازم اشاره می کنیم.

برای خرید این 10 محصول ولخرجی نکنید!

بسیاری از افراد معتقد هستند اگر برای خرید نوترین و رجحانن محصول یا محصولات روز فناوری هزینه نکنید ضرر خواهید کرد و در نهایت باید با یک سری لوازم بدرد نخور و بی کیفیت سر کنید. اما این موضوع هیچوقت به صورت 100٪ درست نیست و گاهی اوقات استثناء هم وجود دارد. شما می توانید با خرج کردن هوشمندانه، هم کار خود را پیش ببرید و هم اینکه تجربه لذت بخشی از کار با یک وسیله داشته باشید؛ در نهایت هم پول زیادی در حساب بانکی تان خواهد ماند. حال این لوازم چه هستند؟

1. کابل های HDMI

اگر یک تلویزیون گران قیمت بخرید، شاید با خود فکر کنید که بهتر است یک کابل HDMI گران قیمت هم برایش بخرید. با این کار شما فقط دو محصول گران قیمت در خانه دارید که البته دوم فقط به خاطر یک اشتباه خریداری شده است. نباید گول بخورید؛ تا زمانی که کابل HDMI مورد نظر شما بتواند تصویر را به خوبی منتقل کند، انتخاب خوبی است و احتیاجی نخواهد بود که مبالغ زیادی را برای خرید یک کابل ساده پرداخت کنید. شما با پرداخت مبلغ اضافی کابلی را خریداری می کنید که مقاومت بیشتری در برابر اتصال و جدا کردن های مکرر دارد و انکار نمی کنیم کیفیت آن بالاتر است اما بیشتر کابل های HDMI به پنل پشتی تلویزیون متصل شده و شاید چندین سال هم کسی به سراغشان نرود. بنابراین بی جهت برای خرید کابلی که اصلا قرار نیست تلاشی برای خراب شدنش صورت بگیرد هزینه نکنید.

گاهی اوقات پیش می آید اصلا تلویزیونی که شما خریداری می کنید از استاندارد ضعیف تر HDMI پشتیبانی می نماید اما شما به سراغ یک کابل با استاندارد HDMI 2.1 می روید که سرعت انتقال داده آن به 48 گیگابایت بر ثانیه می رسد و برای تلویزیون هایی مناسب است که قادر هستند داده ها را با وضوح 4K و رفرش ریت 120 هرتز ارسال نمایند. قاعدتا وقتی چنین تلویزیونی ندارید چه احتیاجی به پرداخت هزینه برای خرید یک محصول جانبی نظیر کابل HDMI گران قیمت با قابلیت های پیشرفته دارید؟

فقط دقت کنید کابل HDMI تقلبی خریداری نکنید. سعی کنید کابل را از فروشگاه های مطمئنی خریداری نموده و تا جایی هم که امکان دارد نظرات مردم را قبل از خرید نگاه کنید تا متوجه شوید افراد مختلف چه تجربه ای با آن داشته اند. منظور از خرید یک کابل مقرون به صرفه، خرید یک کابل تقلبی مقرون به صرفه قیمت نیست. بنابراین این نکته را نباید فراموش کنید.

2. کارت SD یا microSD

کارت های SD و microSD به سادگی و با توجه به سرعت شان دسته بندی می شوند. آن هایی که سرعت بیشتری دارند، در واقع سرعت دریافت و انتقال داده در آن ها بالاست و برعکس. از لحاظ تئوری عالی است که یک کارت با سرعت بالا را بخرید اما زمانی این کارت برایتان کاربردی خواهد بود که شما دستگاهی با امکان پشتیبانی از آن را داشته باشد. شما باید حتما توانایی و سرعت کارت SD خود را با کیفیت پشتیبانی دستگاه مورد نظر خود چک کنید تا بتواند رجحانن تجربه را داشته باشید.

برای مثال نینتندو سوییچ می تواند از کارت های SD با سرعت نهایتا 95 مگابایت بر ثانیه پشتیبانی کند. این یعنی یک کارت با استاندارد UHS-I می تواند رجحانن گزینه برای خرید باشد چون نینتندو سوییچ دیگر توانایی پشتیبانی از کارتی با استاندارد UHS-III را ندارد. همین موضوع را می توان برای دوربین های دیجیتال هم در نظر گرفت. بسیاری از دوربین ها باید از کارت های سریعی استفاده نمایند تا بتوانند ویدیوهای با بیت ریت بالاتر ضبط نمایند اما بسیاری از آن ها هم اصلا چنین پیش احتیاجی ندارند.

همواره سعی کنید توضیحات فنی شرکت سازنده راجع به یک محصول را بخوانید و سپس برای خرید یک لوازم جانبی اقدام کنید. در غیر این صورت شما پول زیادی برای خرید یک محصول پرداخت می کنید اما در نهایت از سرعتی بهره خواهید برد که محصولی با آن قابلیت با قیمتی بسیار کمتر در بازار در دسترس قرار داشت.

همین موضوع را می توان به رم های کامپیوتر، SSD و… هم تعمیم داد. تا زمانی که مادربرد از رم یا SSD با سرعت پایین پشتیبانی کند، شما با خرید یک رم و SSD با بالاترین سرعت ممکن هم در نهایت چیزی را دریافت خواهید کرد که مادربرد معین می نماید.

3. آداپتور USB-C

این روزها محصولات زیادی هستند که از پورت USB-A پشتیبانی نمی نمایند که از جمله این موارد می توان به مک بوک های اپل، دستگاه های قابل حمل نظیر استیم دک و حتی بسیاری از خودروهای نو اشاره نمود. اما به جای اینکه کاربر یک کابل گران خریداری کند، مشکلش با همان کابل های USB-C و یک آداپتور تبدیل مقرون به صرفه قیمت حل می گردد. بعضی از آداپتورها سرعت شان به USB 2.0 محدود می گردد که این یعنی برای انتقال فایل مناسب نیستند ولی می گردد از آن ها برای شارژ یا حتی انتقال فایل ها با سرعت پایین تر استفاده کرد. اگر شما احتیاجی ندارید که فایل خاصی را انتقال دهید، می توانید به سراغ همان آداپتورهای مقرون به صرفه قیمت تر USB 2.0 بروید.

4. کابل های USB

کابل های USB وظیفه شان انتقال سیگنال های دیجیتال بین دو دستگاه است. آنچه که اهمیت دارد این است که سرعت کابل با سرعت دو دستگاه هم خوانی داشته باشد. این یعنی وقتی شما قرار است یک قابل را از هارد دوربین دیجیتالی که از سرعت USB 3.0 پشتیبانی می نماید انتقال دهید، به یک کابل با همین استاندارد احتیاج خواهید داشت تا رجحانن تجربه را داشته باشید، نه یک کابل گران قیمت تر با استاندارد بهتر.

احتیاجی نیست برای خرید یک کابل که با روکش طلا محافظت می گردد هزینه کند چون همان نمونه های نیکلی هم می توانند احتیاج شما را رفع نمایند. پرداخت پول بیشتر برای یک کابل شاید در نهایت محصولی را برای شما خریداری کند که مقاومت بیشتری دارد که این موضوع هم بسته به نوع فعالیت شما اهمیت دارد اما اگر شما شخصی نیستید که در شرایط سخت کار کند و معمولا کارهای دفتری و خانگی دارید، با همان کابل های مقرون به صرفه قیمت تر هم می توانید کار خود را راه بیندازید.

همین موضوع را می توان راجع به کابل شارژ گوشی ها هم گفت. البته اگر محصولی که می خرید تقلبی باشد، حتی همان هایی که روکش طلایی دارند هم تجربه خوبی را برایتان به ارمغان نمی آورند اما اگر یک کابل معمولی اما اصلی موجود با قیمت کمتری در دسترس باشد، گزینه مناسبی است.

5. پاوربانک

بسیاری از پاوربانک هایی که در فروشگاه های مختلف به فروش می رسند این روزها عملکرد خوبی دارند و از قابلیت های زیادی هم بهره می برند که از جمله این موارد می توان به سرعت شارژ بالا اشاره نمود. حتی مدل های مقرون به صرفه قیمت تر هم این روزها از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می نمایند و می توانند چندین دستگاه را به صورت همزمان شارژ نمایند. مدل های جان سخت، ضد آب، مجهز به پنل خورشیدی و… هم از جمله رجحانن و البته گران قیمت ترین مدل های موجود هستند.

اما نکته اینجاست که حتی رجحانن پاوربانک ها هم از باتری های لیتیوم یونی استفاده می نمایند و این یعنی در طول زمان اگر قرار باشد مسئله ای برایشان پیش بیاید، رجحان خاصی در مقایسه با مدل های معمولی نخواهند داشت. بنابراین از لحاظ طول عمر شما خیلی مزیت خاصی را دریافت نمی کنید. پیشنهاد می گردد به جای خرید گران قیمت ترین مدل ساخت یک شرکت، بیشتر در پی قابلیت هایی باشید که مد نظرتان است. مثلا ظرفیت بالا، وزن پایین، قابلیت شارژ سریع، وجود پورت USB-C یا پورت های متنوع، ضد آب بودن و… . حتما هم به نظرات مردم قبل از خرید یک پاوربانک دقت کنید چون این موضوع اهمیت زیادی دارد.

6. کیس کامپیوتر

بسیاری از افراد معتقد هستند وقتی کیس خوبی بخرید که بتواند هوا را به خوبی به گردش در بیاورد، طول عمر قطعات افزایش پیدا می نماید. این موضوع درست است اما در بازار کیس های خوبی هم وجود دارند که بتوانند گردش هوای خوبی داشته باشند و در نتیجه از قطعات شما مراقبت نمایند. به جای خرید یک کیس گران قیمت که ظاهر زیبایی هم دارد، می توانید یک کیس مقرون به صرفه تر بخرید. کیس قرار نیست کار خاصی برایتان انجام دهد بنابراین اینکه پنل شیشه ای مجذوب کننده یا جنس باکیفیتی داشته باشد اهمیت زیادی ندارد.

البته دقت کنید همه کیس های مقرون به صرفه قیمت خوب نیستند. منظورمان این است که در پی گران قیمت ترین مدل نباشید، از طرفی می گوییم در پی مقرون به صرفه ترین هم نروید. کیسی را بخرید که در کنار داشتن قیمت مناسب، بتواند گردش هوای خوبی را هم برای خنک سازی دستگاه داشته باشد. البته نباید فراموش کنید می توانید حتی درب کیس را هم در صورتی که گرد و خاک زیادی در اتاق وجود ندارد باز کنید.

7. گوشی هوشمند

هفتمین مورد این روزها بسیار اهمیت پیدا نموده است. گوشی های هوشمندی که اکنون فراوری می شوند کیفیت ساخت بالایی دارند، گاها ضد آب هستند و توانایی سخت افزاری و کیفیت عکاسی و فیلم برداری شان هم افزایش پیدا نموده است. شما می توانید یک محصول میان رده را هم با این قابلیت ها بخرید. بنابراین چرا حتما باید برای خرید یک پرچم دار هزینه کنید؟ اگر اهل بازی باشید، عکاسی با موبایل حرفه تان است و…، بحثش جداست، اما اگر کاربر عادی هستید، چه احتیاجی است هزینه زیادی برای خرید یک گوشی قدرتمند بپردازید؟

منظورمان این نیست که ضعیف ترین گوشی بازار را بخرید چون حتی آن گوشی هم می تواند وظایفی نظیر پیغام رسانی، برقراری تماس، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و… را انجام دهد، هدف این است که یک محصول میان رده با قابلیت های خوب بخرید که هم بتواند از پس احتیاجهای سنگین تان بر بیاید و هم اینکه قیمتش به خاطر یک سری قابلیت اضافه که اصلا قرار نیست در زندگی به کارتان بیایند بالا نباشد.

در بین گوشی های اپل، خرید مدل استاندارد یا SE می تواند منطقی باشد (بسته به احتیاج) و در بین گوشی های اندرویدی هم میان رده های سامسونگ و شیائومی گزینه های خوبی به حساب می آیند. می توانید با ذخیره پول، هم یک گوشی باکیفیت داشته باشید که سال ها پشتیبانی می گردد (مخصوصا گوشی های نو سامسونگ با چهار سال پشتیبانی نرم افزاری) و هم توانایی زیادی دارد که می تواند تا بیش از دو سال به راحتی احتیاج شما را رفع کند.

8. تبلت (بسته به نوع کاربری)

به صورت کلی تبلت چیزی است که خریدش تا وقتی احتیاج به آن حس نگردد کار منطقی نیست. با این حال اگر قصد خرید دارید، احتیاجی نیست به سراغ رجحانن ها بروید. خصوصا اگر در محدودیت بودجه هستید. آیپدها در حال حاضر قدرت پردازشی بالایی دارند اما گزینه های منطقی تری از آن ها هم وجود دارد. حتی در بین محصولات خود اپل هم می توانید محصولاتی با قیمت مناسب و توان سخت افزاری مطلوب پیدا کنید.

اگر هم احتیاجتان به خواندن و نوشتن محدود می گردد، نمونه های اندرویدی با قیمت بسیار کمتر از مقرون به صرفه ترین آیپدها هم در دسترس هستند که می توانند احتیاجتان را رفع نمایند. شاید از همه لحاظ در مقابل آیپدها حرفی برای گفتن نداشته باشند اما وقتی شما می توانید احتیاج خود را با همان مدل رفع کنید این موضوع چه اهمیتی دارد؟

بعضی از افراد فقط می خواهند با تبلت فیلم دیدن نمایند یا داستان بخوانند. این یعنی نه بازی کردن برایشان مهم است و نه مولتی تسکینگ. بنابراین پرداخت هزینه برای خرید یک محصول گران قیمت اصلا به آن ها توصیه نمی گردد چون قرار نیست کار خاصی با آن انجام دهند.

9. تلویزیون (برای استفاده عمومی)

توجه داشته باشید کسی که یک تلویزیون برای استفاده عمومی می خرد با کسی که یک تلویزیون گیمینگ یا محصولی برای دیدنی همیشگی فیلم و سریال خریداری می نماید احتیاج متفاوتی دارد. این دو دسته باید مبلغ متفاوتی را برای خرید یک تلویزیون هزینه نمایند.

پنل های OLED گران قیمت برای دسته دوم مناسب هستند چرا که هم سطح رنگ مشکی آن ها عمیق است و هم کنتراست تصویر به گونه ای است که بتوان از آن نهایت لذت را برد. اگرچه این پنل ها به میزان پنل های LCD روشن نیستند یا اگر در معرض همیشگی و طولانی مدت یک تصویر قرار بگیرند مثل اخبار یا لوگوی یک شبکه ممکن است دچار پیکسل سوختگی شوند) اما با این حال برای دیدنی فیلم و سریال یا انجام بازی در محیط اتاق رقیب ندارند.

تلویزیون های گیمینگ باید از استانداردهای مختلفی بهره ببرند مثل HDMI 2.1، نمایشگر 120 هرتزی، کیفیت 4K و… تا بتوانند با دستگاه هایی نظیر ایکس باکس سری X یا پلی استیشن 5 و حتی کامپیوترهای گیمینگ، ترکیب مجذوب کنندهی را تشکیل دهند. بعضی از این تلویزیون ها حتی از رفرش ریت تطبیق پذیر هم پشتیبانی می نمایند و زمان تأخیر در آن ها بسیار پایین است تا بتوانند دقیقا متناسب با احتیاج گیمرها باشند.

اما اگر شما جز هیچ یک از این افراد یعنی گیمرها و عاشقان فیلم و سریال نیستید، پرداخت هزینه برای خرید یک محصول گران قیمت چه مزیتی برای شما دارد؟ گزینه های فراوانی با پنل LCD یا LED معمولی در دسترس قرار دارند که قیمت شان هم مناسب است و برای دیدنی همیشگی اخبار، گوش دادن به اخبار و… مناسب هستند. پیدا کردن آن ها در بازار هم اصلا کار سختی نیست. شرکت هایی نظیر TCL از این دست تلویزیون ها زیاد در بازار دارند.

10. مانیتور

مانیتور یکی از اصلی ترین لوازمی است که اگر زیاد با آن سر و کار دارید، پیشنهاد می گردد مدلی را بخرید که از استانداردهای مراقبت از چشم پشتیبانی کند. اما به صورت کلی مانیتورهای حرفه ای نظیر آن هایی که برای گیمینگ یا ادیت حرفه ای ویدیو و تصویر طراحی می شوند از قابلیت های بسیار زیادی بهره می برند که یک کاربر عادی اصلا احتیاجی به آن ها ندارد. حتی اگر کاربری باشید که گاها ویدیو ویرایش می نماید، بازی می نماید یا در اداره جات کار می نماید، باز هم پرداخت هزینه برای خرید یک محصول گیمینگ یا مدل های مخصوص ویرایش برای شما کاربردی ندارند.

کاربران مک بوک اپل می گویند اگرچه اپل نمایشگرهای خوبی فراوری می نماید اما می توانید با خرید مدل های معمولی از شرکت های نظیر دل، LG یا سامسونگ، هم پول زیادی را ذخیره کنید و هم تجربه مشابهی داشته باشید. رفرش ریت 120 هرتز یا بالاتر عالی است اما وقتی شما کاربر معمولی هستید که دائما اسکرول نمی کنید یا غالبا باید با یک صفحه ثابت سروکار داشته باشید، چه احتیاجی به چنین رفرش ریت بالایی است؟ حتی اگر یک گیمر معمولی هم باشید که گاهی اوقات خیال بازی کردن به سرش می زند، تا زمانی که سیستم قدرتمندی برای نمایش محتوا با رفرش ریت 120 هرتز نداشته باشید، خرید مانیتوری با این کیفیت اصلا منطقی نیست و توصیه نمی گردد.

اگر کاربری هستید که ساعت ها باید با مانیتور کار کنید، بهتر است برای خرید یک پایه هزینه نموده و مانیتور را در یک فاصله مناسب از چشم خود قرار دهید. بعلاوه پرداخت مبلغی بیشتر برای محصولی که از قابلیت های مختلف برای حفاظت از چشم پشتیبانی می نماید هم منطقی است.

راه های زیادی برای ذخیره کردن پول وجود دارد اما مهم ترین آن ها، عدم پرداخت هزینه اضافی برای خرید محصول یا محصولاتی است که اصلا احتیاجی به آن ها نداریم. وقتی شما بی جهت برای محصولی که اصلا احتیاجش ندارید هزینه نکنید، به صورت اتوماتیک پول زیادی را ذخیره نموده اید.

منبع: How-to-Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 آبان 1401 بروزرسانی: 13 آبان 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 67864

به "برای خرید این 10 محصول ولخرجی نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای خرید این 10 محصول ولخرجی نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید