15 قاتل قراردادی برتر فیلم های سینمایی در تمام دوران

به گزارش بلاگ پو، پس از آنالیز لیستی از برترین فیلم ها با حضور قاتلان سریالی، اکنون لیستی تهیه نموده ایم که به داستان ها و فیلم هایی حول محور زندگی قاتلان قراردادی می گذرد. ژانرهای تریلر و جنایی آنقدر وسیع هستند که می توانند طیف های متفاوتی از زیرژانرها را ذیل اسم خود قرار دهند. یکی از این زیرژانرها به داستان قاتلان قراردادی می پردازد که در ازای دریافت پول یا جایزه ای دست به قتل می زنند. آن ها عموما در کار خود بسیار خبره هستند و گاها حتی فرد نگون بخت مقابل را نمی شناسند واین کار را فقط برای دریافت پولش که معمولا مبلغ کمی هم نیست، انجام می دهند. پس موضوع قتل برای آن ها حرفه ای است نه شخصی.

15 قاتل قراردادی برتر فیلم های سینمایی در تمام دوران

چنین محیطی برای فیلم سازان محیط بکری ست تا در آن به کشف و شهود در ذات شرور انسان و بعلاوه طمع او برای کسب ثروت بپردازند. از سوی دیگر این داستان ها بر خلاف فیلم هایی با موضوع قاتلان سریالی، درباره آدم هایی ست که با وجود تبحر در کار خود، از انجام آن لذت خاصی نمی برند و مانند هر فرد حرفه ای دیگری با حرفه خود برخورد می نمایند، نه به خاطر لمس لذتی سادیستیک مانند آن جانیان. در واقع آن ها چنان کار خود را با ظرافت انجام می دهند که گویی از تیغ جراحی در یک قتل استفاده می نمایند اما قاتلان سریالی به خاطرعدم برخورداری از این ظرافت، از چکش. همین موضوع باعث می شود تا مخاطب علاوه بر لذت بردن از هیجان چنین فیلم هایی از چگونگی کار ظریف آن ها هم لذت ببرد.

اما این زندگی حرفه ای عواقبی هم دارد. مهم ترینشان در جهان سینما تنهایی این آدم ها ست. آن ها به خاطر موقعیتی که دارند مجبورند بدون وابستگی و تنها زندگی نمایند چرا که هر گونه وابستگی یا داشتن خانواده برایشان تبدیل به نقطه ضعفی اساسی می شود. به همین علت است که قاتل های این لیست در صورت وابستگی، یا دست به خود ویرانگری می زنند یا مانند بعضی فیلم ها حال و هوای اثر به سمت کمدی میل می نماید.

از طرف دیگر داستان این مردمان دربرگیرنده زندگی کسانی ست که نه گذشته ای دارند و نه آینده ای. آن ها مطلقا در لحظه زندگی می نمایند و فقط در جستجوی راهی هستند تا در صورت موفقیت یا عدم به سرانجام رساندن مأموریت، غیب شوند. ایشان هیچ تمایلی برای مطرح شدن یا خروج از حریم امن خود ندارند. در غیر این صورت راهی جز گم شدن همراه با کشتن فردی که شناسایی شان نموده، باقی نمی ماند. چنین تنهایی بزرگی شاید فقط با جمله ای قابل بیان کردن باشد که در ابتدای فیلم سامورایی ژان پیر ملویل به نقل از آیین بوشیدو (راه و رسم زندگی سامورایی ها) بر پرده نقش می بنند: تنهایی یک سامورایی را هیچکس ندارد، مگر ببری تنها در دل یک جنگل.

15. آدمکش (The killer)

  • کارگردان: جان وو
  • بازیگران: چو یون- فت، دنی لی
  • محصول: 1989، هنگ کنگ
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 98٪

آدمکش به تنهایی می تواند معرف سینمای اکشن هنگ کنگ باشد. فیلمی که کارگردان و ستاره اصلی خود را در سطح جهانی عنوان نمود و زمینه ساز ورود آن ها به هالیوود شد؛ جان وو بلافاصله پس از ورود به هالیوود دست به ساخت فیلم مطرح تغییر چهره (face/off) زد. فیلم چند سکانس اکشن درخشان را در خود جای داده و نبرد خاتمهی اش به یکی از کلاسیک ترین نبردهای تاریخ سینمای اکشن تبدیل شده است.

روایت موش و گربه پلیس و قاتل در دل یک توطئه پیچیده به نبردی برای بقا تبدیل می شود تا دو طرف قصه که در ابتدای فیلم هماوردهایی شکست ناپذیر تصور می شوند، خود را در هزارتویی ببینند که فقط با یاری هم توان پشت سر گذاشتن آن را دارند.

داستان احساسی و عاشقانه فیلم دیگر نقطه قوت آدمکش است. علاقه زنی نابینا به قاتلی فراری باعث می شود تا گاهی اشک از چشمانتان سرازیر شود و البته که کارگردان از این عدم توانایی زن در دیدن اطرافش برای خلق صحنه تعقیب و گریزی معرکه و پر تعلیق استفاده نموده است؛ حضور زن در جایی که نمی داند چی به چیست و عدم شناخت او از هویت محبوب، هیجان درجه یکی را به فیلم اضافه نموده است.

یک قاتل فراری آخرین مأموریت خود را می پذیرد تا بتواند به زنی که باعث نابینا شدن او شده یاری کند. او در این میان متوجه می شود که رییسش به او خیانت نموده است …

14. نشان شده برای کشتن (Branded to kill)

  • کارگردان: سیجون سوزوکی
  • بازیگران: جو شیشیدو، کوجی تانبارا
  • محصول: 1967، ژاپن
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 100٪

کوئنتین تارانتینو، جان وو، پارک چان- ووک و جیم جارموش از این فیلم به اسم یکی از منابع الهام خود یاد نموده اند. فیلمی یاکوزایی و کم خرج که فیلم نامه آن در ابتدا به وسیله کمپانی سازنده مورد توجه قرار نگرفت. آن ها از سوزوکی خواستند تا فیلم نامه را بازنویسی کند و سپس آن را بسازد.

احتمالا به همین علت است که با فیلمی چنین جنون آمیز و بدعت گذار روبرو هستیم؛ چرا که سوزوکی بسیاری از ایده های خود را نه از فیلم نامه از قبل نوشته شده، بلکه درست سر صحنه و بداهه اجرا می کرد و همین هم فیلم را چنین ویرانگر می سازد. گرچه فیلم در اکران شکست سختی خورد و همین شکست هم باعث شد تا سوزوکی به مدت ده سال نتواند فیلم بلند دیگری بسازد.

اما نشان شده برای کشتن توانست از آزمون زمان سربلند بیرون آید و پس از این همه سال هنوز هم اثری نوگرایانه ودرخشان به شمار میرود. اگر از فیلم هایی با موضوع زندگی یاکوزاها لذت می برید و داستان قاتلان عصیان گر برای شما مجذوب کننده است، نشان شده برای کشتن یکی از برترین آن ها ست.

به گفته جیم جارموش قهرمان فیلم سوزوکی، غریب ترین و بی کله ترین قاتل تاریخ سینما ست.

گورو هانادا به اسم یک قاتل قراردادی روزگار می گذراند. او عاشق زنی به نام میساکو می شود که او را برای یک مأموریت غیرممکن استخدام می نماید اما …

13. گوست داگ: سلوک سامورایی (Ghost dog: The way of The Samurai)

  • کارگردان: جیم جارموش
  • بازیگران: فارست ویتاکر، جان تورمی
  • محصول: 1999، آمریکا، فرانسه، آلمان، و ژاپن
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 83٪

گوست داگ اثر جیم جارموش روایت زندگی یک قاتل قراردادی ست که سر و وضعی شبیه به خواننده های هیپ هاپ دارد، زندگی اش شبیه به سامورایی های ژاپنی ست، سرنوشتش شبیه به قهرمان های سینمای ژان پیر ملویل و سر و شکل فیلم هم ملهم از فیلم نشان شده برای کشتن سیجون سوزوکی؛ به همه این ها المان هایی از سینمای گنگستری دهه هفتاد آمریکا اضافه کنید تا با یکی از برترین فیلم های جیم جارموش روبرو شوید.

چنین دستپخت پست مدرنیستی و جاافتاده ای یک فارست ویتاکر معرکه در مرکز قاب و آهنگسازی درخشان مانند RZA را به اسم مکمل در اختیار دارد. داستان فیلم پر از سوظن افراد به یکدیگر است اما قهرمان آن براساس مرام نامه سامورایی ها زندگی می نماید و اهل سیاست بازی مانند دیگران نیست. چنین موضوعی علاوه بر اینکه از او شخصیتی همدلی برانگیز می سازد، باعث می شود همیشه آسیب پذیر به نظر برسد.

داستان خیانت و وفاداری فیلم همان قدر که زندگی سامورایی های ژاپن را به یاد می آورد، سرنوشت جف کاستلو قهرمان فیلم سامورایی ژان پیر ملویل را به فکر متبادر می نماید. بالاخره این فیلمی ست که قاتل آن مدام کتاب هاگاکوره می خواند و در راه حین رد شدن از کنار قبرستان به مرگ می اندیشد.

گوست داگ یک قاتل حرفه ای ست که زندگی خود را برمبنای کتاب هاگاکوره (راهنمای معنوی زندگی سامورایی ها) پیش می برد. او به دستور لویی، یکی از اعضای مافیای محلی که زمانی زندگی گوست داگ را نجات داده، دست به قتل هایی می زند. اما یکی از مأموریت ها درست پیش نمی رود. این در حالی است که او لویی را ارباب خود می داند …

12. لئون: حرفه ای (Leon: The Professional)

  • کارگردان: لوک بسون
  • بازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن
  • محصول: 1994، فرانسه
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.5 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 74٪

این اثر لوک بسون گرچه در جهان به مقدار ایران محبوب نیست اما آدمکشی منحصربه فرد دارد که حضورش را در لیست غیرقابل اجتناب می نماید. قهرمان فیلم برخلاف بقیه آدمکش های لیست نه از روابط اجتماعی قوی برخوردار است و نه اساسا به بلوغ فکری رسیده است. او فقط می تواند جان بستاند و این کار را هم عالی انجام می دهد.

چنین زندگی عجیب و غریبی با ورود دختری بی پناه به هم می ریزد. شیوه زندگی قاتل عجیب و غریب فیلم هیچ جایی برای وابستگی و دلسوزی باقی نمی گذارد اما انتخاب اخلاقی قاتل در لحظه اجازه ورود دختر به زندگی خودش، باعث رشد هر دو می شود.

حال یک پرسش اساسی باقی می ماند: آیا این دو انسان درمانده و تیپاخورده فرصتی برای رستگاری خاتمهی دارند؟ آیا می توان از این شرایط نکبت بار فرار کرد و زندگی جدیدی را آغاز کرد؟ باید فیلم را ببینید تا به جواب این پرسش ها برسید.

بازی ناتالی پورتمن نوجوان و ژان رنو در نقش قهرمان عقب افتاده فیلم مجذوب کننده است اما شاید برترین بازی فیلم متعلق به گری اولدمن در نقش منفی ماجرا باشد. فیلم برای هواداران سینمای اکشن هم چند سکانس ماندگار در چنته دارد.

یک قاتل حرفه ای که بیشتر شبیه به عقب افتاده ها به نظر می رسد در شهر نیویورک به تنهایی زندگی می نماید. او مأموریت ها و پولش را از کسی می گیرد که مانند قیم او است. روزی چند پلیس فاسد به خانه همسایه او یورش می برند و تمام خانواده به جز دختر نوجوان آن ها را می کشند؛ دختر یواشکی و بدون اطلاع از هویت قاتل به او پناه می برد …

11. در بروژ (In Bruges)

  • کارگردان: مارتین مک دونا
  • بازیگران: کالین فارل، برندون گلیسون
  • محصول: 2008، آمریکا و انگلستان
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.9 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 84٪

یک کمدی سیاه و درخشان به کارگردانی مارتین مک دونا. داستان حول زندگی قاتل هایی با کدهای اخلاقی عجیب وغریب شکل می گیرد: هیچکس نباید سبب مرگ کودکی شود وگرنه خودش خواهد مرد! چنین دستور اخلاقی پر از ابهامی نه تنها علت به خطر افتادن بسیاری از مأموریت ها ست بلکه سبب به وجود آمدن فضایی جهت پهن کردن بساط موقعیت هایی عبث نما می شود. در چنین جهانیی قاتلان به جای انجام مأموریت، در حال شکار یکدیگر هستند و همین داستان را به سمت کمدی می کشاند.

مارتین مک دونا استاد ساختن فیلم هایی ست که در آن ها احساسات مختلف از محبت گرفته تا نفرت، رفاقت تا خیانت و در نهایت خشونت تا نرمی و ملایمت با هم ترکیب می شوند. پس اینکه قاتلی عشقی پر شور به زنی داشته باشد و از سویی دیگر به خاطر کشتن کودکی احساس عذاب وجدان کند، چندان در فیلم های او موضوع دور از انتظاری نیست.

در بروژ یکی از فیلم هایی ست که اگر فقط خلاصه داستان آن را بخوانید شاید هیچگاه به سراغش نروید اما این ظلم را در حق خود نکنید. فیلم آنقدر خوش ساخت و پر از ایده های بکر و دست نخورده است که به راحتی از فکر کسی پاک نخواهد شد. به ویژه آنکه کوبندگی خاتمه فیلم تا مدت ها هر مخطابی را درگیر خود خواهد نمود.

دو آدمکش ایرلندی به نام های ری (کالین فارل) و کن (برندون گلیسون) به دستور رییس خود به شهر بروژ بلژیک می فرایند. آن ها منتظر دریافت مأموریت بعدی خود هستند. در این میان ری دلباخته دختری می شود اما کن مأموریت تازه خود را بدون اطلاع ری دریافت می نماید؛ مأموریتی که به سرنوشت هر دوی آن ها بستگی دارد …

10. وثیقه (Collateral)

  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: تام کروز، جیمی فاکس
  • محصول: 2004، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 86٪

تصویری که مایکل مان در وثیقه از لس آنجلس در یک شب به ظاهر عادی ارائه می ٔهد تصویری خشن، بدبینانه و پر از کوشش برای بقا ست. لس آنجلس این فیلم پر از آدم هایی ست که جز دست و پا زدن برای دوام آوردن و گذران روزمرگی راه دیگری برای زندگی کردن نمی شناسند. در چنین چارچوبی حضور یک قاتل قراردادی که عقایدی عجیب و غریب درباره حیات آدمی دارد، تلنگری به یکی از اهالی شهر می زند.

قاتل قراردادی این فیلم نگاهی اگزیستانسیالیستی به جهان پیرامون خود دارد و شخصیت مثبت ماجرا هم در هزارتوی ساخته شده به وسیله او گرفتار می شود و شهر هم که پر از سایه روشن های متضاد است؛ در چنین بستری مایکل مان این نئونوآر معرکه خود و نگاه تلخی که در سرتاسر آن جاری ست را براساس تجربه های سینمایی دهه های چهل و پنجاه میلادی ولی در بستری مدرن، با آدم هایی با دغدغه های امروزی می سازد؛ کنار هم قرار گرفتن قطب خیر و شر داستان در یک ماشین همراه با دست پاچگی قطب خیر در این رویارویی، شاید تلخ ترین تصویری ست که این فیلم ساز بزرگ از جهان هستی ارائه داده است.

بازی تام کروز در نقش قطب منفی ماجرا قطعا برترین بازی کارنامه او را رقم زده و جیمی فاکس هم در خلق یک کاراکتر دست و پا چلفتی که یاد می گیرد برای زندگی مبارزه کند، سنگ تمام می گذارد. از سوی دیگر شاید این فیلم مهیج ترین فیلم این لیست هم باشد؛ پس دیدنی آن را از دست ندهید.

یک قاتل حرفه ای لیستی از افراد مختلف را در دست دارد. او باید تا قبل از صبح تمام آن ها را از بین ببرد وگرنه جلسه دادگاه صبح باعث دردسر کارفرمای او می شود. هر کدام از آن ها در منطقه ها متفاوت شهر لس آنجلس زندگی می نمایند. او یک تاکسی برای سر زدن به هر محل و از بین بردن قربانیان دربست می نماید …

9. فرشتگان سقوط نموده (Fallen Angels)

  • کارگردان: ونگ کار- وای
  • بازیگران: چارلی یانگ، لئون لای
  • محصول: 1995، هنگ کنک
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.7
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 95٪

فرشتگان سقوط نموده نئونوآری ست که چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ محتوا شباهت بسیاری به فیلم قبلی ونگ کار- وای یعنی چانگ کینگ اکسپرس دارد و در واقع دنباله ای بر آن فیلم محسوب می شود. تصویربرداری جلوه گرایانه فیلم در خدمت پرداخت شخصیت ها ست و بر کنش ها و واکنش های آن ها تمرکز دارد و چندان نگران این نیست که مخاطب داستان فیلم را متوجه می شود یا نه. کار- وای با این سبک پردازی جسورانه محیطی خلق می نماید که بسیار یادآور فیلم های ژان لوک گدار در دهه 60 میلادی ست.

اساسا در فیلم های این کارگردان هنگ کنگی همه چیز ابعادی بزرگ دارد: عشق شخصیت ها به هم بسیار پر شور است، درگیری ها جلوه هایی فراتر از واقعیت دارند و همه این ها چه در تدوین فیلم و چه در قاب های او کامل می شود. هم نشینی آدم های به ظاهر بی ربط در موقعیت هایی غریب هم از همین نگاه او به سینما سرچشمه می گیرد؛ نگاهی کاملا شخصی و استیلیزه و برخوردار از منطقی که از واقعیت های ملموس جهان فرار می نماید.

به طور خلاصه کار- وای واقعیت ساخته و پرداخته به وسیله سینما را به واقعیت جهان پیرامونش ترجیح می دهد و همین عشق پر سوز و گداز او به سینما ست که چنین فیلم هایش را قابل احترام و مهم می نماید. تصویری که این فیلم ساز نامدار هنگ کنگی از شب و شهر در فیلمش ارائه می دهد، همان قدر مهیب است که در فیلم قبلی لیست یعنی وثیقه شاهدش هستیم.

فیلم از دو داستان مجزا ساخته شده است. در یکی از این داستان ها قاتلی حرفه ای درگیر احساساتش نسبت به زنی ست که در واقع رابط او به تعداد می رود و در داستان دیگر هم خلافکاری بازنشسته که توانایی تکلم ندارد و شب ها در مغازه ها کار می نماید، درگیر رابطه ای پر ابهام با زنی می شود …

8. اسلحه کرایه ای (This Gun for Hire)

  • کارگردان: فرانک تاتل
  • بازیگران: آلن لاد، ورونیکا لیک
  • محصول: 1942، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.4 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 94٪

جهانی مجذوب کننده و به ظاهر ساده سینمای کلاسیک هالیوود، پر از داستان هایی ست که گرچه از اخلاقیات آن زمانه کمترعدول می نمایند اما این پایبندی به اصول و ارزش ها سبب نمی شود تا فیلم ساز در تعریف قصه دچار لکنت شود. در واقع فیلم سازان کلاسیک آمریکا مانند پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما داستان و پند را چنان در هم ادغام می نمایند که ما در دستان توانای آن ها چاره ای جز سپردن تمام توجه مان به قصه نداریم.

فرانک تاتل روایت یک قاتل قراردادی را با چنان مجذوب کنندهیت و حضور گرمی از تصمیم های او همراه می نماید که فرصتی جز همذات پنداری مخاطب با او باقی نمی گذارد و البته بخشی از این مجذوب کنندهیت از کتاب منبع اقتباس فیلم به قلم گراهام گرین سرچشمه می گیرد. قاتل فیلم زمانی که در یک دوراهی اخلاقی و میهن پرستانه قرار می گیرد طوری خود را به حفظ باورهای انسانی و ناسیونالیستی خود مقید می نماید که هیچ ابایی از فدا کردن جانش ندارد و همین انتخاب اخلاقی و در عین حال مرگبارهم فیلم را چنین مجذوب کننده می نماید.

قرار گرفتن آلن لاد و ورونیکا لیک در کنار هم، مجذوب کنندهیت دیدنی فیلم را دوچندان می نماید. ضمن اینکه اسلحه کرایه ای یکی از اولین نوآرهای تاریخ سینما هم هست. اگر حین دیدنی فیلم به یاد سینمای مسعود کیمیایی افتادید چندان تعجب نکنید؛ کیمیایی چه در مصاحبه هایش و چه در سینمای خود بارها به این شاهکار فرانک تاتل ارجاع داده است.

فیلیپ ریون قاتلی مزدور است که پس از قتل دو نفر، به وسیله کارفرمایش که با جاسوسان خارجی ارتباط دارد گرفتار می شود. حال او باید چاره ای برای این موقعیت تازه پیدا کند اما …

7. کاندیدای منچوری (The Manchurian Candidate)

  • کارگردان: جان فرانکن هایمر
  • بازیگران: فرانک سیناترا، جنت لی
  • محصول: 1962، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.9 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 97٪

یک تریلر نئونوآر که به کارگردانی استاد اکشن و تعلیق یعنی جان فرانکن هایمر و بر اساس کتابی به قلم ریچارد کاندون ساخته شده است. داستانی که حضور یک قاتل قراردادی را به پارانویای سیاسی جنگ سرد پیوند می زند تا عواقب شرکت در جنگ کره و ترس از نفوذ کمونیسم را نمایش دهد.

گرچه کاندیدای منچوری جز اولین فیلم هایی ست که پس از مواضع سناتور مک کارتی درباره سیاست و ضدیت او با تفکرات چپ ساخته می شود و جهت گیری ضد کمونیستی در آن پر رنگ است اما فیلم نیشی هم به مواضع تند و کج روی هواداران مک کارتی می زند و همین به برگ برنده فیلم تبدیل می شود. و البته نباید تبحر جان فرانکن هایمر را در ساخت فیلم های اکشن و در عین حال پر احساس فراموش کرد. شاید مخاطب جوان تر او را با اکشن کم نظیر رونین (ronin) با بازی رابرت دنیرو و ژان رنو به یاد آورد.

فرانک سیناترا در نقش شخصیت اصلی فیلم خوش می نشیند و حضور ستارگانی مانند جنت لی و لارنس هاروی در کارش مجذوب کنندهیت دیدنی فیلم را بسیار زیاد می نماید، به ویژه برای علاقه مندان به سینمای کلاسیک آمریکا.

داستان فیلم حول محور فرزند خوش نام یک خانوداه دست راستی ست که تحت شستشوی مغزی به وسیله کمونیسم بین الملل قرار می گیرد وبه آدمکشی حرفه ای تبدیل می شود …

6. شرف خانواده پریتزی (Prizzis Honor)

  • کارگردان: جان هیوستون
  • بازیگران: جک نیکلسون، آنجلیکا هیوستون
  • محصول: 1985، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز:86٪

جان هیوستون از بزرگان سینمای کلاسیک آمریکا ست. او اولین فیلم نوآر تاریخ سینما یعنی شاهین مالت (the maltese falcon) را در کارنامه خود دارد؛ پس سابقه و صندلیی یگانه در تاریخ سینما دارد. او در این فیلم یکی مانده به آخر خود، روایتگر کمدی سیاهی ست که با هر چه جلوتر رفتن ماجرا، جهانی روشن تر از ابتدا برای مخاطب ترسیم می نماید.

قرار گرفتن دو قاتل ماهر در برابر هم به جای ایجاد یک موقعیت حاد، در دستان جان هیوستون تبدیل به داستانی عاشقانه و عمیق می شود که دو طرف ماجرا را در شرایطی بغرنج قرار می دهد. لحظات کمیک فیلم هم از همین پیرنگ غریب ناشی می شود.

گرچه شرف خانواده پریتزی در گیشه باخت و هنوز هم آن چنان که باید قدر ندیده اما تسلط هیوستون در کارگردانی در کنار بازی درخشان جک نیکلسون و آنجلیکا هیوستون و بعلاوه به بازی گرفتن قواعد ژانرهایی چون کمدی رومانتیک و جنایی، ارزش دیدنی آن را بالا می برد. خوشبختانه امروزه این فیلم آهسته و آرام صندلی خود را در میان سینمادوستان جدی پیدا نموده است.

فیلم بر اساس کتابی به همین نام و به قلم ریچارد کوندون ساخته شده است.

دو قاتل بسیار ماهر استخدام می شوند تا یکدیگر را از سر راه بردارند. اما آن ها عاشق یکدیگر می شوند و همین موضوع موقعیت را پیچیده می نماید …

5. رفیق آمریکایی (The American friend)

  • کارگردان: ویم وندرس
  • بازیگران: برنو گانز، دنیس هاپر
  • محصول: 1977، آلمان غربی و فرانسه
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.4 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 91٪

ویم وندرس از کارگردانان مطرح تاریخ سینمای آلمان است که به همراه بعضی دیگر، سینمای نوین آلمان را در دهه 1970 میلادی پایه ریزی کردند. او فیلم رفیق آمریکایی را بر اساس کتاب بازی ریپلی به قلم پاتریشیا های اسمیت ساخته است تا از این طریق علاقه همیشگی خود را به سینمای آمریکا ابراز کند.

برای رسیدن به چنین مقصودی او علا وه بر استفاده از برونو گانز و دنیس هاپر در نقش های اصلی، از دو کارگردان مهم و سرشناس آمریکایی هم در فیلم استفاده می نماید؛ کارگردان های مطرحی چون ساموئل فولر و نیکولاس ری.

رفیق آمریکایی یکی دیگر از فیلم های نئونوآر این لیست است. اما آنچه که اثر را دیدنیی می نماید تعلیقی ست که در لحظه لحظه آن جریان دارد. تصویر درخشانی که وندرس از هامبورگ ارائه می دهد پر از تضاد میان سفیدی و سیاهی ست و بعلاوه هزارتوی اخلاقی شکل گرفته در این شهر، باعث می شود ریتم فیلم از بین نرود و مخاطب تا سرانجام چشم از پرده برندارد.

متأسفانه فیلم رفیق آمریکایی به مقدار دیگر فیلم های ویم وندریس در ایران مطرح نیست اما قطعا دیدنی این شاهکار از بقیه فیلم های او هیجان انگیزتر است.

تام ریپلی به همراه فردی جاعل، مشغول فروش نقاشی های تقلبی ست. او از این طریق عایدی خوبی دارد اما حضور شخص یک تبهکار همه چیز را به هم می ریزد؛ او از تام می خواهد که آدمکش شود …

4. جایی برای پیرمردها نیست (No Country for old Men)

  • کارگردان: جوئل و ایتان کوئن
  • بازیگران: خاویر باردم، جاش برولین، تامی لی جونز
  • محصول: 2007، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 93٪

گرچه قاتل فیلم جایی برای پیرمردها نیست را نمی توان شخصیت اصلی آن به حساب آورد، اما خاویر باردم در اجرای این نقش چنان سنگ تمام می گذارد که حضور دو کاراکتر اصلی دیگر را به راحتی تحت الشعاع خود قرار می دهد. شخصیت آنتون چیگور چنان به وسیله او مخوف و بدون احساسات ترسیم شده که با یادآوری فیلم، بلافاصله تصویر او در فکر مخاطب نقش می بندد. بیخود نیست که جایزه اسکار برترین بازیگر نقش مکمل مرد به خاطر ایفای این نقش به خاویر باردم رسید.

داستان اخلاقی برادران کوئن و تصویر تلخی که از رویای آمریکایی و یک جهان سپری شده یک پیرمرد ارائه می دهند گرچه تا حدودی نمادین است اما این علت نمی شود که آن ها توان خود در قصه گویی را فراموش نمایند. این توان تا آنجا پیش می رود که می توان فیلم را یکی از مجذوب کننده ترین آثار قرن بیست و یک نامید.

تامی لی جونز در نقش کلانتری که دورانش به سرآمده خوش می نشیند و جاش برولین سعی می نماید راستا رویای آمریکایی را وارونه طی کند و یک شبه ره صد ساله برود اما هر دو خبر ندارند آن کس که همه چیز را تحت کنترل دارد انسانی ست که با کپسول اکسیژن آدم می کشد.

جایی برای پیرمردها نیست جوایز بسیاری را درو کرد اما قطعا مهم ترینشان اسکار برترین فیلم سال 2007 میلادی بود.

لوئلین ماس (جاش برولین) در صحرا در پی شکار می شود. او به طور اتفاقی شاهد کشتار عده ای قاچاقچی می شود و دل را به دریا می زند و به سر صحنه جنایت می رود. وی کیف پر از پولی را در محل می یابد و تصمیم می گیرد آن را برای خودش نگه دارد اما خبر ندارد که پلیسی با تجربه و قاتلی خطرناک از دو راه مختلف در جستجوی او هستند …

3. آدمکش ها (The Killers)

  • کارگردان: رابرت سیودماک
  • بازیگران: برت لنکستر، اوا گاردنر
  • محصول: 1946، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 100٪

رابرت سیودماک یکی از اساتید سینمای نوآر در تاریخ سینما ست. او گرچه میان مخاطبان سینما در ایران چهره ای شناخته شده نیست، اما به قدر کافی آثار درخشان در کارنامه دارد که باعث شود دیدنی هر کدام از آن ها برای علاقه مندان به سینما همانند کشف جواهری ناب فوق العاده باشد. سیودماک این فیلم را براساس داستان کوتاهی به قلم ارنست همینگوی ساخته است و جالب اینکه همینگوی از میان تمام آثاری که از نوشته هایش ساخته شده، فقط آدمکش ها را دوست داست. همین باید برای هر علاقه مندی، به مقدار کافی کنجکاوی برانگیز باشد.

هزارتوی پر رمز و راز و پیچش های داستانی یکی از خصوصیات این فیلم است. تقابل میان خیانت و وفاداری و کوشش برای موفقیت و شکست از آدمکش ها فیلم تقدیرگرایانه و تلخی ساخته، حتی با متر و مقیاس های دگرگون شده امروز. زیبایی قاب ها، ریتم و به طور کلی توانایی سیودماک در کارگردانی باعث شد تا کتابخانه کنگره آمریکا فیلم را در لیست گنجینه ملی سینمای آمریکا قرار دهد. به همه این موارد مجذوب کنندهیت ذاتی دو بازیگر اصلی یعنی برت لنکستر و اوا گاردنر را به اسم دو تن از غول های بازیگری سینمای کلاسیک اضافه کنید، پکیج کاملی برای یک لذت ناب سینمایی در اختیار خواهید داشت.

در سال 1964 فیلم دیگری با نقش آفرینی لی ماروین و کارگردانی دان سیگل براساس این داستان ساخته شد؛ فیلمی که به راحتی می توانست در این لیست قرار گیرد اما به علت شباهت هایی با این داستان، حذف شد. اگر مایل هستید نسخه به روزتر داستان همینگوی را دیدن کنید حتما سراغ فیلم دان سیگل هم بروید.

دو قاتل حرفه ای برای کشتن فردی که سابقا بوکسور بوده به نیوجرسی می آیند. همکار او در پمپ بنزین سعی می نماید به وی هشدار دهد اما …

2. روز شغال (The Day of the Jackal)

  • کارگردان: فرد زینه مان
  • بازیگران: ادوارد فاکس، میشل لونسدیل
  • محصول: 1973، فرانسه و انگلستان
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 89٪

روز شغال فرد زینه مان گرچه به داستان قاتلی می پردازد که در ازای دریافت پول مأمور می شد تا قتلی را به سرانجام برساند اما در باطن روایتگر همان جهان فکری و همیشگی زینه مان: داستان زندگی مردی که سرش برود، قولش را فراموش نخواهد نمود حتی اگر به قیمت جانش تمام شود. گاهی این قول مانند قهرمان فیلم مردی برای تمام فصول (a man for all season) به وسیله نجیب زاده ای انگلیس داده می شود و گاهی هم مانند کلانتر فیلم ماجرای نیمروز (high noon) در غرب وحشی. اما موضوع یکی ست و همیشه هم قهرمان داستان از خائن ماجرا بیستر از دشمنش نفرت دارد.

روز شغال دارای یکی از سکانس های معروف و ماندگار تاریخ سینما ست؛ آنجایی که قاتل میان رفتن و ماندن در دو راهی ایتالیا و فرانسه مردد می ماند و در خاتمه تصمیمی می گیرد که همیشه به اسم یکی از درخشان ترین پلان ها در شرح چگونگی اجرای درست تجلی شخصیت در درام، تدریس می شود.

زینه مان تعقیب و گریز میان شکار و شکارچی را چنان برگزار نموده که مخاطب می ماند با کدامیک همذات پنداری کند؛ هر دوی آن ها آنقدر باهوش هستند که بلافاصله بتوانند دل مخاطب را بدست بیاورند و آنقدر در کار خود ماهر، که نمی توان باختن یکی را متصور شد.

اگر اهل دیدنی فیلم هایی هستید که در آن ها یک داستان با ابعادی ملی و جهانی به مقدار ای شخصی می شود که آبروی دو طرف ماجرا به پیروزی نهایی آن ها وابسته است، دیدنی این فیلم را از دست ندهید.

بعد از دستور استقلال الجزایر از فرانسه به وسیله ژنرال دوگول، فرماندهان ناراضی ارتش تصمیم می گیرند هر طور شده او را ترور نمایند. آن ها بعد از چند شکست و دادن تلفات، تصمیم می گیرند قاتلی حرفه ای را از خارج کشور استخدام نمایند …

1. سامورایی (Le Samourai)

  • کارگردان: ژان پیر ملویل
  • بازیگران: آلن دلون، فرانسوآ پریه، ناتالی دلون
  • محصول: 1967، فرانسه
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 100٪

یکی از برترین فیلم های تاریخ سینما. صندلی سامورایی ژان پیر ملویل در عالم هنر و سینمای قرن بیستم، قرار گرفتنش را در صدر هر لیستی اجتناب ناپذیر می نماید. ملویل خالق بعضی از درخشان ترین کاراکترهای تاریخ سینما ست، اما قاتل خونسرد و بسیار کاریزماتیک سامورایی با نام جف کاستلو معروفترین و درخشان ترین آن ها ست: نقشی که با درخشش آلن دلون به جای او، مجذوب کنندهیتش دو چندان می شود.

سامورایی فیلم حریم است و تنهایی. جف کاستلو به هیچ چیز اهمیت نمی دهد مگر احترام به حریم و پرنده اشپ که او را مانند کودکی تیمار می نماید. او قتل های خود را با حوصله و دقت انجام می دهد و هیچگاه عجله ای در کارش نیست اما وای به حال کسانی که به حریمش نزدیک شوند. از سوی دیگر ملویل تبحر فراوانی در خلق کاراکتر پلیس دارد. پلیس های سینمای او گاهی پست تر از قاتل ها عمل می نمایند و به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند. برای آن ها هدف همیشه وسیله را توجیه می نماید. کافی ست نگاه کنید که چگونه کارآگاه این فیلم تمام اصول اخلاقی را زیر پا می گذارد تا جف کاستلو را دستگیر کند.

موقعیت کاستلو شبیه به کسی ست که از همه جا مانده است. او نه ره پس دارد و نه راه پیش. هم پلیس ها جانش را می خواهند و هم کارفرمایش، چرا که او دیگر مهره سوخته ای بیش نیست. در چنین قابی انتخاب های وی درخشان است و چند تا از برترین سکانس های تاریخ سینما را شکل می دهد از جمله سکانس نمادین خاتمهی که تا سینما باقی ست سکانسی جدا نشدنی از تاریخ آن است.

جف کاستلو قاتلی حرفه ای ست که از این راه امرا معاش می نماید. او در حین انجام یکی از قتل هایش به وسیله زنی دیده می شود اما رحم می نماید و شاهد را نمی کشد. همین نقطع ضعفی برای او می شود تا پلیس سمج فیلم از هر طریقی بخواهد به آن دست یابد تا جف کاستلو را دستگیر کند …

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52280

به "15 قاتل قراردادی برتر فیلم های سینمایی در تمام دوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 قاتل قراردادی برتر فیلم های سینمایی در تمام دوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید