29 شغل مجذوب کننده و پردرآمد در حوزه نویسندگی برای فریلنسرها

به گزارش بلاگ پو، با شنیدن کلمه نویسندگی چه تصویری به فکر شما خطور می کند؟ برخی از افراد بلافاصله به یاد یک داستان نویس می افتند که پشت ماشین تحریرش نشسته و روی شاهکار ادبی خود کار می کند، مانند همینگوی یا سلینجر.

29 شغل مجذوب کننده و پردرآمد در حوزه نویسندگی برای فریلنسرها

بعضی دیگر یاد وبلاگ نویسانی می افتند که هر روز مطلبی نو در حوزه تخصصی خود بر روی وب سایتشان منتشر می کنند. دیگران هم ممکن است روزنامه نگار بی باکی را تصور کنند که در حال نوشتن اخبار یا داستان های ورزشی برای مردم است.

یک عده هم ممکن است زندگینامه نویسی را تصویر کنند که با دقت بسیار درباره زندگی یک شخصیت مشهور تحقیق می کند و سپس حقایق تکان دهنده ای را درباره او در قالب یک کتاب پرفروش منتشر می کند.

واقعیت این است که هیچ شغل واحد و معینی تحت نام نویسنده وجود ندارد. در حقیقت ده ها حرفه مرتبط با نوشتن وجود دارد که فرصت های زیادی را برای کسانی که دوست دارند افکار خود را در قالب کلمات بیان کنند، فراهم می کند. نویسندگان در حوزه های متنوع و با سبک های بیانی مختلف مشغول به فعالیت می باشند. مشاغل نوشتاری هم برای هر شخصیتی و هر نوع علاقه ای وجود دارد.

بعضی از نویسندگان ممکن است به نام فریلنسر و در منزل خود کار کنند، بعضی دیگر به نام کارمند در یک اداره دولتی یا دفتر یک روزنامه.

بعضی از نویسنده ها آثارشان را به نام خودشان منتشر می کنند، بعضی دیگر هم به نام سایه نویس برای شخصیت ها و چهره های شناخته شده مطلب می نویسند و آن افراد آثار را با نام خودشان منتشر می کنند.

این مقاله از خبرنگاران مگ به شما کمک می کند تا با مشاغل مختلف و جالب حوزه نویسندگی آشنا شوید. در صورت تمایل می توانید هر کدام از این مشاغل را که با شرایط و توانایی های شما انطباق بیشتری دارد، به صورت جدی تر دنبال کرده و به نام یک شغل پاره وقت یا دورکاری از آن کسب درآمد کنید. با ما همراه باشید.

1- داستان نویس (Novelist)

بیایید با بارزترین و مجذوب کننده ترین کار نویسندگی آغاز کنیم. داستان نویسان بیشترین معروفیت و شکوه را در حوزه نویسندگی از آن خود می کنند. حداقل بعضی از آن ها یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم در واقع، تعداد بسیار کمی از داستان نویسان در زندگی حرفه ای خود افتخاری را کسب می کنند. افراد انگشت شماری مثل همینگوی، رولینگ و تالکین.

اگرچه بعضی از این نویسندگان به پیروزیت رسیده اند و تعداد معدودی از بین آن ها به معروفیت رسیده اند. اما باید توجه داشت که بیشتر داستان نویسان در سایه ها و به دور از هرگونه معروفیت و شکوهی، بی صدا دست و پنجه نرم می کنند و داستان های خود را برای طرفداران گاه و بیگاهشان می نویسند. بیشتر اوقات، این نوع از نویسندگان به یک کار تمام وقت غیر از نویسندگی هم نیاز دارند تا صاحب خانه شان مجبور نگردد سر هر برج وسایل آن ها را وسط کوچه بگذارد.

باید توجه داشت که بسکمک از داستان نویسانی که هرگز معروف نخواهند شد هم از این کار درآمد کسب می کنند، بعضی از آن ها به نام شغل دوم به این کار نگاه می کنند و حتی بعضی به میزان ای درآمد کسب می کنند که می توانند داستان نویسی را به یک حرفه تمام وقت دنبال کنند.

بعضی از این نویسندگان از همان ابتدا نوشتن رمان را آغاز می کنند، بعضی داستان کوتاه می نویسند و تخصص بعضی دیگر از این داستان نویسان هم ایده پردازی و داستان نویسی برای کارهای تبلیغاتی است. بعضی دیگر روی حوزه ادبیات کودک و داستان های بچگانه کار می کنند و بسکمک چیزهای دیگر.

در نهایت باید به این نکته هم توجه داشته باشید که یک داستان نویس واقعی فقط برای پول رمان نمی نویسد. او این کار را برای دلجویی از شخصیت های موجود در فکر خود انجام می دهد، بنابراین آن شخصیت های خیالی با این کار آرام می شوند و دیگر در جمجمه اش رژه نمی فرایند.

یک داستان نویس این کار را برای سلامت روحی و روانی خود انجام می دهد. اگر به میزان کافی درآمد کسب کند تا بتواند آن را یک حرفه و شغل بنامد، چه بهتر. در غیر این صورت، حداقل در هزینه مراجعه به روانکاو و روان درمانگر صرفه جویی کرده است.

2- وبلاگ نویس (Blogger)

احتمالا دومین شغل شناخته شده در حوزه نویسندگی، شغل وبلاگ نویسی است. هزاران وبلاگ نویس در سراسر جهان وجود دارد که بسکمک از آن ها از این راه کسب درآمد می کنند.

تعدادی از این وبلاگ نویسان که بازاریابان خوبی هم هستند و یاد گرفته اند که چگونه از وبلاگ خود کسب درآمد کنند؛ آن ها در واقع به میزان ای از این راه درآمد کسب می کنند که بسکمک از آن ها بعد از مدتی کار اداری یا ثابت خود را رها می کنند و فقط به وبلاگ نویسی مشغول می شوند.

در مجموع بیشتر وبلاگ نویسان درآمد کافی برای تأمین زندگی خود را از طریق وبلاگ نویسی کسب نمی کنند، بنابراین اگر می خواهید یک وبلاگ نویس باشید، بهتر است به دید فعالیتی سرگرمیی و لذت بخش به آن نگاه کنید و تا وقتی که به درآمد ثابت از این راه نرسیده اید بهتر است در کنار وبلاگ نویسی یک شغل دیگر هم داشته باشید.

در حقیقت، وبلاگ های نویسی برای شرکت های کوچک و میانه می تواند یکی از سودآورترین روش های وبلاگ نویسی در ایران باشد.

3- روزنامه نگاری (Journalist)

روزنامه نگاری در واقع مجموعه ای از مهارت های خاص است. این مهارت ها شامل پژوهش، نگارش، ارزیابی و قضاوت درست است.

شما با یک هدف معین آغاز به نوشتن می کنید و سعی می کنید اطمینان حاصل کنید که در تمام مراحل کار بی طرف و با صداقت هستید؛ از نظر تئوری در واقع باید بی طرف باشید، مگر اینکه به نام یک کارشناس یا صاحب نظر، بخواهید نظر خودتان را در روزنامه یا وب سایت خبری درج کنید.

روزنامه نگاران خود را بسیار جدی می گیرند و در عین حال شما اجازه ندارید داستان ها و شخصیت های موجود در فکرتان را در قالب نوشته های خبری منتشر کنید.

4- ستون نویس (Columnist)

ستون نویس کارش تا حدودی شبیه روزنامه نگار است اما تفاوت هایی اساسی هم باهم دارند. به طور معمول یک ستون نویس در یک حوزه معین دارای تخصص و صاحب دیدگاه است.

ستون نویس هم همانند یک روزنامه نگار باید برای فرایند نگارش خود، تحقیقاتی مستحکم و اساسی انجام دهد و بر اساس واقعیت ها بنویسد.

برخلاف یک روزنامه نگار، از یک ستون نویس انتظار نمی رود که در گزارش خود خنثی و بی طرف باشد. گزارش ستون نویسان معمولا شامل اظهار نظرهای شخصی و کارشناسی است و گاهی اوقات هم این نوع نوشته ها شامل جبهه گیری است. ضمناً به خاطر داشته باشید که این کار هم نوعی هم نویسندگی حرفه ای است.

5- نویسنده سخنرانی (Speechwriter)

یک نویسنده سخنرانی باید بتواند علاوه بر نوشتن متن سخنرانی، لحن و سبک بیان گوینده را هم انتخاب کند و در عین حال مخاطبان و واکنش های آن ها را هم تجسم کند.

او باید آهنگ و ریتم و چگونگی اَدای کلمات روی زبان گوینده را درک و پیش بینی کند. یک نویسنده سخنرانی تقریبا همیشه یک نویسنده در سایه (سایه نویس) است، در غیر این صورت مردم او را به نام سخنران خواهند شناخت.

بیشتر سیاستمداران، دیپلمات ها و رهبران جهانی تجارت نویسندگانی را در تیم خود دارند که سخنرانی های آن ها را برایشان تنظیم می کنند.

اغلب اوقات افرادی که جوایز مهمی را دریافت می کنند یا در موقعیت مهمی برای یک بار باید سخنرانی کنند، یک نویسنده سخنرانی پاره وقت یا دور کار (فریلنس) استخدام می کنند. سخنرانی های مربوط به مرنام عروسی که از طریق داماد، عروس یا دیگر بستگان خوانده می گردد هم گاهی از طریق نویسندگان حرفه ای نوشته می گردد.

در نهایت اینکه اگر خودتان از قبل تجربه سخنرانی داشته باشید، می توانید یک نویسنده سخنرانی بسیار پیروز تر باشید.

6- فیلم نامه نویس (Scriptwriter)

یک فیلم نامه نویس برای فیلم ها، کارتون ها و نمایش های تلویزیونی فیلم نامه و سناریو می نویسد.

همانند یک نویسنده سخنرانی، شما باید کاملا از نحوه ادای کلمات هنگام گفتن آن ها آگاهی داشته باشید. و گاهی اوقات هم سخت تر از کار یک نویسنده سخنرانی؛ شما باید بتوانید روایت، کنش بازیگران و جلوه های صوتی را هم بنویسید.

مانند یک داستان نویس، شما باید بدانید که چگونه ساختار روایی یک داستان را پیش ببرید. یادگیری و تسلط بر این مهارت ها کاری سخت است اما اگر تجربه قبلی کار در حوزه فیلم سازی یا ادبیات داشته باشید، مطمئنا به شما کمک خواهد کرد.

یکی از بهترین زمینه های کاری برای یک فیلم نامه نویس نگارش فیلم نامه های تبلیغاتی و انیمیشن های آموزشی و اطلاع رسانی است که به صورت دورکاری و فریلنس هم قابل انجام است.

7- نویسنده بازی های ویدیویی (Video Game Writer)

تابه حال دقت کرده اید که بازی های ویدیویی در حالت کلی دارای یک ساختار روایی و داستانی هستند که شما در جریان بازی در واقع آن ساختار را کشف می کنید و اینکه بخش هایی از بازی ها شامل تک گویی یا گفت وگو است؟ به نظرتان داستان بازی و این دیالوگ ها و متن های مربوط به بازی را چه کسی نوشته؟ یک نویسنده بازی های ویدیویی.

نویسندگی بازی های ویدیویی در واقع هنر نوشتن متن و روایت برای بازی های ویدیویی است.

این حرفه همانند فیلم نامه نویسی، به طور معمول یک شغل فریلنس محسوب می گردد. به دلیل ساختار روایی غیرخطی و تعاملی بودن فضای بازی های ویدیویی و ضرورت همکاری نزدیک با طراحان بازی و صداپیشگان، این نوع نویسندگی تفاوت های زیادی با نوشتن فیلم نامه دارد.

متن های مختلفی برای یک بازی ویدیویی باید تولید گردد، از جمله متن نوشتاری روایی و گفت وگوها، متونی به زبان های خارجی، اسامی و زبان های ساختگی و اطلاعات مختلفی برای هر موقعیت موجود. در هنگام توسعه بازی های پیشرفته، معمولا به بیش از یک نویسنده برای تولید بازی نیاز است که وظایف هر یک از آن ها به نقش های مختلف تقسیم می گردد.

8- ترانه سرا (Lyricist)

با پیشرفت تکنولوژی های نو و فراهم شدن امکان آهنگ سازی و ضبط صدا برای همه، این روزها تقریبا همه آواز می خوانند، بنابراین در واقع تقاضای ترانه و شعر هم از سوی این خوانندگان زیاد است.

ترانه سرا در حقیقت شاعری است که روی ملودی آهنگ های مختلف شعر می نویسد. مطمئنا اگر به نام یک ترانه سرا خودتان بتوانید موسیقی را هم بنویسید و تنظیم کنید، نتیجه خیلی بهتر خواهد بود، اما امروزه معمولا بسکمک از آهنگ ها به صورت مشترک از طریق یک ترانه سرا و یک آهنگساز ساخته می شوند.

ترانه سرایی به طور معمول یک شغل فریلنس و دورکاری محسوب می گردد که در صورت پیروزیت آثارتان در این کار جزء پردرآمدترین و پرافتخارترین مشاغل مرتبط با حوزه نویسندگی است.

9- نویسنده نامه و کارت تبریک (Greeting Card Writer)

این حرفه احتمالا آسان ترین حوزه کاری برای ورود یک نویسنده تازه کار به نظر می رسد. اما بعد از اینکه سومین نامه ای که نوشته اید رد شد، متوجه خواهید شد که کاری است که باید جدی گرفته گردد.

در این حوزه کاری از نویسندگی رقابت زیادی برای فتح کردن قلب مخاطبین و مشتری ها وجود دارد و فقط به این دلیل که شما چیزی می نویسید و فکر می کنید که هوشمندانه است، لزوما به این معنی نیست که یک شرکت چاپ کارت تبریک آن را خریداری می کند.

مشتریان شما در این حرفه علاوه بر چاپخانه ها و شرکت های تبلیغاتی، افراد شخصی هم هستند که قصد دارند برای عزیزان خود نامه یا کارت تبریکی ارسال کنند اما توانایی و دانش کافی برای نگارش یک متن تأثیرگذار و روح انگیز را ندارند. ضمناً این کار بیشتر به صورت فریلنس و دورکاری انجام می گردد.

10- نویسنده فنی (Technical Writer)

در نظر داشته باشید که هر رایانه، هر ابزار، هر دستگاه میزان گیری، هر اپلیکیشن یا برنامه نرم افزاری که امروزه تولید می گردد به یک کتابچه راهنما نیاز دارد. نویسندگان فنی افرادی هستند که می توانند این چنین دستورالعمل ها و توضیحات پیچیده ای را برای کاربران توضیح دهند، به شکلی که برای هر نوع کاربری و با هر سطح دانشی قابل درک باشد.

اگر تا به حال سعی کرده اید که یکی از وسایل الکترونیکی منزل را که به تازگی خریداری کرده اید، راه اندازی کنید و متوجه شده اید که دستورالعمل های دفترچه راهنمای آن وسیله چقدر گیج کننده است و آرزو کرده اید که ای کاش نویسنده مطالب را شفاف تر و روشن تر می نوشت، این نشانه روشنی است که جهان چقدر به نویسندگان فنی بهتر و بیشتری نیاز دارد.

نویسندگان فنی معمولا به نام یک کارمند تمام وقت یا به نام یک فریلنسر با شرکت های تولیدی در حوزه های مختلف همکاری می کنند.

11- کپی رایتر یا نویسنده تبلیغاتی (Copywriter)

وظیفه کپی رایتر نوشتن مطالب تبلیغاتی و مرتبط با فروش است همانند متن های لازم برای انواع تبلیغات محیطی، چاپی، ویدیویی و صوتی، نامه ها و ایمیل های بازاریابی، بروشور و کاتالوگ محصولات، متن روی بسته بندی محصولات، توضیحات ویژگی های محصولات در کاتالوگ و متون موجود در وب سایت شرکت ها یا مؤسسات مختلف.

شاید کار پر زرق و برقی به نظر نرسد، اما اگر آن را به خوبی انجام دهید، مطمئنا درآمد خوبی برای شما مهیا می کند. این نوع نویسندگی به شما کمک می کند تا درباره چندین حوزه کاری مختلف اطلاعات نسبتا خوبی را بیاموزید، بنابراین بعد از مدتی می توانید با اقتدار درباره آن موضوعات حتی برای شرکت هایی با حوزه فعالیت مشابه هم بنویسید

نویسندگان تبلیغاتی و کپی رایترها معمولا هم به نام کارمند تمام وقت و هم به نام یک فریلنسر با یک یا چند کارفرما در حوزه های مختلف همکاری می کنند.

12- نمونه خوان (Proofreader)

شاید بتوان گفت که کار نمونه خوان نسبت به سایر مشاغل مرتبط با نویسندگی زیاد پر زرق و برق نیست، در واقع نمونه خوان در اعماق سایه ها کار می کند، هر چند که نقش بسیار مهمی دارد. تا زمانی که نویسندگی وجود داشته باشد، نیاز به تصحیح وجود دارد. اگر توجه زیادی به جزئیات داشته باشید و عاشق کلمات و دستور زبان هم باشید، این کار می تواند برای شما یک شغل فریلنس یا کارمندی با درآمد ثابت و خوب باشد.

13- مقاله نویس (Article Writer)

وقتی مقالات یک مجله اینترنتی را می خوانید، فکر می کنید که این مقاله ها از کجا آمده اند؟ در واقع در بیشتر مواقع این مطالب از طریق مقاله نویسان فریلنس نوشته شده اند. این واقعیت درباره بیشتر مجلات اینترنتی صدق می کند.

بعضی از نویسندگان آن ها ممکن است به صورت حضوری و تمام وقت در دفتر مجله حضور داشته باشند، اما با تکیه بر مقاله نویسان فریلنس، آن ها می توانند مقالات بسیار بهتری تولید کنند و فرایند کلی تولید محتوا را خیلی بهتر کنترل کنند.

امروزه بازار کاری بسیار خوبی برای مقاله نویسانی وجود دارد که می توانند خلاقانه و آموزنده بنویسند و در عین حال مخاطبان هدف را هم مد نظر داشته باشند.

14- مدیر شبکه های اجتماعی (Social Media Manager)

در این حرفه، شما باید برای رسانه های اجتماعی محتوا تولید کنید، که شامل پاسخگویی سریع به تعاملات رسانه های اجتماعی و همچنین زمان بندی انتشار مطالب شبکه های اجتماعی هم می باشد.

شما همچنین مسؤولیت جذب مخاطب را هم بر عهده دارید، بنابراین آنچه که می نویسید نه تنها برای تعامل با خوانندگان فعلی است بلکه برای جذب خوانندگان نو هم حیاتی است.

15- مترجم (Translator)

اگر به دو یا چند زبان تسلط کامل دارید، می توانید با ترجمه، درآمد خوبی کسب کنید.

در این حرفه به طور معمول، شما از زبان دوم یا سومی که به آن تسلط دارید به زبان مادری خود ترجمه می کنید. اما اگر به صورت دوزبانه عظیم شده باشید، ممکن است بتوانید به راحتی به هر دو زبان ترجمه کنید.

بسکمک از مشاغل مربوط به ترجمه به آموزش رسمی، شرکت در آزمون و گواهینامه نیازی دارند. از همه مهم تر اینکه فرصت های کاری زیادی به صورت فریلنس و دورکاری برای مترجمین وجود دارد که نیازی به مدرک دانشگاهی و تحصیلات آکادمیک ندارند.

16- کارشناس ارتباط با رسانه (Media Relations Specialist)

این موقعیت کاری از ترکیب سه عملکرد اصلی در کنار هم هم شکل گرفته است. اولین آن ها مدیریت استراتژیک است که شامل تدوین و توسعه استراتژی های لازم برای دستیابی به پوشش رسانه ای بیشتر و بهتر است. وظیفه دوم کارشناس ارتباط با رسانه تولید محتوا برای رسانه ها است، مانند بیانیه های مطبوعاتی، سرمقاله ها و انعکاس اخبار داخلی سازمان. وظیفه سوم کارشناس ارتباط با رسانه فعالیت به نام سخنگوی سازمان است.

بسکمک از سازمان ها از کارشناس ارتباط با رسانه خود انتظار ایفای نقش سخنگو را ندارند، اما همه آن ها انتظارات نگارشی سنگینی از این فرد دارند، که اغلب شامل انجام تحقیقات زیادی هم می گردد. سازمان های عظیم معمولا کارمندان ثابتی را برای انجام این کار دارند. شرکت های کوچک تر هم معمولا برای انجام وظایف مرتبط به این نقش به فریلنسرها اعتماد می کنند.

17- گِرنت نویسی (Grant Writer)

برای افرادی که توانایی گرنت نویسی برای سازمان های و مؤسسات مختلف را دارند، بازار کار بسیار خوبی وجود دارد. سازمان های غیرانتفاعی، خیریه ها و سازمان های غیردولتی غالبا از دولت و بنیادهای مختلف کمک هزینه می گیرند. نوشتن پروپوزال برای دریافت گرنت یا بودجه، یک نوع نگارش تخصصی است.

برای پیروزیت در حرفه گرنت نویسی شما باید بدانید افرادی که قرار است پیشنهادات شما را بررسی می کنند در پی چه چیزهایی هستند تا بر اساس آن ها شانس مشتری خود را برای کسب امتیاز به حدبیشتر برسانید. به همین دلیل ورود به این حوزه کاری پردرآمد تا حدودی سخت است، اما کاری است که می توانید آن را از راه دور و به نام یک فریلنسر انجام دهید.

18- رزومه نویسی (Resume Writer)

همانند حرفه گرنت نویسی، نوشتن رزومه هم یک حوزه کاملا تخصصی است. بعد از مدتی که در این حرفه مشغول بودید و به میزان کافی تجربه کسب کردید، قدرت تشخیص این را پیدا می کنید که وجود چه عواملی در رزومه نتیجه مثبت به همراه دارد و چه چیزهایی، از قدرت و تأثیرگذاری یک رزومه می کاهد.

همانند گرنت نویسی، هدف یک رزومه نویس به حدبیشتر رساندن شانس مشتری خود برای کسب بیشترین امتیاز و پذیرفته شدن از طرف کارفرما با یک بار مطالعه است. با توجه به میزان فعلی تغییر شغل افراد که بیش از دو بار در یک دهه است، رزومه و نامه های پوششی زیادی برای نوشتن وجود دارد. خوشبختانه برای این حرفه هم موقعیت های فریلنس وجود دارد و هم فرصت های شغلی ثابت.

19- نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan Writer)

نوشتن طرح کسب و کار از جهاتی شبیه به نوشتن رزومه و گرنت نویسی است. نویسنده طرح کسب و کار با داشتن تعداد مخاطبین بسیار کم در فکرش، هدفش اقناع یک جمع چند نفره درباره پذیرش طرح مشتری و تخصیص اعتبارات لازم با یک بار مطالعه متن ارسالی است.

ممکن است درباره یک مشتری لازم باشد که چندین بار طرح پیشنهادی ارائه و اصلاح گردد و همچنین حجم عظیم کارهایی که برای نوشتن هر یک از این طرح ها لازم است انجام گردد. نکته دیگر درباره این نوع نویسندگی این است که نوشته های شما را هرگز مخاطبان پرشماری نخواهند دید. این حرفه هم به طور معمول یک شغل فریلنس و دورکاری محسوب می گردد.

20- نوشتن نقد و بازبینی (Reviewer)

این یک کار تخصصی خوب در حوزه نویسندگی است برای افرادی که علاقه زیادی به یک موضوع دارند و درباره آن اطلاعات کافی هم دارند. بررسی رستوران و غذاهای آن ها، بررسی نمایشگاه های هنری و آثار آن ها، نقد و بررسی تیاتر، کنسرت و آثار سینمایی، همه این ها این حرفه را به شغلی لذت بخش، پردرآمد و بسیار سرگرم کننده تبدیل می کند.

ضمناً روزنامه ها و مجله های مختلف آنلاین و چاپی برای چاپ نوشته های شما در این حوزه حاضرند هزینه خوبی به شما بپردازند. ورود به این حوزه کاری آسانی نیست. این کار اغلب به صورت فریلنس و مستقل انجام می گردد، اما بعضی از نشریات، کارمندانی را به صورت اختصاصی برای نوشتن چنین نظراتی اختصاص داده اند.

21- سفرنامه نویسی (Travel Writer)

یک سفرنامه نویس درباره مکان هایی که به آن ها سفر کرده است می نویسد و همچنین مسائل مختلفی که کسی در صورت سفر به آنجا ممکن است با آن ها روبه رو گردد.

به طور معمول، دو مهارتی که یک سفرنامه نویس به آن ها نیاز دارد، توانایی ایجاد حس شگفتی و تعجب در مخاطبینش هست و خسته نشدن از سفرهای پیاپی و متوالی. ضمناً این حرفه به شما کمک می کند تا مهارت های عکاسی خود را هم ارتقا بدهید.

22- مربی نویسندگی (Writing Coach)

در وجود همه افراد یک کتاب نهفته است، اما بعضی از انسان ها برای بیرون کشیدن این کتاب به کمک نیاز دارند. در واقع آن ها برای حل مسائل خود در زمینه نویسندگی به یک مربی روی می آورند، به خصوص اگر درباره تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه ای جدی باشند.

اگر در زمینه نویسندگی اطلاعات کافی دارید و به تدریس هم علاقه دارید، تدریس نویسندگی به صورت حضوری و آنلاین می تواند یک گزینه شغلی عالی برای شما باشد که امکان کار کردن به صورت فریلنس و دورکاری را هم در این حرفه دارید.

23- مدیر برنامه ادبی (Literary Agent)

همه نویسنده ها برای گذران زندگی لزوما چیزی نمی نویسند. مربیگری نویسندگی هم تنها راه استفاده از مهارت های نوشتاری در یک سطح غیر نوشتاری نیست. یک مدیر برنامه ادبی نسخه های اولیه آثار نویسنده ها را برایشان ارزیابی می کنند و سپس این آثار و نویسندگانشان را به متناسب ترین ناشران معرفی می کند.

یکی از سخت ترین بخش های این حرفه این است که باید از بین آثار مختلف تصمیم بگیرید کدام یک را قبول کنید و کدام را رد کنید. قسمت دیگر این حرفه ارائه و معرفی صحیح آثاری است که کنندگی نویسندگانشان را پذیرفته اید. به طور معمول، مدیر برنامه های ادبی به صورت فریلنس کار می کنند و تجربه چاپ و نشر کتاب را هم دارند.

24- دبیر انتشارات (Acquisitions Editor)

در حالی که مدیر برنامه ادبی کننده نویسنده است، دبیر انتشارات برای ناشر کار می کند و به نوعی کننده ناشر محسوب می گردد. وظیفه دبیر انتشارات یافتن آثار ادبی ایدئال یا عقد قرارداد با نویسنده ها برای خلق آثار ادبی شاخص است. به عبارت دیگر، کار او درباره انتخاب صحیح آثار بسیار سخت تر از آن چیزی است که یک مدیر برنامه ادبی انجام می دهد.

25- سردبیر (Editor)

سردبیر یک نشریه در واقع تمام ابعاد محتوایی آن نشریه را اداره می کند. مهم ترین وظیفه او نظارت بر نویسندگان و گرافیست ها، تصمیم گیری درباره محتوا، چیدمان و نحوه انتشار مطالب است. در بعضی شرایط هم مدیریت ابعاد تجاری کار. مجلات و روزنامه ها سردبیر دارند و همین طور بسکمک از ناشران کتاب.

در بعضی نشریات یا مجله های عظیم و پرمخاطب ممکن است وظایف سنگین سردبیر بین چند دبیر بخش مختلف تقسیم گردد. مثلا دبیر تحریریه، دبیر بخش سیاسی، دبیر بخش نقد کتاب و چیزهایی از این قبلی که هر کدام بخش معینی از کار را پوشش می دهند.

برای اشتغال در این حرفه نیاز به تجربه کاری کافی و یک رزومه قوی در حوزه های کاری مختلف یک نشریه داشته باشید. ضمناً این کار هم به صورت حضوری و تمام وقت انجام می پذیرد و هم به صورت فریلنس و دورکاری که درباره مجلات و نشریات اینترنتی معمولا سردبیر به صورت فریلنس با مجموعه همکاری می کند.

26- ویراستار (Copy Editor)

وظیفه ویراستار بررسی نسخه اولیه آثار ادبی و مقالات و ویرایش آن ها از نظر دستوری، واژه گزینی و تناسب سبکی است.

وظیفه دیگر یک ویراستار اطمینان از متناسب بودن آثار با سبک انتشاراتی است، گاهی اوقات هم بررسی حقایق موجود در متن و انجام هر کار دیگری است که برای آماده سازی یک متن برای انتشار لازم است.

در بعضی از کتاب های خاص مثل فرهنگ های لغت و دایرة المعارف ها، ویراستار همچنین وظیفه نظارت بر نویسندگان مختلف و تنظیم مدخل های مختلف کتاب را بر عهده دارد.

ویراستارها هم به صورت حضوری و تمام وقت با انتشاراتی ها و دفاتر نشر همکاری می کنند، هم به صورت دورکاری و فریلنس.

27- نویسنده کتاب های خودآموز (How-to Book Writer)

داستان نویسی فقط نیمی از جهانی کتاب و ادبیات است. امروزه مباحث خودکمک و خودآموزی با تقاضای زیادی از سوی مخاطبین و خواننده ها روبرو هستند و بعضی از افرادی که توانایی نگارش را دارند اما مهارت روایت پردازی و ساخت داستان را ندارند، نوشتن این نوع کتاب ها را به همان میزان رضایت بخش (و اغلب سودآورتر) می دانند.

ضمناً این نوع کتاب ها هم در غالب الکترونیکی قابل انتشار است هم در غالب چاپی. نویسندگان هم می توانند به صورت فریلنس و خویش فرما اقدام به نگارش و چاپ آثار خود بکنند هم می توانند ضمن عقد قرارداد با انتشاراتی های مختلف کار خود را در این حوزه آغاز کنند.

28- زندگینامه نویسی (Biographer)

بعضی از نویسندگان حرفه ای هستند که فقط در زمینه نوشتن زندگی نامه تخصص دارند. تعداد کمی از به واسطه نوشتن زندگی نامه افراد مشهور و حتی کمک به اشخاص مشهور در نوشتن اتوبیوگرافی خودشان، ثروت هنگفتی را به دست می آورند.

این نوع نویسندگی اما متناسب افراد مبتدی و نویسندگان کم تجربه نیست. از طرف دیگر، بعضی از افراد هم هستند که کارشان نوشتن شجره نامه داستانی و زندگی نامه های خانوادگی است که قرار نیست به صورت گسترده توزیع شوند و فقط بین اعضای همان خانواده پخش می گردد. این کار معمولا برای افراد مبتدی و کم تجربه مناسب است و در عین حال نویسندگی حرفه ای هم محسوب می گردد.

ضمناً زندگی نامه نویسی عموما یک کار فریلنس و مستقل محسوب می گردد که طرف قراردادتان معمولا خود اشخاص یا خانواده های آن ها است. گاهی هم زندگی نامه نویسان ضمن عقد قرارداد با یک انتشاراتی، اقدام به تحقیق و تألیف زندگی نامه برای فردی می کنند که دفتر انتشارات از آن ها خواسته است.

29- سایه نویسی یا نویسنده در سایه (Ghostwriter)

این نام شغلی کمی فریبنده و گمراه کننده است، اما سایه نویس به شخصی اطلاق می گردد که مخفیانه و به صورت گمنام به نام افراد حقیقی دیگر مطلب یا کتاب می نویسد و در مقابل از آن ها دستمزد دریافت می کند ولی هیچ نام و نشانی از او در اثر منتشر شده درج نمی گردد.

اگر برای نویسنده یا یک ناشر به نام یک سایه نویس اقدام به نوشتن داستان کنید، شما در عین حال هم یک رمان نویس هستید هم یک سایه نویس یعنی یک رمان نویس گمنام. اگر برای سیاستمداران یا شخصیت های تجاری اقدام به نوشتن متن سخنرانی کنید، در آن صورت شما یک نویسنده سخنرانی ناشناس محسوب می شوید.

مهم ترین ویژگی یک سایه نویس خوب چیست؟ رازداری! رازداری! و رازداری! ضمناً این کار عمدتا به صورت فریلنس و مستقل انجام می گردد.

نکته پایانی

اگر به نویسندگی علاقه دارید، حرفه نویسندگی بیشتر از اینکه یک کار محسوب گردد، یک لذت، یک بازی و یک سرگرمی است. گزینه های شغلی شما درباره این شغل تقریبا بی حد و حصر است. راه های بکر و دست نخورده زیادی برای پیمودن در این حرفه وجود دارد و تنها محدودیت شما فقط قدرت تخیل شماست، که البته برای یک نویسنده، این مسأله چندان محدودیت محسوب نمی گردد.

تجربه های کاری شما در حوزه نویسندگی و نگارش چیست؟ و اینکه در حال حاضر در کدام یک از حرفه های مرتبط با نویسندگی مشغول به فعالیت هستید؟ از شما دعوت می کنیم که نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51927

به "29 شغل مجذوب کننده و پردرآمد در حوزه نویسندگی برای فریلنسرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "29 شغل مجذوب کننده و پردرآمد در حوزه نویسندگی برای فریلنسرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید