4 موزه دیدنی مسقط

به گزارش بلاگ پو، هویت و فرهنگ غنی عمان الهام بخش تأسیس موزه های متعددی در سرتاسر شهر مسقط، پایتخت این کشور شده است. از یک موزه ملی چند میلیون پوندی گرفته تا کنسولگری های متعلق به چند قرن گذشته، همه نقشی کلیدی در حفظ میراث فرهنگی منحصر به فرد این کشور و به اشتراک گذاری آن با دنیا را دارند. یادتان باشد بازدید از موزه های ارزش مند عمان را به عنوان بخشی از ماجراجویی های شگفت انگیز خود در برنامه رویاگردی سفرتان قرار دهید.

4 موزه دیدنی مسقط

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

موزه ملی عمان (National Museum)

قطعاً موزه ملی عمان باید اولین عنوان از لیست موزه های دیدنی شهر مسقط را در برنامه سفرتان به خود اختصاص دهد. این موزه نه تنها به عنوان بزرگ ترین موزه عمان، بلکه با حفظ ده ها هزار نوع اثر ارزشمند باستانی که داستان پر فراز و نشیب ملت عمان را بازگو می نمایند دارای اهمیت بسیار ویژه ای است. این رویکرد جامع و فراگیر باعث می گردد این موزه به معنای واقعی کلمه حامل اصطلاح ملی باشد. موزه ملی عمان با نمایش آثار نادر و بی نظیر معماری و فرهنگ اسلامی عمان، نقش مهم این کشور را در منطقه و آفریقای شرقی در دوران استعمار و تجدید حیات مدرن امروزی از سال 1970 بیان می کند. هیچ موزه ای در عمان بهتر از موزه ملی نمی تواند داستان عمان را برای بازدیدنمایندگان به این زیبایی به تصویر بکشد.

ساختمان موزه درست روبه روی کاخ سلطان و در مسقط قدیم، جایی که بیش تر آثار معماری تاریخی شهر را می توان یافت، واقع شده است. جاذبه های تاریخی این منطقه مانند قلعه های پرتغالی جلالی و میرانی، دروازه قدیم شهر مسقط و چندین موزه دیگر نقشی اساسی در تاریخ با شکوه عمان داشته اند. با رفتن به موزه ملی می توانید یک روز کامل را صرف پرسه زدن در دل تاریخ هیجان انگیز کشور عمان کنید.

مجموعه دائمی این موزه به چندین گالری تقسیم می گردد که هر کدام به یک موضوع خاص اختصاص دارند. این موضوعات شامل سرزمین و گالری مردم (که بر روی آثار باستانی ما قبل تاریخ تمرکز دارد)، گالری دریایی (که بر روابط دریایی عمان متمرکز شده است)، عمان و گالری دنیای (که به روابط عمان با دنیا اختصاص دارد) و گالری رنسانس (که به نقل داستان تجدید حیات عمان در 47 سال گذشته می پردازد) می گردد.

بیت الزبیز (Bait Al Zubair)

بیت الزبیر نیز در مسقط قدیم و در فاصله کوتاهی از موزه ملی عمان واقع شده است. بیت الزبیر یک موزه و مجموعه فرهنگی خصوصیست که از زمان افتتاح آن در سال 1998، میراث غنی عمان را برای بازدیدنمایندگان به نمایش گذاشته است. شاخصه اصلی این موزه نمایش آثار ارزشمند باستانی و سلاح هایی از فرهنگ های منحصر به فرد است که ویژگی های متمایزی از مناطق مختلف عمان را بازگو می نمایند. این مجموعه شامل چندین ساختمان است که بنای بیت الباغ موضوع اصلی آن را بر عهده دارد. بیت الباغ به سبب ساختمان سفید رنگش، درب چوبی حکاکی شده و طراحی شاخص خود به خوبی از ورودی بیت الزبیر قابل تشخیص است. بیت الزبیر به افتخار پدر مؤسس موزه در سال 1914 ساخته شد و شامل آثار باستانی ارزشمندی است که پنج قرن قدمت دارند. گل ها و درختان نخل زیبا و وجود یک فلج سنتی در محوطه بیرونی بیت الباغ علاوه بر این که بر حس سنتی فضا می افزاید عظمت بنا را نیز دوچندان می کند.

بیت الدلالی (Bait Al Dalalil) نیز با قدمت صد ساله و نمایش بی نظیری از دکوراسیون و مبلمان سنتی خانه های عمانی در اوایل قرن بیستم ارزش توقفی کوتاه را دارد. بخشی از این ساختمان به یک کافه و مرکز فرهنگی اختصاص داده شده که فرصتی برای استراحت مهمانان را فراهم می کند.

بیت الوود (Bait Al Oud) یا خانه بزرگ آثاری ارزشمند از حکاکی های قدیمی، عکس ها، مینیاتورها، نقشه ها و اثاثیه را با نگاهی اجمالی به زندگی بازرگانان سرشناس مسقط به تصویر می کشد.

بیت النهضه (Bait Al Nahdah) نیز به عنوان یک گالری دائمی در این مجموعه علاقه مندان به هنر را مجذوب خود می کند.

بیت البرنده (Bait Al Baranda)

بیت البرنده یا بیت النصیب بنایی تاریخیست که با مجموعه ای کوچک اما فوق العاده تاریخ مسقط را به تصویر می کشد.

این بنا به سبب وجود ایوان های نمادین عربی آن، که به (veranda) که نام اصلی موزه نیز برگرفته از آن است، مشهور می باشد. ساختمان این موزه در سال 1909 میلادی به عنوان کیلینیکی در محل مأموریت آمریکایی ها مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از اتمام این ماموریت، خانه به مدت چندین سال بدون سکنه باقی ماند تا این که در سال 1972 توسط کنسولگری بریتانیا خریداری شد. کنسولگری، معماری به نام جان آر هریس (John R Harris) را مأمور کرد تا با حفظ ارزش های سنتی بنا به بازسازی آن بپردازد و نتیجه این کار منجر به اثری فاخر و فوق العاده گشت که تاریخ غنی و هویت اصلی بنا را نشان می دهد.

این موزه کمتر از پنج دقیقه با کورنیش معروف مطرح فاصله دارد. موزه بیت البرندهروایتگر سرگذشتی عجیب از دایناسورهای ماقبل تاریخ تا دوران استعمار پرتغال و ظهور مسقط به عنوان پایتخت ملی عمان است. با توجه به موقعیت مکانی عالی موزه می توانید برنامه ای ترکیبی از بازدید از موزه بیت البرنده، بازار قدیمی مطرح و قلعه را همزمان با هم ترتیب دهید.

موزه عمان-فرانسه (The Omani-French Museum)

یکی دیگر از موزه های مهم مسقط قدیم موزه عمان-فرانسه است. این موزه به زیبایی به نمایش آثار ارزشمندی از جزئیات روابط بین عمان و فرانسه پرداخته است. داستان این دو ملت را در هیچ جا بهتر از این موزه که زمانی محل کنسولگری فرانسه در مسقط بوده، نمی توان تعریف کرد.

گفته می گردد این ساختمان زیبا که با نام خانه فرانسوی نیز شناخته می گردد در بین سال های 1820 تا 1840 برای یکی از اعضای خاندان سلطنتی عمان ساخته شده است. این خانه دارای باغی خصوصی و تزئینات و المان های خاص عربی زیبایی است.

پس از سال 1945 که فرانسوی ها این خانه را ترک کردند این خانه به بانک انگلیس خاورمیانه اجاره داده شد و سپس سازمان توسعه نفت عمان تا سال 1977 از این بنا استفاده می کرد و خاتمه در سال 1992 این خانه به عنوان موزه عمان-فرانسه افتتاح گشت.

منبع: ddsafar
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 29 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20971

به "4 موزه دیدنی مسقط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 موزه دیدنی مسقط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید