8 نفر از 23 کارگر اخراج شده به شرکت کشت و صنعت لرستان بازگشتند

به گزارش بلاگ پو، مدیر کل اداره کار استان لرستان گفت: با رایزنی هایی که انجام دادیم، 8 نفر از 23 نفر با رای کمیته داخلی شرکت به کار برگشتند و 6 نفر نیز درخواست عدم تمایل به کار کردند.

8 نفر از 23 کارگر اخراج شده به شرکت کشت و صنعت لرستان بازگشتند

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران، ابتدای سال جاری خبر ها و تصاویری از اعتراضات کارگران شرکت کشت و صنعت لرستان بر روی خروجی خبرگزاری ها و رسانه های محلی نهاده شد و پس از این اعتراضات خبر از دستگیری و اخراج از کار 23 کارگر این شرکت منتشر شد.

علی جهانی، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در تبادل نظر با خبرنگاران، درباره اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت لرستان گفت: در ابتدای سال تجمعی در کشت و صنعت فجر لرستان انجام شد و حدود 500 کارگر گلخانه تحصنی در شرکت انجام دادند که ما روز اول تیم معاونان اداره کار را به آنجا فرستادیم که بتواند مسائلشان را حل نمایند و کارگران به کارشان برگردند، ولی متاسفانه معاونان نتوانستند کارگران را توجیه نمایند.

وی درباره مسائل کارگران کشت و صنعت توضیح داد: ظاهرا شرکت کشت و صنعت حدود 11 پیمانکار حقیقی و حقوقی دارد؛ یعنی کار جذب نیرو به پیمانکار سپرده شده و پیمانکار برای شرکت، نیرو استخدام می نماید؛ سال قبل عقد قرارداد با یک پیمانکار بوده و سال جاری آن پیمانکار عوض شد و کارگران باید با پیمانکار نو قرارداد می بستند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان درباره پیگیری مسائل کارگران به وسیله اداره کار اعلام کرد: بنده شخصا یک روز پس از تجمع همراه معاونت مالی استانداری وارد شرکت شدم و همراه با مسئولین دیگر مسائل کارگران را شنیدیم؛ حرف کارگران این بود که پیمانکار عوض شده و ما نمی خواهیم با پیمانکار نو قرارداد ببندیم، ما هم گفتیم که صرف این علت منطقی نیست و بلافاصله با کارفرما صحبت کردیم و اداره کار هم قرارداد ها را از نظر فنی نسبت به قانون کار آنالیز و پیگیری کردیم و صحت قرارداد ها تایید شد حتی 57 درصد افزایش حقوق کارگران طبق مصوبه شورای عالی کار، در قرارداد نو کارگران کشت و صنعت اعمال شده بود و هیچ مورد غیرقانونی در قرارداد وجود نداشت.

وی ادامه داد: اما کارگران به وسیله چند نفری تحریک می شدند که تجمع نمایند و اجازه ندهند قرارداد های نو اعمال گردد و بیشتر کارگران نیز قرارداد نو را امضا نکردند و متاسفانه در آن روز درگیری بین بعضی کارگران و کارفامایان اجرا شده بود و اداره کلانتری وارد ماجرا شده بود و چند نفر از کارگران را دستگیر نموده بود و ظاهرا عدم جذب 23 نفر از کارگران در این جریانات صادر شده بود.

علی جهانی درباره پیگیری بازگشت کارگران اخراجی اطلاع داد: با رایزنی هایی که انجام دادیم 8 نفر از 23 نفر با رای کمیته داخلی شرکت به کار برگشتند و 6 نفر نیز درخواست عدم تمایل بازگشت به کار کردند و الان برای بیمه بیکاری اقدام می نمایند؛ بقیه افراد نیز می توانند حق و حقوق خودشان را طبق قانون کار با مراجعه به مراکز حل اختلاف پیگیری نمایند.

مدیر کل اداره کار استان لرستان درباره ظرفیت اشتغالزایی و شایعات مربوط به تعدیل نیرو اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت تا جایی که اطلاع دارم تا به حال تعدیل نیرو نداشته و طبق آمار در حال حاضر کشت و صنعت فجر لرستان 1140 نفر شاغل دارد و بیشترین نیرو در سال های آغاز به کار این مجموعه 1300 نفر بوده، ولی اکنون همان رقم 1140 نفر در بخش های دامپروری، گلخانه و زنبورداری شرکت مشغول به کار هستند.

وی درباره بحث مدت قرارداد و امنیت شغلی کارگران شرکت کشت و صنعت لرستان گفت: قرارداد های قبلی این شرکت در بعضی موارد حتی یک یا دوماهه هم بوده و طی رایزنی هایی که اخیرا با معاونت مالی استانداری و کارفرما شرکت داشتیم امیدواریم که قرارداد های شرکت کشت و صنعت شش ماهه یا یکساله گردد و صحبتی هم که کارفرما نسبت به این موضوع داشته این است که در قرارداد های بعدی مدت یکساله در نظر گرفته خواهد شد.

علی جهانی درباره پیشگیری از وقوع اتفاقات مشابه گفت: ما به تیم های بازرسی دستور دادیم که از شرکت کشت و صنعت به علت مسائل پیش آمده به صورت ادواری بازرسی داشته باشند و مسائل کارگری را به شرکت گوشزد نمایند تا دیگر از این مسائل ایجاد نگردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 64272

به "8 نفر از 23 کارگر اخراج شده به شرکت کشت و صنعت لرستان بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نفر از 23 کارگر اخراج شده به شرکت کشت و صنعت لرستان بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید