آداب و رسوم مردم هند

به گزارش بلاگ پو، آداب و رسوم هندی ها

امروزه کشور پهناور هند را دومین کشور پرجمعیت جهان پس از چین می شناسند و در بسیاری از جنبه های زندگی، این مردم حرف اول را می زنند. بیشتر جهانگردان و جهانگرد هایی که به هند و شهرهای این کشور سفر می کنند، آداب و رسوم هندی ها را دنبال نموده و آن را به دقت بررسی می کنند. سوژه های عکاسی بسیاری در هند برای عکاسان و عاشقان سفر وجود دارد. همچنین تفاوت فرهنگی و نوع پوشش این مردم، یکی از جاذبه های هند است که هر جهانگردی را مجذوب خود می کند. بررسی آداب و رسوم هندی ها در مجله جهانگردی خبرنگاران به خاطر جمعیت 1.2 بیلیون نفری این کشور و به صورت تک تک گروه ها طولانی می شود اما می توانیم از زبان، مذهب، انواع غذاها، معماری و هند این سرزمین پهناور صحبت کنیم. موضوعاتی که جزو آداب و رسوم هندی ها و این کشور بوده و عناصر اصلی تور هند را تشکیل می دهند.

آداب و رسوم مردم هند

برای خواندن این مطلب، حدود 5 دقیقه زمان نیاز دارید.

تمدن مردم هند، با قدمتی تاریخی

اگر کمی به گذشته بازگردیم، خواهیم دید که تمدن و بسیاری از آداب و رسوم هندی ها به حدود 4500 سال پیش باز می شود. به همین خاطر فرهنگ هند را یکی از قدیمی ترین آداب و رسوم دنیا می دانند، به طوری که در کتب قدیمی و منابع کتبی قدیم بشری از آن با نام سا پراتما سانسکریتی ویشواوارا (Sa Prathama Sanskrati Vishvavara) معرفی شده است. فرهنگی که بر اساس سازمان گایاتری پاریوار تمام دنیا (the All World Gayatri Pariwar) اولین و مهم ترین فرهنگ دنیا شناخته شده است.

اگر به شاهکارهای معماری این کشور نگاهی بیندازید، شاید با تاج محل روبرو شوید. مکانی که نه تنها معماری بی نظیر اسلامی ایرانی را نشان می دهد؛ بلکه نشان دهنده و نماد عشق و علاقه فراوان در دنیا شده است. هندی ها را مبدع عدد صفر می دانند و در علم دارویی آیورودا (Ayurveda) را با این مردم می شناسند.

زبان مردم هند

از مهم ترین آداب و رسوم هندی ها که در حقیقت شکل دهنده این فرهنگ است، زبان و لهجه ای است که مردم این کشور با آن سخن می گویند و تفکر می کنند. در نقشه کامل هندوستان می توانید حدود 28 استان را بشمارید که در مجموع به 7 قلمرو متفاوت از نظر فرهنگی و اداری تقسیم شده اند. یکی از نکات سفر جالبی که در تور هند با آن روبرو می شوید، نداشتن زبان رسمی است. در واقع دیوان عالی کشور هند در سال 2010 گفت که هندوستان هیچ زبان رسمی ندارد و به این شکل تمام زبان هایی که در این کشور صحبت می شود، مهم تلقی می شود. با این وجود، گفته می شود که بیشتر مردم هند به زبان هندی صحبت می کنند. تصوری که اشتباه است!

جدای از این زبان، اگر در تمام این سرزمین پهناور را بگردید، با 22 زبان متفاوت دیگر روبرو خواهید شد که هر یک از آن ها را می توان زبان رسمی هند دانست. بر طبق گفته روزنامه تایمز هند، 59 درصد از مردم این کشور، به دیگر زبان های رایج در هند صحبت می کنند.

زبان هایی مانند بنگالی، تلوگو، ماراتی، تامیلی و اردو از جمله این زبان ها هستند.

و اما خط نوشتاری مردم هند

برای خاطر راحتی در مکاتبات اداری و نوشته ها، مردم هندی برای نوشتن زبان خود، از خط دواناگاری (Devanagari) استفاده می کنند. آثار ادبی مطرح دنیا مانند ریگ ودا، نقاشی های مانوی و بسیای دیگر را می توان یافت که به این خط نوشته شده و تا به امروز در هند و به عنوان یکی از پایه های اصلی آداب و رسوم هندی ها باقی مانده اند. اما سانسکریت را هم کمی بیشتر بشناسیم.

زبان سانسکریت

آن زبانی که معمولا در فیلم های اکشن هندی می بینید و صحبت می شود، زبان سانسکریت نام دارد. یک زبان باستانی هند و اروپایی که از شمال هند ریشه گرفته و چندان نقطه آغازی آغاز آن معلوم نیست. زبان شناسان در این زبان توانسته اند مشترکات بسیاری با زبان های انگلیسی، فرانسوی، فارسی و روسی بیابند. تحقیقات جدیدی که در این زمینه در سال 2017 انجام گرفت، نشان داد که این زبان می تواند متعلق به گروه آریایی باشد که وارد سرزمین هند شده اند.

مذهب مردم هند

یکی از عوامل معین کننده آداب و رسوم هندی ها مذهب و تفکر دینی است که دارند. گفته شده است که حدود 84 درصد از مردم هند، هندو هستند و جدای از این 4 فرقه مشهور و بزرگ با نام های شیوا (Shaiva)، وایناوا (Vaishnava)، شاکتیا (Shakteya) و اسمارتا (Smarta) را هم می توان شمرد.

همچنین حدود 13 درصد از مردم هند را مسلمانان تشکیل می دهند که چون این کشور، دومین کشور پرجمعیت دنیا است، پس یکی از بزرگترین جوامع مسلمان دنیا را دارد. از ادیان دیگری مانند مسسیحیان و سیک ها هم در اینجا خواهید یافت. زرتشتیان و بودایی ها هم از دیگر ادیانی هستند که در هند دیده می شوند. بر اساس آمار این کشور، گفته شده است که حدود 80 درصد مردم هند هندو، 14.2 درصد مسلمان، 2.3 درصد مسیحی، 1.7 درصد سیک و 2 درصد دیگر معین نشده هستند.

غذای مردم هند و کمی هم شکم گردی

از مهم ترین نشانه های آداب و رسوم هندی ها غذایی است که می خورند. غذا نقش مهمی در ملت های مختلف دارد و حتی امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری دنیا تبدیل شده است. هر گردشگری که وارد هند می شود، حداقل یک بار می خواهد تا غذای محلی هندی ها را امتحان کند و طعم غذاهای خوشمزه و البته تند هندی ها را بچشد.

در تاریخ هندوستان گفته شده است که هنگامی که امپراطوری مغولان در هند شکل گرفت، غذاهای بسیاری هم وارد این کشور شد که هم اکنون جزو خوشمزه ترین غذاهای هندی محسوب می شوند.

خصوصیات ویژه غذاهای محلی هند

اگر چه طعم و دستور غذاهای هندی از دیگر کشورهای دنیا هم تاثیر گرفته است اما خصوصیت هایی دارد که شما را به عنوان گردشگر به سمت خود می کشاند. به طور مثال ظروف بزرگ سینی مانند برای بشقاب و ظرف غذا در هند از آداب و رسوم هندی ها برای صرف غذا هستند. همچنین این مردم برای تهیه غذاها و ایجاد طعم های گوناگون و ویژه غذاهای هندی از گیاهان و ادویه های معطر بسیاری استفاده می کنند تا غذایشان با دیگر کشورهای آسیایی متفاوت باشد.

با این وجود، نحوه آشپزی از منطقه ای تا منطقه ای دیگر بسیار متفاوت بوده و ممکن است که غذایی با یک نام اما طعم و شکل گوناگونی را در دو منطقه از هند پیدا کنید.

بیشترین مواد غذایی استفاده شده در غذاهای هندی

گندم، برنج و حبوباتی مانند نخود و دال عدس را در بسیاری از غذاهای محلی هند پیدا خواهید کرد. اگر به یکی از بهترین رستوران های هندی بروید و غذایی سفارش دهید، متوجه خواهید شد که در آن ادویه هایی مانند زنجبیل، گشنیز، هل، زردچوبه، فلفل تند و دارچین استفاده شده است. استفاده از ادویه فراوان در غذاهای هندی، از آداب و رسوم هندی ها بوده و حتی هندی ها عادت غذایی جالبی دارند به این صورت که از میوه ها در تهیه غذاها استفاده می کنند.

یکی دیگر از موادی که در بعضی از غذاهای هندی دیده می شود، گل ها هستند.

در سالادهای هندی، گل های رنگارنگ را هم خواهید دید. این کشور برای گردشگران و دنیاگردانی که رژیم گیاهی خاصی را دنبال می کنند، همانند بهشتی است که به آن پا گذاشته اند؛ چرا که غذاهای بسیاری را خواهید یافت که با سبزیجات تهیه می شوند و بین 20 تا 40 درصد از مردم هند، رژیم گیاه خواری دارند.

افرادی هم که عاشق غذاهای گوشتی هستند، در این کشور غذاهای خوشمزه ای که با گوشت گوسفند و بره و یا مرغ پخته شده را پیدا خواهند کرد.

مردم هندی عادت دارند تا غذاهای محلی خود را با دست یا نان و بدون استفاده از قاشق و چنگال بخورند. به همین دلیل، نان های متنوعی را در این کشور پیدا خواهید کرد که خیلی هم خوشمزه هستند. انواع نان های خمیری، پخته شده در تنور و حتی سرخ شده را در این کشور پیدا خواهید نمود که هر یک می تواند جزو جاذبه های شکم گردی هند باشند.

معماری و هنر هند

مشهورترین نمونه معماری هندوستان، بنای مرمرین و سفید تاج محل بوده که توسط امپراتوری مغول به نام شاه دنیا برای یادبود همسر سوم خود، ممتاز محل ساخته شده است. دلیل اهمیت و زیبایی این بنا به دلیل وجود سبک های مختلف معماری ایرانی-اسلامی، عثمانی و ترکی در آن است. با این حال، هند تنها در یک بنا خلاصه نمی شود. آداب و رسوم هندی ها با بناهای معماری شگفت انگیز مختلفی در هم تنیده است. از جانتار مانتار گرفته تا انواع باغ ها و بناهای کاخی با قلعه ها و بناهای مذهبی، همگی شاهد فرهنگ و خصوصیات اخلاقی مردم هند در طول دوران است. صنعت بالیوود به خوبی خصوصیات اخلاقی و رفتاری مردم هند را به دنیا نشان داده است. گفته می شود که تاریخچه فیلم سازی در این کشور، به سال 1896 میلادی و هنگامی که برادران لومیر در بمبئی هنر سینما را نشان دادند، باز می شود.

هند به خوبی برای صنعت فیلم خود شناخته می شود، که اغلب به عنوان بالیوود شناخته می شود.

طبق گفته گلدن گلوب، تاریخچه فیلم این کشور در سال 1896 آغاز شد، زمانی که برادران لویمیر هنر سینما را در بمبئی نشان دادند. امروزه فیلم ها به خاطر آواز خواندن و پایکوبی شگفت انگیز خود شناخته می شوند.

در این کشور پایکوبی ها و حرکات موزون سنتی بسیاری وجود دارند که هر یک لباس های مخصوص داشته و گاهی قدمت آن ها به 2000 سال پیش باز می شود. موسیقی، حرکات نمایشی و موزون در هندوستان معمولا در نمایش های اسطوره ای و ادبیات این کشور خود را نشان می دهد.

حتی بسیاری از سازهای هندی، قدمتی مربوط به عصر برنز دارند و صدایی بسیار اعجاب آور دارند.

لباس ها و نوع پوشش مردم هند

آداب و رسوم هندی ها با لباس و پارچه ای رنگارنگ و ابریشمین به نام ساری شناخته می شود. لباسی که تقریبا تمام زنان هندی می پوشند و گاهی بسیار هم گران هستند. مردان هند هم لباسی به نام دهوتی (dhoti) می پوشند که در واقع نوعی شلوار شبیه به شلوار سندبادی است و بیشتر نوعی پارچه است که شبیه شلوار بسته می شود. آقایان همچنین انواع پیراهن ها را می پوشند. پیراهن های کوتاه اما گشاد، پیراهنی بلند به نام آچکان که همانند مانتو بوده یا انواع شروانی (sherwani) که با بهترین پارچه های ابریشمی دوخته می شوند. اگر علاقه مند به خرید لباس های هندی هستید، بهتر است انتظار قیمت های بالای آن را داشته باشید. یک نوع لباس مردانه که بیشتر برای گردشگران و افراد خارجی در این کشور طراحی شده، پیراهن نهرو نام دارد. پیراهنی که در واقع نوعی شروانی کوتاه است و با مد روز تغییر یافته است.

جشن ها و مراسم های هندی

تصور کنید که به شهرهای هند سفر کرده اند و ناگهان روی شما پودرهای رنگی می پاشند. این سفر می تواند یکی از هیجان انگیزترین و جذاب ترین سفرهای شما باشد که نشان دهنده آداب و رسوم هندی ها هم هست. جشن رنگ ها یا جشن هولی که در اسفند ماه در هند برگزار می شود، یکی از جذاب ترین جشن ها برای گردشگران خارجی است. این جشن که در بهار برگزار می شود، به تن مردم هند، لباس های سفیدی می کند تا به روی هم، انواع پودرهای رنگی بپاشند و عشق را دنبال کنند.

پس از آن مردم هند، برای پاکی و تمیزی مراسم دیگری دارند که روی هم آب می پاشند یا یکدیگر را به درون حوض های آب می اندازند تا از آلودگی ها پاک شوند. همچنین فستیوال های هندی مانند دیوالی را می توان از بزرگترین و مهم ترین تعطیلات و جشن ها در این کشور دانست که توسط تمام مردم هند جشن گرفته می شود. این جشنواره 5 روزه که مردم در آن روزه هم می گیرند، برای توجه و احترام به نور و روشنایی برگزار می شود و می بینید که میلیون ها شمع و چراغ در این کشور روشن کرده اند.

جشن ها و فستیوال های مختلفی را در ایالت های این کشور خواهید یافت که در میان گروه های مختلف هندی و در طول سال برگزار می شود. فستیوال های قایق های ماری در کرالا یکی از این فستیوال هاست و اگر به دنبال مراسم های ملی هستید، باید به روز استقلال ملی، روز تولد مهاتما گاندی و روز جمهوری اشاره کنیم.

منبع: livescience.com

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: الی گشت
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24261

به "آداب و رسوم مردم هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب و رسوم مردم هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید