آسیب شنوایی علاقمندان به هدفون ، پیرگوشی زودهنگام

به گزارش بلاگ پو، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: بچه ها و نوجوانان علاقه دارند از هندزفری یا هدفون استفاده نمایند که با آسیب هایی همراه است.

آسیب شنوایی علاقمندان به هدفون ، پیرگوشی زودهنگام

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، سعید محمودیان، در نشست خبری که به مناسبت 13 اسفند روز دنیای شنوایی برگزار گردید، اظهار کرد: طبق گزارش سازمان دنیای بهداشت، ناشنوایی و کم شنوایی علیرغم همه اقداماتی که انجام می گردد، رو به تزاید است. بر این اساس، باید تمهیداتی اندیشیده گردد تا بتوانیم بار بیماری را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: سال جاری را با عنوان مراقبت از شنوایی برای همه، غربالگری، توانبخشی و مراقبت موثر در نظر گرفتیم. اگر مسئله ای در شنوایی کسی ایجاد گردد، اولین چیزی که صدمه می بیند، ارتباطش با محیط پیرامون است و این موضوع بسیار مهم است و باید از آن صیانت کرد. هدف از نامگذاری این روز، توجه بیشتر به موضوع ناشنوایی است؛ چراکه هم از سوی خانواده ها و هم از سوی جامعه، توجه کمتری به ناشنوایی می گردد. بر این اساس، جهت افزایش آگاهی و سواد سلامت مردم و توجه بیشتر به این موضوع، این روز را برگزار می کنیم.

محمودیان در مورد تاثیر استفاده بی رویه از هندزفری و گوشی های همراه در کم شنوایی، گفت: یکی از عوامل خطری که جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده، استفاده بی رویه از اصوات پر خطر است. اصواتی که به آنها توجهی نمی گردد. به ویژه اینکه بچه ها و نوجوانان علاقه دارند از هندزفری یا هدفون استفاده نمایند و اصوات مختلف را در سطوح بالا ساعت ها گوش دهند. این موضوع ممکن است برایشان تبعات داشته باشد.

دستورالعملی در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن صدا آنقدر نباید بالا رود که باعث نشنیدن صداهای اطراف گردد. از طرفی منجر به پیرگوشی زودهنگام و درجاتی از ناتوانی شنوایی برای این افراد می گردد که قابل جبران نیست. در نتیجه والدین باید مراقب باشند که اولاً استفاده از هندزفری ها نباید بیش از یک ربع گردد و صدا هم نباید از 50 یا 60 درصد بالاتر از ولوم باشد. به دفعات هم باید استراحت صوتی داده گردد تا آسیب ها در این زمینه کاهش یابد.

وی در مورد غربالگری بچه ها ناشنوا اعلام کرد: یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه گردد، شناسایی به موقع ناشنوایی در بدو تولد است. خوشبختانه در کشور ما از سال 1384 سازمان بهزیستی غربالگری ها را آغاز کرد و در سال 1393 با این سازمان تفاهمی را در جهت ارتقاء و گسترش برنامه های غربالگری انجام شد. در حال حاضر، بیش از 80 درصد از مراکز بهداشتی و بیمارستان ها پذیرایی غربالگری هستند و پوشش داده می گردد. طبق برنامه ای که داریم 100 درصد نوزادان باید از خدمات غربالگری استفاده نمایند. در عین حال تشخیص هم باید زیر سه ماهگی انجام گردد و در شش ماهگی هم اگر نوزادی دچار کم شنوایی است، باید تحت مداخلات مناسب مانند کاشت حلزون، سمعک و… قرار گیرد. برنامه ها در کشور جاری است و استانداردهای لازم هم در این زمینه از سوی وزارت بهداشت داده شده و در حال انجام است.

وی گفت: برای مراقبت های درمانی در بچه ها و افرادی که دچار کم شنوایی می شوند، یکی از اقدامات، کاشت حلزون شنوایی است که در کشور به صورت تخصصی انجام می گردد. در این زمینه هیات امنای ارزی وزارت بهداشت بزرگترین حامی اعمال جراحی کاشت حلزون است. در ایران تعداد اعمال جراحی کاشت حلزون از سال 1387 از 174 مورد عمل جراحی به 1080 مورد در سال 1398 رسید و در حال حاضر بیش از 14 هزار مورد از این طریق شنوا شدند. 30 مورد هم در کشور عمل جراحی کاشت ساقه مغز اجرا شده است که جزو اعمال فوق تخصصی در دنیا است.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت اضافه کرد: تعداد مراکز کاشت حلزون از سه مرکز که قبلاً فقط در تهران بود، در حال حاضر به 14 مرکز کاشت حلزون شنوایی رسیده است که اعمال تخصصی کاشت حلزون را در مراکز دانشگاهی ما انجام می دهند و حدود 24 مرکز نیز توان بخشی کاشت حلزون را در سطح کشور انجام می دهند. مجموع مراکزی که خدمات توان بخشی شنوایی انجام می دهند در کشور به حدود 400 مرکز رسیده است.

وی همچنین توضیح داد: از آنجایی که در کشور هزینه بالایی برای کاشت حلزون انجام می گردد، این موضوع اهمیت دارد که شناسایی در قالب نظام سلامت از نوزادی آغاز گردد تا کم شنوایان یا ناشنوایان شناسایی شوند. به ازای هر یک پروتز کاشت، 24 هزار یورو هزینه می گردد در کشور که خوشبختانه با تدابیر اجرا شده این رقم به هفت هزار یورو تقلیل یابد. در چهار سال گذشته حدود 152 میلیارد تومان از محل هزینه های داخلی وزارت بهداشت هزینه شده و حدود 80 درصد هزینه کاشت حلزون شنوایی توسط دولت پرداخت می گردد. در بخش های مربوط به سمعک هم باید برنامه ریزی دقیق تر انجام گردد تا تمام کشور اعم از روستاها و مناطق کمتر برخوردار هم از سمعک برخوردار شوند که در این زمینه برنامه هایی داریم.

محمودیان در ادامه گفت: بر اساس مطالعات اجرا شده در همه کشورها، فرایند بار بیماری کم شنوایی در کشورها به صورت نگران نماینده ای افزایش یافته است. در حال حاضر رتبه این اختلال میان سایر بیماری ها از نظر ایجاد ناتوانی در 10 سال گذشته از رتبه سیزدهم به رتبه چهارم رسیده است. در این زمینه پویشی شکل گرفته تا همه کشورها و هم همه افراد به این فرایند افزایشی توجه داشته باشند. زیرا این موضوع معلولیت خاموش نامیده می گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45608

به "آسیب شنوایی علاقمندان به هدفون ، پیرگوشی زودهنگام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب شنوایی علاقمندان به هدفون ، پیرگوشی زودهنگام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید