آشنایی با نحوه کاشت آلوئه ورا

به گزارش بلاگ پو، واژه آلوئه به معنای شیره تلخ و وِرا به معنای حقیقی و خالص است. آلوئه ورا عصاره برگ گیاهی است که به فارسی صبر، صبر زرد و چادورا و در کتب سنتی با نام های صِبر و صبارا و صبر سقوطری نام برده می شود. گیاه آلوئه ورا از خاصیت دارویی بالایی برخوردار است. از اینرو قصد داریم شما را با دو روش مرسوم در کاشت آلوئه ورا آشنا کنیم.

آشنایی با نحوه کاشت آلوئه ورا

در بین 300 گونه، 4 نمونه آلوئه ورا موجود است که ارزش غذایی فراوان و شباهت زیادی به گیاه کاکتوس دارند. زیستگاه آلوئه ورا ماسه های دریایی و سنگ است. صبر که نام علمی آن آلوئه ورا است، گیاهی شیره دار با قدمت بالا از خانواده سیر و پیاز و بومی آفریقا و به طور کلی مناطق حاره بوده و همچنین دو گونه از آن در مناطق بلوچستان می روید. آلوئه ورا ها اغلب بدون ساقه و دارای ساقه کوتاه و برگ های ضخیم گوشتی و گروهی دیگر به رنگ سبز مایل به قرمز، دراز و نوک تیز هستند.

کاشت آلوئه ورا کار آسانی نیست. اما با کمی دقت و مراقبت صحیح، شما می توانید گیاه زینتی و پر انرژی زیبایی در منزل خود داشته باشید. این که طریقه کاشت، آبکمک، کود و مراقبت از این گیاه چگونه است؟ در ادامه به این بحث می پردازیم.

کاشت آلوئه ورا به کمک برگ آن

1. زمان مناسب برای تکثیر و کاشت آلوئه ورا

در مورد گیاه آلوئه ورا باید بگوییم که مانند سایر گیاهان، زمان کاشت متفاوتی دارد. در اواخر زمستان و اوایل بهار این گیاه در یک دوره رشد نسبتا غیر فعال واقع شده است و زمان مناسبی برای جدا کردن بخشی از گیاه بوده که حداقل آسیب را به ریشه گیاه می رساند.

2. برگ های آلوئه ورا ریشه ندارند

اولین چیزی که در هنگام تکثیر و کاشت آلوئه ورا به ذهن می رسد این است که آیا آلوئه ورا با ریشه کاشته می شود؟ این را باید بدانید که آلوئه ورا ریشه ندارد و حالت ژله ای مانند آن در گلدان می تواند به پوسیدگی ریشه منجر شود. این را بدانید که آلوئه ورا دارای گیاهچه است و شما می توانید از گیاهچه آن استفاده کنید. امکان رشد و نموی گیاهچه آلوئه ورا بیشتر از بقیه قسمت ها است.

برای شروع به کاشت، حتما باید برگی مناسب برای کاشت آلوئه ورا انتخاب کنید. گفته شده است که برگ هایی به طول 8 سانتی متر به بالا مناسب تر هستند. زمانیکه برگی با ابعاد مناسب انتخاب کردید، با استفاده از یک چاقو، برگ آلوئه ورا را در جهت رو به پایین ببرید. دقت کنید، اگر چاقوی مورد استفاده شما تیز نباشد، ممکن است باعث ایجاد خرابی در خاتمهی برگ و گیاه اصلی شود. به هر میزان که برگ را با دقت بیشتری برش دهید، احتمال آلوده شدن آن به انواع قارچ ها و باکتری ها کمتر است.

3. گذاشتن برگ در یک مکان مناسب

مرحله بعدی در کاشت آلوئه ورا، گذاشتن برگ ها در یک مکان مناسب است. بعد از آنکه برگ های مورد نظر خود را از گیاه جدا کردید، آن ها را در محلی گرم تر نگهداری کنید تا با این کار روی قسمت برش خورده گیاه لایه ای تشکیل شده و از این طریق مانع از ورود انواع بیماری ها به داخل برگ شوید. در ضمنً این کار از خروج رطوبت و ژله داخلی برگ آلوئه ورا به بیرون نیز جلوگیری می کند. بخاطر داشته باشید که هر زمان برگ آلوئه ورا آلوده شود، زمان زیادی پایدار نخواهد ماند. شاید ترمیم قسمت زخمی برگ بین چند روز تا چند هفته به طول انجامد، اما شما می توانید بعد از اتمام بهبودی قسمت زخم شده گیاه، آن را در گلدان بگذارید.

4. انتخاب گلدانی مناسب

مثل بیشتر گیاهان، آلوئه ورا همیشه نیازمند آب است؛ اما نباید به صورت مداوم ریشه های آن مرطوب باشد. به همین علت شما حتما باید گلدانی با سوراخ های زهکشی مناسب پیدا کنید تا آب اضافی آن از طریق سوراخ های زهکشی از گلدان خارج شود. زماینکه گلدان شما سوارخ زهکشی مناسبی نداشته باشد، بعد از مدتی ریشه های آن خواهند پوسید. به همین علت به هنگام کاشت آلوئه ورا در انتخاب گلدانی مناسب تمرکز و دقت بیشتری داشته باشید.

5. پر کردن گلدان با خاک مناسب

زمانیکه خاک گلدانی متناسب با آلوئه ورا خریداری کردید، برگ گیاه را درون خاک گلدان بگذارید. پیش از شروع این کار، حتما برگ آلوئه ورا را در داخل هورمون ریشه قرار دهید. استفاده از دارچین و عسل سرعت دهنده خوبی برای رشد هورمون ریشه است. هورمون های موجود در ریشه، به علت وجود خواص شیمیایی، باعث تحریک در گیاه می شود و با این روش باعث ریشه زدن در گیاه خواهد شد. بعد از انجام این این مراحل، برگ را حدود یک سوم، در داخل خاک فرو کنید. البته این مراحل را به آرامی انجام دهید تا به برگ قلمه زده آسیب نرسانید.

6. مراقبت های لازم بعد از کاشت آلوئه ورا

زمانیکه کار کاشت برگ آلوئه ورا به خاتمه رسید، نوبت به مراقبت های بعدی می رسد. در این روش سعی کنید تا گلدان خود را در مکانی گرم و دارای آفتاب قرار دهید و به اندازه کافی به آن آب برسانید. بهتر است تا در چهار هفته اول بعد از کاشت، خاک آلوئه ورا را مرطوب نگه دارید. بعد از آن آبکمک را در زمان هایی انجام دهید که حس کنید سطح خاک گیاه خشک است. از خشک شدن برگ های آلوئه ورا استرس نداشته باشید. زمانیکه برگ ها خشک شده و کم حجم می شوند، نشانه ریشه زدن آن است.

پرورش و کاشت آلوئه ورا با گیاهچه آن

گیاهچه و یا بچه گیاه همان خصوصیات گیاه اصلی را دارد. با این تفاوت که ابعاد و اندازه آن کوچکتر از حد معمول است. در انتخاب نوع گیاهچه دقت زیادی به خرج دهید، به علت آنکه طول گیاهچه تقریبا یک پنجم گیاه اصلی است. گیاهچه آلوئه ورا حداقل باید 4 برگ داشته باشد تا بتوانیم عمل تکثیر را انجام دهیم.

1. جداسازی گیاه از گیاه اصلی

عمل جداسازی گیاه باید با آرامش اجرا شده تا به گیاه اصلی آسیب وارد نشود. در صورتی که گیاهچه بیش از اندازه به یک گیاه متصل باشد، ابتدا باید کل گیاه را به آرامی جدا کرده و سپس با استفاده از چاقوی تیز گیاهچه را از ریشه برش دهید. چاقوی شما از قبل باید استریل باشد. در هنگام جداسازی گیاهچه، ریشه های آن نیز از تنه اصلی جدا می شود تا این گیاه کوچک بتواند مستقل رشد کند. گیاهچه را در هوای آزاد گذاشته و چند روز به آن اجاره دهید تا زخم هایش بهبود یابد؛ چون زخم ها، جایگاه مناسبی برای تجمع باکتری ها و قارچ های آلوده است.

2. تغییر گلدان

زمانیکه گیاهچه از گیاه اصلی جدا شد، زمان آن است که گیاه اصلی را درون گلدان خودش قرار دهید تا گیاه با استرس کمتری روبرو شود. حال پس از این مرحله نوبت کاشت گیاهچه مورد نظر است. گلدان مخصوص شما باید دارای سوراخ های زهکشی مناسبی باشد. نداشتن سوراخ زهکشی می تواند باعث خشک و پوسیده شدن ریشه گیاه شود.

3. خاک مناسب

خاک مناسب برای رشد گیاهچه را درون گلدان مورد نظر بریزید. بعد از آن مثل مراحل بالا، ته گلدان را از شن و ماسه پر کنید و خاک را به آن اضافه کنید. بعضی از آهک های باغبانی را به خاک اصلی اضافه کنید تا گیاه آلوئه ورا به رشد مناسب خود برسد.

4. قرار دادن گیاهچه در گلدان

برای آنکه گیاهچه را درون گلدان قرار دهید، با توجه به اندازه ریشه گیاهچه، خاک گلدان را سوراخ کرده، سپس گیاه را درون آن قرار دهید و با دستتانتان کمی خاک را بر سطح گیاهچه بریزید، به صورتی که خاتمهی تمامی برگ های آن در زیر خاک بماند. البته باید حواستان باشد که گیاهچه بیش از اندازه داخل خاک فرو نرفته باشد تا اکسیژن کافی به آن برسد. قرار دادن گیاهچه درون هورمون رشد پیش از کاشت نیز می تواند برای تحریک ریشه دهی آن موثر باشد.

5. مراقبت بعد از کاشت گیاهچه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا یک گیاه بیابانی است، به همین علت با بی آبی به خوبی کنار می آید. شما نباید بیش از حد خاک گلدان را مرطوب کنید. در مواقعی که خاک گلدان به اندازه کافی خشک شد، آن را آبکمک کنید. این را بدانید که آبکمک بیش از حد، خاک آلوئه ورا را نابود خواهد کرد. قرار دادن گلدان آلوئه ورا در قسمت جنوب غربی ساختمان، باعث ایجاد نوردهی مناسب به آن می شود. در صورت نداشتن نور کافی، گلدانتان را در قسمت های دیگر که نور مناسبی دارد، قرار داده و حواستان باشد که گیاه را در فضای سردی نگذارید.

نکات تکمیلی

1. دمای مناسب برای کاشت آلوئه ورا

اگر در جایی زندگی می کنید که باران زیاد نمی بارد، گیاه آلوورا را در گلدان و قسمت گرم منزل و یا در حیاط زیر نور غیر مستقیم قرار دهید. گیاه آلوئه ورا به شدت در برابر سرما آسیب پذیر است به دلیل آنکه حدود 95 درصد این گیاه را آب تشکیل می دهد. دمای ایده آل نگهداری این گیاه 15-25 درجه سیلیوس است. بنابراین اگر آلوئه ورا را در بیرون از منزل پرورش دادید، باید گلدان را با توجه به دمای محیط در شب های سرد جابه جا کنید.

2. آبکمک

یک زیر گلدانی در زیر گلدان آن قرار دهید تا آب اضافی گلدان خارج شود. به طور معمول فاصله ای 10-14 روزه باید در بین آبکمک وجود داشته باشد.

ایپتن

ایپتن | آخرین اخبار و مقالات گردشگری

مجله توسعه دهنده

مجله توسعه دهنده | مجله تکنولوژی و علوم رایانه
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33385

به "آشنایی با نحوه کاشت آلوئه ورا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نحوه کاشت آلوئه ورا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید