آمریکا ایران را به مرگ گرفته است تا به تب راضی گردد، رسانه ها درباره تصمیم واشنگتن علیه تهران اشتباه می نمایند

به گزارش بلاگ پو، نورنیوز نوشت: از هفته گذشته که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، سناریوی تداوم تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران پس از لغو اتوماتیک آن در تاریخ 26 مهرماه امسال را رسانه ای کرد تا به امروز واکنش های زیادی نسبت به اتخاذ این رویکرد از سوی آمریکا بروز و ظهور داشته است.

آمریکا ایران را به مرگ گرفته است تا به تب راضی گردد، رسانه ها درباره تصمیم واشنگتن علیه تهران اشتباه می نمایند

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

اولین و اصلی ترین واکنش شخصیت های سیاسی و مقامات مسئول کشورهای مختلف به ویژه اعضای 1+5 نقد حقوقی و سیاسی قصد آمریکا برای ورود مجدد به برجام بود.

این برداشت در رسانه های داخلی نیز محور تفاسیر و اظهارنظرهای مختلف نهاده شد در حالی که طرح مورد نظر آمریکا به هیچ وجه بازگشت مجدد به برجام نبوده و قصدی نیز برای پیگیری این رویکرد از سوی واشنگتن وجود ندارد.

وزیر خارجه آمریکا نیز پس از واکنش های اولیه به رسانه ای شدن کوشش آمریکا برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران با ارجاع به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل گفت که این کشور به عنوان یک شرکت کننده در توافق برجام و پیشنهاد دهنده قطعنامه 2231 خواستار آن است که برطرف تحریم تسلیحاتی ایران عملی نگردد و این تحریم ها حتی پس از خاتمه دوره مذکور در برجام، ادامه یابد.

عمده واکنش ها به اظهارات پمپئو مدیر پروژه جدید ضدایرانی آمریکایی ها، در این خصوص رقم خورد که آمریکا به دلیل خروج رسمی از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام، به لحاظ حقوقی نمی تواند مدعی آن باشد یا به استناد آن بخواهد عملی انجام دهد.

بر همین اساس؛ ایران و روسیه موضع آمریکا را رد نموده و اتحادیه اروپا هم گفت که آمریکا، خود خاتمه عضویتش در برجام را اعلام نموده است.

این در حالی است که مقامات آمریکایی معتقدند قطعنامه 2231 چیزی جدا از برجام است و لذا آمریکا اهرم حقوقی لازم برای پیشبرد این نقشه خود را دارد، چنانچه برایان هوک نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است: طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت به آسانی تحریم تسلیحاتی ایران را تجدید می کنیم.

اگرچه بعضی رسانه ها و تحلیل گران این گونه القاء نموده اند که ایالات متحده خواستار بازگشت به برجام است، آنچه اما از کنش و واکنش آمریکایی ها بر می آید این است که بازگشت به برجام قطعا هدف این سناریو نیست، بلکه به دلایل متعدد از جمله شکست های پی درپی ترامپ در مواجهه با ایران، کاخ سفید در صدد است که اصطلاحا به مرگ (تداوم تحریم) گرفته تا ایران به تب (پذیرش میانجی برای آغاز مذاکرات جدید) راضی گردد.

به بیان دقیق تر؛ گرچه ماشین جنگ روانی غرب همواره کوشش زیادی برای نادیده انگاشتن قدرت بازدارندگی ایران در برابر دشمنانش داشته، اما اتاق فکرهای آنان به درستی به توان بالای ایران در حوزه های مختلف به ویژه حوزه دفاعی ـ امنیتی مطلع هستند، چنانچه در رابطه با ماهواره نظامی نور، رسانه های آنان با تمسخر برخورد کردند اما آنها که باید بفهمند، فهمیدند که ایران چه چیزی را به دست آورده است.

بر این اساس؛ به نظر می رسد که تیم ترامپ در ماه های خاتمهی حضور خود در کاخ سفید، پس از آزمودن راه های متعدد برای به سازش یا شکست واداشتن ایران، اکنون به دنبال آن است که در آخرین فرصت، با ورود یک میانجی به دعوای دو طرف، هم خوراک تبلیغاتی خوبی برای داخل آمریکا مهیا کند و هم به زعم خود مدال حل پرونده ایران را برای همواره به گردن آویزد.

نکته آنکه؛ ترامپ که قبل از بحران کرونا تحت هر شرایطی خود را پیروز رقابت با رقیب ضعیف و فرتوتی چون جو بایدن می دید، اکنون با افتضاح کرونایی به وجود آمده در آمریکا، خود را نیازمند رو کردن برگ برنده ای از جنس شکست یا تسلیم ایران می بیند تا بلکه از این رهگذر فضا را به سود خود تغییر دهد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 12 تیر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25616

به "آمریکا ایران را به مرگ گرفته است تا به تب راضی گردد، رسانه ها درباره تصمیم واشنگتن علیه تهران اشتباه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا ایران را به مرگ گرفته است تا به تب راضی گردد، رسانه ها درباره تصمیم واشنگتن علیه تهران اشتباه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید