آیا استراتژی جدید وان پلاس با موفقیت روبه رو می گردد؟

به گزارش بلاگ پو، شرکت وان پلاس طی دو ماه گذشته تغییرات زیادی داشته که می توان گفت این حجم از تغییرات در تاریخ 6 ساله این شرکت بی سابقه محسوب می گردد. در ماه اکتبر، این شرکت از سه گوشی جدید رونمایی کرد و هم بنیان گذار این شرکت، کارل پی، از آن جدا شد. ماه قبل از آن هم نخستین گوشی سری نورد و نسخه بازطراحی شده رابط کاربری Oxygen OS معرفی شدند.

آیا استراتژی جدید وان پلاس با موفقیت روبه رو می گردد؟

قبل از 2020، شرکت وان پلاس توجه خاصی به هواداران پروپاقرص خود و به اصطلاح کاربران حرفه ای داشت و به نظر می رسید این رویکرد نتیجه می دهد. سال گذشته این شرکت به لطف گوشی فوق العاده وان پلاس 7 پرو، بهترین رشد خود را در بازار آمریکا تجربه کرد.

تغییر استراتژی

اما چرا در سال 2020 استراتژی این شرکت تغییر نموده است؟ برای پاسخ به این سؤال لازم نیست دنبال مدارک زیادی باشیم. باید خاطرنشان کنیم در سال 2019 با وجود موفقیت گوشی های این شرکت، هیچ کدام از آن ها در فهرست پرفروش ترین گوشی ها در آمار دنیای قرار نداشتند. زمانی که صحبت از عظیمترین سازندگان گوشی ها در دنیا می شود، اصلا اسم وان پلاس دیده نمی شود.

این در حالی است که نام اوپو در چنین فهرست هایی قرار گرفته است. وان پلاس و اوپو هیچ گاه درباره روابط خود شفاف نبوده اند اما طبق مدارک موجود، هر دوی آن ها زیر مجموعه هلدینگ BBK محسوب می شوند که از دیگر زیرمجموعه های مشهور آن می توانیم به شرکت هایی ویوو و ریلمی اشاره کنیم. هلدینگ BBK در خارج از چین چندان شناخته شده نیست اما در هر صورت نمی توان قدرت زیاد آن را کتمان کرد. اگر آمار فراوری زیرمجموعه های این هلدینگ را جمع بزنیم، با دومین فراورینماینده عظیم گوشی در دنیا روبرو می شویم.

  • با کمپانی BBK آشنا شوید؛ دومین فراورینماینده عظیم گوشی در دنیا

مطمئنا مدیران BBK از داشتن عنوان دوم در این فهرست راضی نیستند. با این دیدگاه، وان پلاس به عنوان شرکتی که تمام پتانسیل هایش عملی نشده در نظر گرفته می شود. این شرکت در بازارهای آمریکا و هند حضور قابل توجهی دارد و با حاشیه های دیگر شرکت های چینی هم روبه رو نشده است. به عبارت دیگر، این شرکت با پتانسیل هایی که دارد به BBK اجازه می دهد به عظیم ترین فراورینماینده گوشی در دنیا تبدیل شود. بنابراین برای دستیابی به این هدف، وان پلاس در حال تغییر شکل است. در نتیجه روزبه روز شباهت بیشتری به اوپو، ویوو و ریلمی پیدا می نماید و در این میان، بعضی از ویژگی های منحصر به فرد خود را از دست می دهد.

محصولات استراتژی جدید

جدیدترین گوشی های وان پلاس به خوبی این تغییر رویکرد را نشان می دهند. در حالی که آخرین گوشی میان رده این شرکت در سال 2015 معرفی شده بود، سال جاری شاهد معرفی 3 گوشی میان رده جدید از طرف شرکت وان پلاس بودیم. این فقط یکی از نشانه های افزایش شباهت به اوپو است.

اوپو هرساله تعداد زیادی گوشی میان رده و پایین رده معرفی می نماید و در این میان گاهی اوقات از پرچم داران جذابی هم رونمایی می نماید. اما وان پلاس هیچ گاه نمی خواست به هر قیمتی که شده آمار فروش خود را افزایش بدهد و بیشتر به دنبال افزایش اعتبار و بالا بردن تعداد هواداران پروپاقرص خود بود. حالا به نظر می رسد رویکرد کلی این شرکت در حال تغییر است.

البته این استراتژی جدید به خودی خود هیچ مسئله ای ندارد اما بحث بر سر نحوه اجرایی کردن این استراتژی است. به عنوان مثال، گوشی وان پلاس نورد N100 اطلاعات زیادی درباره رویکرد جدید این شرکت به ما می دهد. بخش زیادی از ویژگی های سخت افزاری و ظاهری N100 از یکی از گوشی های اوپو راهی آن شده است. وان پلاس قبلا هم برای گوشی های پرچم دار خود از این راه چاره بهره می برد اما با افزایش قیمت گوشی های وان پلاس، این فرایند متوقف شد.

روی هم رفته وان پلاس نورد N100 همان اوپو A53 محسوب می شود. هر دو مجهز به اسنپ دراگون 460، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و نمایشگر 90 هرتز هستند. نکته قابل توجه این است که وان پلاس در تبلیغات این گوشی هیچ اشاره ای به رفرش ریت بالای نمایشگر N100 ننموده ولی بعد تعیین شد که از چنین قابلیتی بهره می برد. پیغام های متناقض وان پلاس نشان می دهند که در حالت 90 هرتز نمایشگر، به احتمال زیاد این گوشی نمی تواند عملکرد همیشگی خود را داشته باشد.

دیگر نشانه های تغییر رویکرد

البته گوشی N100 تنها نشانه تغییر رویکرد وان پلاس نیست. در گذشته، تمام گوشی های این شرکت در بازارهای موردنظر عرضه می شدند. اما حالا مثلا مدل اصلی نورد در آمریکا عرضه نمی شود و در عوض کاربران آمریکایی می توانند گوشی های N10 و N100 را خریداری نمایند. همچنین می توانیم به وان پلاس 8T هم اشاره کنیم که بیشتر شبیه وان پلاس نورد است تا یک پرچم دار.

در سال های اخیر، رابط کاربری سبک و ساده این شرکت توانسته توجهات زیادی را جلب کند. قبل از نسخه یازده Oxygen OS، این رابط کاربری تجربه نزدیک به استفاده از اندروید خام را ارائه می داد. البته این موضوع به معنای فقدان قابلیت های جذاب نبود. به عنوان مثال به لطف وجود ویژگی هایی مانند Zen Mode، وان پلاس توانسته بود هویت منحصر به فردی را برای رابط کاربری خود به ارمغان بیاورد.

اما در نسخه یازدهم Oxygen OS شاهد ارائه تعدادی از تعیینه های خواسته شده از طرف کاربران هستیم ولی این اقدام منجر به از دست رفتن هویت منحصر به فرد این رابط کاربری شده است.

  • تکامل رابط کاربری گوشی های وان پلاس؛ از سیانوژن تا اکسیژن

همچنین کاربران گوشی های وان پلاس معمولا انتظار دارند که از پشتیبانی نرم افزاری بلندمدتی بهره ببرند. به عنوان مثال گوشی های وان پلاس 3 و 3T چهار نسل اندروید را دریافت کردند. اما طبق اعلام این شرکت، گوشی های N10 و N100 فقط یک نسخه جدید اندروید را دریافت خواهند کرد. البته می دانیم که این گوشی ها پرچم دار نیستند، اما کاربران گوشی های میان رده وان پلاس انتظار دارند که برای آن ها حداقل دو نسخه جدید اندروید ارائه شود.

در سال 2020 پرچم داران قدیمی این شرکت هم دیگر مانند گذشته چندان دلخواه وان پلاس نبودند. به عنوان مثال، بعد از گذشت 6 ماه بالاخره مشکل مربوط به Oxygen OS 10 برای گوشی های وان پلاس 5 و 5T رفع شد.

وان پلاس روزی روزگاری با افتخار می گفت که اپلیکیشن های اضافی را به کاربران خود تحمیل نمی نماید ولی به نظر می رسد دیگر به این موضوع اعتقاد زیادی ندارد. در طول تابستان، گوشی های جدید این شرکت همراه با اپلیکیشن فیسبوک به دست کاربران رسیدند. بعد از اینکه این اقدام با واکنش شدید کاربران در شبکه های اجتماعی روبه رو شد، وان پلاس از تصمیم خود عقب نشینی کرد.

از بعضی جهات نمی توان از تغییرات استراتژی وان پلاس در سال 2020 انتقاد کرد زیرا روی هم رفته این رویکرد تا حدی موفقیت آمیز بوده است. طبق گزارش ها، وان پلاس نورد در بازار هند پرفروش ترین گوشی میان رده شده و این بازار برای شرکت ها اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، هیچ شرکتی از تغییر مصون نیست که این موضوع به خصوص برای شرکتی که به تازگی یکی از بنیان گذاران خود را از دست داده، بیشتر صدق می نماید.

سؤالی که مطرح می شود این است که این رویکرد تا چه حد پایدار خواهد بود؟ وان پلاس با ارائه چیزی متفاوت از سامسونگ ها و اوپوها توانست هواداران پروپاقرص زیادی را به دست آورد و می توان گفت مزیت رقابتی وان پلاس به همین موضوع برمی شود.

سخن آخر

مدیرعامل وان پلاس مدتی قبل به عنوان یکی از مقام های ارشد OPLUS انتخاب شد که گویا بخش مستقلی از BBK برای هماهنگی بیشتر بین وان پلاس و اوپو محسوب می شود. باید ببینیم آیا تأثیر اوپو بر وان پلاس منجر به بهبود آن می شود یا نه. در نهایت می توان گفت که گوشی هایی مانند وان پلاس 8T و نورد N100 نشان دهنده بحران هویت وان پلاس هستند و موفقیت استراتژی جدید این شرکت در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 38417

به "آیا استراتژی جدید وان پلاس با موفقیت روبه رو می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا استراتژی جدید وان پلاس با موفقیت روبه رو می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید