آیا نتفلیکس فیلم های اکشن اصیل را سر بریده است؟

به گزارش بلاگ پو، روزگاری مایکل بی، کارگردان فیلم های آرماگدون، پرل هاربور و سری فیلم های تبدیل شوندگان، معمار اصلی و برجسته بلاک باستر های انفجاری و بزن بهادر پرهزینه بود. فیلم آمبولانس که آخرین اکشن تریلر پر از زد و خورد این کارگردان است، ثابت می نماید که از زمان اکران فیلم های پر از هرج و مرج و ماشین هایی که به روبات تبدیل می شوند، سلایق و اوضاع با گذشت زمان به کلی تغییر نموده است، فیلم هایی که در گذشته بر باکس آفیس حکمرانی می کردند.

آیا نتفلیکس فیلم های اکشن اصیل را سر بریده است؟

فیلم آمبولانس که محصول یونیورسال است و تریلری درباره ی سرقت است که بیشتر زمانش در یک ماشین اورژانس می گذرد، در نخستین هفته اکران خود و با نمایش در 3412 سالن سینما در آمریکای شمالی، با فروش 8/7 میلیون دلاری به کار خودش سرانجام داد که آغازی مایوس نماینده برای باکس آفیس منطقه ای است، آن هم با توجه به سابقه درخشان مایکل بی در ساختن فیلم هایی که از نظر تجاری پیروز عمل می نمایند. فیلم آمبولانس که دارای رده سنی نمایش R است، هم اکنون در رده بدترین افتتاحیه بین فیلم های کارنامه مایکل بی واقع شده است، پشت سر فیلم اکشن کمدی رنج و گنج با افتتاحیه 20 میلیون دلاری و فیلم جنگی محصول 2016 او، 13 ساعت: سربازان مخفی بنغازی با افتتاحیه 16 میلیون دلاری. فیلم هایی که هیچکدام نتوانستند آتشی در دنیا سینما برپا نمایند.

شاید با خودتان بگویید: هی! ما هنوز در دوران پاندمی زندگی می کنیم و شرایط باکس آفیس منطقه ای هنوز به حالت عادی خود بازنگشته است و این حرف درستی است. اما درست همزمان با اکران فیلم آمبولانس درسه روز اول عرضه اش و کوشش مذبوحانه ی این فیلم برای فتح گیشه، قسمت دوم فیلم محبوب خانواده سونیک خارپشت با 71 میلیون دلار کار خودش را آغاز کرد و سینمارو های مسن سینما که جامعه ی هدف اصلی فیلم های مایکل بی هستند، سر و کله شان در اکران فیلم تازه بتمن، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و آخرین قسمت جیمز باند یعنی زمانی برای مردن نیست پیدا شد. چند فیلم دیگر هم هنوز با وجود اثرات ماندگار پاندمی، همچنان به فروختن بلیت خود ادامه می دهند. فیلم آمبولانس تنها 2 میلیون دلار بیشتر از فیلم قر و قاطی علمی - تخیلی و کمدی - فانتزی همه چیز همه جا ناگهان بیشتر فروخت که با 6 میلیون دلار و با نمایش در 1250 سالن سینمای آمریکای شمالی، کار خود را آغاز کرد که با مقایسه این فیلم در سالن های کمتری به نمایش درآمده است.

بعضی از تحلیل گران باکس آفیس بر این باور هستند که مارکت شلوغ و پر از ازدحام این روز ها با آثاری مثل فیلم ماجراجویی ضد قهرمانی جرد لتو به نام موربیوس و کمدی اسکروبال ساندرا بولاک و چنینگ تیتوم به نام شهر گمشده که جایگاه بهتری در باکس آفیس نصیبشان شد، علیه فروش فیلم آمبولانس عمل کردند.

شان رابینز، تحلیل گر ارشد باکس آفیس پرو می گوید: زمان بندی، مهم ترین عامل در افتتاحیه فیلم آمبولانس بود. گرچه سونیک 2 یک فیلم خانوادگی است، به خاطر جذابیت آن برای نسل های مختلف، مخاطبان مرد زیادی را از بالا و پایین طیف سنی خاصش به سمت خود کشاند. این موضوع سبب شد که مخاطبان همیشگی فیلم هایی مثل آمبولانس و جامعه هدف مایکل بی از سینمارو ها به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

بودجه ساخت آمبولانس 40 میلیون دلار است که رقم نسبتا پایینی برای مایکل بی به شمار میرود، کسی که فیلم های قبلی اش برچسب قیمتی بیشتر از 100 میلیون دلار را بر روی خود می دیدند. (استودیوی سازنده فیلم مابقی بودجه تخصیص یافته را روی بازاریابی و دیگر کار ها هزینه نموده است تا بتواند فیلم را در رادار مخاطبانش نگه دارد). افتتاحیه 8/7 میلیون دلاری برای چنین فیلم مهمی از یک استودیوی باسابقه، هر جور که به آن نگاه کنی، ناامید نماینده است. اما اگر بودجه ساخت این فیلم بیشتر از این حرف ها و مثل فیلم های قبلی مایکل بی عددی 9 رقمی بود، این ضربه می توانست مهلک تر از این ها باشد و ناراحتی و عذاب بیشتری را به همراه آورد.

در اواخر دهه 90 میلادی و اوایل دهه اول قرن تازه، فیلم سازی بزرگتر از مایکل بی نبود. فیلم های او شاید در لیست برترین های دهه منتقدان قرار نگیرد اما بی تبحر خاصی در تزریق و گردش آدرنالین خون داشت و فیلم های پرهزینه ناقض قوانین فیزیک را به فیلم های پیروز و محبوب توده مردم تبدیل می کرد اما این روز ها این فرمول دیگر خیلی جواب نمی دهد، خصوصا زمانی که نتفلیکس بیشتر وقت ها خیلی سریع و بی محابا فیلم هایی می سازد که انگار ادای دینی به کارنامه فیلم سازی مایکل بی است. دیگر لازم نیست مخاطبان برای دیدنی فیلم های نگهبانانی از دیرباز، مرز سه گانه و فیلم خود مایکل بی یعنی شش زیرزمینی خانه شان را ترک نمایند و در حالی که این فیلم ها با ستاره های بزرگ رجز خوانی می کردند و بازخورد ها نسبت به آن عمدتا مثبت بود، با اینحال هیچکدام نتوانستند به مقدار پسران بد یا آرماگدون روح زمانه خود را به تصویر بکشند و در فکر طرفداران ماندگار شوند. بعد ها مسئول ارشد بخش فیلم نتفلیکس اسکات استابر اذعان کرد که شش زیرزمینی پایین تر از سطح انتظار ظاهر شد.

از جهاتی نیز نتفلیکس سازی کمدی رمانتیک ها سبب ساخت فیلم های اکشن پر سر و صدا شده است. با کمدی رمانتیک ها، سیل عظیمی از داستان های رضایت بخش از دو نفری که همدیگر را برای اولین بار می بینند و بعدا عاشق همدیگر می شوند، به مردم یاد داد تا سطح انتظارشان را پایین بیاورند و اگر فیلمی خیلی برجسته و دیدنی نباشد، به جای رفتن به سالن سینما، در خانه بمانند و آن را دیدن نمایند. فیلم آمبولانس با استقبال سرد منتقدان روبرو شد و با امیتاز 69 از 100 در راتن تومیتوز به کار خودش سرانجام داد. کسانی که بلیت خریده بودند و 58 درصدشان مرد بودند و 50 درصد آن ها 35 سال یا بیشتر سن داشتند، هیجان بیشتری نسبت به دیدنی فیلم داشتند که سبب شد تا این فیلم امتیاز A- را در سینمااسکور به دست آورد. جیک جیلنهال و یحیی عبدالمتین دوم در نقش دو برادری که به فرزندی گرفته شده اند، بازی می نمایند که آمبولانسی را می دزدند و افراد داخل آن را به گروگان می گیرند.

پل درگارابدیان تحلیل گر ارشد رسانه در کام اسکور می گوید: روزگاری فیلم های پرهزینه اکشن، قلعه تسخیر ناپذیر سینما بودند و تنها سالن های سینما می توانستند از پس نمایش این فیلم های مهم و سود آور برآیند. اما الان فیلم ها دارند جایشان را در پلتفرم های استریمینگی مثل نتفلیکس پیدا می نمایند که پول نقد و سرمایه لازم فراوری چنین فیلم هایی را در جیبش دارد.

از سوی دیگر، کووید 19 نیز دارد به آسیب های خود بر تفریحات سینماروها ادامه می دهد. قطعا داستان های ابرقهرمانی و اقتباس ها از بازی های ویدیویی می تواند سالن های سینما ر ا پر کند، اما بعضی از ژانر ها دیگر مثل سابق دل سینمارو ها و کسانی که را حاضر به خرید بلیت هستند، به لرزه درنمی آورد. ستاره های اکشنی که تنها یکبار در هر عصر و صنعتی ظهور می نمایند مثل هریسون فورد، سیلوستر استالونه و بروس ویلیس که با مایکل بی در فیلم آرماگدون سوار اتاقک شد و اخیرا از دنیای بازیگری نیز استعفا داد، دیگر نیروی محرک پشت فیلم های فاتح باکس آفیس نیستند. آنگونه که شواهد و مدارک برندگان امروز و تازه نفس باکس آفیس نشان می دهد با فیلم هایی مثل مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست بتمن و سونیک خارپشت، چیز های آشنا اصلی ترین منبع جذب مخاطب هستند. ژ انر ترس هم دیگر ژانری است که هنوز جایگاه امنی در باکس آفیس دارد و مایکل بی اخیرا پیروزیت بیشتری در نقش تهیه نماینده چنین آثاری داشته است؛ آن هم با تهیه فرنچایز پاکسازی و فیلم های یک مکان ساکت جان کرازینسکی.

دیوید ای. گراس که مدیریت شرکت فرنچایز انترتینمت ریسرچ را برعهده دارد، می گوید: مخاطبان امروزی هر بار یک چیز به خصوص و ویژه ای را می خواهند. امروزه سطح انتظارات خیلی بالا رفته است.

برای استودیوی یونیورسال آمبولانس آغاز ناهمواری را در سال 2022 رقم زده است. بعد از آغاز سال نو با فیلم سرقت محور 355 که بازیگران زن در آن حضور پررنگی دارند و پشت به پشت هم حرکت می نمایند و درام مذهبی رستگاری عشق، این استودیو کمدی رمانتیک جنیفر لوپز یعنی با من ازدواج کن را روی پلتفرم استریمینگ خودش یعنی پیکاک قرار داد که احتمالا این کار از فروش بلیت های سینما جلوگیری نموده است. قسمت دوم انیمیشن آواز که از ماه دسامبر به فروش 162 میلیون دلاری دست پیدا نموده است، نقطه عطفی برای یونیورسال بوده است و به نظر می رسد لیست پربار اکران تابستان با فیلم هایی مثل دنیای ژوراسیک: قلمرو، مینیون ها: ظهور گرو و تازه ترین فیلم ترسناک جوردن پیل به نام نه سرمایه گذاری های این استودیوی قدیمی را به جای خودش برگرداند. فقط انتظار نداشته باشید فیلم های اکشن حماسی گونه ی به سبک مایکل بی بتواند از پس نجات این استودیو برآید. آن روز ها به احتمال زیاد به تاریخ پیوستند و پشت سر باقی ماندند.

منبع: Variety

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 63290

به "آیا نتفلیکس فیلم های اکشن اصیل را سر بریده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نتفلیکس فیلم های اکشن اصیل را سر بریده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید