ابداع دستگاه تشخیص نارسایی قلب به وسیله شنیدن صدای ریه

به گزارش بلاگ پو، ایسنا نوشت: دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ(Nanyang) موفق به ابداع یک دستگاه شده اند که به شکل گوشی پزشکی تبدیل به یک حسگر صوتی می گردد و به گوشی هوشمند کاربر متصل می گردد تا نارسایی قلب را به وسیله شنیدن صدای ریه تشخیص دهد.

ابداع دستگاه تشخیص نارسایی قلب به وسیله شنیدن صدای ریه

یکی از علائم اصلی نارسایی احتقانی قلب(congestive heart failure)، تجمع مایع در ریه ها است. در حال حاضر، مردم برای نظارت و خبردار شدن از چنین عارضه ای احتیاج به رفتن به یک کلینیک دارند. اما اکنون به لطف یک دستگاه جدید که محققان دانشگاه نانیانگ سنگاپور ساخته اند، می توان به زودی در هر زمان دلخواه در خانه هم این وضعیت را چک کرد. هنگامی که کسی نارسایی احتقانی قلب را تجربه می نماید، قلب ضعیف وی قادر نیست که به طور کامل خونی را که از ریه دریافت می نماید، پمپاژ کند. این باعث می گردد که خون به رگ ها و مویرگ های ریه برگردد و سبب ایجاد فشار می گردد. این فشار داخلی به نوبه خود باعث می گردد مایع در ریه ها تجمع یابد.

این دستگاه جدید که توسط دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ و با همکاری محققان بیمارستان تن تاک سنگ(Tan Tock Seng) سنگاپور طراحی شده است، به صداهایی که در هنگام عبور هوا از ریه ها فراوری می گردد، گوش می نماید. این دستگاه شامل یک حسگر صوتی مانند گوشی پزشکی است که به یک گوشی هوشمند متصل می گردد. افرادی که احساس تنگی نفس می نمایند، به راحتی می توانند این حسگر را به گوشی خود متصل نمایند و آن را 10 ثانیه روی سینه خود نگه دارند. این دستگاه صداهای ریه را تقویت نموده و به یک برنامه بر روی گوشی هوشمند ارسال می نماید. الگوریتم های طراحی شده این برنامه، داده ها را پردازش می نمایند و میزان تجمع مایع را مشخص می نمایند و احتمال نارسایی احتقانی قلب را پیش بینی می نمایند.

سپس این داده ها و نتایج بر روی صفحه تلفن نمایش داده می شوند. کاربران بر اساس این اطلاعات می توانند در صورت احتیاج به پزشک خود مراجعه نمایند یا داروهای مربوطه را مصرف نمایند. این دستگاه در آزمایش روی 86 بیمار مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، در مقایسه با روش های تشخیص استاندارد مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن، در تشخیص بیماری 92 درصد دقیق بود. توسعه بیشتر این تکنولوژی می تواند این رقم را حتی بالاتر نیز ببرد.

سر وی سازنده این دستگاه می گوید: در حال حاضر چنین تشخیصی تنها می تواند به وسیله معاینه بالینی انجام گردد. دستگاه پزشکی هوشمند ما می تواند توسط هر کسی در هر کجا استفاده گردد و امکان تشخیص زودهنگام نارسایی احتقانی قلب را فراهم می نماید.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3174

به "ابداع دستگاه تشخیص نارسایی قلب به وسیله شنیدن صدای ریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع دستگاه تشخیص نارسایی قلب به وسیله شنیدن صدای ریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید